wel/ geen hub

Pagina: 1
Acties:

• VivaAtloni
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-08 21:24
Ik heb nu een home kabel verbinding. De com21 modem komt via utp kabel op mijn pc binnen op een 3 com netwerkaart. Nu heb ik nog realtek netwerkkaart in mijn computer zitten en deze via een coax aangesloten op de computer van mijn huisgenoot, zodat hij via sygate ook kan internetten en zodat we bij elkaar op de harddisk kunnen, en ik kan printer op de printer die op zijn computer is aangesloten. Mijn pc moet dus altijd aanstaan als hij wil internetten.

Nu hoor ik iedereen praten over een hub.
gaat dat zo:
kabelmodem
|
HUB
/ \
pc1 pc2

(plaatje is een beetje mislukt maar ik bedoel: van kabelmodem naar hub en van hub naar de pc's)

Mijn vragen zijn:
*hoeft als ik een hub heb de computer niet meer constant aan te staan.
*kan ik met een hub nog steeds bij die ander op de harddisk en bv netwerkgames spelen?
*wat kost een Hub?

30x sf175s + gw5000-dt op oost

• shadax
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Je hebt dan geen server meer, dus als je huisgenoot wil internetten hoeft jouw pc niet meer aan te staan.

Je hebt dan wel 2 ip's nodig bij @home, dat is duurder. (10 gulden per maand ofzo).

Mijn 8 poortshub kostte iets van 80 gulden, jij hebt minder poorten nodig, dus misschien dat je een kleinere goedkopere kan vinden.

• EelCapone
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-07 09:00

EelCapone

Ik kom je halen!

Op donderdag 25 januari 2001 14:17 schreef VivaAtloni het volgende:

*kan ik met een hub nog steeds bij die ander op de harddisk en bv netwerkgames spelen?
*wat kost een Hub?
In principe hoeft je computer niet meer aan te staan, en kan je huisgenoot nog steeds bij je hd als hij dat wil.
Maar je krijgt dan waarschijnlijk wel een probleem met je kabelprovider. Waarschijnlijk heb je van je kabelprovider maar 1 ip adres toegewezen gekregen (meestal via dhcp). Dit ene adres moet je dan delen met je huisgenoot (zou dus betekenen dat je telkens je ip adres moet veranderen ofzo; dit werkt dus echt niet |:( ).
De beste oplossing, als je inderdaad een hub wilt kopen, is om dan ergens een 2e hands bak op te scharrelen en die als router/firewall te gebruiken. Dan heeft die router dat ene adres van je kabelprovider, en jij en je huisgenoot een lokaal ip adres die je zelf kan toewijzen.

Kortom: als je je eigen computer af en toe ook eens uit wilt zetten, heb je een 2e computer nodig die als router gaat dienen.

Acorn BBC B [ 65C02@2MHz; 32k RAM; Solidisk Sideways 128k; Solidisk 1770 ADFS; Econet ]

• FoolZero
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-07 07:52

FoolZero

Freedom of speech...

Op donderdag 25 januari 2001 14:17 schreef VivaAtloni het volgende:
Mijn vragen zijn:
*wat kost een Hub?
Als je, zoals Shadax zegt, een tweede IP adres aanvraagt, dan hoeft jouw PC niet de hele tijd meer aan te staan. (moet je wel bij @home zitten)

Ook zou je als het goed is wel bij de ander zijn PC kunnen, maar het gevaar is dan wel, dat het hele internet op jullie PC's kunnen, omdat jullie met Real IP en poort 139 de boel staan te delen. Met kleine firewall programma's kun je zorgen, dat alleen zijn IP op jouw bak en jouw ip op zijn bak zijn toegestaan.

De kosten voor een hub liggen waarschijnlijk tussen de 100 en maak het maar gek duur. Oftewel vanaf 100 piek heb je een (4/5 poorts hub)

Dan raad ik je verder aan om eerst de search te gebruiken, want ook deze vraag passeert de revue toch wel vrij regelmatig.

Please state the nature of your technical emergency
Heal the internet ...
1707 :'(