florus schreef op dinsdag 23 mei 2006 @ 08:04:
[...]
En dat is nou precies waarom iemand al opmerkte dat de x1600 pro er geen optimaal gebruik van kan maken, want als er al een spel is wat zoveel videogeheugen vraagt, dan is geheugentransfer te langzaam om er optimaal gebruik van te kunnen maken.
Voordat je afvraagt waarom ik er zelf een had gekocht: Ik heb meerdere kaarten bekeken en wilde een kaart met minimaal 256 Mb (want een heel groot aantal spellen vereist dat inmiddels), de x1600 pro was een aardige keuze en alles meer dan 256 Mb is natuurlijk best grappig meegenomen. Ik ging er wel vanuit dat er gemiddeld niet meer dan zo'n 256- 300 Mb effectief gebruikt ging worden, maar daar kon ik geen benchmarks over vinden, dus als ik ernaast zit, geef me een link. Wel werd dit punt regelmatig aangestipt in de reviews over de x1600 pro met 512 Mb DDR2.
In jouw geval geldt ook nog dat een spel wat zoveel aan textures gebruikt ook vol zit met andere geheugen vreters (samples, muziek, AI code, game code, etc..), zodanig dat je overvolle videkaart zit te wachten tot er weer een stuk van de game uit swap in je werkgeheugen is gezet.
De systeemeisen op een game hebben het niet voor niets over intern geheugen!

Je gaat voorbij aan mijn punt.
Overigens heeft je video kaart geheugen helaas geen invloed op de hoeveelheid RAM die een spel van tegenwoordig vraagt.
En dat is onzin.
Je wil zo veel mogelijk texture data kwijt in videogeheugen, daarna pas in systeemgeheugen.
Ik bedoel een dubbele framebuffer, FSAA, stencil en Z-buffer zijn NIET de grootverbruikers, dat zullen altijd textures zijn, en daarvan wil je zoveel mogelijk in je videogeheugen omdat je daar alle leuke hardwarematige texture-trucjes uit kan halen. (hardware compressie bijv. , niet onbelangrijk)
Dat je niet op alle systemen het complete video geheugen aan kan spreken heeft vaak te maken met bandwidth problemen en bus snelheden of zelfs de kaart zelf, maar is gewoon op "per geval, per machine" basis.
Dat er bottlenecks bestaan waardoor vram gebruik niet optimaal is doet niets af aan het feit dat
geheugen op je videokaart wel degelijk invloed heeft op het globale ramverbruik in games.
Overigens: Vaak is die 512mb wel gewoon aan te spreken, maar soms klokken fabrikanten het geheugen iets trager om dat te bewerkstelligen. Dat is niet altijd het geval, en zo ja hoeft dat ook niet altijd te resulteren in significante verschillen met de wat sneller geklokte kaarten.
[
Voor 8% gewijzigd door
Verwijderd op 23-05-2006 17:33
]