[forum] evt regels aanpassen voor nieuwkomers?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jealma
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

jealma

Jesus is Lord!

Topicstarter
(overleden)
Modem met nummerherkenning voor Casema
Zielig hoor

Hehe, ik begin me een beetje te ergeren aan het feit dat mensen zich registreren, direct daarna ff een vraag posten zonder enige uitleg, daarna boos worden omdat hun topic niet goed is en op slot gaat, en daar vervolgens een topic over openen en de mods uit te schelden en "de ballen" te roepen.
Het is echt overduidelijk dat mensen zich registreren en meteen een topic openen, geen enkele regel lezen en snel geirriteerd worden (nee, ik niet :X ) en dan heel t.net eronder schelden.

Is het een goed voorstel dat mensen eerst 2 weken geregistreerd moeten zijn om te kunnen posten in het forum, of dat mensen pas na 2 weken in de "normale" forums kunnen posten, daarvoor alleen in een of andere modderbak ofzo? Dat voorkomt veel gezooi en ge-erger (van beide kanten >:) )

Iemand die daar wat over kwijt wil, of zijn daar al mensen mee bezig?

[ Voor 4% gewijzigd door jealma op 10-05-2006 22:43 ]

Avalon, Fireflight, Gaither, Point of Grace, Third Day
C2D E6400 @ 3GHz - Zalman CNPS8000 - GA-P35-DS3 - Corsair 2GB ram - Asus 9400GT - OCZ Vertex 30GB
Archlinux 64-bit + Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-09 20:51

Nik

Probleem:

- Mensen die wél serieus zijn worden hier de dupe van, en dat is niet de bedoeling op GoT.
- Modderbak aanmaken zorgt ervoor dat men alleen maar aan gaat modderen, geen hulp krijgt, en dus per direct weer van het forum afgaat (ongeduld). Ook hier weer voor de mensen die wél willen, niet zo fijn.

Conclusie: Niet te doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:30

JdM

Humbled

Wat wil je daarmee bereiken, hier wordt kennis verkondigt , als dat niet lukt, moet je niet zeuren als je daar een opmerking over krijgt.
Of ga jij dan als goede user ook in de rommelbak posten om mensen te helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Waarom van de negatieve kant benaderen - je zou natuurlijk ook de topics van nieuwkomers gewoon totaal niet kunnen sluiten en enkel bijsturen in het topic :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:30

JdM

Humbled

elevator schreef op woensdag 10 mei 2006 @ 22:45:
Waarom van de negatieve kant benaderen - je zou natuurlijk ook de topics van nieuwkomers gewoon totaal niet kunnen sluiten en enkel bijsturen in het topic :P
Nee dat mag niet>> wannabee modgedrag krijg je dan :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
elevator schreef op woensdag 10 mei 2006 @ 22:45:
Dan wordt het een puinhoop. Kijk voor de lol eens naar de berichten waar dit geprobeerd is, die gaan meestal alsnog op slot.

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Dit is echt al heel vaak voorgesteld. Zoek maar eens op "nieuwe users" in dit subforum :)
Het punt is dat de meerderheid van de nieuwe users niet als zodanig opvalt en wel de FAQ van voor naar achter leest of uit zichzelf begrijpt wat de bedoeling is.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jealma
  • Niet online

jealma

Jesus is Lord!

Topicstarter
(overleden)
haha, jullie hebben wel gelijk hoor, maar ik zie hier toch wel een probleempje.
Het is mischien niet een goed idee om twee weken te wachten, maar bijvoorbeeld 1 of 2 dagen, zodat men niet impulsief gaat registreren, en dan een topic openen.

Oja, dat topic van mij net was wel impulsief, maar daar hebben we het niet over...

C2D E6400 @ 3GHz - Zalman CNPS8000 - GA-P35-DS3 - Corsair 2GB ram - Asus 9400GT - OCZ Vertex 30GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opi
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Opi

Het gaat hier om incidenten en zolang er geen wannabe mod gedrag optreedt, zullen dergelijke topics vanzelf op slot gaan. (anders trouwens ook)

[ Voor 9% gewijzigd door Opi op 10-05-2006 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-09 00:36

SmartDoDo

Woeptiedoe

Ik denk dat elevator bedoeld dat er goed bijgestuurd zou moeten worden. Niet voor niets hebben we een Policy m.b.t. replies in 'slechte' topics ;)

Er zijn users die het wellicht goed bedoelen maar bij de uitwerking de fout ingaan wanneer ze een nieuwe user iets willen bijbrengen over de gebruiken en regels op het forum. Laat staan de users die simpelweg gaan provoceren. Dat zorgt ervoor dat een slotje vaak de enige overgebleven optie is. Als bijsturen kan is het imho ook zeker beter dan een simpelweg een slotje opknallen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-09 20:51

Nik

Reden daarvan, er zijn mensen die nieuwe users wel willen helpen, maar een mega korte reactie gaan geven omdat ze vóór het slotje nog even snel wat kwijt willen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Niet online
Ik vind SmartDoDo in "Zielig hoor" overigens een keurige reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elevator
  • Niet online

elevator

Ik bedoel inderdaad: bijsturen door de moderators van het subforum en 'niet sluiten' als in - reageer gewoon normaal en positief in zo'n topic net alsof het geen slecht topic is.

Dat levert vaak best goede zaken op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jealma
  • Niet online

jealma

Jesus is Lord!

Topicstarter
(overleden)
Dat is inderdaad een goed idee, maar hoelang kunnen jullie/wij dat volhouden?
Dat gaat toch op een gegeven moment op je zenuwen spelen als je altijd quasy-positief moet spelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Niet online
Ik gebruik overigens erg vaak 'the hand' als ik wat frustraties over een slecht onderwerp kwijt wil. Dan stoor ik er niemand mee, uitgezonderd de mods maar goed: die worden er voor 'betaald'. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:20
jealma schreef op woensdag 10 mei 2006 @ 22:58:
Dat gaat toch op een gegeven moment op je zenuwen spelen als je altijd quasy-positief moet spelen?
Valt opzich wel mee sinds dat ik lid ben van GoT gaat het er zo aan toe. Het is voor nieuwkomers vervelend maar het leert wel snel en houdt het forum schoon en op niveau. Je moet is voor de gein kijken naar andere fora's.
Een goed voorbeeld was bij het xbox360 spel DOA4, deze game draaide alleen op 60hz. Als je ziet hoeveel topics, dubbelposten, x-aantal herhalende vragen in het xboxworld.nl forum zijn geweest. Als je dan van GoT komt en je leest tig keer de zelfde topic of vraag dan wordt je daar wel heel moe van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jealma
  • Niet online

jealma

Jesus is Lord!

Topicstarter
(overleden)
Het valt inderdaad wel op dat "andere" forums, niet alleen nederlandse, maar ook diverse buitenlandse forums erg vervuild zijn en dat t.net wel errug goede regels, mods en users heeft rondstruinen.
Waarom blijven bijvoorbeeld topics die meteen worden gesloten, en geen nuttige informatie bevatten, bestaan in plaats van dat ze worden weggegooid.

Dan bedoel ik natuurlijk niet dat je een topic uit 2000 weg moet gooien omdat de informatie daarin out of date is, maar bijvoorbeeld een topic dat net gepost is, en meteen gesloten wordt, beter weg kan, dat geeft ook een beter georganiseerde search. Je komt tegenwoordig zoveel nutteloze topics tegen als je iets zoekt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Niet online
Misschien een goede tip voor de search: voeg een optie toe om gesloten topics niet mee te nemen in de resultaten? :Y)

@ hieronder: verrek, nooit op gelet :X

[ Voor 18% gewijzigd door pven op 10-05-2006 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-09 00:36

SmartDoDo

Woeptiedoe

Kijk bij de search eens naar "Status van topic:" ;)

[ Voor 10% gewijzigd door SmartDoDo op 10-05-2006 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jealma
  • Niet online

jealma

Jesus is Lord!

Topicstarter
(overleden)
pven schreef op woensdag 10 mei 2006 @ 23:15:
Misschien een goede tip voor de search: voeg een optie toe om gesloten topics niet mee te nemen in de resultaten? :Y)
Er bestaat al zoiets, namelijk status van topic: open/gesloten/sticky

Mischien kan dat zo veranderd worden dat een topic getagged wordt als "informatief/opgelost/nog niet opgelost/troep/enzovoort..."
Het zou nog mooier zijn als een topic een "rating" krijgt van bijvoorbeeld 1 tot 5 sterren. Als GoTters langs een topic komen via de search en ze vinden in dat topic wat ze nodig hebben, dan geven ze bijvoorbeeld 4 of 5 sterren.

Dan kun je bijvoorbeeld ook zoeken op topics die door iedereen als 4 of 5 sterren wordt bestempeld.
SmartDoDo schreef op woensdag 10 mei 2006 @ 23:18:
Kijk bij de search eens naar "Status van topic:" ;)
Hmz, dat zei ik dus ;)

[ Voor 16% gewijzigd door jealma op 10-05-2006 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-01 14:16

pasta

Ondertitel

Ik spreek denk ik niet voor mezelf (mocht het wel zo zijn, dan wel :P ) als ik zeg dat ik de eerste paar topics van een user niet dicht ga doen, extreme gevallen daargelaten (spam, warez etc). Sowieso zet ik in iemand z'n notes dat ik de user verwelkomt heb op GoT (waarbij ik hem/haar altijd even op bepaalde stickies en FAQ's wijs), zodat een andere mod dit alleen maar even hoeft te controleren om te bepalen of z'n topic open blijft of dicht gaat. :) Natuurlijk is deze aanpak niet bindend en op een gegeven moment als de TS echt blijft aanmodderen (vraag na vraag na vraag) zal ik de thread toch sluiten. Dit dan wel weer met een uitgebreid slotje, waarin ik alles nog even duidelijk opsom en eventuele verdere tips geef bij z'n probleem. :)

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

* NMe is met pasta.

Nieuwe gebruikers laat ik meestal eerst even de policies die ze nog niet helemaal lijken te kennen doorlezen door ze er op vriendelijke wijze op te wijzen. Vervolgens laat ik het topic vaak gewoon open, tenzij de vraag in kwestie echt niet toegestaan is. Meestal trekt de topicstarter het topic dan recht. TS blij, want zijn vraag wordt beantwoord. Ik blij, want ik heb weer een extra user die de regels kent. Eindresultaat: iedereen tevreden. Doe ik het topic meteen dicht zonder kans op verbetering, dan krijgen we een boze user, en heb ik extra werk in mijn mailbox of op het forum. Dan liever even een matig topic een tweede kans geven. ;)

Slotjes plaatsen kan altijd nog, mocht het nodig zijn. :)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elevator
  • Niet online

elevator

Nou, jullie hoeven het niet vol te houden - als je niet wil reageren in dat soort topics moet je gewoon niet reageren (en dat is alleen maar goed - dan ziet een TS ook dat als ie een beter topic opent hij ook meer response krijgt) :)

In SofteGoederen wordt deze methode (niet sluiten van 1e topics van users) eigenlijk al vrij veel zo gedaan en dat werkt gewoon goed :) Dat dit goed werkt komt ook doordat wij duidelijk bijhouden wie al wat verteld is qua informatie (dus of iemand al door een moderator op de Policies is gewezen bijvoorbeeld), hierdoor lopen we niet als een wanhopige-moeder-van-een-opstandige-puber achter een user aan met de vraag of ie z'n kamer wil opruimen een fatsoenlijk topic wil starten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:00

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

jealma schreef op woensdag 10 mei 2006 @ 23:13:

... maar bijvoorbeeld een topic dat net gepost is, en meteen gesloten wordt, beter weg kan, dat geeft ook een beter georganiseerde search. Je komt tegenwoordig zoveel nutteloze topics tegen als je iets zoekt...
De voornaamste reden is dan dat je een gebruiker die een vraag stelt enkel meer verwart.... die ziet zijn topic enkel verdwijnen, en denkt dan 'dat er iets is misgegaan' en probeert het opnieuw.
Beter is dan dat als een topic op slot gaat, er ook een reden onderstaat, waarom dat gebeurt is.

De enige plek waar dat 'verdwijnen' wél gebeurt is met aanvragen voor HK-screening en hoevaak het daar al niet voorkomt dat mensen vervolgens een tweede topic aanmaken omdat ze denken dat het eerste 'misgegaan' is, of opeens boos worden ...
Ondanks dat expliciet er een alinea aan gewijd is in de aanvraag-regels .... uiteindelijk moeten mods met zulke HK-aanvraag-topics een kunstmatige 'wachttijd' aanhouden, niet direkt moven als ze eerst gezien worden (en dat is écht binnen enkele seconden, ja de modforce op GoT is tiptop ;), maar eerst een minuutje of twee wachten, zodat degene die het aanmaakt iig gezien heeft dat zijn topic er staat )

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:20

BHQ

-edit, niet relevant alsnog :)-

[ Voor 127% gewijzigd door BHQ op 11-05-2006 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elevator
  • Niet online

elevator

Probeer je zin eens te herschrijven Yapser zodat we kunnen begrijpen wat je bedoelt? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:09

Cyphax

Moderator LNX
Misschien is het ook wel een beetje onderdeel van je takenpakket als mod. :)
Althans, het zal wel niet zo zijn gedefinieerd maar een conducteur die de zoveelste reiziger tegenkomt die een fout heeft gemaakt en daardoor geen geldig kaartje heeft (vergeten het kaartje te stempelen bijv) moet ook vriendelijk blijven (vind ik). Kan je dat niet, dan moet je niet conducteur worden.
Er zijn in het verleden weleens regulars ingesteld bijvoorbeeld, waarvan "wannabe-modgedrag" geaccepteerd werd (of nouja, da's misschien geen goede beschrijving) maar dat is op gegeven moment ook weer stopgezet. Ik weet niet precies waarom, ik zal het eens opzoeken uit nieuwsgierigheid.
In ieder geval komt het er inderdaad steeds op neer dat je nieuwkomers niet anders moet behandelen. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Cyphax op 11-05-2006 11:53 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peertje
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Haha, de regulars. Dat kwam bij mij ook weer bovendrijven tijdens het lezen van dit topic alleen dacht ik dat ze buddies ofzo heette :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Ghehe, regulars ja.
Geloof dat uiteindelijk bleek dat dat voor een groot deel van de users toch wat verwarring opleverde (is ie nou litemod, iets anders?) en omdat de modforce toch aardig de boel in greep had de regular-functie weer opgeheven is.

Uiteindelijk moet je met z'n allen het forum hooghouden, en extra statussen willen nog wel eens verwarrend werken.

Bij first-posters/nieuwkomers die reageren zoals in de voorbeelden aangegeven moet je je ook afvragen of iemand die op een dergelijke manier "binnenkomt" uberhaupt wel een aanwinst is voor het forum.
Dan werkt de zelfregulering blijkbaar prima, iemand die wel de moeite neemt vindt hier uiteindelijk toch z'n plek wel.

[ Voor 32% gewijzigd door alt-92 op 13-05-2006 10:58 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

BackSlash32 schreef op zaterdag 13 mei 2006 @ 10:53:
Bij first-posters/nieuwkomers die reageren zoals in de voorbeelden aangegeven moet je je ook afvragen of iemand die op een dergelijke manier "binnenkomt" uberhaupt wel een aanwinst is voor het forum.
Ik heb meer dan eens een user die slecht begon compleet bij zien draaien. Er lopen best wel een paar mensen rond op dit forum die ondanks een ietwat valse start prima hun draai vinden hier. Mensen meteen bij de eerste post maar "opgeven" lijkt me dus wat voorbarig. Ik steek er graag wat moeite in om mensen hun draai te laten vinden, en gelukkig is dat lang niet altijd voor niets. :)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
BackSlash32 schreef op zaterdag 13 mei 2006 @ 10:53:
Dan werkt de zelfregulering blijkbaar prima, iemand die wel de moeite neemt vindt hier uiteindelijk toch z'n plek wel.
Zoals -NMe- ook al aangeeft, je kunt mensen heel vaak bijsturen. Soms niet, maar dan onderneem je wel actie. GoT is qua forum toch al wat minder "losjes" dan de meeste andere fora waar zo iemand misschien aan gewend is, dan zou het niet eerlijk zijn om zo iemand daar niet op te attenderen en ze geen kans meer te geven.

Je had -NMe- eens tekeer moeten zien gaan toen ie nog geen mod was. :+
-NMe- schreef op zaterdag 13 mei 2006 @ 11:17:
Er lopen best wel een paar mensen rond op dit forum die ondanks een ietwat valse start prima hun draai vinden hier.
:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Dat zijn dus degenen die wel moeite nemen om zich (vroeg of later) aan te passen ;)

Iemand die met veel bombarie na één topic al loopt te roepen dat "dit forum zuigt" heb ik ook zoiets van toedeledokie, we kunnen ook zonder jou.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
BackSlash32 schreef op zaterdag 13 mei 2006 @ 20:10:
Dat zijn dus degenen die wel moeite nemen om zich (vroeg of later) aan te passen ;)

Iemand die met veel bombarie na één topic al loopt te roepen dat "dit forum zuigt" heb ik ook zoiets van toedeledokie, we kunnen ook zonder jou.
Toch kun je de meeste mensen wel tot bedaren brengen. Zo'n topic is in eerste instantie een impulsieve actie omdat ze niet begrijpen WAAROM het beleid hier is zoals het is (ik heb ook weleens een boos topic geopend, alleen ging dat niet over het beleid, het was echter wel een redelijk impulsieve actie :o). Als je zo iemand rustig uitlegt waarom het zo is krijg je vanzelf begrip, daar twijfel ik niet aan. :)
Ik denk (nog steeds) dat het heel vaak afhangt van wat men gewend is. GoT zal voor zo veel mensen het eerste forum dat ze bezoeken niet zijn, misschien zijn ze wel Fok! gewend en denken ze in eerste instantie "wat een azijnpissers hier" over GoT. :P
Gewoon geduld hebben met mensen (zolang het bij een boos topic blijft en ze niet echt heibel gaan maken). Zeker als je weet dat het beleid dat je voert gewoon juist is en dat op een nette manier verdedigt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elevator
  • Niet online

elevator

BackSlash32 schreef op zaterdag 13 mei 2006 @ 20:10:

Och dat hoeft niet per se. De mensen met een uitgesproken mening hoeven niet per se die mensen te zijn die we kwijt willen :)

Dat voor ons bepaalde zaken heel vanzelfsprekend zijn op GoT, betekent niet dat dat zo is voor alles :)
Pagina: 1