Toon posts:

3D controllers: verschil Wii en PS3 controller

Pagina: 1
Acties:
  • 345 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Aangezien verschillende posters in het Wii en PS3 topic niet meer op het verschil zelf willen ingaan wegens threadvervuiling, wil ik het vragen in een aparte thread.

Nu de specificaties langzaam beginnen duidelijk te worden van de Playstation 3 en de Nintendo Wii, vraag ik me af wat het verschil is in de controllers van beide consoles:

- ervaring in het spelen
- de technische kant

Nu heb ik het voorlopige idee waarin de Wii controller superieur zou zijn:
Neem je controller vast en beweeg die niet. Doe een stap opzij of zak langzaam door je knieën.
Gevolg: de PS3 merkt niets, de Wii ziet dit.

Maar wat ik me ook afvraag:
- hoe gaat dit in het spel? Als je tennis speelt op de Wii; zal je nog de bal raken indien je kortere armen hebt? Of je "klein broertje" neemt het eventjes over van je. Moet hij dan de bal hoger zoeken? Kun je de bal maar op 1 plaats in de ruimte raken? Of telt enkel de zwaai beweging om de bal al te kunnen raken
Wat met de zwaardspellen? Kan ik het mes schuiner houden zonder een zwaai beweging?

- hoe zit het technisch in elkaar? Wat registreren de gyroscopen in de controllers en waarvoor dient de IR precies bij de Wii controller? Hoe ver kun je van je tv staan (is dit afhankelijk van het bereik van bluetooth?)

Op dit moment zijn verschillende E3 bezoekers dit aan het testen. Om de antwoorden niet te moeten gaan zoeken verspreid in grote topics, zou ik ze graag hier verzameld zien. Want ik ben ervan overtuigd dat deze vragen in de toekomst terug zullen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19:27
Ik denk dat het hier veruit het best wordt uitgelegd:
Is this technology the same?
No. In fact, the best way to imagine it is to relate the Sony PS3 controller to the left-hand Wii controller; dubbed nunchuck. In short, you would not be able to play a game like Metroid Prime in the same way using the PS3 controller.

What is the difference for developers?
Simply put, it's tilt vs. motion sensing. Monkey Ball for Wii and PS3 would essentially be the same, since it's only using the tilt ability of the controller. On the other hand, a 3D tennis game or sword fighting game with swing control elements is impossible for the PS3 hardware, as it requires full motion sensing technology.

Why doesn't it need a sensor bar?
Since the technology is based solely off the tilt ability, it is self-contained. Keep in mind that the sensor bar is used for the point and click ability of the Wii functions. It doesn't need the bar, since it doesn't use that technology. The same applies to the Wii nunchuck. It can function without a sensor bar.

What type of gameplay styles will work on the PS3 controller?
Here are a few examples: Kirby's Tilt 'n Tumble (which featured tilt control on the Game Boy Color), Tony Hawk's Downhill Jam, racing games (using the tilt to rotate), flight sims, Monkey Ball, fishing (flick the tilt controller).

What type of things won't work on the PS3 controller?
The following actions can't be done on the PS3 controller with the same precision: Throwing/Catching a ball at a specific spot shown on screen, swinging a sword in 3D space and performing stabbing motions, aiming a weapon light-gun-style, swinging a racket, punching, general 3D item interaction, 3D drum simulator, swatting an "on-screen" fly, performing two separate tilt/motion functions at the same time.
http://revolution.ign.com/articles/705/705870p1.html

[ Voor 3% gewijzigd door Hoedje op 10-05-2006 21:46 ]

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb toch erg het idee dat de Wii controller een gimmick is: het kan haast niet anders dat een heleboel van wat je doet ingebouwd zit in het spel. Ik bedoel: de controller registreert dus een zwaai met een zwaard maar kan volgens mij niet registreren WAAR je dat doet in de ruimte. Dus... het spel bepaalt dat zelf. Met andere worden: een uithaal met een zwaard is altijd raak as je maar op de gepogrammeerde tijd uithaalt. Als ik de presentatie van Wii op E3 bekijk, zie je bijvoorbeeld twee dames een ping ping spel spelen: ze staan daarbij stokstjf en doodstil en zorgen er alleen maar voor dat het poppetje op het scherm OP TIJD uithaalt. Hoe hij dat doet en waar en zo lijkt het spel zelf te bepalen...

Of vergis ik mij sterk en denk ik te geringschattend over de Wii controller...? Het is net als et de eye-toy het s even leuk en grappig, maar echt serieus mee spelen gaat niet. Zo vraag ik me dus ook af bij de Wii controller in hoeverre JIJ als gamer wel kan bepalen wat er nou echt allemal gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://streamingmovies.ig...redsteele3_wmvlowwide.wmv

Kijk dat filmpje is mischien snap je het dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
Waarom zou de Wii controller volgens jou dat niet registreren? D'r zit niet voor niets die "sensor bar" bij, die zorgt voor de absolute plaatsbepaling.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanW
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:31
Verwijderd schreef op woensdag 10 mei 2006 @ 21:55:
Ik heb toch erg het idee dat de Wii controller een gimmick is: het kan haast niet anders dat een heleboel van wat je doet ingebouwd zit in het spel. Ik bedoel: de controller registreert dus een zwaai met een zwaard maar kan volgens mij niet registreren WAAR je dat doet in de ruimte. Dus... het spel bepaalt dat zelf. Met andere worden: een uithaal met een zwaard is altijd raak as je maar op de gepogrammeerde tijd uithaalt. Als ik de presentatie van Wii op E3 bekijk, zie je bijvoorbeeld twee dames een ping ping spel spelen: ze staan daarbij stokstjf en doodstil en zorgen er alleen maar voor dat het poppetje op het scherm OP TIJD uithaalt. Hoe hij dat doet en waar en zo lijkt het spel zelf te bepalen...

Of vergis ik mij sterk en denk ik te geringschattend over de Wii controller...? Het is net als et de eye-toy het s even leuk en grappig, maar echt serieus mee spelen gaat niet. Zo vraag ik me dus ook af bij de Wii controller in hoeverre JIJ als gamer wel kan bepalen wat er nou echt allemal gebeurt.
Vooraf lullen is altijd makkelijk he |:( . Je kunt ook rustig afwachten, kijken wat het wordt, dan een oordeel vellen.
Wat jij nu vertelt is aan de ene kant ook best logisch hoor, anders zou je (ik neem even het zwaard voorbeeld) bijvoorbeeld eerst helemaal goed moeten draaien en dan pas met je arm gaan slaan, dan wordt het op de lange duur zelfs frustrerend.
ze staan daarbij stokstjf en doodstil en zorgen er alleen maar voor dat het poppetje op het scherm OP TIJD uithaalt.
Wat is ping pong dan nog meer in jouw ogen? :P .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SD5k
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-10 17:10

SD5k

>4&X

Wow, een topic speciaal voor johnnyv.nl ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
-Sander schreef op woensdag 10 mei 2006 @ 22:09:
Wow, een topic speciaal voor johnnyv.nl ;)
Bedankt voor de flame :> En nog blijft iedereen doorzagen in het Wii topic :D _/-\o_

[ Voor 16% gewijzigd door pagani op 10-05-2006 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil N
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-09 20:08

Tja, dat idee heb ik nou dus ook. Motion sensing enzo is wel leuk, maar je mist iedere vorm van precisie en tenzij het spel dat voor je compenseert, wordt 't nogal erg frustrerend gamen. Maar zo'n automatische compensatie haalt weer een deel van de prestatie uit het spel. Aan de andere kant maakt dat de games weer wat toegankelijker en wellicht meer 'fun', zoals Nintendo dat graag ziet.

Wat betreft die nieuwe vorm van besturing, als ik de ervaringen van de tilting controller van de PS3 zo hoor (met name in Warhawk) dan is het nogal lastig om je game zo te besturen. De besturing is erg gevoelig, een paar simpele drukken op de knoppen heeft al ongewenste bewegingen tot gevolg. Of dat nou zo geweldig is, ik vraag het me ten zeerste af. Ik ben er in ieder niet enthousiast over dat we daarvoor nou rumble support moeten opofferen.

Zoals ik het zie, richt Nintendo zich erg veel op gimmicks. Innoveren omwille van de innovatie. Of de ideeën waarmee ze op de proppen komen ook echt nuttig of handig zijn, dat doet er minder toe. Hetzelfde geldt ook voor de DS met z'n stylus, vind ik. Het is anders, het is in het begin even leuk, maar hadden we dat nou uiteindelijk echt nodig? De meeste game types lenen zich uberhaupt niet echt voor die nieuwe manieren van besturing. En dan nog, de games zelf veranderen over het algemeen niet veel.

Toegegeven, ik ben ook allerminst onder de indruk van wat Sony tot nu toe heeft laten zien. Kopieëren van ideeën kunnen ze goed, maar daar hebben we niet zo veel aan. Waar Sony het altijd van heeft moeten hebben is de games, en die stellen tot nu toe flink teleur. Alleen MGS4 lijkt echt de moeite waard, maar daarmee houdt m'n enthousiasme snel op.

Blijft nog de Xbox 360 over. Ik ben in de huidige generatie niet zo'n fan geweest van Microsoft's aanpak, maar de 360 is toch wel een mooi stukje hardware. Zeker wat Microsoft met Xbox Live heeft gedaan vind ik erg strak; het is een solide, compleet en uitgebreid netwerk dat duidelijk meer te bieden heeft dan de gemiddelde online game service. Dat is weliswaar niet echte innovatie, maar ze brengen wel het concept van online gaming naar een nieuw niveau. De grote achilleshiel van de Xbox is echter altijd de games geweest. Er is inmiddels al wel een aardige verzameling goede games voor de 360, maar d'r is niks waar ik onmiddellijk voor warmloop. Het feit dat de Japanners hem ook massaal links laten liggen geeft dat ook aan. Dat kan allemaal natuurlijk nog veranderen, maar we moeten maar zien.

Conclusie, de Xbox 360 is tot nu toe m'n favoriet. Wat ik van de Wii moet verwachten weet ik gewoon niet, en de PS3 heeft me nog allerminst overtuigd. Dat is wel een verschuiving ten opzichte van m'n voorkeur voor de PS2 in deze generatie. Ik heb echter het gevoel dat de next generation nog niet echt is wat het zou moeten zijn.

Hmm, dit is een wat langere rant geworden dan ik had gepland. Maar op zich loopt ie hier wat minder kans om ondergesneeuwd te raken tussen honderden andere posts, dat is wel positief :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smoonshine
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:31

Smoonshine

Feyenoord!!

Devil N schreef op woensdag 10 mei 2006 @ 23:30:
[...]

Zoals ik het zie, richt Nintendo zich erg veel op gimmicks. Innoveren omwille van de innovatie. Of de ideeën waarmee ze op de proppen komen ook echt nuttig of handig zijn, dat doet er minder toe. Hetzelfde geldt ook voor de DS met z'n stylus, vind ik. Het is anders, het is in het begin even leuk, maar hadden we dat nou uiteindelijk echt nodig? De meeste game types lenen zich uberhaupt niet echt voor die nieuwe manieren van besturing. En dan nog, de games zelf veranderen over het algemeen niet veel.

Toegegeven, ik ben ook allerminst onder de indruk van wat Sony tot nu toe heeft laten zien. Kopieëren van ideeën kunnen ze goed, maar daar hebben we niet zo veel aan. Waar Sony het altijd van heeft moeten hebben is de games, en die stellen tot nu toe flink teleur. Alleen MGS4 lijkt echt de moeite waard, maar daarmee houdt m'n enthousiasme snel op.
Nintendo moet natuurlijk ook wel. Als ze op de huidige tour door waren gegaan, waren ze waarschijnlijk weer 3e geworden. In dat geval zou namelijk bijna iedereen bij zijn 'eigen' systeem blijven. Als in: "Vorige keer had ik een Xbox, die wat tof, dan haal ik nu de 360". Nintendo had die slag nooit kunnen winnen. Zelfs niet met de krachtigste console (Kijk naar de prijzen van de PS3, met een nog sterkere console, was je nog duurder uitgeweest).

Nintendo gooit het nu over een andere boeg, met een toegankelijk systeem voor iedereen. Ze hebben ook gelijk als ze zeggen dat het instap niveau van de huidige games erg hoog is. Je moet ik weet niet hoeveel knoppencombinaties kennen om alleen al een potje leuk te voetballen. Iets dat bijvoorbeeld mijn pa ervan weerhoudt om zich te verdiepen in PES/Fifa. Mario Smash Football vindt hij wel weer leuk, want dat heb je zo onder de knie. Als je nu door middel van alleen bewegen een bal kunt passen/schieten, dan verlicht dat een heleboel.

Mensen die graag mooie graphics zien hebben het geld wel over voor een X360 of een PS3. En tuurlijk komen daar ook harstikke goede spellen voor uit. Maar voor de mensen met een kleine portemonnee en mensen die graag wat verandering/vernieuwing zien is daar de Wii. Die zal waarschijnlijk ook een groot aantal nieuwe mensen aantrekken vanwege het gebruiksgemak. Net als dat de DS dat heeft gedaan.

Om nu te zeggen dat de DS een gimmick is vindt ik wel wat ver gaan. Er zijn al een flink aantal volwassen games op de DS die kwa niveau (niet graphics natuurlijk) een flink aantal huidige console games overtreffen. De gameplay is gewoon anders en je hebt meer mogelijkheden met het touchscreen. In het begin werd dit touch-screen ook te pas en te onpas gebruikt, maar op het moment is het gebruik ervan mooi uitgebalanceerd. In mijn ogen is de DS een volwassen gamesysteem.

[ Voor 50% gewijzigd door Smoonshine op 11-05-2006 08:55 ]

uhm...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• homernt
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07-06-2024

Dat denk ik dus ook want ik heb gisteren avond een paar filmpjes zitten kijken. Bij het tennissen maakte de ene persoon de bewegingen bij het serveren net als je in het echt zou doen en die persoon uit het publiek niet. Die maakte alleen een pols beweging en het spel reageerde op de zelfde manier. En bij de zwaard bewegingen van Zelda kun volgens mij niet echt richting geven.

Dus denk ik dat als gewoon de juiste pols beweging maakt kun nog steeds lui op de bank blijven liggen.

Toen ik dit allemaal zat te lezen gisteren morgen was ik enthousiast maar nu ik de filmpjes heb gezien ben ik dat een stuk minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyx
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-10 13:44
homernt schreef op donderdag 11 mei 2006 @ 10:12:
Dus denk ik dat als gewoon de juiste pols beweging maakt kun nog steeds lui op de bank blijven liggen.

Toen ik dit allemaal zat te lezen gisteren morgen was ik enthousiast maar nu ik de filmpjes heb gezien ben ik dat een stuk minder.
Ik hoop eigenlijk dat je niet elke beweging perfect juist moet doen, anders ben ik na 5 min gamen doornat van het zweet :P, en het lijkt me ook niet de bedoeling dat je eerst tennislessen moet gaan volgen voordat je een spelletje kan spelen.
Het lijkt me gewoon wel leuker om te spelen, en ik denk (hoop) dat het gevoelsmatig allemaal echter aanvoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• homernt
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07-06-2024
crazyx schreef op donderdag 11 mei 2006 @ 10:34:
[...]

Het lijkt me gewoon wel leuker om te spelen, en ik denk (hoop) dat het gevoelsmatig allemaal echter aanvoelt.
Dat hoop ik ook. Ik gaat het zeker een keer uitproberen of het inderdaad iets toevoegd.

Met name bij golf zou het heel vet zijn als ze de snelheid van je swing en de tilt voor de richting goed zouden kunnen registreren. Als dat zo is dan haal ik er meteen één.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gratis_vodka
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11-10 07:49

gratis_vodka

If you love it - shoot it!

[...]

Onzin. Nintendo heeft een nieuwe strategie waarbij ze trachten consoles voor iedereen (en dus niet alleen die beperkte groep mannelijke hardcore gamers van tussen de 15 en de 25) aantrekkelijk te maken. In die strategie past een nieuwe manier van besturen, omdat 'nieuwkomers' vaak afgeschrikt worden door de stijle leercurve van spellen qua besturen. M.a.w., het is een wezenlijk onderdeel van een strategie en ze zijn er redelijk overtuigend in, vind ik althans, dat ze werkelijk geloven in dit systeem.

Dat de meeste (huidige) games zich niet lenen voor dit soort besturing geeft eerder aan dat ze, qua besturing, eigenlijk best beperkt zijn en dat het misschien wel tijd is voor iets nieuws op dit gebied. Natuurlijk veranderen spellen over het algemeen niet veel, omdat er geen stimulans is dat te doen. Een controller als deze is juist een aanleiding om, zo langzamerhand, eindelijk eens iets echt nieuws te gaan doen.

Of het gaat werken, dat kunnen we pas achteraf beschouwen maar ze hebben in ieder geval een heldere visie en vooral veel lef en innovatiedrang. Iets wat de industrie hard nodig heeft.

[ Voor 13% gewijzigd door gratis_vodka op 11-05-2006 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• equationunequal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:03
Semi off-topic: heb je uberhaubt wel eens met een DS gespeeld :? De stylus is echt geen gimmick en zorgt in een flink aantal spellen voor leuke nieuwe gameplay elementen die je op andere systemen onmogelijk na kan bootsen. Hetzelfde geldt voor de Wiimote...

Innovatie in de gameindustrie is noodzakelijk wat mij betreft. Ik heb een hele tijd FPS'en gespeeld, ook in clan verband online, maar op een gegeven moment werd ik het gewoon zat. Er is echt een tijd geweest dat ik het gamen zo goed als links heb laten liggen, omdat er weinig nieuws te beleven was. FPS'en heb ik al helemaal opgegeven, omdat er behalve op grafisch en AI gebied weinig is verandert en de vrijheid die ik zo belangrijk vond (Delta Force _/-\o_) alleen maar is verminderd (denk aan Half Life 2). Ben wel benieuwd of Red Steel hier verandering in gaat brengen. Ik heb juist een DS gekocht vanwege de nieuwe mogelijkheden die deze met zich meebrengt en om dezelfde reden ga ik een Wii halen...

[ Voor 11% gewijzigd door equationunequal op 11-05-2006 12:16 ]

[ equationunequal.nl - portret & model fotografie ] [ newskin.nl - socials ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoozer
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08 17:53

Yoozer

minimoog

Tja, dat idee heb ik nou dus ook. Motion sensing enzo is wel leuk, maar je mist iedere vorm van precisie.
Kijk eens naar de grootte van de afstand die je kunt afleggen met een losse motion sensor en dan die van de afstand van een analoge controller die van links naar rechts gaat. Da's toch wel eerder een halve meter versus 2 centimeter; m.a.w., heb jij de precisie nu al of doet het spel dat ook voor je?

Als je nu in een RPG aanvalt met je zwaard druk je op een knop (die volgens mij nog niet eens aanslaggevoelig is). Afhankelijk van een aantal factoren (en misschien de duur van het indrukken) wordt er een aanval uitgevoerd. Deze aanval is dus ook elke keer identiek en er zit geen precisie in (weten hoe kort of lang je drukt wordt ook maar in een paar stappen gemeten).
Zoals ik het zie, richt Nintendo zich erg veel op gimmicks.
En even heel snel een motion sensor in een (jawel, weer dezelfde) joystick proppen is geen gimmick? ;)
Innoveren omwille van de innovatie. Of de ideeën waarmee ze op de proppen komen ook echt nuttig of handig zijn, dat doet er minder toe.
Dat wordt inderdaad afwachten. Wat wel zo is is dat je die afstandsbediening in een hele hoop "sleeves" kunt proppen; de Zapper is geen apart apparaat meer maar een huls waarin je een general-purpose controller zet. Dat drukt de kosten ook weer, je hoeft niet voor elke scheet een speciale controller aan te schaffen.

Hoe vaak zie je (vooral kleine) kinderen niet heen en weer gooien met de joystick? Dat wat wij mensen ervaren als een natuurlijke beweging (auto of fiets besturen, roer vasthouden) wordt tot stilzitten gereduceerd omdat je weet dat zo'n actie toch geen resultaat heeft.

Dan is er nog het feit dat alle voorgangers een stille dood gestorven zijn of door de stand van de techniek toch niet zo geweldig werkten als werd gedacht. Dat wil niet zeggen dat het principe verkeerd is.
Hetzelfde geldt ook voor de DS met z'n stylus, vind ik.
Het is anders, het is in het begin even leuk, maar hadden we dat nou uiteindelijk echt nodig?
Ja, want Opera komt op de DS, en je zult zien dat browsen met een stylus en een virtueel toetsenbord tig keer makkelijker is dan lettertje voor lettertje selecteren :). Wat heb je aan een browser en een internetverbinding op een handheld als dat internet nog steeds voornamelijk tekst-gebaseerd is? Probeer jij maar te posten op GoT met een PSP zonder het ding na 3 woorden tegen de muur te gooien.

teveel zooi, te weinig tijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De PS3 kan twee soorten eigenschappen van de controller bepalen: orientatie ( = rotatie, de hoek waarin de controller zich bevindt) en acceleratie, beide over de drie assen:

'In addition to the “3-posture-axis” of roll, pitch and yaw, “3-dimension
acceleration information (X, Y, and Z)” can be detected in high-precision and in real-time' bron

De Wii meet net als de PS3 orientatie, maar kan daarnaast ook de positie van de controller t.o.v. van een sensor bepalen. Hier kun je een plaatje vinden waarop vermoedelijk de sensor te zien is (het langwerpige zwarte voorwerp onder de televisie). Na kalibratie kan de Wii dus uitrekenen waar de controller zich bevindt ten op zichte van de televisie. Als de positie ten op zichte van de televisie en de orientatie van de controller bekend zijn, kan worden uitgerekend naar welke positie de controller op het scherm wijst.

Wat een spel vervolgens doet met de informatie die de controller levert is afhankelijk van de ontwikkelaar. Een spel kan b.v. zo worden geprogrammeerd dat een beweging heel precies moet worden uitgevoerd of dat iedere beweging die maar een beetje in de buurt komt van de gewenste beweging als correct wordt gezien. Ander voorbeeld: een zwaai beweging van boven naar beneden waar dan ook in de ruimte kan gezien worden als een correcte zwaardslag, maar het spel zou ook kunnen controlleren of de zwaai op de juiste positie in de ruimte wordt gemaakt.

De mogelijkheid tot het meten van positie van de controller geeft de Wii veel meer mogelijkheden dan de PS3. De Wii controller kan acceleratie perfect afleiden uit de informatie over de positie. De PS3 controller meet acceleratie en kun dus geen bewegingen met een constante snelheid ( = geen acceleratie) waarnemen. Dit betekent dat de positie van de PS3 controller ten opzichte van de televisie niet kan worden bepaald. Dat betekent o.a. weer dat de PS3 niet kan uitrekenen naar welke positie op het scherm de PS3 controller wijst. Richten op objecten met de PS3 controller zoals o.a. te zien is in Redsteel is dus niet mogelijk.

Ik heb geen enkele aanwijzing dat de Wii controller je lichaamspositie zou meten. Dit lijkt me ook zeer geavanceerd en je zou dan een camera verwachten in de controller. Bij de demo's die tot nog toe te zien zijn volstaat het meten van orientatie en positie van de controller.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2006 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wii-controller = gimmick
Het hele verkoop punt van de Wii is zo'n beetje de controller.
(ow....em Metroid Prime 3 natuurlijk... :P )

Dan is het niet te verwachten dat het enkel een "leuk extraatje" gaat worden.
Ik denk dat sony op het laatste moment die controller heeft aangepast omdat ze inzagen
hoeveel impact de besturing van het spel eigenlijk heeft..
Nintendo heeft wel degelijk een sterke troef in handen als de Wii remote controle-wise alle concurrentie achter zich laat. Stel je eens voor dat FPS games fijner op de Wii spelen dat met toetsenbord en muis !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:54
Verwijderd schreef op donderdag 11 mei 2006 @ 15:48:
[...]
Stel je eens voor dat FPS games fijner op de Wii spelen dat met toetsenbord en muis !!
Geloof ik niks van, maar zal wel het beste zijn voor consoles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19:27
Wii controller is geen gimmick. Dat kan ook niet. Het is geen trommeltje zoals voor de Gamecube, of Eyetoy zoals voor de Playstation. Alle games (over Smash Bros is nog wat onduidelijkheid, maar waarschijnlijk ook) maken gebruik van de Wii remote en op een unieke manier waardoor ze geheel gemaakt zijn voor de controller. Ik denk dus dat je daar niet over in hoeft te zitten. Het draait gewoon om de controller en volgens alle reports van de E3 werkt de remote prima tot zeer goed. Dat terwijl er bij sommige spellen nog wat getweaked moet worden. De grafische kracht is (veel) groter dan die van de huidige generatie, maar komt niet in de buurt van die van de Xbox of de Playstation. Daar heeft Nintendo voor gekozen, de spellen zien er allemaal goed uit en op een normale SD tv zul je het verschil niet zo snel zien. Op een HD TV daarentegen...

Als je daarentegen kijkt naar de PS3 dan kun je bijna niet de conclusie vermijden dan dat het op het laatste moment is ingebouwd. Wellicht om de Wii wind uit de zeilen te nemen, wellicht omdat ze het zien als een zeer serieuze bedreiging. Anyway zij hebben het duidelijk wel als een gimmick ingebouwd. Er is maar één spel wat de nieuwe controller met tilt functie ondersteunt. Dat spel ziet de grafisch nauwelijks next-gen uit en over óf het werkt zijn de meningen zeer verdeeld.

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoedje schreef op donderdag 11 mei 2006 @ 15:58:
de spellen zien er allemaal goed uit en op een normale SD tv zul je het verschil niet zo snel zien. Op een HD TV daarentegen...
Ben het met je verhaal eens, echter bovenstaande quote is denk ik wel beetje kort door de bocht.
Het oplossend vermogen van het totale scherm heeft niet direct impact op de (weergave van) polycount, texture resolutie of wat dan ook. Uiteraard zie je op een hogere resolutie beter de rijkere texturen, en vallen dingen als vloeiende anti-aliasing en hoge polycount meer op, maar om nou te zeggen dat het allemaal niet meer opvalt doordat de resolutie te laag is, is een brug te ver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schnumi
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

schnumi

Discothéque! Boom cha!

Hoedje zijn post verklaart alles al.

De controller van de Wii is een echte revolutie. Die van de PS3 is gewoon een MS sidewinder (misschien iets anders).

"The more you take the less you feel, The less you know the more you believe, The more you have the more it takes today"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-10 14:22

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Yoozer schreef op donderdag 11 mei 2006 @ 12:12:
Als je nu in een RPG aanvalt met je zwaard druk je op een knop (die volgens mij nog niet eens aanslaggevoelig is). Afhankelijk van een aantal factoren (en misschien de duur van het indrukken) wordt er een aanval uitgevoerd. Deze aanval is dus ook elke keer identiek en er zit geen precisie in (weten hoe kort of lang je drukt wordt ook maar in een paar stappen gemeten).
Onzin, de knoppen van de huidige PS2 en Xbox controllers zijn wél aanslaggevoelig :). Dat daar vervolgens in de games weinig mee gedaan wordt wil nog niet zeggen dat het niet al ondersteund wordt door de hardware.
Verwijderd schreef op donderdag 11 mei 2006 @ 13:15:
De mogelijkheid tot het meten van positie van de controller geeft de Wii veel meer mogelijkheden dan de PS3. De Wii controller kan acceleratie perfect afleiden uit de informatie over de positie. De PS3 controller meet acceleratie en kun dus geen bewegingen met een constante snelheid ( = geen acceleratie) waarnemen. Dit betekent dat de positie van de PS3 controller ten opzichte van de televisie niet kan worden bepaald. Dat betekent o.a. weer dat de PS3 niet kan uitrekenen naar welke positie op het scherm de PS3 controller wijst. Richten op objecten met de PS3 controller zoals o.a. te zien is in Redsteel is dus niet mogelijk.
Dat zit iets genuanceerder, versnelling is de afgeleide van de snelheid over tijd, welke weer een afgeleide is van de positie over tijd. Als je de versnelling en de startpositie en snelheid weet, kun je dus ook de nieuwere posities (en snelheden) berekenen. In de praktijk gaat dat idd minder op omdat je hier wel een absolute nauwkeurigheid voor moet hebben, en dat is niet geheel mogelijk.

[ Voor 46% gewijzigd door .oisyn op 11-05-2006 18:27 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
http://www.gamesindustry.biz/content_page.php?aid=16969
When you made the decision to put the tilt functions into the pad, how heavily influenced was that by the great response Nintendo has had to the same kind of technology in the Wii controller?

I think that some of the research that we've done, clearly other companies have been doing as well - so there's nothing completely surprising about that. But I know that the strategy was to take what was already a winning formula - to have a controller as well regarded as it, and kind of the de facto industry standard that this PlayStation shape controller has become. If you include the ones that are packed in, the secondary ones and the knock-offs that are the same shape, there are probably around 400 million of these things that have been sold on PSone and PS2.

So, we kind of took an "if it ain't broke, don't fix it" strategy - but by adding motion sensitivity to the controller... Well, we didn't start the wave, but we've kind of jumped onto that wave. I'm quite happy to admit that, but that will be one of the defining characteristics of next-generation gaming, the complexity and sophistication of input that you can get from a very simple device.

What I'm really keen to communicate is the fact that by sticking with the PlayStation controller, you have this very comfortable, two-handed approach that gamers are very familiar with - and it allows you to have two channels of input. You've got your primary input that may be normal buttons, normal sticks, nothing particularly revolutionary - no pun intended - but we can also add secondary motion, and we can detect the secondary movement of the pad in addition to the primary buttons.

When you play games, everybody does the same thing - they always move the controller around. Well, we can now start to add that secondary motion into the game design, and the way that the game reacts to the user.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De Wii controller kan ook zijn 'plaats' ten opzichte van zichzelf bepalen. met de gyroscoop dus. dus als je de Wiimote rechtop in de lucht houd is je zwaard ook recht op in de lucht. haal je hard uit. dan merkt de gyroscoop dat ook (net als bijv het eendje bij de PS3 controller) haal je hard uit naar voren. dan zal je zwaard dus ook hard naar voren uithalen.
De Wiimote kan volgens mij nog niet aan exacte plaats bepaling doen. daarvoor is de afwijking die je zelf maakt te groot. plus dat je dan ook bijv op de vloer waar je staat sensors zou moeten hebben. om door te geven hoever je zwaard van de grond verwijderd is etc etc.
Ik zie alleen nog niet hoe de Wiimote signalen kan doorgeven als hij niet op de sensor bar gericht is. dan zullen er wel meerdere sensors inzitten. aan de achterkant en zij kant ook wat.

de moves die je maakt zullen dus wel enigszins ingeprogrammeerd zijn.
met de Wiimote kun je onbeperkte bewegingen uitvoeren. die worden dan in de Wii naar 'uitvoerbare' bewegingen vertaald op het scherm.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2006 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

beetje late reactie, maar toch maar geregisteerd om dit plaatje te posten... Lijkt we niet dat de PS3 controller zoiets "kan" :9

Afbeeldingslocatie: http://i88.photobucket.com/albums/k167/X-Qlusive/WiiController.jpg
Pagina: 1