Toon posts:

VPC traag op laptop vs. desktop

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik, met tegenzin, VPC op mijn laptop van de zaak en ik had recentelijk een groot probleem met een bepaalde omgeving voor een training (MOC2400C). De VM's waren erg traag, zodanig zelfs dat m'n cursisten terecht hun ongenoegen daarover uiten.

Nu had ik vooraf al het 1 en ander aangepast en het zijn gloednieuwe laptops (Dell Latitude D810, Pentium M 1,87 GHz, 2 GB RAM) maar ten opzichte van mijn desktop thuis (Athlon 64 3500+, 2 GB RAM) is het een wereld van verschil. Om het maar niet over VMWare 5.5 te hebben.

De bekende opties heb ik inmiddels al uitgevoerd:
- Laptop op Always On ingesteld. Ik moet nog even nakijken of daar echt naar wordt geluisterd, tenslotte gaat XP meestal zelf intelligent doen, maar dat lijkt me in deze sterk.
- Gedefragmenteerd vooraf en achteraf.
- Zoveel mogelijk rommel op de host PC uitgezet.
- VPC 2004 SP1 geinstalleerd met de bijbehorende virtual PC additions.

Dan nog maakt de desktop machine gehakt van de laptop qua performance en dat is zelfs als ik maar 1 VM draai! En het stomme is dat ik met VMWare geen enkel probleem ben tegengekomen. Heeft iemand suggesties?

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

VPC is nogal diskbound. En laptops komen vaak met 5400 RPM schijfjes; sommige zelfs met 4200 RPM schijfjes. Kijk eens met HDTune wat voor schijfje d'r in zit en hoe de prestaties zich verhouden met die van je desktop.

Als oplossing kun je òf je laptops met 7200 RPM schijven gaan uitrusten, of externe [usb2, firewire] 7200 RPM schijven gebruiken

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Verwijderd

Topicstarter
Brahiewahiewa schreef op woensdag 10 mei 2006 @ 21:59:
VPC is nogal diskbound. En laptops komen vaak met 5400 RPM schijfjes; sommige zelfs met 4200 RPM schijfjes. Kijk eens met HDTune wat voor schijfje d'r in zit en hoe de prestaties zich verhouden met die van je desktop.

Als oplossing kun je òf je laptops met 7200 RPM schijven gaan uitrusten, of externe [usb2, firewire] 7200 RPM schijven gebruiken
Zelfs met een externe 7200 toeren schijf (Maxtor, USB2, 16MB cache, de laptop heeft geen Firewire) heb ik het probleem. Wat blijkt?

Het is een bekend probleem voor Centrino machines! De volgende Knowledgebase artikelen gaan er nader op in; kb889677 en KB899525, maar je moet Microsoft PSS bellen om de hotfixes te bemachtigen. Dat zal ik komende maandag gaan doen; slechter kan het niet worden.

Wat me hierbij heel erg irriteert is dat je zoveel moeite moet doen om hier achter te komen (al had ik dat ene KB artikel wel gevonden, maar was daarin niet goed omschreven dat het om het probleem ging wat ik had). Wat er kennelijk plaatsvindt is dat om de zoveel tijd je CPU wordt teruggeschakeld naar "slaapstand" (SpeedStep lage snelheid) en dat dus ondanks het feit dat je als energieschema Always On hebt gekozen (dat was zo'n beetje het eerste wat ik heb nagekeken).

• SaURoN
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Kan het misschien niet te maken hebben met de GPU die zich terugklokt? Heb er zelf niet echt problemen mee, heb zelfde type laptop met 1gig geheugen :)

Verwijderd

Topicstarter
SaURoN schreef op zondag 14 mei 2006 @ 03:29:
Kan het misschien niet te maken hebben met de GPU die zich terugklokt? Heb er zelf niet echt problemen mee, heb zelfde type laptop met 1gig geheugen :)
Dat lijkt me sterk, er zit tenslotte een "slappe" grafische kaart in, een ATI X300 of 600. Dat had ik liever niet gezien, ik blijf ATI en drivers een discutabele combinatie vinden.