Toon posts:

Draadloos netwerk opzetten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb redelijk wat topics bekeken op dit forum, maar kwam er helaas niet uit.
Situatie is al volgt.

Ik heb een ADSL router met 4 poorten. 3 nu reeds in gebruik. Nu wil ik er een draadloos netwerk bij gaan zetten zodat ik meer pc's op het netwerk kan aansluiten en geen zin heb om allemaal kabels te gaan trekken. Het plan is om nog 2 a 3 extra pc's aan het internet netwerk toe te voegen zonder kabels te trekken.
Er zijn veel verschillende type routers / modems beschikbaar. Ik ben op zoek naar een draadloos modem / router die een groot bereik heeft en ook redelijk snel is (54mbs). Het draadloze netwerk zal dus 4 (12 / 15 m.) verdiepingen moeten gaan overbruggen. Lukt dit met een enkel modem / router of zal ik nog een tussenantenne moeten gebruiken om het bereik te vergroten?

Welk type modem is het beste aan te raden. Budget voor het modem ongeveer: 100 - 150 euro.
Een draadloos netwerkkaart heb ik al (Belkin 125g).

Alvast bedankt voor de reacties.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2006 19:32 ]

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Waarom zou je een nieuw modem willen als je al een modem+router hebt?

Gewoon een acces point in je router en je bent klaar lijkt me?

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reactie.
Zat nog een klein typfoutje in me bericht. Even gewijzigd.

Maar een wireles access point zou dus de uitkomst moeten bieden? Is het hiermee dan ook mogelijk aangezien ik nog maar 1 slot op me router vrij heb 2 a 3 pc's draadloos op aan te sluiten?

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

In principe zijn die 4 poorten 'switched', en alle dataverkeer die erdoorheen gaat wordt bewerkt zodat het gerouteerd kan worden. In principe zou je aan een router een onbeperkt aantal clients kunnen hangen.

Welke modem/router combinatie heb je?

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Verwijderd

Topicstarter
Heb een alcatel speedtouch 510.
4 poorts router.
Op dit moment nog maar 1 slot vrij.

Heb 2 wireless accesspoints gezien:

http://www.centralpoint.n...oduct%3DWG602FS%26ref%3D2
http://www.acesdirect.nl/...specificatie&prodid=58524

Maar hoeveel pc's zijn er aan te sluiten op een accesspoint met 1 ethernetslot, 1tje maar? of meerdere?

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-01 19:29
Je kan ook een Wireless router nemen, dit is vaak even duur als een AP en veel beter verkrijgbaar.

Je plugt dan een kabel van de LAN-poort van de wireless-router in een van de LAN-poorten van de normale router.
Het wordt dan één groot netwerk, en de routerfunctie van de wireless-router staat zo 'uit'.

Je kan op de LAN-poorten van de wireless-router vervolgens ook nog gewoon pc's aansluiten :)

Zorg wel dat je in de wireless-router alle speciale services zoals een DHCP/DNS-server uitzet (behalve voor WLAN) en dat je iedereen doorverbindt naar je andere router. (Default Gateway-IP instellen naar het IP van de normale router)

Als je het zo opstelt kan er praktisch niets mis gaan, je kan desnoods ook nog de vrije LAN-poort van de normale router verbinden met de WAN-poort van de wireless-router, dit is makkelijker te doen, maar je zal dan niet/heel moeilijk kunnen netwerken/filesharen tussen de pc's.
Voor internet is het echter prima :)

edit@hierboven: Die twee AP's hebben geen WPA (dacht ik, snel even gekeken) en zijn bijna even duur als een router. Advies is om bij de eerste de beste computerboer gewoon een wireless-router te kopen met WPA, voor ongeveer hetzelfde geld.
Als je het echt goed wil doen kun je een Linksys WRT54G of een Asus WL500g kopen, deze zijn vrij goed en makkelijk in te stellen.

edit2: Ik weet ook niet hoeveel ervaring je hebt op dit gebied of hoeveel moeite je ervoor wil doen, maar het kan soms vervelend zijn als je niet weet hoe je zo'n router moet instellen om gebruik te maken van een andere router, een tip is dan om bv bij de Mediamarkt te kopen omdat je binnen 2 weken altijd mag ruilen als het niet lukt.

[ Voor 31% gewijzigd door DarthPlastic op 10-05-2006 20:20 ]

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reactie.
Als je ik beschrijving zo volg moet het niet heel erg moeilijk zijn om dit voor elkaar te krijgen. Alleen zit ik met het volgende. Ik moet toch een flinke afstand overbruggen voor het draadloze internet en netwerk. Halen deze routers zit zonder dat ik dead spots ga krijgen of slecht internet ontvangst?

Als ik het goed begrijp kan ik dus gewoon me laatste vrije slot van me alcatel router gebruiken en die aansluiten op een wireless router en alles via die wireless router door laten sturen naar me gewone router?

Verwijderd

Topicstarter
Na nog wat rond informeren kwam ik deze router tegen:
http://www.wifishop.nl/pr...-wireless-maxg-router.htm

Schijnt een betere router te zijn, gebruiksvriendelijk en makkelijk te installeren.
Echter raden zij mij de wireless accespoint aan aangezien het in de praktijk zeer lastig is te configureren om die router door te schakelen naar me alcatel.

Deze raden zij mij aan:
http://www.wifishop.nl/pr...ess-maxg-access-point.htm

Het prijsverschil is er nauwelijks. Maar de router heeft wel veel meer opties. Printserver e.d.
Hopelijk kan ik ook nog wat reacties van jullie ontvangen.

• 5mebibyte
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01-04 19:29
Verwijderd schreef op woensdag 10 mei 2006 @ 20:07:

Maar hoeveel pc's zijn er aan te sluiten op een accesspoint met 1 ethernetslot, 1tje maar? of meerdere?
Veel, om het in een woord te zeggen. Ik kan zo 40 MAC-adressen opgeven in het accesspoint die toegang krijgen dat lijkt me voldoende en zeker niet iedereen is tegelijkertijd actief.

verdwaalde ict'er op elektro!

• Ben1985
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-01-2025

Ben1985

Tatatata!

Het simpelste is gewoon een accesspoint. Zeker als je niet zo handig bent in netwerkapparatuur. Om de basics aan de praat te krijgen moet je gewoon t bijgeleverde cd'tje in de computer doen en de aanwijzingen volgen (iig bij mijn Linksys WAP54G). Alleen voor wat geavanceerdere opties zoals beveiliging zul je in de web-interface moeten kijken.

Wil je je huidige speedtouch gaan vervangen door een wireless modem/router moet je alles weer opnieuw configureren (inclusief je adsl instellingen). Als je een wireless router erbij wilt doen zit je weer met dhcp instellingen die je uit moet zetten.

Dus wil je het zo simpel mogelijk houden, koop een accesspoint. Ben zelf nog geen beperkingen tegengekomen met aantal connecties, dus moet goedkomen.

CM Stacker STC-T01 | Core i7 3930K | Asus P9X79 | Club3D HD7950 RoyalKing | 8x 4096GB DDR3-1600 | Samsung 840 Pro 256GB | Plextor PX-B950SA | X-Fi Elite Pro | 3x Samsung Syncmaster 214T | Windows 7 x64 Pro

Pagina: 1