Toon posts:

[Bliksembeveiliging] Hoe zit het nu?

Pagina: 1
Acties:
  • 702 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Zonet hebben we hier een redelijk zwaar onweer gehad. Uit pure gewoonte trek ik dus meteen alle stopcontacten uit en andere aansluitingen met de buitenwereld (coax-kabels naar tv en modem, telefoonkabel). Ondertussen zit je je dan wel rot te vervelen zo zonder PC en internet :) , dus vroeg ik mij af of er eigenlijk oplossingen bestonden om problemen bij blikseminslag te vermijden.

Ik was zonet wat op zoek naar ervaringen op GoT. Daar las ik al dat je NOOIT beveiligd bent tegen een rechtstreekse blikseminslag. Het spanningsverschil dat gekoppeld is aan een blikseminslag is zodanig hoog dat het elektrische veld dat ontstaat toch alle aparatuur op zijn weg vernietigd. (naar mijn idee een beetje hetzelfde principe als een EMP) Dus in het geval van een rechtstreekse blikseminslag is het al duidelijk dat er toch niets helpt om je aparatuur te laten overleven.

Maar dan is er de andere kwestie: blikseminslag in de omgeving, de elektriciteitscentrale in de buurt, de telefooncentrale, de kabelverdeler,... Die stromen kunnen zich voort zetten over hun netwerk (elektriciteitsnetwerk, telefoonnetwerk, coax-netwerk), en zo toch nog schade aanrichten. In dat geval ben je natuurlijk wel safe als je alles uit trekt. Over de vraag of er stekkerblokken etc. zijn die je in dit geval ook kunnen beveiligen, zijn de meningen in de topics verdeeld.

De ene zegt dat de spanningen nog altijd te groot zijn en de beveiliging gewoon doorslaat, de andere zegt dat de duurdere er wel op voorzien zijn. Mijn vraag is dus hoe de technologie er nu voor staat tegen bliksembeveiliging. Dus:
Bestaan er stekkerblokken etc. die je effectief kunnen beschermen tegen blikseminslag in de omgeving, de elektriciteitscentrale, de telefooncentrale,...?

(Indien dit zo is koop ik binnenkort zo'n blokken en hoef ik me nooit meer zorgen te maken en midden in de nacht op te staan om stekkers uit te trekken)

• royco_100
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-02 10:24

royco_100

Enthousiaste Tweaker

Verwijderd schreef op woensdag 10 mei 2006 @ 18:40:
Zonet hebben we hier een redelijk zwaar onweer gehad.
Staat ons hier in het zuiden nog wat te wachten dan :P
Zelf heb ik voor mn pc zo'n speciaal stekkerblok, of het verschil maakt? ik hoop het. We hebben met onweer wel redelijk vaak dat de aardlek eruit springt, maar nooit dat er apperatuur kapot is gegaan. Bij de Makro staan er soms van de speciale surge-protectors in, waar ook iets bij staat dat het tot een bepaald bedrag te verzekeren is.

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-02 19:30

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

royco_100 schreef op woensdag 10 mei 2006 @ 18:48:
[...]

Staat ons hier in het zuiden nog wat te wachten dan :P
Zelf heb ik voor mn pc zo'n speciaal stekkerblok, of het verschil maakt? ik hoop het. We hebben met onweer wel redelijk vaak dat de aardlek eruit springt, maar nooit dat er apperatuur kapot is gegaan. Bij de Makro staan er soms van de speciale surge-protectors in, waar ook iets bij staat dat het tot een bepaald bedrag te verzekeren is.
Wou het net vragen, hoe zit het met de verzekering als je computer kapot gaat door een blikseminslag? Al dan niet met een stekkerdoos met ingebouwde bliksembeveiliging?

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

• royco_100
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-02 10:24

royco_100

Enthousiaste Tweaker

webfreakz.nl schreef op woensdag 10 mei 2006 @ 18:57:
[...]

Wou het net vragen, hoe zit het met de verzekering als je computer kapot gaat door een blikseminslag? Al dan niet met een stekkerdoos met ingebouwde bliksembeveiliging?
Gaat even opzoek naar makro folders
Edit: staat er niet in deze week

[ Voor 6% gewijzigd door royco_100 op 10-05-2006 19:03 ]

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-02 06:59
Overspanningsbeveiligingen zullen nooit helpen tegen blikseminslag. Deze maken nu eenmaal geen goede elektrische scheiding en werken op het principe dat ze het 'teveel' aan spanning gewoon dumpen als warmte. Dit gaat goed voor kleine pieken (zware apparaten die aan of uit gaan), tegen bliksem zijn ze niet opgewassen.

Het enige wat enigsinds kan werken is een UPS met een inverter die continu aanstaat. Hierbij zijn de inout en output alleen met elkaar verbonden via een circuit met lage spanning en bied dit goede beveiliging. Echter wel even navragen bij de fabrikant :)

Echte beveiliging bestaat idd niet. We praten hier over zulke hoge spanningen dat niet (praktisch) is opgewassen hiertegen. Ook loop je het risico dat, alhoewel je apperatuur beveiligd is, door de grote inductiestromen je apparatuur toch nog aan gort gaat (EMP effect dus). Je PC is hier trouwens wel redelijk (maar lang niet afdoende) tegen beveiligd omdat deze in een metalen kooi zit. Echter, de kabels buiten de kooi dienen weer als antenne dus kunnen alsnog je PC naar z'n grootje helpen.

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

• M_a_r_k
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11:04
Ik heb een belkin surgemaster Superior serie en die verzekerd tot 150.000 deze hebben we aangeschaft omdat voeding van pc een keer door bliksem was doorgebrand....
Met dit ding kun je ook je dsl modem beveiligen als het op de telefoonlijn inslaat wat ik persoonlijk ook wel handig vind....

Linkje naar belkin surgemaster series

[ Voor 23% gewijzigd door M_a_r_k op 10-05-2006 19:09 . Reden: link ]

Ik zeg maar zoo, want dierentuin is zo lang

• GGS_206
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

GGS_206

Oranje!

Onweer? In t noorden schijnt de zon nog volop 8)

Enne weerradar is nog grotendeels schoon :?

T.net ID. Bekijk het maar es eem..
‹(◕‿◕)›

Verwijderd

Topicstarter
Die Belkin Surgemasters heb ik ook al gezien. Het 'toffe' is dat ze je aangesloten aparatuur verzekeren, maar als ze niet deftig functioneren dan trek ik toch nog liever gewoon alle stopcontacten uit.

Verwijderd

Topicstarter
ShadowLord schreef op woensdag 10 mei 2006 @ 18:59:
Echte beveiliging bestaat idd niet. We praten hier over zulke hoge spanningen dat niet (praktisch) is opgewassen hiertegen. Ook loop je het risico dat, alhoewel je apperatuur beveiligd is, door de grote inductiestromen je apparatuur toch nog aan gort gaat (EMP effect dus).
Even voor de duidelijkheid: ik vraag enkel naar hoe goed die stekkerblokken werken als de bliksem via het elektriciteitsnet oid tot bij je doordringt. Ik veronderstel dat de grootte van de spanningen dan toch al heel wat lager is dan bij een rechtstreekse inslag. Misschien zijn die stekkerblokken dan wel opgewassen tegen de hoge spanningen.
Volgens mij zijn elektriciteitscentrales ook in zekere mate voorzien op blikseminslag en kunnen ze bij té hoge spanningen de voortplanting ervan over het net stoppen (een soort zekeringkast in de centrale zelf). Daarnaast is een huis ook altijd voorzien van zekeringen. Dus zelf al raakt de spanning tot bij je aparatuur, dan denk ik dat verschillende veiligheidsmaatregelen (zekeringen etc) toch wat extra weerstand bieden aan de spanning zodat de spanning die effectief bij je aparatuur komt al een pakje lager ligt.

• Milenko
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-01-2024
ik dacht dat t zo zat dat als je zo'n simpele overspannings beveiling kontaktdoos ding gebruikte dat dan alles verzekerd was wat erachter hing. ook tegen bliksem inslag. dus dat zit meestal wel snor
100% zeker weet ik t niet dus t beste is navragen bij de verzekeringsmaatschapij.

maar goed zoals je zelf al zegt t gaat om de veiligheid van je apparatuur. of veronderstel ik de bestanden die eropstaan. en t missen van je pc als je blikseminslag hebt gehad

[ Voor 26% gewijzigd door Milenko op 10-05-2006 19:21 ]

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12:22
Beetje jammer dat dit een welles nietus situaltie gaat worden maar ok.

Bliksem heeft een te hoge spanning en een te hoog amperage om tegen gehouden te worden door zekeringen. Een simpel schijdings filter of overspannings beveiliging werkt dus niet (in iedergeval bij direkte inslag). Een UPS zal vaak je pc bevijligen, ook bij een directe inslag. Het probleem is wel dat je UPS na zo'n inslag dood is.

Een goede beveiliging ken ik niet. Bij indirecte inslag zullen alle beetje helpen maar dan nog steeds zou ik er niet op willen gokken. Ik zelf haal dan ook altijd netjes men modum en 230 los op het moment van flink omweer.

Verwijderd

Je hebt directe inslag, en dan moet je blij zijn dat je het hebt overleeft.
op de plek van de inslag staat op dat moement een paar miljoen volt.
deze wil zo snel mogelijk naar de kern van de aarde, echter de weerstand van de grond houd dat tegen en verspreid de stroom ook horizontaal, als je vlak naast de inslag woont is veel apparatuur kapot, des te verder je weg woont des te lager de spanning.
iemand had het over 150.000 volt, op een 50 meter afstand(gokje mijnerzijds, niet wetenschappelijk gestaafd) zal die beveiliging het perfect houden, terwijl jouw onbeveiligde pc op 100 meter het loodje legt.

drie opties afhankelijk van jou
1: hier komt nooit een inslag, de goedkoopste optie, gratis
2: weinig kans dat een inslag binnen 50 meter afstand komt, koop een beveiligde stekkerdoos.
(kun je meestal ook je ethernet/telefoonlijn mee beveiligen) kost 20 euro
3: ik ben heel erg bang....... altijd......, kosten: je kunt niet meer internetten, telefoneren, televisie kijken, radio luisteren,

let erop dat je de bedrading een halve meter (of meer) uit de buurt legt van de stekkerdoos.

niet meer in de buurt van muren zitten lopen, electriciteitsbedrading kan uit de muur worden geslagen door een directe treffer.

je kunt in een regenbui geen paraplu meer dragen
enz
Pagina: 1