[showcase] Schiedam ook in IR

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nog meer IR platen :) vanuit Schiedam (Lange Haven e.o.)

1.
Afbeeldingslocatie: http://members.rott.chello.nl/eoorthuis/IR/DSC_0919a.jpg
2.
Afbeeldingslocatie: http://members.rott.chello.nl/eoorthuis/IR/DSC_0921a.jpg
3.
Afbeeldingslocatie: http://members.rott.chello.nl/eoorthuis/IR/DSC_0926a.jpg
4.
Afbeeldingslocatie: http://members.rott.chello.nl/eoorthuis/IR/DSC_0927a.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nimoleda
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:05
Prachtige Foto's, vooral de laatste, ik ben geen kenner maar ik moet zeggen dat de foto's er prachtig uit zien : -)

[ Voor 13% gewijzigd door Nimoleda op 10-05-2006 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phaas
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-01 14:47
* phaas mompelt iets over paardenbloemsymdroom enzo >:)

Nee hoor, grapje. Ik vind ze erg kunstzinnig zelfs. IR boeide me nooit zo erg maar nu ik al die platen van jou zie vind het ik het steeds leuker worden.
Wat ik me afvraag is hoe die kleuren er in komen. IR is toch altijd z/w? Zou er misschien een beetje gewoon licht door je filter heen 'lekken'? Welk NIR filter heb gebruikt trouwens?

Jammer dat Minolta altijd van die 'goede' anti-IR filters in hun camera's bouwt :'(

[ Voor 7% gewijzigd door phaas op 10-05-2006 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Zou je, heeeel misschien, willen verklappen hoe jij je foto's nabewerkt?

Ik gebruik alleen een custom white balance, maar daar haal ik lang niet zulke rijke valse kleuren uit als hier. Ikzelf schiet met Hoya 072 filter trouwens.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:22

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Het IR-effect is zeker leuk, maareh, testcase+IR=showcase? Ik denk dat je wel moet zorgen dat je foto's ook los van het IR deel boeiend zijn. :)
JumpStart schreef op woensdag 10 mei 2006 @ 18:33:
Zou je, heeeel misschien, willen verklappen hoe jij je foto's nabewerkt?

Ik gebruik alleen een custom white balance, maar daar haal ik lang niet zulke rijke valse kleuren uit als hier. Ikzelf schiet met Hoya 072 filter trouwens.
Brad's IR Action, of de uitgebreidere van David Burren.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
phaas schreef op woensdag 10 mei 2006 @ 18:28:
* phaas mompelt iets over paardenbloemsymdroom enzo >:)

Nee hoor, grapje. Ik vind ze erg kunstzinnig zelfs. IR boeide me nooit zo erg maar nu ik al die platen van jou zie vind het ik het steeds leuker worden.
Wat ik me afvraag is hoe die kleuren er in komen. IR is toch altijd z/w? Zou er misschien een beetje gewoon licht door je filter heen 'lekken'? Welk NIR filter heb gebruikt trouwens?

Jammer dat Minolta altijd van die 'goede' anti-IR filters in hun camera's bouwt :'(
IR foto's zijn standaard rood van kleur door een nabewerking (channels mixen en satyration aanpassen) krijg je die mooie kleuren en dat verschilt ook weer per camera. En nee mijn filter lekt niet gewoon licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:22

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Een Hoya R72 laat wel een klein beetje 'gewoon' licht door rond een golflengte van 700nm (op de grens met zichtbaar licht). 87/87C-stijl filters laten géén zichtbaar licht door en dat levert dus monochromatische foto's op (en nog langere sluitertijden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja ok, maar hij lekt niet zoals hier gesuggereerd wordt dit filter pakt gewoon een golflengte die net op de grens zit van het zichtbare en onzichtbare licht :) Maar geeft wel mooie platen en daar gaat het om. Met die 87 filters kan je eigenlijk alleen maar zwart wit platen maken en dat vind heeft naar mijn meningh net weer niet dat IR gevoel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Micha
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
MartijnGizmo schreef op woensdag 10 mei 2006 @ 19:47:
Het IR-effect is zeker leuk, maareh, testcase+IR=showcase? Ik denk dat je wel moet zorgen dat je foto's ook los van het IR deel boeiend zijn. :)
Ik ben het hier eigenlijk wel beetje mee eens. De foto's zelf zijn niet echt meer dan kiekjes. Alleen doordat het er zo bijzonder uit ziet let je daar minder op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Jullie zeggen het ze zien er bijzonder uit of dat nou in compo is of in kleurstelling dan is het showcase waardig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:40

Garyu

WW

Verwijderd schreef op donderdag 11 mei 2006 @ 12:24:
Jullie zeggen het ze zien er bijzonder uit of dat nou in compo is of in kleurstelling dan is het showcase waardig :)
Ach, showcase of niet, ik vind het erg gave platen :D. Ik vind het ook wel erg simpel om deze foto's af te doen als kiekjes. Dit zijn juist het soort foto's waar infrarood tot zijn recht komt. Vooral 1 is m.i. echt _/-\o_, van het type achtergrond van je desktop.

Ik zou zeggen, post vooral meer IR platen!

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasopurk
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:32
hoi,

Ik heb een tiffen 87 filter maar ik krijg geen blauwe kleur voor elkaar. Jij hebt hier toch meer kleur in zitten. Ik weet dat mijn filter vanaf een hogere nm pas begint. Echter is het mogelijk om toch van zulke platen te krijgen?

ik krijg wel rode platen uit me cam maar na omzetten met levels (boom wit geven) krijg ik ze niet zo mooi. Graag wil ik weten welke stappen je in PS CS2 doorloopt om het ook zo te krijgen.
Ik heb gezien dat je de Brad's IR Action actie gebruikt maar het lukt me niet.
Ligt dit aan mijn filter?

Mijn hartelijk dank.

[ Voor 11% gewijzigd door klaasopurk op 22-05-2006 15:45 ]

Klaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

of dat nou in compo is of in kleurstelling dan is het showcase waardig :)
Uh nee, gelukkig niet, als ik een foto van een auto paars maak in photoshop dan is die foto niet meteen bijzonder: of als ik diezelfde foto met een IR-filter maak en daarna bewerk tot een bepaalde kleur-stijl.

Doet me beetje denken aan de HDR/tonemapping frenzy van recente tijden: pak een landschapsfoto, gooi die door een HDR/tonemapping-action en pats, je hebt een interessante foto: compositie of creatieve kwaliteit boeit niet, toch? Wat dat betreft ben ik het wel eens met MartijnGizmo en MicDis.

Over de foto's zelf:

foto #2 is gewoon een ingezoomde versie van #1, of ik moet het verkeerd zien: #2 is net te slordig om leuk te zijn met allerlei onderwerpen die aan de randen erin springen, en #1 is ietwat saai door het standpunt, een weinig spannende compo. #3 en #4 lijken teveel op #1/#2: boomtakken links of rechts in beeld, boten aan de andere kant netjes uitgelijnd. Het zijn voor mij persoonlijk niet meer dan toeristische snaps, dit keer voor de 'leuk' in IR geschoten. Ik mis spanning, ik mis een interessant onderwerp (of meerdere) of een creatieve compositie, jammer :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:07
Foto's zijn wel aardig, maar inderdaad maakt een aardige testcase (met reeds genoemde commentaar ben ik het volledig eens) met een laagje IR er overheen nog geen showcase.
klaasopurk schreef op maandag 22 mei 2006 @ 15:40:
hoi,

Ik heb een tiffen 87 filter maar ik krijg geen blauwe kleur voor elkaar. Jij hebt hier toch meer kleur in zitten. Ik weet dat mijn filter vanaf een hogere nm pas begint. Echter is het mogelijk om toch van zulke platen te krijgen?

ik krijg wel rode platen uit me cam maar na omzetten met levels (boom wit geven) krijg ik ze niet zo mooi. Graag wil ik weten welke stappen je in PS CS2 doorloopt om het ook zo te krijgen.
Ik heb gezien dat je de Brad's IR Action actie gebruikt maar het lukt me niet.
Ligt dit aan mijn filter?

Mijn hartelijk dank.
Ik zocht laatst op DPZ naar informatie over IR-filters, en kwam een dergelijk probleem meerdere malen tegen. Ik geloof dat je wanneer je deze thread doorloopt je wel vind waar je naar zoekt. Komt er in ieder geval op neer dat sommige filters meer door laten dan alleen IR-licht, en niet elke RAW-editor goed met IR-platen om kan gaan.

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasopurk
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:32
inquestos schreef op maandag 22 mei 2006 @ 16:04:
Foto's zijn wel aardig, maar inderdaad maakt een aardige testcase (met reeds genoemde commentaar ben ik het volledig eens) met een laagje IR er overheen nog geen showcase.

[...]

Ik zocht laatst op DPZ naar informatie over IR-filters, en kwam een dergelijk probleem meerdere malen tegen. Ik geloof dat je wanneer je deze thread doorloopt je wel vind waar je naar zoekt. Komt er in ieder geval op neer dat sommige filters meer door laten dan alleen IR-licht, en niet elke RAW-editor goed met IR-platen om kan gaan.
Ikheb geen raw stand op me camera wel TIFF maar die kan je zonder pardon gewoon inladen in bewerken. Ik weet ook niet of het een questy van witbalans is. Mijn foto's zijn niet echt rood maar meer roze/paars.
Overigs heb ik ook veel ruis in me foto zitten ondanks iso 100 met sluitertijd van 3 kwart seconde. Langer moet niet want dan wordt de foto veel te wit.

Klaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muse
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Hé leuk, mijn stad. :)
Door het IR effect lijken je foto's nog wel wat, maar verder ben ik het met een aantal hierboven eens dat de foto's op zich niet heel bijzonder zijn.
#4 met de appelmarktbrug heb ik toevallig gisteren op bijna dezelfde plek genomen. Ik had alleen de tele erop zitten dus mijn foto is een stukje krapper. Ik geloof dat zo'n beetje iedere Schiedammer met een camera die foto wel eens gemaakt heeft. :P
De Lange Haven is een behoorlijk fotogeniek stukje, maar dan zul je toch met je composities moeten rommelen zodat de foto's op zich al een stuk spannender worden.
Pagina: 1