[DTV]Opnemen toegestaan? Discussietopic

Pagina: 1
Acties:
  • 165 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-11-2023

911GT2

en blazen maar!

Topicstarter
Digitale TV openemen of niet?

Vanmorgen toen ik in de auto naar mijn werk zat hoorde ik op de radio dat er al verschillende kabelaars zouden zijn die het signaal zo encoden dat opnames op dvd of hd recorders onbruikbaar zijn.(ik kan het bijhorende persbericht nog niet vinden)

Nu vraag ik me af, staan de kabelaars in hun recht om je TV signaal te scambelen (ook al is het digitaal). En heb je dan geen recht op een kopie voor eigen gebruik? Ik kan me voorstellen dat mensen die werken, toch de wedstrijd NL-Duitsland willen zien en deze dus op willen nemen.

Hoe zit het met de rechten op de digitale TV liggen die bij de zenders of bij de kabelaars? (DRM)
Wat gaan we als consumenten doen tegen de macht van de kabelaars? Kunnen we straks nog wel TV kijken hoe wij het willen?

Hulp bij het opmaken van de startpost is welkom

[ Voor 9% gewijzigd door 911GT2 op 10-05-2006 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-06 17:39

voodooless

Sound is no voodoo!

Zolang er nog geen DVB recoders zijn die het spul direct opnemen zie ik geen enkel probleem. En zelfs dan niet, met een smartcard kun je je opgenomen spul probleemloos weer descambelen (of is dat al voor de opname gebeurt). Ondertussen kun je gewoon je scart kabel in je videorecoder proppen en opnemen van de digitale decoder.

[ Voor 28% gewijzigd door voodooless op 10-05-2006 14:28 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2

911GT2

en blazen maar!

Topicstarter
Het gaat me niet zo zeer om de mogelijkheid of het kan of niet. het gaat me er eigenlijk om waar de rechten liggen, waarom zou ik moeten betalen voor een dienst en dan niet eens de mogelijkheid hebben om er gebruik van te maken omdat ik op het bewuste moment niet aanwezig ben.

Momenteel is het bijvoorbeeld al zo dat als je je decoder aan je MCE kang en digitale TV wil kijken je aangewezen bent op de decoder, niet op je media center waardoor het voordeel van 1 programma kijken en 1 opnemen dus weg valt. (natuurlijk is het ook mogelijk om digitaal direct aan te sluiten en analoog over een media center, maar dan zit je met 3 afstandsbediningen. Het lkan allemaal wel, maar het is nou niet echt wat de grbuiker wil.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Ik denk dat de rechten exact gelijk zijn aan wat ook geld voor de analoge TV. Ik zie niet waarom dat anders zou zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2

911GT2

en blazen maar!

Topicstarter
deepspace schreef op woensdag 10 mei 2006 @ 14:46:
Ik denk dat de rechten exact gelijk zijn aan wat ook geld voor de analoge TV. Ik zie niet waarom dat anders zou zijn..
Het bericht vanmorgen op de radio deed anders vermoeden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

911GT2 schreef op woensdag 10 mei 2006 @ 14:49:
Het bericht vanmorgen op de radio deed anders vermoeden
Daar doen ze ook nog steed vermoeden dan downloaden illigaal zou zijn.... Zoveel waarde zou ik er niet aan hechten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-06 10:20
stap over op satelliet? Daar kun je al jaren alle DVB uitzendingen verliesvrij 1:1 op harddisk opnemen.

Verder zal het zo'n vaart niet lopen. Zie ook de specifieke nieuwsgroepen die momenteel overspoeld worden met amerikaanse series in HDTV kwaliteit die alle van DTV zijn opgenomen.

Tot slot lijkt het mij dom en daarom onlogisch dat kabelaars het opnemen onmogelijk maken aangezien dat wellicht klanten wegjaagt naar digitenne of satelliet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel van Veen
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-06 08:27
Via satelliet kan 't anders ook niet...

Ik kan Nederland 1, 2 en 3 niet opnemen met mijn LG RH 7500 recorder (komt van een Philips DSR 2210 receiver). Klantenservice LG: "dat ligt aan de specifieke situatie in Nederland"...

Alle commerciele kanalen (RTL4, RTL7, SBS6, etc) gaan echter wel goed...
Dus overstappen op satelliet lost 't probleem niet op ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-06 15:56

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

911GT2 schreef op woensdag 10 mei 2006 @ 14:16:

Hoe zit het met de rechten op de digitale TV liggen die bij de zenders of bij de kabelaars?
Ik zou zeggen: de kabelaar heeft 0,0 te maken met de rechten van de uitzending. Zij geven toch alleen maar informatie door? Anders zou de KPN ook hun telefoonnetwerk moeten beveiligen met DRM omdat ik via dat medium digitale informatie download.
Wat gaan we als consumenten doen tegen de macht van de kabelaars? Kunnen we straks nog wel TV kijken hoe wij het willen
Daar is bijna niets tegen te doen. Je bent erg afhankelijk van de kabelboeren. Elke kabelboer is in feite een monopolist. De kabelmarkt is niet open, concurrenten kunnen niet gelijktijdig content aanbieden, dus daar is totaal geen marktwerking.

Het probleem is ook niet alleen DRM. Het is het hele digitale gebeuren waar je een aparte decoder voor nodig hebt. Heb je meer dan 1 ontvanger (en een video/DVD-recorder telt ook als ontvanger) en je wil die tegelijkertijd gebruiken, dan zul je ook meer dan 1 decoder moeten aanschaffen.
En dat is natuurlijk niet gratis.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Op fok duikt nu dit vage artiekel op: http://frontpage.fok.nl/nieuws/64642

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:41

Klippy

Still Game

Ik heb net nog een topic over de nieuwe PVR's van TVHome geopend Twee PVRs op komst voor @Home toen dit bericht naar buiten kwam.
Ik heb geen ervaring met huidige HD recorders zonder digitale tuner, maar ik vraag me af waar we het hier precies over hebben. Gaat dit over analoog of digitaal? Analoog lijkt me niet, want met een VHS recorder kan je alles ook prima opnemen. Digitaal lijkt me ook niet, want dan moet je al een Twin-tuner hebben en die wordt alleen door je kabelboer geleverd, speciaal om op te nemen dus daar zal ook geen blokkering inzitten. Het zal ook niet over een single tuner gaan, aangesloten op een recorder want dat is gewoon SCART, die tuner weet niet of je er nou een recorder of een TV aan hangt.
Dus ik vind het een merkwaardig verhaal.

Maar er komt trouwens wel een encryptie op als ik het goed begrijp.
TVHome zegt daat het volgende over
Preminum opnemen is geen probleem, bewerken copieren / uitspelen op een ander device wel
Wat in het geval van deze recorders dus inhoud dat je bestand waarschijnlijk met een encryptie op je HD komt en je het alleen met dezelfde decoder (of misschien smartcard) kan afspelen.
Of je recorder/decoder nu die versleuteling gaat verzorgen of dat het zo uitgezonden gaat worden weet ik niet. Maar nu heb je voor die kanalen ook een smartcard nodig dus eigenlijk vind ik het niet eens zo raar. Anders zou dat betekenen dat je met een HD recorder gratis digitale TV hebt toch?

Het moet iig altijd mogelijk zijn op te nemen dus ik snap niet helemaal waar het over gaat, want alles na je decoder is gewoon open in de huidige situaties.

Denk dat dit een verhaaltje is dat opgepikt is door een journalist die niet zo goed op de hoogte is.
Er zal vast wel een of ander iets worden meegestuurd, maar dat lijkt me eerder ergens een firmware fout oid en alleen van toepassing bij bepaalde providers icm bepaalde recorders. En geen nationale samenzwering van DRM rechten en weet ik wat allemaal meer.

[ Voor 12% gewijzigd door Klippy op 11-05-2006 14:16 ]

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronny
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-02-2024

ronny

Trotse vader

Volgens mij is het niet per definitie zo dat als het over scart gaat dat het niet beveiligd is.
De macromedia beveiliging op "oude videobanden" zorgt er ook voor dat je wel op de TV kan kijken maar als je er een twee videorecorder achter hangt dan werkt het niet.

Ik heb zelf digiTV van Athome met een standaard samsung decoder. Een paar maanden geleden had mijn buurman een Pioneer HD recorder gekocht en kreeg het niet helemaal voor elkaar met zijn Nokia recorder (ook digiathome).
Dus mijn rammelbakje er even tussen. Pioneer melde dood leuk dat hij niet kon opnemen omdat het beveiligde content was. Vervolgens de TV aangesloten en deze gaf gewoon beeld.

Ik denk dat zeker als de HDTV uitzendingen gaan beginnen dat er heel snel gewerkt gaat worden aan opname beveiligingen. Omdat ze anders veel te bang zijn om reclame inkomsten mis te lopen!

Nu hoef je bij UPC niet bang te zijn voor HDTV want volgens de reclame is digiTV van UPC al zo scherp dat je de neusharen van Kalu kan tellen, maw HDTV heeft geen meerwaarde :+

specs werkpaard Youngtimer Touring Car Campionship

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2

911GT2

en blazen maar!

Topicstarter
Thanx, dat was idd hetgene waar ik naar op zoek was... :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-05 14:56
PHPMarcel schreef op donderdag 11 mei 2006 @ 13:27:
Via satelliet kan 't anders ook niet...

Ik kan Nederland 1, 2 en 3 niet opnemen met mijn LG RH 7500 recorder (komt van een Philips DSR 2210 receiver). Klantenservice LG: "dat ligt aan de specifieke situatie in Nederland"...

Alle commerciele kanalen (RTL4, RTL7, SBS6, etc) gaan echter wel goed...
Dus overstappen op satelliet lost 't probleem niet op ;)
Het kan wel, alleen niet met jouw "exotische" apparaat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 19486

Nou gaat het in dit artikel (en deze discussie) over digitale tv. Wat mij laatst is opgevallen, en daarom ben ik op zoek naar een antwoord, dit komt niet alleen bij digitale tv voor, maar ook bij gewone analoge signalen!!!!!

Ik zit nog gewoon op de kabel, geen digitaal gedoe of niets. Heb een Sony DVD recorder welke perfect werkt.
Nou wilde ik vorige week het concert van Kane opnemen, en wat blijkt, nada nop niets rien ne va plu. Het concert begint en mij dvd recorder kapt de opname.
De dvdspeler kon "het signaal niet opnemen". Dus volgens mij zitten ze ons te fucken en is het binnenkort nog niet eens meer mogelijk om wat voor tv programma dan ook op te nemen. Lekker, koop je een mooie dvd recorder, heb je er geen fuck meer aan.

Ik ga in ieder geval proberen om dit bij de consumentenbond aan te wakkeren!!
Pagina: 1