Toon posts:

[XP] Quick Launch automatisch aanvinken*

Pagina: 1
Acties:
  • 1.005 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste mede-tweaker,

Ik zit met het volgende probleem.

Ik werk op een school in het zuiden van Nederland. Hier maken wij gebruik van een Windows Server 2003 netwerk, met AD en de nodige policies. Iedere leerling en personeelslid heeft zijn eigen user account. Deze accounts zijn in AD verdeeld over verschillende OU's, met verschillende policies. Niemand, behalve beheer, heeft rechten om de Quick Launch in te schakelen.

Vroeger, toen we Windows 2000 hadden stond de Quick Launch standaard aan. We zijn een aantal weken geleden overgegaan op Windows XP Professional (SP2, volledig geupdate) en merken nu dat hier de Quick Launch standaard uitstaat. Niemand heeft rechten om hem zelf aan te zetten. Iedereen mist opeens dus zijn Quick Launch.

Om het op te lossen hebben we al alle Group Policy's zitten uitplooien, met registry monitoren zitten zoeken naar de entry die wijzigt zodra je de Quick Launch aanzet, maar we kunnen niks bruikbaars vinden. Mijn vraag is dan ook: hoe krijg ik het voor elkaar, dat de Quick Launch standaard aanstaat in Windows XP?

Bvd,

Daryl

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-03 10:10

mutsje

Certified Prutser

op google zoeken is schijnbaar een vak appart :)

http://www.msfn.org/board/index.php?showtopic=27911

in de openings topic staat een zip file welke je kunt downen en daar staat de tweak in als het goed is. Heb het niet bekeken verder.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Ik begin even met de Windows versie in je topic titel te zetten - let hier aub ook zelf op :)

Verder - je kan eens proberen om op een PC waar de quicklaunch goed staat ingesteld, de registry key HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\Streams\Desktop te exporteren om hier vervolgens een policy van te maken :)

Verwijderd

Topicstarter
Re Mutsje: natuuurlijk hebben wij deze links ook gevonden maar geen één werkt hievan

Re Elevator: inmiddels hebben wij geprobeerd om er een policy van te maken. Dit is helaas nog niet gelukt. De policy ziet er alsvolgt uit:

CLASS USER

CATEGORY !!QuickLaunch
POLICY "Quick Launch"
#if version >= 4
SUPPORTED "B"
#endif

KEYNAME "Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Policies\Explorer\Streams\Desktop"
EXPLAIN "uitleg :-)"
VALUENAME "TaskbarWinXP"
END POLICY
END CATEGORY

[strings]
QL="Quick"
QuickLaunch="Quick Launch"
test="test"

Weet je zeker dat de bovenstaande registerplaats klopt? Als je nog enige sugetische hebt dan hoor ik dit graag!

Alvast bedankt!

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 12-05-2006 08:56 ]

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Je kan helaas geen binary waardes met een policy setting zetten - een policy kan je er dus niet van maken (stom dat ik daar niet aan gedacht had) - als je echter deze registry importeert in een logon script oid (iig - iets dat al draait *VOOR* je explorer.exe gestart is) dan werkt het gewoon wel :)

Verwijderd

Ik heb een script gemaakt in AutoIT wat dus die handeling voor je uitvoerd.
Helaas werkt geen enkele Registry aanpassing of wat voor manier je ook kunt bedenken.

Hier heb je mijn code
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
    Run("control")
    WinWaitActive("Configuratiescherm")
    Send("{T}")
    Send("{ENTER}")
    WinWaitActive("Eigenschappen voor Taakbalk en menu Start")
    $realsize = WinGetPos("Eigenschappen voor Taakbalk en menu Start")

; Disable "Gelijksoortige knoppen gegroepeerd weergeven
    $i = PixelGetColor($realsize[0]+38, $realsize[1]+203)
    if $i<>2203937 Then                 ;if the checkbox IS NOT checked
        ; Do nothing    
    ElseIf $i=2203937 Then              ;if the checkbox IS checked
        ControlClick("Eigenschappen voor Taakbalk en menu Start", "", "Button4")
    EndIf

; Enable "Werkbalk Snel starten weergeven"
    $i = PixelGetColor($realsize[0]+38, $realsize[1]+224)
    if $i<>2203937 Then                 ;if the checkbox IS NOT checked
        ControlClick("Eigenschappen voor Taakbalk en menu Start", "", "Button5")
    ElseIf $i=2203937 Then              ;if the checkbox IS checked
        ; Do nothing
    EndIf

ControlClick("Eigenschappen voor Taakbalk en menu Start", "", "Button13")
    ControlClick("Eigenschappen voor Taakbalk en menu Start", "", "Button11")
    WinClose("Configuratiescherm", "")

Compile deze code in AutoIT compiler en je kunt dit automatiseren.
Ik ga er hier dus wel van uit dat je nederlandse versie van Windows Xp hebt.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 12-05-2006 09:31 ]

Verwijderd

Topicstarter
Beste Iznogoud,

Aller eerst hartstikke bedankt dat je zoveel moeite doet voor ons! Helaas werkt het script ook niet omdat de gebruikers hier beperkte rechten hebben. Als beheerder werkt het natuurlijk wel. Hopelijk vind je nog een andere manier om dit te omzeilen of misschien heeft iemand anders nog een idee!

post gerust meer ideeen we zullen ze allemaal uit proberen!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 12 mei 2006 @ 09:56:
Beste Iznogoud,

Aller eerst hartstikke bedankt dat je zoveel moeite doet voor ons! Helaas werkt het script ook niet omdat de gebruikers hier beperkte rechten hebben. Als beheerder werkt het natuurlijk wel. Hopelijk vind je nog een andere manier om dit te omzeilen of misschien heeft iemand anders nog een idee!

post gerust meer ideeen we zullen ze allemaal uit proberen!
ook niet als je hem als met RUNAS start?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 12 mei 2006 @ 10:44:
[...]

ook niet als je hem als met RUNAS start?
Hebben we eerlijk gezegd niet geprobeerd, maar het was sowiso vrij omslachtig, aangezien het allerlei vensters moet openen. Toch bedankt voor de moeite!

Dankzei de hulp van Elevator is het nu gelukt! We hebben een scriptje geschreven dat de key van het register wordt geimporteerd en via een GPO aan het inloggen toegevoegd. Het is wel belangrijk echter dat het inlog script verborgen draait, anders wordt het pas *NA* explorer.exe uitgevoerd en werkt het niet.

We hebben hier een PDFje gezet waarin precies staat zoals het moet voor als iemand het ooit nodig heeft.

Iedereen bedankt voor het meedenken en zoeken!

Verwijderd

Hallo Spikey,

Ik zit hier met hetzelfde probleem. Netwerk met XP Pro machines. Zaken afgeschermd voor gebruikers dmv AD en policies, zo ook het zelf aan- of uitzetten van de Quick Launch werkbalk.

Omdat sommige collega's een lange Quick Launch balk hadden (overigens zonder al te veel icoontjes), was er weinig ruimte over om de geopende programma's te tonen. Via een omweg (Taskbar Repair Tool) is het gelukt om dat te herstellen, maar daarmee is de Quick Launch verdwenen.

De map staat nog wel in Documents and Settings\<username>\Application Data\Microsoft\Internet Explorer, met daarin de snelkoppelingen. De balk is echter niet zichtbaar.

Nu probeerde ik het pdfje te openen die je hebt doorgegeven, maar deze is niet (meer) op te roepen. Zijn er mogelijkheden dat ik dat alsnog kan inzien?

Alvast bedankt!

• Kingskawn
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:09
Wij hebben ook hetzelfde probleem. Al geprobeerd met registry key maar zonder geluk wat ik hier gevonden heb

[XP] Unattended CD Project deel 4
Pagina: 1