[Damn Small] Opvangen van afsluiten van rdesktop (usb boot)

Pagina: 1
Acties:

• TheFirepit
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-02 11:13
Ok, ik zit met het volgende probleem:

Een usb stick heb ik bootable gemaakt en daar heb ik nu Damn Small Linux op gezet via de live cd en dan de usb hdd install mogelijkeheid. Mijn uiteindelijke bedoeling is om bij het booten gelijk een rdp verbinding te maken met een windhoos server.

Op het moment heb ik al wat bestanden aangepast en hij boot nu en ik krijg ook gelijk de rdp verbinding erbij naar de server. Het probleem is echter als ik bij het aanmeldt scherm kom en op annuleren druk, of ingelogt ben en me afmeldt dat ik dan op de command line terecht kom.

Is er een manier om dit op te vangen? Dat de xserver met rdesktop gewoon bij het login scherm weer terecht komt en dat het alleen af te sluiten is door de computer uit te zetten, hem te resetten of op 'ctrl + alt + del' te drukken?

Een ander iets wat ik er later nog aan wil doen is het systeem read only te maken zodat er niks meer veranderd kan worden. Ideeën daarover zijn dus ook welkom.

Wat ik gedaan heb om ervoor te zorgen dat rdesktop gelijk opstart als er geboot wordt is dat ik /home/dsl/.xinitrc heb leeg gehaald en dat daar nu alleen nog "rdesktop -f -g 1024x768 -a 16 -D -u gebruikersnaam ip*.***.***.*** " in staat.

Via /opt/bootlocal.sh heb ik het ook geprobeerd, maar die dient volgens mij alleen maar voor non x programma's.

It's nice to be important, but it's more important to be nice.

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 29-01 09:24
het is op zich normaal dat dit gebeurt volgens mij. het beiendigen van de rdesktop is het laatste wat er op de lijst staat wat er moet gebeuren en dan krijg je de command prompt, omdat je al bent ingelogd waarschijnlijk, of je krijgt een loginprompt.

voor draaiende processen is er geloof ik iets zoals respawn, wat volgens mij betekende dat zodra een proces gestopt werd, het meteen weer werd gestart.

misschien dat dit is wat je zoekt.

anders zou je er misschien nog iets met kdm, xdm of gdm aan toe moeten voegen.?

wat is er mis metd at je nu op de commandprompt komt? onhandig? of onveilig?

met rdesktop en x en inloggen als gebruiker, dan kun je toch ook wel een commandprompt openen of zo? dus wat dat betreft is het denk ik niet echt onveiliger dt je op de commandprompt terecht komt.

en straks met een read only systeem blijft dus over dat het onhandig is ?

kun je geen "loop" maken die x start ? je kunt ook configureren wat er moet gebeuren op het moment dat iemand inlogt

[edit]
wel vreemd dat je bij afmelden ook op de commandline terchtkomt. maar dat komt denk ik omdat je xinitrc hebt leeg geggooid.
misschien staat daar normaal iets in dat er voor zorgt dat je weer bij gdm oid komt.

[ Voor 11% gewijzigd door engelbertus op 10-05-2006 12:52 ]

• Andre_J
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11:43
Hoi,

Je wil een rdp client only linux hebben begrijp ik ?
Kijk dan eens naar ThinsStation.org perfect systeem daarvoor.

Suc6

• TheFirepit
Ik ga even proberen of ik het met respawn aan de gang krijg. Anders dan spit ik de oude xinitrc nog even door om te kijken wat ik daar tegenkom. Ik had hem leeg gegooit om ervoor te zorgen dat hij Fluxbox in elk geval niet start, anders is dat "loop" idee wel een goeie.

Het booten vanaf een usb stick in een rdp sessie is niet alleen voor mij. Iemand anders die heeft er ook belang bij en die raakt al in de stress op het moment dat hij een linux commandline ziet, vandaar dat ik dat wil vermijden.

Op de commandline kom je via een omweg ook wel ja, dat is het probleem niet, maar dan vang ik het normale proces in elk geval op.

Ik wil het graag read only maken omdat als je nu op de command line komt je gelijk als user ingelogt bent en dat je ook gewoon alles kunt veranderen. Iemand met een beetje linux kennis (sudo passwd) kan dan als root inloggen en alles doen. Om ervoor te zorgen dat er niets fout kan gaan wil ik het daarom read only maken.

www.thinstation.org is er wel een perfect systeem voor, maar het nadeel er van is, is dat de boot tijd ongeveer 5 tot 10 keer zoveel is dan hoe ik het nu heb... Hetzelfde geldt voor pxes...

[ Voor 4% gewijzigd door TheFirepit op 10-05-2006 13:21 ]

• Andre_J
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11:43
EngelF schreef op woensdag 10 mei 2006 @ 13:18:
www.thinstation.org is er wel een perfect systeem voor, maar het nadeel er van is, is dat de boot tijd ongeveer 5 tot 10 keer zoveel is dan hoe ik het nu heb... Hetzelfde geldt voor pxes...
Je kan Thinstation zo groot/klein maken als je zelf wil en daardoor de boot tijd drastisch verkorten.

Suc6

Verwijderd

Start je een user x sessie of een server variant.
aka startx of xdm/kdm?

• TheFirepit
Ik start een user x sessie, startx dus, maar met respawn krijg ik het nog niet echt voor elkaar.

Even verder kijken of ik geen loopje kan maken ofzo...

Tips zijn nog altijd welkom :)

Kan de x sessie trouwens ook blijven draaien als er geen proces meer actief is?

[ Voor 19% gewijzigd door TheFirepit op 10-05-2006 14:45 ]

Verwijderd

Waarom start je dan niet xdm oid.
Die zal altijd blijven draaien en heb je ook geen actieve shell daarna.

• TheFirepit
Verwijderd schreef op woensdag 10 mei 2006 @ 14:46:
Waarom start je dan niet xdm oid.
Die zal altijd blijven draaien en heb je ook geen actieve shell daarna.
Ik heb gewoon de standaard x sessie van Damn Small gepakt...

Zit er nog veel verschil tussen welke je pakt dan?

[ Voor 9% gewijzigd door TheFirepit op 10-05-2006 14:53 ]

Verwijderd

Startx start je als user een X sessie.

Met xdm of kdm start je het zonder een actieve shell.
Je moet dan wel in X inloggen dit kan je ook aanpassen.
Met de overall xinitrc kan je al aangeven wat je direct wil starten.

Mijn idee is dat het niet helemaal duidelijk is wat het verschil is opstarten met startx of kdm/gdm/xdm.
Zoek dat even uit.

startx gebruik je als user op jouw omgeving op te starten.
Een kdm/gdm/xdm wordt opgestart door je init vaak is dit default in init 5 (runlevel 5)

Indien x crasht of iets dergelijks zal x opnieuw respawnen. Als hij echt uit gaat dan kom je op command line terug alleen moet je dan inloggen en heb je niet alvast een actieve shell onder de user waaronder je bent ingelogd.

type maar is op je shell als root xdm of kdm oid in.

• TheFirepit
xdm/kdm/gdm staat er niet standaard op bij Damn Small. Via de root dit invoeren heeft dus niet zoveel effect.

Het nadeel merk ik nu is dat ik hem ook niet zo makkelijk hem kan installeren, want Damn Small heeft zijn eigen installatie meuk nu. Even alles opzoeken en wgetten dan maar...

• TheFirepit
Xdm is xfree86 toch? Of zie ik dat verkeerd?

Damn Small heeft xfree86 als xserver als ik het goed bekeken heb. Maar via xdm/gdm/kdm kan ik hem niet benaderen...

Iemand nog andere clues op dat punt? Het moet toch wel mogelijk zijn om een programma dat afsluit automatisch te herstarten?

• engelbertus
is dsl ook debian? ff opezoeken, ik vond het ook al raar dat je geen desktop manager gebruikte.
xdm hoort idd standaard bij x, kdm bij kde en gdm..
juist je snapt het! ;-)

fluxbox is dus windows manager, en heeft niet echt zoiets als een desktop manager, omdat het geen echte desktop manager is.

je kunt het echter wel icm met xdm gebruiken.

kijk eens of xdm er toch niet ergens op stat of probeer apt te instaleren op je usb, en dan via apt xdm er bij te zinstaleren.

jekunt je kennis ook leren dat hijof zij vanaf de command prompt door een enkel commando weer op de rdesktop terecht komt( nl het commando dat je script start dat je ff in elkaar bakt voor dat doel
sudo passwd of wat dan ook kun je voorkomen door gewoon een echt paswoord voor root in te stellen, en niet automatisch als root te laten inloggen. met een read only systeem is dat ook niet nodig.
let bij het read opnlt maken wel op dat je wel je logs en zo ergens kwijt kunt en zo. ( geen idee hoe dat werkt met DSL

kijk anders ook eens naar feather linux, dat niet met fluxbox werkt, maar juist! gnome..( einelijk de naam weer boven water ( zie gdm)

• TheFirepit
Volgens mij kan je bij Feather ook alleen maar kiezen tussen Icewm en Fluxbox net al bij Damn Small. En de website van Feather (http://featherlinux.berlios.de) die doet het ook niet meer...

Het nadeel van Damn Small is, merk ik nu, dat het nu zijn eigen packages systeem heeft, mydsl. En deze heeft er voor gezorgt dat apt en dpkg het niet meer goed doen en ik niet gewoon Debian packages kan installeren :/

Weet je misschien anders nog een andere lichtgewicht distro die rap kan opstarten vanaf usb in een rdp sessie? Met Damn Small zit ik nu onder de 2 minuten van aanzetten tot de rdp sessie erop hebben.

• TheFirepit
Ik had nog even een vraagje over als ik de schijf read only maak.

Is het dan wel mogelijk om de volgende commando's uit te voeren? Als niet root zijnde?
- sudo reboot
- sudo shutdown -h now
- startx

Verder heb ik het nog niet voor elkaar gekregen om mijn script te laten starten op het moment dat x neergaat. Heeft iemand daar misschien nog een aanwijzing voor mij? Het laten draaien van x en dus het installeren van xdm zou dan niet meer hoeven namelijk...

• engelbertus
xdm is toch wel aan te bevelen volgens mij.
kun je niet iets in initrc bijzetten dat komt na het starten van x en rdp?

je moet dan werken met && of zo. zodat dat wordt uitgevoerd als het vorige proces is afgesloten, of met. ? is dat iets?

wat jij nu wilt is wel heel erg kort door de bocht, met de beperkte kennis die je blijkbaar hebt.
ik heb dat zelf ook niet echt, maar ik denkd at je een aantal babsis dingen mist, voor wat betreft het bootproces van linux, en de verkortye versie die de kleine distros gebruiken.

ik meende juist dat fether gebaseerd was op gnome. maar ik kan het mis hebben, maar feather heeft volgens mij nog wel apt mogelijkheden.

ook aan dsl kun je volgens mij wel weer dpkg en apt toevoegen.

kijk anders eens op het forum van nedlinux.nl
Als je Alain daar kunt vinden ( ik geloof dat dat zijn naam is) die kan je wel een link geven, (of zoek er zelf even om) waar meer wordt uitgelegd hoe je er voor kunt zorgen dat er bepaalde dingen gebeuren bij het inloggen en of het starten van X

xinit, verzorgt eigenlijk alleen je Xsessie, en andere bestanden of scripts regelen weer wat er meer op je systeem gebeurt bij het opstarten, inloggen en afsluiten, dus zeg maar, alles wat er voor en na X gebeurt op een grafisch georienteerd (desktop) linux systeem.)
Pagina: 1