Toon posts:

UPS gebruiken zonder accu

Pagina: 1
Acties:
  • 333 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,
Ik wil een UPS gebruiken voor overspanningsbeveiliging. Ik kan aan een 2000VA UPS komen zonder accu's.

Deze UPS wil ik aansluiten op een generator die 2,5KWatt kan leveren. Kan dit allemaal. De generator levert een niet stabiele spanning en heb al div. netvoedingen in de container kunnen dumpen vanwege deze slechte spanning, ik hoop dat een UPS uitkomst bied. En kan je een hoger vermogen door een UPS laten gaan indien deze toch geen gebruik maakt van de batterij?

Overigens is er dus geen randaarde aanwezig. Indien dit nodig is zal ik een aardpen moeten slaan. Dit is in een huisje dat niet is aangesloten op het electriciteitsnet, water en/of gasleiding.

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-02 13:44
Sowieso is een aardpen wel handig ja. Overigens worden de meeste generatoren geinstalleerd door een professioneel bedrijf. Laat dit ook doen als je zelf maar twijfelt over of je wel een aardpen moet slaan...

[ Voor 3% gewijzigd door djluc op 10-05-2006 11:54 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het betreft zo'n verrijdbare, niet stationaire generator die je bij iedere bedrijf dat landbouw werktuigen verkoopt kan kopen. Dus heb ik niets te maken met een installateur. Benzine er in aantrekken en je hebt stroom.

Het betreft een vakantie huisje in het buitenland. Dat gevoed wordt door zonne-energie en als er extra capaciteit nodig is dan zetten we de generator aan.

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16-02 12:23

Shuriken

Life is all about priorities

Ik zou sowieso een aardpen slaan. Anders heeft die UPS totaal geen zin.

Ten tweede zal de UPS alleen gaan helpen bij overspanning. In geval van onderspanning kan ie niks doen want hij kan het niet compenseren (zonder accus).

Als er sprake is van onderspanning en hij schakelt over op de accu slaat alles uit. Dus ik vraag me af hoe effectief deze opstelling zal gaan zijn.

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

Verwijderd

je moet gewoon een paar auto accu`s scoren en die in je ups bouwen dan weet je zeker dat het goedkomt met die generator. Ook zou ik zeker een aardpen slaan aangezien een pc geaard moet zijn omdat deze niet dubbel geisoleerd is.

Verwijderd

Het zou zomaar kunnen dat die UPS niet eens werkt zonder accu's. Autoaccu is niet echt een optie, zeker bij zwaardere UPS'en staan vaak meerdere (8-12) accu's in serie om aan het benodigde vermogen te komen.

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:46

_Ernst_

Mark It Zero!

Verwijderd schreef op woensdag 10 mei 2006 @ 12:07:
Het zou zomaar kunnen dat die UPS niet eens werkt zonder accu's. Autoaccu is niet echt een optie, zeker bij zwaardere UPS'en staan vaak meerdere (8-12) accu's in serie om aan het benodigde vermogen te komen.
Mijn 1000VA UPS heeft 3 12 volt accus nodig. Ik heb er ook al eens aan zitten denken om dan 3 55AH auto accu's te nemen, maar dat kan dus niet? Lijkt me toch van wel, aangezien een auto accu een flink vermogen kan leveren, en kwa voltage zit het dus ook wel goed...

/beetje offtopic

Last.fm

Verwijderd

zolang het voltage goed is kan het

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 10 mei 2006 @ 12:07:
je bedoelt de nodige spanning te leveren als accu`s in serie staan dan mag je de spanningen bij elkaar optellen en blijft de capaciteid gelijk aan de kleinste en de stroom die afgenomen word is overal even groot.

auto accu`s werken perfect google maar eens op UPS+ Auto accu. O-) sommige halen vrolijk 3 uur op een setup met auto accu`s.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:17
Verwijderd schreef op woensdag 10 mei 2006 @ 11:48:
Hallo,
Ik wil een UPS gebruiken voor overspanningsbeveiliging. Ik kan aan een 2000VA UPS komen zonder accu's.

Deze UPS wil ik aansluiten op een generator die 2,5KWatt kan leveren. Kan dit allemaal. De generator levert een niet stabiele spanning en heb al div. netvoedingen in de container kunnen dumpen vanwege deze slechte spanning, ik hoop dat een UPS uitkomst bied.
Die kapotte veodingen worden waarschijnlijk eerder veroorzaakt doordat de geleverde spanning instabiel is en vol met storingen en ruis zit. Als je hier een UPS voor wil gebruiken zul je waarschijnlijk die accu's juist wel nodig hebben om te kunnen bufferen.
En kan je een hoger vermogen door een UPS laten gaan indien deze toch geen gebruik maakt van de batterij?

Overigens is er dus geen randaarde aanwezig. Indien dit nodig is zal ik een aardpen moeten slaan. Dit is in een huisje dat niet is aangesloten op het electriciteitsnet, water en/of gasleiding.
Randaarde zou ik altijd doen, let er wel op dat je pen diep genoeg gaat etc.

Verwijderd

Ik zeg niet dat het niet werkt met autoaccu's, maar dat het soms geen optie is. Ik heb hier een 3 kW UPS staan en daar zitten 12 accu's in. Kan best met autoaccu's werken maar 12 van dergelijke bakken is praktisch gezien dus gewoon geen optie.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 10 mei 2006 @ 12:21:
Ik zeg niet dat het niet werkt met autoaccu's, maar dat het soms geen optie is. Ik heb hier een 3 kW UPS staan en daar zitten 12 accu's in. Kan best met autoaccu's werken maar 12 van dergelijke bakken is praktisch gezien dus gewoon geen optie.
dat zijn waarschijnlijk semi tractie accu`s van 2 volt * 12 = 24 V

dus 2 grote auto accu`s voeldoen ook in serie :) zit je ook op 24V

Verwijderd

Topicstarter
Auto accu lijkt me ook geen optie. Deze is niet geschikt voor continue hoge vermogens te leveren. daarvoor heb je stationaire accu's nodig (semi tractie) Ook kan je een auto accu naar de knoppen helpen als deze meerdere malen diep ontladen wordt. Daar heeft een auto accu te dunne platen voor.

De zonne energie installatie heeft al 2* 230Amp stationaire accu's staan.
Als ik de UPS heb zal ik hem eerst eens thuis testen op het stroom net zonder de accu's. Werkt het niet dan heb ik gewoon pech gehad en moeten we een andere overspannings beveiliging zoeken,
ik dacht dat dit wel een voordelige manier zou zijn om de piek spanningen op te vangen. Het gaat mij niet om de noodstroom of spanningsval.

Ik draai er overigens geen PC, het is voor een normale huisinstallatie: verlichting, radio, tv, satteliet ontvanger, waterpomp, batterij lader, telefoon enz. en als de wasmachine of zwaar gereedschap gebruikt moet worden dan gaat de generator aan, maar dan zijn er al een batterij lader, satelliet ontvanger en een telefoon lader gesneuveld.

Ik blijf het overigens wel raar vinden dat een PC nog stees afhankelijk is van randaarde terwijl ze laptops met voedingen uitleveren die zonder randaarde, zelfs met een auto adapter kunnen werken. Laten ze nu gewoon (vaker) kunstof PC kasten maken dan krijg je d'r ook geen opsodemieter van. Dell doet dit nu al steeds vaker. Maar dit is off-topic.

• _Ernst_

_Ernst_

Mark It Zero!

Verwijderd schreef op woensdag 10 mei 2006 @ 12:24:
[...]

dat zijn waarschijnlijk semi tractie accu`s van 2 volt * 12 = 24 V

dus 2 grote auto accu`s voeldoen ook in serie :) zit je ook op 24V
Idd, want het lijkt me sterk dat die ups 12 x 12 volt accu's vereist :P

Denk gewoon 3x 12 volt in serie, en dat dan 4x parallel :)

Last.fm

Verwijderd

Topicstarter
Goed die aardpen moet komen dat is duidelijk. Dat wordt bikkelen in de rotsachtige grond van Kroatië. Ik word nu al moe bij de gedachte hieraan.

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16-02 12:23

Shuriken

Life is all about priorities

Verwijderd schreef op woensdag 10 mei 2006 @ 12:28:
Goed die aardpen moet komen dat is duidelijk. Dat wordt bikkelen in de rotsachtige grond van Kroatië. Ik word nu al moe bij de gedachte hieraan.
Zeker, mijn UPS begint gelijk te klagen als je em op een ongeaard stopcontact zet.

Ik vraag me wat af. Is een laptop niet minder gevoelig voor fluctuaties? deze word gevoed door een gestabiliseerde netvoeding...

[ Voor 17% gewijzigd door Shuriken op 10-05-2006 12:39 ]

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

Verwijderd

_Ernst_ schreef op woensdag 10 mei 2006 @ 12:26:
[...]

Idd, want het lijkt me sterk dat die ups 12 x 12 volt accu's vereist :P

Denk gewoon 3x 12 volt in serie, en dat dan 4x parallel :)
Nope, gewoon 12x 12V/7,5Ah. Gezien de gewenste uitgangsspanning van 230V is natuurlijk ook logisch om al vast een hoge ingangspanning te hebben.

En accu's parallel is natuurlijk een no-go!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:33

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hrvatska? :P

Gewoon een vat rakija ergens op de kop tikken en de buurman uitnodigen om onder genot van een borrel te helpen slaan. Moet je alleen hopen dat hij niet overenthousiast wordt en met springstof aan de gang gaat :+

Oslik blyat! Oslik!

• _Ernst_

_Ernst_

Mark It Zero!

Verwijderd schreef op woensdag 10 mei 2006 @ 12:45:
[...]

Nope, gewoon 12x 12V/7,5Ah. Gezien de gewenste uitgangsspanning van 230V is natuurlijk ook logisch om al vast een hoge ingangspanning te hebben.
Is idd vrij logisch, hogere spanning, lagere stroom...
En accu's parallel is natuurlijk een no-go!
Dat dacht ik eerst ook, maar in de handleiding van mijn ups staan toch echt schakelschema's die parallel configuraties laten zien. Maar in dat geval misschien wel in combinatie met extra elektroica, dat weet ik verder niet...

Last.fm

• NBK
  • Laatst online: 15-12-2025

NBK

Weercam-Avatar

Verwijderd schreef op woensdag 10 mei 2006 @ 12:25:
De zonne energie installatie heeft al 2* 230Amp stationaire accu's staan.
Kun je dan niet beter je generator op een geschikte acculader aansluiten en het toevoegen van extra capaciteit via de accu's laten lopen? Of trekt de omvormer achter de installatie dat niet?

Ik kan me trouwens niet voorstellen dat er geen enkel geaard stopcontact in dat huisje te vinden is. Als er ook maar 1 geaard contact is betekend dat dat er al een aardpen zit en je dus alleen de bedrading in huis een beetje moet aanpassen.

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

• djluc
  • Laatst online: 12-02 13:44
Laat je dan a.u.b. adviseren door iemand met verstand op het gebied van electro want ik heb het gevoel dat je geen flauw idee hebt wat de risico's zijn...

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-12-2025
Let wel op dat je in ieder geval een inline ups gebruikt, de meeste upsen staan "stand by" en schakelen pas bij een storing over op accu's, een inline ups draait altijd op de accu's (en leverd dus altijd een fatsoenlijke wisselspanning)

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:43

LauPro

Prof Mierenneuke®

Persoonlijk heb ik ervaring met de EA300PRO (deze is ook inline).

Deze UPS bestaat uit twee delen (wordt ook fysiek zo in doos geleverd) er zijn echter rackmountable kits om hem in een rack te hangen (maar je kan de delen ook op elkaar zetten). Het eerste deel is de 'Host', deze zorgt voor regulatie en een goede afvlakking van de spanning (en het laden van de accu). Aan de host kan je vervolgens 1 of meerdere EBM's hangen (external battery modules). Standaard dus een host+EBM, als ik alleen de host aan sluit en geen EBM, dan gaat hij piepen dat er geen battery is maar de 'UPS' werkt wel (piepen kan je onderdrukken). Ik weet niet precies hoe deze UPS zal reageren bij hoge vermogens en om echt goed pieken op te vangen heb je eigenlijk altijd wel en accu nodig.

[ Voor 4% gewijzigd door LauPro op 10-05-2006 14:33 ]

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de UPS nu binnen en het betreft een Compaq 3000VA en er zitten wel accu's in:*). Alleen zaten er nog geen kabels bij, dus kan ik dit vanavond pas testen.
Wel heb ik gekeken wat voor accu's er in zitten. Dit zijn 16 stuks 6volt accu's. Hiervan zijn er 8 in serie geschakeld Wat er voor zorgt dat er 2x 48 Volt de UPS in gaat, dit wordt dan natuurlijk weer omgezet in 220V.

beide sets van 8 Accu's in serie leveren na 1,5 jaar stil staan nog steeds 50V onbelast. Als ik de kabels heb zal ik eens kijken hoelang een lamp hier nog op kan branden ;)

Enige probleem lijkt nu de capaciteit. Zowel de solar installatie als de generator zijn voor max. 2,2KWatt. En de UPS kan 15A over 220Volt trekken. Helaas kan mijn multi meter maar max 10A meten dus zal ik voorlopig niet weten wat de UPS echt trekt. De installatie is geloof ik op 10A afgezekerd dus zal de zekering wel er uit klappen als de UPS te veel gaat vragen.
Pagina: 1