referrers Google van rss naar hoofdpagina laten linken

Pagina: 1
Acties:

• Dentist
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-02 23:09

Dentist

Next patient please...

Topicstarter
Onlangs kwam ik erachter dat mijn RSS op een meesterlijke manier (pos 1 of 2 bij erg brede zoekargumenten) geindexeerd wordt door Google. Nu is dat natuurlijk helemaal super, maar het probleem is, dat google rechstreeks richting de rss linkt.

Wat ik liever zou willen, is dat mensen vanuit Google op de hoofdpagina van mijn site komen. Daarom zat ik te denken aan een referrer-scriptje, waarbij ik check of de referrer vanuit Google komt en daarna een header-redirect schrijf.

Enige vraag die ik daarbij heb en die ik niet echt kan vinden op het forum: Als ik dit doe, heeft dit consequenties voor de manier waarop Google de rss indexeert? Volgt de spider van Google dan ook die redirect, omdat hij van het google-domein komt, of is er een manier om dat te omzeilen?

thx

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:52

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Even buiten het technische gedeelte om, ik denk dat je dit niet wilt doen.

Wat jij nu feitelijk van plan bent, is via een rss link die toevallig hoog scoort op google, bezoekers naar je website te trekken ipv die rss link voor te schotelen. Kortom, ik verwacht (of google verwacht) een RSS link, en als ik vervolgens klik krijg ik jouw main site. Denk dat Google je daar wel voor straft (pagina/site verwijdert uit de resultaten) als ze daar achter komen, want je vervalst de resultaten. Je toont niet die RSS link die Google mij wilt voorschotelen naar aanleiding van de resultaten, maar jouw website. Dat vroeg ik niet als ik op die link klik ;)

[ Voor 15% gewijzigd door We Are Borg op 10-05-2006 10:32 ]

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Is dit niet een vorm van cloaking? Een zoekmachine een andere pagina laten zien (RSS) dan de gebruiker (je index). Dat is verboden afaik.

• Dentist

Dentist

Next patient please...

Topicstarter
Ok, good point, maar ik kwam erachter via gebruikers die mij dat meldden en vroegen het ook mogelijk was om naar de hoofdpagina te linken. (zoals duidelijk is, ik ben een zoekmachine noep)

Ik kan dus beter een xsl-stylesheet toevoegen en de pagina tweaken?

[ Voor 11% gewijzigd door Dentist op 10-05-2006 10:36 ]

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:52

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Het is technisch uiteraard wel mogelijk. Google identificeert zichzelf met de user agent string, dus als je die als hit krijgt, schotel je gewoon de RSS feed voor. Daarnaast betwijfel ik dat de google crawler google.nl/com/whatever als referer mee stuurt, maar dat is dus met de user agent string op te vangen mocht dat toch het geval zijn.

Als je niet bekent bent met de zoekmachine is het begrijpen toch heel makkelijk: wees eerlijk en streng voor je keuzes en je bent al op de goede weg

M.b.t. je xsl stylesheet: laat ik aan iemand anders over, geen verstand van ;)

[ Voor 21% gewijzigd door We Are Borg op 10-05-2006 10:40 ]

• joopst
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 01-10-2024
Dentist schreef op woensdag 10 mei 2006 @ 10:35:
Ik kan dus beter een xsl-stylesheet toevoegen en de pagina tweaken?
Je kan je msgs mooi formatten zodat bezoekers het goed kunnen lezen ipv xml-shit in hun browser te krijgen. (lees bijv dit)
En bovenin kan je dan een link zetten naar je hoofdpagina.

als je dit bovenin je rss zet, dan wordt meteen je xml getransformeerd:
code:
1
 <?xml version="1.0" encoding="ISO-8859-1" ?><?xml-stylesheet href="rss.xslt" type="text/xsl"?>

[ Voor 17% gewijzigd door joopst op 10-05-2006 11:09 . Reden: geen reden ]

• Dentist

Dentist

Next patient please...

Topicstarter
thx! dat was net de pagina waar ik naar op zoek was:)
Pagina: 1