Raid 1 vraagje.

Pagina: 1
Acties:

• henkyyyyyyy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-02 13:28
Wij hebben hier op ons werk een HP proliant ml370 staan met een raid 1 opstelling.
Er draait windows 2003 server op.
Er zitten 2 scsi schijven in van 37 GB, dit is nu niet meer toereikend.

De bedoeling is dus dat er meer schijfruimte komt, maar dat het systeem en bestanden niet verloren gaan.

Kunnen we nu een scsi schijf van 150 GB kopen en die als 2 harde schijf er in pluggen, laten repliceren met de eerste, de eerste eruit halen, en daar weer die van 150 GB inzetten.
Dan nog een 2de schijf kopen van 150 GB en die in het 2de slot zetten en RAID 1 is weer actief met 2 nieuwe harde schijven of denk ik nu te simpel?

Alvast dank.

I am nobody ! Why ??? Cause nobody is perfect !! :)

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:05
Nee dat kan niet. Als je de 150GB schijf faat repliceren met de 37GB schijf zal je van de 150GB maar 37 gebruiken.

Wat je wel kan doen is de RAID config opheffen zodat je gewoon 2 schijven hebt. 1 Van die schijven ghost je naar een nieuwe 150GB schijf. Dan haal je de oude schijven eruit en zet je de 2e nieuwe erbij. RAID1 weer opbouwen en klaar ben je :) .

• Kippenijzer
  • Laatst online: 11-02 20:53

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Hangt nogal van de controller af, de "goede" (Je zult vast een Smart Array ding hebben, die kunnen heb meen ik), kunnen zodra de 2e 150gb erbij hangt de extra ruimte wel toevoegen aan de array, maar het is vaak software-afhankelijk of hij dat op zijn buurt ook weer aan het logische station toe kan voegen.

• My-life
Je kunt toch nooit een 37GB en een 150GB schijf in RAID1 zetten en dan toch de volledige 150GB benutten? Of kun je daar een aparte partitie van maken ofzo :? .

• henkyyyyyyy
Dank voor jullie snelle antwoorden, maar zou je ook bijvoorbeeld nadat je dus die 150GB gerepliceerd hebt en maar 37 kan benutten het toch uitbreiden met partition magic?

Verwijderd

Je kan het wel als je eerst op je 150GB schijf een partitie aanmaakt van 37 GB dan heb je natuurlijk de 2de partitie van +/- 113 GB nog vrij,nadien kan je met een goed partitioneringsprogamma de 1ste partitie uitbreiden

• My-life
Lijkt mij dat je dan juist moeilijk gaat doen.
Ik vind nog steeds mijn eerste oplossing de beste :X .

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-02 15:25
Mee eens, image maken met bijvoorbeeld Ghost op een tijdelijke schijf (desnoods een van de nieuwe 150 Gb schijven). Daarna de oude schijven er uit halen en de nieuwe er in, dan het image terugzetten. Gaat sneller, en geen gekke toeren :)

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Kijkt u eens: RAID FAQ En dan puntje 9
Is verder ook nuttige en leuke kost btw ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

natuurlijk is dat een goeie oplossing als je tenminste ghost beschikbaar hebt en iets van raid config afweet

• henkyyyyyyy
My-life schreef op woensdag 10 mei 2006 @ 09:22:
Lijkt mij dat je dan juist moeilijk gaat doen.
Ik vind nog steeds mijn eerste oplossing de beste :X .
Ja daar heb je gelijk in!
Wij gebruiken alleen nog steeds een oude versie van ghost(2003). Daarmee zal je eerst de image weer ergens op moeten slaan.
Welke versie is hier het meeste geschikt voor?

• My-life
Gewoon een bootable flop met een willekeurige versie van ghost. (Waar ik nu ben gebruiken we altijd versie 7.5 bijvoorbeeld)

Edit:
In DOS dus heh. Niet naar Windows gaan.

[ Voor 17% gewijzigd door My-life op 10-05-2006 09:30 ]

• henkyyyyyyy
My-life schreef op woensdag 10 mei 2006 @ 09:28:
Gewoon een bootable flop met een willekeurige versie van ghost. (Waar ik nu ben gebruiken we altijd versie 7.5 bijvoorbeeld)
Oke hartstikke bedankt gaan we hiermee aan de slag!!!
Ik laat het nog weten hoe het afloopt!

• My-life
Is goed, succes.

Weet je nou precies hoe je het doen moet?

• henkyyyyyyy
My-life schreef op woensdag 10 mei 2006 @ 09:31:
Is goed, succes.

Weet je nou precies hoe je het doen moet?
Ja, ik denk het wel! ;)

We zorgen dat raid 1 uitgeschakeld wordt in de raid controller. Daarna zet ik de 150GB erbij, booten via flop (ghost), image van de 1ste schijf maken en die terugzetten op de 150GB schijf. 2de 150gb erbij.
Raid 1 weer aanmaken, duimen dat hij het doet! ;)

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-02 00:34

John2B

I Love RAID5..!!

Ik doe de door de TS voorgestelde truck regelmatig in de praktijk en werkt dus prima.

Door de 2 disken 1 voor een te vervangen voor een grotere en die te laten rebuilden gaat "on the fly"

Na de twee disken te hebben gewisseld en gerebuild moet je in de ARRAY CONFIG UTILLITY de array expanden (Controller moet dat natuurlijk wel ondersteunen, check dat natuurlijk eerst of vermeld hier even om welk type controller het precies gaat)

Daarna zal je onder het OS de partitie vergroten of een nieuwe partitie aanmaken. Ik gebruik daar Paragon Partition Manager voor.

De 1e disk die je verwijderd is dus de originele 37GB mirror en houdt je apart als backup. Als het fout gaat plaats je die terug en voeg je later de andere schijf er weer aan toe.

Thats it, succes

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

• My-life
Als de controller dat ondersteund zou dat inderdaad ook goed kunnen.

Is het al gelukt Henk?

• henkyyyyyyy
My-life schreef op woensdag 10 mei 2006 @ 13:05:
Als de controller dat ondersteund zou dat inderdaad ook goed kunnen.

Is het al gelukt Henk?
Nee nog niet, ik heb de schijf namelijk nog niet gekocht.
Hij is besteld en we verwachten hem deze week binnen.

Sorry voor de verwarring, zodra ik er aan begin laat ik het weten!

• My-life
Ow hahah :) .

We horen het wel dan.

• StarLite
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-12-2025

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

Vergeet niet een complete backup te maken voordat je bezig gaat, het resizen van partitites gaat namelijk lang niet altijd goed :)

tyrips, tywreps, tiewreps, tiereps, tie raps, ripties, taiwraps, kabelbindbandjes » Tie Wraps
\o/

• John2B

John2B

I Love RAID5..!!

StarLite schreef op woensdag 10 mei 2006 @ 16:52:
Vergeet niet een complete backup te maken voordat je bezig gaat, het resizen van partitites gaat namelijk lang niet altijd goed :)
Een backup is natuurlijk nooit mis (goed punt), al heeft die nu 2 disken (uit de originele mirror) als backup.

Als je nog een 3e schijf zou hebben van 150GB (handig als spare) dan zou je voordat je met de nieuwe mirror gaat expanden en resizen een mirror eruit trekken, de 3e er weer bij plaatsen en laten rebuilden. Dan heb je in ieder geval nog een backup tot zover. Mocht het mis gaan kan je zo 1 stap terug ipv van 2 stappen naar de originele 37GB mirror, dat scheelt een hoop tijd. Kost je alleen 1 extra disk, al is die altijd handig als spare of zelfs als hotspare.

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

• My-life
Als hij de 2e disk eruit haald heb je die toch gewoon op back-up?

• John2B

John2B

I Love RAID5..!!

My-life schreef op woensdag 10 mei 2006 @ 22:17:
Als hij de 2e disk eruit haald heb je die toch gewoon op back-up?
Inderdaad, maar dan draai je wel met een broken mirror, en kan je geen ARRAY EXPAND doen. Maar na een ARRAY EXPAND zou het ook kunnen.

En dan de partitie vergroten, alleen krijg je bij de boot de melding broken mirror en moet je bevestigen met F1 dacht ik boot without rebuild of iets dergelijks.

En als je dat niet dagelijks doet zoals de TS, 1 verkeerde optie gekozen en je kan opnieuw beginnen.

• My-life
Dan kun je altijd nog die 2e disk gebruiken om te rebuilden.

Gewoon goed lezen en nakijken als je het niet zeker weet. Kan er weinig misgaan IMHO.

• henkyyyyyyy
We hebben de schijf binnen, we gaan er straks mee beginnen!

• My-life
Al een beetje gevorderd?
Pagina: 1