Toon posts:

verplicht OS?

Pagina: 1
Acties:
  • 149 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Goede dag,
Ik zou nu eens graag willen weten of het wettelijk verplicht is om bij een nieuw systeem een OS te leveren en waar ik dat kan terug vinden. Dit daar het ene bedrijf beweert dat het zo is en het andere bedrijf (meestal een klein bedrijf) juist beweert dat het niet zo is en later dus nog is geld vraagt voor een OS.
Alvast bedankt.

• Bio
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 05-02 22:09

Bio

Verwijderd schreef op woensdag 10 mei 2006 @ 08:49:
Goede dag,
Ik zou nu eens graag willen weten of het wettelijk verplicht is om bij een nieuw systeem een OS te leveren en waar ik dat kan terug vinden. Dit daar het ene bedrijf beweert dat het zo is en het andere bedrijf (meestal een klein bedrijf) juist beweert dat het niet zo is en later dus nog is geld vraagt voor een OS.
Alvast bedankt.
Volgens mij niet, en anders kan je altijd nog vragen om linux, dat hoeft niks te kosten :)

• Supermario16
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17:01
Natuurlijk is dat niet verplicht, dat zou koppelverkoop zijn en is zelfs verboden! Je kunt gewoon een pc/laptop zonder OS bestellen, alleen bij laptops word dat meestal niet aangeboden.

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:36
Goede dag,
Alvast bedankt.
Dat ligt eraan wat er verkocht wordt. Wanneer je een pc koopt zonder verdere mededeling, dan mag je er van uitgaan dat zo'n apparaat als 'm aanzet werkt en dan kun je argumenteren dat op basis van conformiteit (Burgerlijk wetboek boek 7, artikel 17) er een OS bij zo'n apparaat hoort.

Wanneer de verkoper echter duidelijk communiceert dat de pc nog een OS ontbeert, tja, dan kun je je er niet op beroepen dat je een OS erbij had mogen verwachten.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:24

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Dat is naar mijn weten niet wettelijk verplicht.
Wel kan het zo zijn dat een bedrijf een contract heeft afgesloten dat zij altijd een OS leveren en daardoor korting op de OS krijgen o.i.d.
Op die manier zijn ze het dan wel wettelijk verplicht. :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:46

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Als je een PC laat assembleren (aka je besteld onderdelen en laat die door een bedrijf in elkaar zetten) lijkt het mij dat je geen OS hoeft te nemen. Echter bij complete systemen worden deze gewoon meegeleverd (zijn dus pre-installed). Het is dus de keus aan jou wat je wil :).

Maar je bent nooit ergens toe verplicht ;)

Xbox Live ID:Notna8310

Verwijderd

soms kan je het gewoon niet zonder windows kopen, in sommige gevallen wel maar in vele gevallen niet omdat systemen standaard worden geleverd vanuit de fabriek, en dat betekent dat de winkel dus een extra handeling moet verrichten om hem aan jou te verkopen voor een lagere prijs, en dat zou eigenlijk raar zijn.

maar het beste is dus om in zo`n geval zelf een systeem samen te stellen, of informeren naar de mogelikheden voor een pre-installed linux distro.

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-02 04:28

Gerco

Professional Newbie

Het is niet wettelijk verplicht om een OS bij een PC te leveren. Alternate verkoopt bijvoorbeeld ook PCs zonder OS. Microsoft geeft echter enorme kortingen op OEM licenties aan bedrijven die alleen PCs met OS verkopen. Gevolg: Bijna iedereen verkoopt alleen PCs met OS.

Latops zonder OS zijn helemaal een probleem, die kun je bijna nergens kopen. Ze zijn er wel, maar er is heel erg weinig keuze.

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Goede dag,
Ik zou nu eens graag willen weten of het wettelijk verplicht is om bij een nieuw systeem een OS te leveren
Waarschijnlijk staat dit in een van de Microsoft wetten, niet te verwisselen met de Nederlandse wet. :)

Het is best mogelijk dat bepaalde fabrikanten door een contract met MS geen PCs zonder Windows mogen leveren.

🌞🍃

• SysRq
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:11
Datafeest schreef op woensdag 10 mei 2006 @ 09:07:
Het is best mogelijk dat bepaalde fabrikanten door een contract met MS geen PCs zonder Windows mogen leveren.
Dell bijvoorbeeld. Voor consumenten is het in ieder geval niet mogelijk om een pc aan te schaffen zonder Windows XP.

En inderdaad, dat is gewoon een contract tussen Dell en Microsoft, tussen twee zakelijke organisaties en geen wettelijke verplichting.

-

Verwijderd

Gonadan schreef op woensdag 10 mei 2006 @ 08:52:
Dat is naar mijn weten niet wettelijk verplicht.
Wel kan het zo zijn dat een bedrijf een contract heeft afgesloten dat zij altijd een OS leveren en daardoor korting op de OS krijgen o.i.d.
Op die manier zijn ze het dan wel wettelijk verplicht. :)
Dat is dus geen wettelijke verplichting maar een contractuele ;)

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:24

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Verwijderd schreef op woensdag 10 mei 2006 @ 09:17:
[...]

Dat is dus geen wettelijke verplichting maar een contractuele ;)
Klopt, maar dan zijn ze wettelijk verplicht zich aan de contract te houden ;)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Pagina: 1