Toon posts:

Extreem langzaam internet; oorzaak thuisnetwerk?

Pagina: 1
Acties:
  • 195 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

sinds een tijdje heb ik in mijn studentenhuis (helaas) UPC. Nu was het heel traag toen ik hier aankwam, downloads plusminus 2-3 KB/sec. Onbruibaar dus. Na enig zoeken hebben we de router vervangen door een nieuwe, waarvan dus moet worden aangenomen dat die goed werkt.

Nu is het vreemde dat dus direct na installatie het flink snel is, zoals het hoort te zijn. Maar zodra ik meerdere PC's in de router prik is het na een paar uurtjes weer stront- en stronttraag. Ik heb de router al wel bij UPC aangemeld via hun provisioning website, en dan werkt het inderdaad ook wel eventjes, maar wederom alleen met 1 PC.

Dus mijn vraag, als Chello-leek (die wel wat gezocht heeft maar geen bevestiging kreeg) is, is het anno 2006 nog steeds verboden om een multi-PC router achter je Chello-modem te hangen en zoja, kan onze extreem trage snelheid daardoor veroorzaakt worden?

BVD :)

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-04 10:52

job

Wat doen al die pc's in je netwerk?
Zit er iemand flink te uploaden?? Zoja, schroef die snelheid flink naar beneden en kijk of het verschil uit maakt (kan even duren voordat je iets merkt).

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-04 07:53

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Dat is niet verboden hoor.

Wat doen de computers op het moment dat je ze aangesloten hebt? Toevallig al iemand die zijn torrents probeert binnen te halen? Ook al zou dat traag gaan en zou je nog veel bandbreedte moeten overhouden, zou ik dat dan uitzetten en kijken wat er dan gebeurt.

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:12

BCC

- Met hoeveel man zit je op een hoe grote verbinding?
- Wat voor switch zit er nu tussen?
- Heb je al een packetsniffer gebruikt om te kijken of er niet iemand is die je interne netwerk aan het flooden is?
- Draai speedtest en sluit 1 voor 1 extra machines aan. Zo pak je de kazaa-er d'r uit die je opload dichttrekt. Of block alle fileshare porten in de router en kijk wie er komt klagen.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Verwijderd

Topicstarter
Er zijn geen clients van BT of een ander protocol open op enige van de computers. Er wordt niet geup- en gedownload. Overigens gaat dat wel prima als alleen mijn eigen PC is aangesloten.

Ik had eerst het vermoeden dat het aan de router lag, maar dat blijkt niet zo te zijn. Dit is al de tweede en direct na de provisioning werkt het prima. Niemand hier draait (zware) services, dus dat is het niet. Ik ben namelijk ook degene die het netwerk beheert hier en alle PC's van de aangeslotenen in de smiezen houdt, en daar gebeurt niets raars op.

Verdere info: router is een SMC WBR14-G2 (vierpoorts 10/100, WLAN, verder erg simpel), internet is Chello Classic (8/1). Maar er wordt niets gedaan op de verbinding, en het is dus echt _extreem_ langzaam. Denk aan pagina's die gewoon helemaal niet openen en echt maximaal de snelheid van een 14k4.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2006 08:22 ]

• BCC

BCC

- Heb je al een packetsniffer gebruikt om te kijken of er niet iemand is die je interne netwerk aan het flooden is?
- Draai speedtest en sluit 1 voor 1 extra machines aan. Zo pak je de kazaa-er d'r uit die je opload dichttrekt. Of block alle fileshare porten in de router en kijk wie er komt klagen.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Frankie02
  • Laatst online: 31-08-2025
Is er een pc die volstaat met virussen of spyware, misschien slechte netwerkkaarten/kabels??

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-01 19:29
Staat je modem/router goed ingesteld (geen bridgemode maar routed mode!) en worden de IP's goed uitgedeeld?

Zo ja, dan moet je één voor één iedereen aansluiten (of eventjes alleen een andere persoon) en kijken wie de boosdoener is zoals hierboven al gezegd is.

Het kan ook zijn dat je te lange/slechte netwerkkabels hebt, controleer dat door intern wat te kopiëren.

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

Verwijderd

Topicstarter
Netwerkkabels zijn OK. Er maakt verder niemand gebruik van het netwerk, ik ben de enige aangesloten PC. Wireless module is ook uitgeschakeld. Routing gaat goed, krijg een goed IP. Na diverse resets werkt het meestal een uurtje, daarna zakt de snelheid in tot beneden 14k4 niveau.

Ik neem aan dat routers van een paar tientjes niet zo kut zijn dat ze niet eens 1 PC kunnen bedienen?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2006 21:01 ]

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:53
Verwijderd schreef op woensdag 10 mei 2006 @ 08:20:
Er zijn geen clients van BT of een ander protocol open op enige van de computers. Er wordt niet geup- en gedownload. Overigens gaat dat wel prima als alleen mijn eigen PC is aangesloten.
klopt niet met:
Verwijderd schreef op woensdag 10 mei 2006 @ 21:01:
Netwerkkabels zijn OK. Er maakt verder niemand gebruik van het netwerk, ik ben de enige aangesloten PC. Wireless module is ook uitgeschakeld. Routing gaat goed, krijg een goed IP. Na diverse resets werkt het meestal een uurtje, daarna zakt de snelheid in tot beneden 14k4 niveau.
Ik denk, als ik je verhaal en bovenstaande zo lees, dat er echt iemand flink zit te down/uploaden.

Verwijderd

Topicstarter
Die eerste zin is inmiddels niet meer toepasselijk. Ik test nu alleen met mijn eigen PC en het is nog steeds kut.

Overigens is dit niet het soort traagheid dat door downloaden komt. Ik ben fervent bittorrent-gebruiker, en ik herken prima het soort traagheid dat optreedt door bijv. maximum upload (onbegrensd) open te zetten. Dat is dit niet.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik heb dat ok wel es gehad (toevallig ook met een SMC router). Het bleek toch aan een filesharingprogramma te liggen. Het probleem was volgens mij alleen dat als je dat programma uitschakelt dat de router nog enige uren/dagen(?) "bestookt" wordt met request uit dat p2p-netwerk, omdat ze weer van je willen downloaden (lampjes op router gingen dan weer heel hard knipperen). Volgens mij een vergelijkbaar effect als een DDOS-attack. Ik zou dus echt even strict zorgen dat er geen P2P-tooltjes worden gedraaid en even een paar dagen wachten (wat dus helaas inhoudt dat je af en toe de router even moet resetten).
Ik weet niet of wat ik hierboven heb gezegd in theorie allemaal 100% kan kloppen, maar het was bij mij na een paar dagen wel over. Later heb ik ook wel weer allerlei P2 programma's gedraaid en toen ging het wel weer goed.

Je zou overigens ook nog wat kunnen experimenteren met de firewall-functie. Misschien dat die wat kan blocken.

En heb je ook al de nieuwste firmware erin zitten?

[ Voor 12% gewijzigd door Palomar op 10-05-2006 21:43 ]

Verwijderd

Zijn alle pc's spyware-vrij?

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-03 16:47

leuk_he

1. Controleer de kabel!

ik ga toch herhalen.....

1. Check de kabel.
2. Check for virussen die de router overbelasten
3. zie 1. Ik ben niet overtuigd door "de kabel is OK"

Kun je nog statitieken uit de router/ PC halen? (op een pc "netstat -e" errors?)

En kun je ook beschijven wat er precies traag is? dns lookup? pagina stotterd bij het ophalen? speedtest?

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Verwijderd

Topicstarter
1. Kabel is in orde; over dezelfde kabel verzenden met Windows gaat prima, ~8 MB/sec.
2. Geen virussen, geen spyware, geen andere meuk. Meermaals met meerdere programma's gecheckt.

Wat er langzaam aan is - alles. Het 'vinden' van pagina's (de tijdspanne tussen Connecting to xxx.xxx.xxx.xxx.' en 'Web site found, waiting for reply' is erg groot. Van 'Found, waiting for reply' tot de eerste data binnenkomt duurt ook weer zeer lang. Daarna duurt het vaak ook een hele tijd tot de pagina meer dan één scherm is opgebouwd, dat gaat echt in laagjes, met ~700 bytes/sec.

Verwijderd

Topicstarter
Welnu, het wordt met de dag vreemder. Gisteravond en vanmorgen was het kut op bovenbeschreven manier. Ik prik er twee andere netwerkkabels bij en ping, ineens is het weer zo snel als het hoort te zijn. :?

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:53
Dit lijkt erop dat je router brak is. Probeer eens een andere router.

• BCC

BCC

Of een kabel.. op het moment dat je aan de router rammelt, is het weer goed? Hang eens een andere kabel tussen de modem en de router...

Pagina: 1