Toon posts:

[advies] nieuwe budget compu.

Pagina: 1
Acties:
  • 125 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik moet een compu samenstellen voor mn broertje.

Hij gebruikt em voor vrij eenvoudige dingen. beetje surfen, office gebruik, online poker en trackmania
nations. veel meer zalt niet zijn denk ik.

exbtw:
AMD Athlon 64 3000+ Venice 1.8 GHz, 2000 MHz, Boxed € 90,76

Asus A8N-VM € 50,42

Kingston ValueRam 512 MB, PC3200, 400 MHz, 3 € 36,13

Hitachi Deskstar 7K80 80 GB, 7200 Rpm, 8 MB, Serial ATA II/300 € 38,66

AOpen QF50A Zwart, 300 Watt € 37,82
BenQ DW1650 Zwart € 31,93

dit komt neer op 340 euro incl btw

ik maak me een beetje zorgen over het geheugen aangezien het gedeeld is met de vgakaart.

als ik iets snellers zou willen ben ik waarschijnlijk aangewezen op een intel 805 wat betekend dat ik een videokaart erbij moet kopen (anders zijn de verhoudingen scheef?) dus dat ik toch minimaal 100e meer kwijt ben.

kweet niet of dat het waard is aangezien hij geen spellen speelt die t nodig hebben. maar misschien met het oog op de toekomst wel 100e waard?
Moet er dan ook een zwaardere voeding in?

of zijn er mensen die zeggen dat ik t dan maar helemaal billig moet maken en nog meer moet bezuinigen op de processor bv?

ik ben er nog niet helemaal uit. heb een middagje en wat van de avond beetje door de topics heen gelopen hierover maar heb dus nog twijfels.

iemand een mening hierover?

• Duesenberg J
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 24-01 11:22
exbtw? raar, meestal staan de prijzen overal toch incl btw vermeld? BTW is volgens mij 19%, dus dan komt er toch nog ongeveer 60 euro bij.

En de processor, die heeft toch niet twee kloksnelheden 8)7 :?
Als je voor een aparte videokaart gaat, hoef je volgens mij niets aan je voeding te doen, omdat een zware videokaart die alleen maar stroom vreet in dit systeem echt overkill is.

en waar zijn de muis, het toetsenbord, de monitor, speakers etc? of zijn die al in jouw bezit?

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Voor surfen, office ed heb je niet echt een videokaart nodig. Voor games is dit eigenlijk wel een beetje een vereiste. Ik weet niet wat Trackmania nodig heeft, maar als dat het enige is wat je broertje wil spelen, en je hebt er niet zon goede pc voor nodig, dan zou ik het gewoon zo laten.

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
TM Nations draait ook wel op een onboard kaartje, zij het niet op mega resoluties etc.
Ik zou indien je voor 512MB wilt gaan, toch overwegen om 2 x 256MB te nemen i.v.m. Dual Channel.
Of meteen maar 2 x 512 nemen, ben je ook meteen voorbereid op Vista.
Alhoewel je voor Vista wel zult moeten investeren in een videokaart om de volle grafische capaciteiten te kunnen gebruiken.

• RoD
  • Niet online

RoD

Waarom zou hij moeten upgraden naar Vista? Voor zijn gebruik zie ik geen reden om naar Vista te upgraden, en al helemaal niet om de hardware er op af te stemmen.

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:05

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Trackmanie kan volgens mij prima op het laagst met alles uit gespeeld worden op een onboard ding. Maar wat is je precieze budget. Want ihet geheugen wordt wel heel weinig dan. Want er zal ongeveer 64-128MB nog naar de Grafische Kaart gaan. .

Ik ga ervanuit dat je budget ongeveer 400 euro is. Zit ik dan goed of fout

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Duesenberg J schreef op woensdag 10 mei 2006 @ 07:38:
En de processor, die heeft toch niet twee kloksnelheden 8)7 :?
"2000MHz" is marketinggeblaat voor de HT snelheid, die in feite natuurlijk 1GHz bi-directioneel is :z

• Cardo
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 06-01 21:20
BalusC schreef op woensdag 10 mei 2006 @ 08:01:
[...]
"2000MHz" is marketinggeblaat voor de HT snelheid, die in feite natuurlijk 1GHz bi-directioneel is :z
maar hij reageerde dus hierop:

is het nou een 1,8 of een 2,0(ik weet het wel maar het gaat om het principe ;) )

Een dag niet leechen is een dag niet leven ! :p

Verwijderd

Topicstarter
touchdomex schreef op woensdag 10 mei 2006 @ 07:58:
Trackmanie kan volgens mij prima op het laagst met alles uit gespeeld worden op een onboard ding. Maar wat is je precieze budget. Want ihet geheugen wordt wel heel weinig dan. Want er zal ongeveer 64-128MB nog naar de Grafische Kaart gaan. .

heb niet echt een budget, mn ouders betalen t maar die wil ik natuurlijk geen poot uittrekken. maar tmoet gewoon redelijk zijn.

ik kan dus er toch voor kiezen een vga kaart erin te zetten of er gewoon 1gig geheugen in te doen.
int geval van een videokaart een ander moederbord (iemand suggesties?)
Cardo schreef op woensdag 10 mei 2006 @ 08:03:
[...]

maar hij reageerde dus hierop:

is het nou een 1,8 of een 2,0(ik weet het wel maar het gaat om het principe ;) )
ja kheb t gepaste van de salland site,beetje onduidelijk, die 2000 staat voor de bus snelheid.
een 3000+ venice is natuurlijk 1,8GHz.

toetsenbord, muis, tft etc heeft ie nog.

Verwijderd

Topicstarter
ben er nog steeds niet helemaal uit...

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

touchdomex schreef op woensdag 10 mei 2006 @ 07:58:

Mijn zusje kan Trackmania Nations iig nog net spelen met een Trident CyberbladeXP 16MB. (in een 700Mhz P3 notebook met 512MB RAM)
Das net ietsjes trager als een TNT2-M64.
Aangezien elke geintegreerde videokaart ruimschoots sneller is als dat tegenwoordig, lijkt mij een extra kaart niet nodig, tenzij dat broertje later nog eens wat wil gaan spelen.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

Requirements:

· Windows 98/2000/ME/XP
· Pentium III 500 MHz
· 128 MB RAM
· 16 MB 3-D accelerator card compatible with DirectX 9
· 16-bit sound card
· 4x CD-ROM drive
· 900 MB available on hard disk
· DirectX version 9.0 b (or higher)

niet dat het dan speelbaar is maarja..

op school hebben we:
amd64 2800
512mb
onboard video

en het draait als een tiet, mits goede videokaart drivers geinstalleerd ;)

Verwijderd

die onboard-devices van tegenwoordig zijn echt wel goed, in tegenstelling tot vroeger.
met zon onboard 6150 kan je ook bijvoorbeeld bf1942 nog prima spelen.

Alleen vind ik persoonlijk die cpu een beetje een overkill...kan je niet voor een socket 754 alternatief gaan. Scheelt in de prijs en ze zijn prima voor de toepassingen die je broertje gebruikt.

Dus maak je je over die onboard nou maar niet teveel zorgen :)

• RoD
  • Niet online

RoD

Niet op elk moederboard zit een 6150, en zeker niet op de goedkopere.
Wellicht dat het voor deze doeleinden voldoende is, maar verder zou ik toch niemand een onboard iets aan willen raden.

• Ikke_Niels
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-01 12:26
Net wat als alle andere zeggen, onboard is tegenwoordig.
Maar uitbreiden naar 1gb is geen luxe aangezien er zeker 64 (of 128mb) af gaat voor de videokaart.

Een beetje ram is wel fijn (beter draaien met meerdere programma's open).

Ook zou ik een socket 754 kiezen, voor dezelfde processor scheelt dat toch al gauw 30 euro toch weer mooi meegenomen.

[ Voor 22% gewijzigd door Ikke_Niels op 15-05-2006 09:53 ]

User Error -- Please Replace User

Verwijderd

Ik zou als mobo ASUS A8N-VM CSM, met een Nvidia 6150 gaan.

• Dreamvoid
  • Niet online
Dit lijkt me eigenlijk een prima setup voor minimale kosten. 2x256 in Dual Channel is idd misschien net iets beter.

Die video RAM op dit bord kan je instellen, als je geen 3D spellen speelt is het natuurlijk niet slim om 64 of zelfs 128 voor je videokaart in te stellen, dat kan gewoon naar 32 MB (en 16 misschien ook, maar dat weet ik niet zeker). Ruim voldoende voor 2D.

Een doornee 6150-bordje als de A8N-VM CSM is zo'n 25 euro duurder dan die A8N-VM met 6100. Ook hier weer, als je geen spellen speelt en de TV-out/DVI niet nodig hebt is die 25 euro weggegooid geld.

Verwijderd

Simpele case + voeding 50-60 euro
Asus mobo socket 754 = 50 euro
amd sempron 64bit 3000+ = 80 euro
2x512MB = 90 euro
dvd brander = 35 euro
80gb hdd = 70 euro (20 euro meer heb je dubbele capaciteit)

TOTAAL: 405 euro. incl btw.

Heb je leuk basic systeem dat trackmania goed trekt, als je eventueele specs ( preciese type's + namen wil weten) kan je me mailen. maikelschippers At home.nl. Waarschijnlijk ligt de prijs er nog wat onder zelfs.

• Dennist4
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-09-2025
dan heb je alleen wel een verrekte dure harddisk gekozen, want voor 60/65 euro heb je al 160GB.

Laptop (Asus F3U) Allround Pc'tje

• djeejdjeej
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 26-12-2025
heb van de week voor een vriend met dezelfde eisen een zelfde soort systeem besteld. Hij wilde internetten, office, DVD's branden en wat eenvoudige spellen doen.

Alles onboard: Asus K8V-MX met Sempron 2800+, 512 Mb RAM, 250 Gb HDD met DVD speler en DVD brander. Alles bij elkaar, inclusief BTW en bezorgen was het 375 euro. Volgens mij is dat voor jouw broer ook ruim voldoende.

Salland AMD Sempron 64 Low Budget heette het geloof ik met wat uitbreidingen. Er kan altijd nog meer geheugen of een losse videokaart in.

[ Voor 12% gewijzigd door djeejdjeej op 15-05-2006 18:16 ]

Verwijderd

precies, alhoewel, als je ff bij nieuws kijkt kan je iets lezen over de nieuwe generatie celerons. Vergis je niet hoor, die krengen zijn nog best snel :P
neem je een onboard vga dingetje en goede pc voor die doeleinden hoor :)

Verwijderd

Misschien is zoiets een idee?:

- AMD Sempron 64 3400+ (S754, 2,0 GHz, 256KB, Boxed) € 93,10
- Asus K8N-VM, GeForce 6100 (mATX, VGA, Sound, LAN, SATA II, RAID) € 56,90
- (2x) 512MB PC3200 DDR (Kingston) € 37,75 x 2 = € 75,50
- Samsung SpinPoint P80 160GB (7200rpm, SATA II, 8MB, NCQ) € 58,62
- Asus TA-210 (ATX, 350W, Zwart) € 42,39
- NEC ND-4571 16x (Dual-layer, Labelflash) € 37,70

Totaal = +- € 365

Heb je mooi systeempje alleen de prijzen zijn uit de PW dus een goedkope onlineshop zal het misschien zo'n € 20,- meer zijn (excl. verzendkosten).

Het geheugen, de kast en de brander komen uit de BBG. Ik vind 1GB zelf een beetje overdreven, zeker incombinatie met de rest van de onderdelen dus als het aan mij lag zou je die eraf kunnen halen. Voor de rest is hij perfect voor jouw doeleinden :).

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2006 22:22 ]

• John_Glenn
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Denk niet dat ik een S754 proc zou pakken voor dit systeem... juist omdat de geintegreerde grafische chip op het systeemgeheugen teruggrijpt, heb je reeele winst van dual channel geheugen.

De S939 procs zijn een stukje duurder, maar hebben dan ook meer L2 cache, dus je betaalt niet alleen voor de dual channel mogelijkheden. Geheugen dan 2 kleinere bankjes in plaats van 1 grotere, dat kost niet echt geld. Moederborden zijn misschien een tientje duurder. Totaal zal je 30-40 euro meer uitgeven, zo'n 10% dus, en dat lijkt me wel de moeite waard.

Verwijderd

John_Glenn schreef op dinsdag 16 mei 2006 @ 01:33:
Denk niet dat ik een S754 proc zou pakken voor dit systeem... juist omdat de geintegreerde grafische chip op het systeemgeheugen teruggrijpt, heb je reeele winst van dual channel geheugen.

De S939 procs zijn een stukje duurder, maar hebben dan ook meer L2 cache, dus je betaalt niet alleen voor de dual channel mogelijkheden. Geheugen dan 2 kleinere bankjes in plaats van 1 grotere, dat kost niet echt geld. Moederborden zijn misschien een tientje duurder. Totaal zal je 30-40 euro meer uitgeven, zo'n 10% dus, en dat lijkt me wel de moeite waard.
Ik wil dus helemaal niet lullig overkomen ofzo, maar de ts zegt dat zijn broertje de volgende applicatie's gebruikt: simpel internet, msn, office gebruik en trackmania.

Waarom meer uitgeven als de TS die intentie's niet heeft.. Natuurlijk heeft het performance verschillen, en het scheelt veel. Maar de bedoeling is zo min mogelijk uit te geven voor een systeem dat aan de eisen doet van de ts. Zo jaag je hem alleen meer op kosten.

Mijn broertje heeft nog de oude sempron versie, dus niet 64bits, en die heeft gewoon een lekker lopende computer. Alleen omdat hij later is gaan gamen, dus bf2 etc.. heeft hij er van 512 > 1024MB geheugen van gemaakt, en een Ati X800VE in gedaan voor 150 euro toendertijd.

Ik zou dus gewoon voor een sempron systeem gaan met 512MB en een 160GB HDD. Neem een mobo met een goede intergrated vga chip, en zorg dat je dmv agp/pci-x16 later altijd nog kunt uitbreiden (neem daarom geen 2x256 maar 1x 512)

• John_Glenn
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Je komt ook helemaal niet lullig over hoor ;)

Tuurlijk, het is altijd een tradeoff, en een S754 systeem doet het ook prima (en idd moet je dan 1*512Mb RAM pakken ipv 2*256). Ben eigenlijk wel met je eens dat dat ook goed genoeg is.

Het is dan nog wel interessant om te weten wat je zou kunnen kopen voor die extra 10%. Ik herinner me geen recente testgegevens, maar wel een proof-of-concept uit het nForce2 tijdperk: digit-life.com/articles2/nforce2-1vs2channels/ - destijds vroeg iedereen zich ook af wat het nut was van dual channel RAM. Dit laat zien dat bij gebruik van integrated graphics de winst vrij stevig is; zeg maar iets van 5-10% buiten games, en 60-70% in games. Dat zal niet principieel veranderd zijn.

Wil geen verwarring zaaien hoor ;) Uiteindelijk moet de ts zijn eigen afwegingen maken, en een beetje extra perspectief kan zeker nooit kwaad denk ik?

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
Waarom attendeert niemand TS op de BBG ?
Daar wordt niet voor niets iedere twee maanden de nodige aandacht aan besteed.
En daar staat keurig een motivatie bij, dus kan TS na het lezen van twee à drie versies van de BBG zelf een heel fatsoenlijke keuze maken. :+

Abort, Retry, Quake ???

Verwijderd

aZuL2001 schreef op dinsdag 16 mei 2006 @ 09:19:
En daar staat keurig een motivatie bij, dus kan TS na het lezen van twee à drie versies van de BBG zelf een heel fatsoenlijke keuze maken. :+
Altijd zeggen kijk naar de bbg lijkt me zo standaard en saai worden. Het is juist het mooie om zo bezig te zijn. :9

Verwijderd

Topicstarter
aZuL2001 schreef op dinsdag 16 mei 2006 @ 09:19:
daar heb ik natuurlijk wel naar gekeken en ook naar oudere, bovendien worden er ook onderdelen uit gebruikt door dit topic heen. maar het basis systeem is geen lowbudget systeem zoals je wel kan zien. een videokaart los of dualcore processor is niet echt aan de orde.

ik hoopte juist meer op een discussie of ik nou voor een 939sock proc moest gaan met 1gig ram of dat ik ook wel het af kon met een sempron on celeron. of 512mb wel heel weinig is. (ik merkte zelf wel echt een verschil nadat ik in mn eigen compu 512 erbij kocht.)

wel moederbord aan te raden is. Asus A8N-VM CSM staat in de januari guide. die had ik ook in eerste instantie maar gebruikt. maar de A8N- VM voldoet dus ook wel?

de gebruiker gaat de compu dus niet voor heel veeleisende toepassingen gebruiken, maar dat betekend nog niet dat je meteen voor het meest goedkope moet gaan, anders kocht ik wel zon billig dell apparaat voor 250e of iets.

misschien is het wel verstandig om 50/100euro er extra in te steken en dan een jaar langer er mee door te kunnen. of na 2jaar er nog iets bij te kopen (videokaart/geheugen?)
John_Glenn schreef op dinsdag 16 mei 2006 @ 09:04:
Je komt ook helemaal niet lullig over hoor ;)

Tuurlijk, het is altijd een tradeoff, en een S754 systeem doet het ook prima (en idd moet je dan 1*512Mb RAM pakken ipv 2*256). Ben eigenlijk wel met je eens dat dat ook goed genoeg is.

Het is dan nog wel interessant om te weten wat je zou kunnen kopen voor die extra 10%. Ik herinner me geen recente testgegevens, maar wel een proof-of-concept uit het nForce2 tijdperk: digit-life.com/articles2/nforce2-1vs2channels/ - destijds vroeg iedereen zich ook af wat het nut was van dual channel RAM. Dit laat zien dat bij gebruik van integrated graphics de winst vrij stevig is; zeg maar iets van 5-10% buiten games, en 60-70% in games. Dat zal niet principieel veranderd zijn.

Wil geen verwarring zaaien hoor ;) Uiteindelijk moet de ts zijn eigen afwegingen maken, en een beetje extra perspectief kan zeker nooit kwaad denk ik?
dit is dus inpincipe een beetje de afweging. tkost iets meer, is dat het waard? kweet niet of dat een te beantwoorden vraag is. ben iig blij met de reacties. kheb weer wat om over na te denken :D
Pagina: 1