Servertje draaien op Laptop, goed idee?

Pagina: 1
Acties:

• Mexxus
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-09-2025
Beste mensen,

Onlangs heb ik een laptop aangeschaft. Nu zit ik erover te denken deze in ons draadloze thuisnetwerkje als servertje te laten draaien. Ik zeg expres 'netwerkje', want het is niet de bedoeling dat er zware databases of mailservers op komen. Meer wat lokaal bestandsopslag en downloadservertje (voor snachts enzo). Ik zie een heel hoop voordelen van een laptop als server tegenover een desktop PC, maar uiteraard zijn er ook een aantal nadelen. Ik zou graag van jullie eventuele ervaringen en aanbevelingen willen weten.

Voordelen laptop server t.o.v. desktop:
- Klein; lekker makkelijk uit het zicht te zetten.
- Stil; geen blazende straaljagers snachts.
- Portable; toch altijd mee te nemen indien nodig.

Nadelen:
- Warmte; een laptop is over het algemeen lastiger te koelen dan een desktop. Is dit gevaarlijk? Word de boel op de duur niet te warm?
- Kan een laptop wel tegen lange tijd aan staan? Dan heb ik het over bijv. een week aan een stuk door. Een laptop is hier namelijk oorspronkelijk niet voor bedoeld.

Zijn er mensen met een laptop als server? Ervaringen? Ik ben benieuwd... :)

Verwijderd

Mijn laptop heb ik wel eens 2 weken continu aangehouden, ik heb hem de laatste 6 maanden elke week 6-10 uurtjes uit ongeveer. Echter is het oud beestje Pentium 3 1GHz. Maar ik zie er geen problemen met oververhitting in.

Wat laptopvoetjes doen wonderen qua cooling vaak (als je lucht natuurlijk van onderen wordt aangezogen)

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2006 23:27 ]

• djkorpo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09:21
Hmm, ja en nee. Als je een beetje performance wil moet je dat vooral niet met een laptop doen maar voor simpele dingetjes zoals office documentjes, mp3tjes moet het wel gaan, ik zou alleen geen grote bestanden over gaan pompen. Voor de zekerheid zou ik er een laptopkoeler ondergooien.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik weet niet wat voor notebook het is, maar de meeste leveren wel genoeg performance als simpel servertje (beetje fileserver en printservertje spelen gaat prima). Kwa hitte hoef je je ook niet superveel zorgen te gaan maken, vaak is zo'n ding er wel op gebouwd om redelijk koel te blijven. Enige wat minder goed kan zijn is het scherm dichtklappen (sommige notebooks kunnen hier echt niet tegen omdat het grootste gedeelte van de hitte via het keyboard wordt afgevoerd.

• Mexxus
djkorpo schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 23:28:
Hmm, ja en nee. Als je een beetje performance wil moet je dat vooral niet met een laptop doen maar voor simpele dingetjes zoals office documentjes, mp3tjes moet het wel gaan, ik zou alleen geen grote bestanden over gaan pompen. Voor de zekerheid zou ik er een laptopkoeler ondergooien.
Klopt. Het is ook maar een 40Gig schijfje, dus echt het grote werk komt er toch niet op. Het is meer voor download dingetje voor 'snachts, en intern bestandjes servertje. Wellicht zet ik er nog wel een DPC koetje in, alhoewel, dat veroorzaakt dan wel weer extra cpu-warmte lijkt me.. Uiteraard komt dat ding op een lucht-doorlatende ondergrond te staan.

• Mexxus
Terw_Dan schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 23:32:
Ik weet niet wat voor notebook het is
Een HP Compaq nx6110 :Y)
Enige wat minder goed kan zijn is het scherm dichtklappen (sommige notebooks kunnen hier echt niet tegen omdat het grootste gedeelte van de hitte via het keyboard wordt afgevoerd.
Wellicht is het verstandig om het scherm dan open te laten staan, en gewoon uit te zetten...

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als er een P-M in zit dan klokt het ding zich vanzelf terug, en dan zal het met de hitte wel meevallen.

Verwijderd

Zowiezo zal de hiit best wel meevallen omdat een server normaal niet de hele tijd 100% stressed is, terwijl dat wel tijdens game is wat ook voor geen enekel laptop een probleem is.

• Ierlandfan
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:15
HP omnibook xe3 heeft 4 jaar lang 24/7 aangestaan voor dit doel...af en toe wat stress maar voor serverdoeleinden prima geschikt. Hang hem aan de wand, mp3 erop, draadloos media systeem, misterhouse erop, kan ie je huis besturen, weerstation eraan met wat 1-wire techniek...stats erop, nieuws...alleen zet hem inderdaad niet direct op de grond (klap de pootjes uit) en zet het scherm na 5 min. uit (maar open) en blaas zo af en toe de fan door...de heatpipe hapt een hoop stof.

Hij is door een bekende voedingsfout helaas aan zijn eind gekomen.
De sporadische uitvallen waren alleen bij bijv een verhuizing. Dan moest ie met een fohn/zon opgewarmd worden en startte ie pas...

Verwijderd

Ierlandfan schreef op woensdag 10 mei 2006 @ 00:42:
Hij is door een bekende voedingsfout helaas aan zijn eind gekomen.
De sporadische uitvallen waren alleen bij bijv een verhuizing. Dan moest ie met een fohn/zon opgewarmd worden en startte ie pas...
lol daar heb ik nog nooit van gehoord een laptop opwarmen om aan te doen :Y) |:( |:(

maar een laptop kan inderdaat prima als webservertje

ik ken zelf ook iemand die een laptop als server heeft draaien hij heeft wel de boven kant (bij toetsen bedoel ik) er af geschroeft zodat je alle hardware ziet en dat het iets cooler blijft. en het scherm heeft hij er af gehaald (kun je ook open zetten natuurlijk :P)

• Technicality
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10-04 21:19

Technicality

Vliegt rechtsom...

Mexxus schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 23:23:
Nadelen:
- Warmte; een laptop is over het algemeen lastiger te koelen dan een desktop. Is dit gevaarlijk? Word de boel op de duur niet te warm?Zoals gezegd, laptopvoetjes :)
- Kan een laptop wel tegen lange tijd aan staan? Dan heb ik het over bijv. een week aan een stuk door. Een laptop is hier namelijk oorspronkelijk niet voor bedoeld. Kan best, alleen goed beveiligen
Zijn er mensen met een laptop als server? Ervaringen? Ik ben benieuwd... :)
Ja ik! Ik heb een tijd (2 maanden) een webserver gedraaid met mijn laptop, ik heb hem net een paar dagen gereinstalled vanwege een trojan (zwak beveiligd door mij). Probleem is denk ik dat je er sneller 'afhankelijk' van wordt dan je denkt. Het is na een tijdje al geen kwestie meer van 'ik pak em ff mee', want anders heb je er niks aan (anders gezegd, je draait er iets van belang op, anders kun je net zo goed geen server nemen). Bijkomend probleem zijn eventuele hardwarematige fouten. Laptoponderdelen zijn nou eenmaal vrij schaars.

Als je zeker weet dat je niks 'kritisch' gaat draaien kan het best hoor.

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:18
Ik heb al 1,5 jaar een P3 500 laptop als server draaien. Draait perfect, hij is n een beetje web, db en mailserver en voor de paar users die ik heb gaat dat prima. Geen idee hoe warm hij wordt, eens in het kwartier blaast ie ff een beetje, waar ik me eigenlijk al aan begin te storen. Ik denk dat ik 'm binnenkort ergens in een kast flikker ofzo, ik hoef er toch nooit fysiek bij.

Roomba E5 te koop

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-01 10:58
Je hebt dan wel gelijk een kleine UPS ;)

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Verwijderd

ChaserBoZ_ schreef op donderdag 11 mei 2006 @ 12:25:
Je hebt dan wel gelijk een kleine UPS ;)
wat heb je aan een UPS als dan je router en modem niet op een UPS is aangesloten??

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:18
Hoef je de aan-knop niet in te drukken...
En zodra er weer stroom is komt de router uiteraard vanzelf weer online.

[ Voor 48% gewijzigd door sig69 op 12-05-2006 09:20 ]

Roomba E5 te koop

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-04 22:02

Maasluip

Kabbelend watertje

Ik heb een jaar of drie een laptop (PII 266 MHz) als router/firewall voor @Home gebruikt. 24/7 aan dus en hij stond altijd dichtgeklapt in de meterkast. Nooit problemen mee gehad.
Zorg wel dat het LCD scherm uit gaat als je hem dichtklapt (is redelijk standaard) want die genereert natuurlijk extra warmte als hij aan blijft staan.

Signatures zijn voor boomers.

Verwijderd

sig69 schreef op vrijdag 12 mei 2006 @ 09:19:
Hoef je de aan-knop niet in te drukken...
En zodra er weer stroom is komt de router uiteraard vanzelf weer online.
er bestaan ook pc's die je auto matisch kan laten opstarten als er stroom is :P

en hoe vaak valt de stroom uit?

bij mij is mijn stroom in geen jaren uitgevallen :P

Verwijderd

men oude compaq laptop
- 300MHZ
- 80MB RAM
- 10 GB HDD

Op deze laptop staat Debian (linux)
Deze draait nu al ongeveer 7maand constant en dient als webserver met php en mysql
Ik kan hier ook bestanden opzetten

Voordeel ervan stroomverbruik is veel minder
Hij is wel tamelijk warm maar dit kan niet zoveel kwaad. Moest iets te warm worden, dan schakeld hij zichzelf wel uit(beveiliging in BIOS instellingen)

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-04 07:53

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Op mijn HP/compaq nx9010 heb ik tijdenlang een SWAT4 server gedraaid. Dat werkte prima! Het laden van de maps duurt wat lang, met de trage 40 GB schijf, maar het gamen ging prima.

(SWAT 4 gebruikt best wat resources van je CPU, vergeleken andere games)

Ook heb ik wel eens wat DVDs ge-encode op mijn laptop, wat 15 uur per DVD in beslag nam. De laptop werd warm, maar niet te warm en dat met een pIV-m CPU en dus geen Centrino platform!
Pagina: 1