Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

230v langzaam aan en weer langzaam uit

Pagina: 1
Acties:
  • 100 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi

Ik ben op zoek naar iets dat ik in de centraal dozen bij mijn lampen kan zetten dat ze langzaam aan en langzaam uit gaan, zoals je de verlichte displays van sommige gsms ziet.

nu had ik dit wel gevonden

http://mdaelektronica.nl/nl/dept_82.html#item_453

maar dat werkt alleen op een modulair velleman lichtsysteem. weet iemand van die apparaatjes of een schakeling (wel simpel) om bijv. in de centraaldoos bij een lamp te plaatsen

gr Richard

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-11 10:33
Je zoekt een in-/uitschakel vertraging.
Dat zoekt misschien wat makkelijker ;)

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-11 13:56

chromeeh

the Gnome

frickY schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 22:50:
Je zoekt een in-/uitschakel vertraging.
Dat zoekt misschien wat makkelijker ;)
Ik denk dat de TS een automatische dimmer met vertraging bedoelt...
Toch :?

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

Verwijderd

Richard, neem eens een kijkje op http://home.tiscali.be/prosje/MinuterieDimmer.html
Dit is bedoeld als trappenhuisautomaat, en gaat bijgevolg snel op volle lichtsterkte branden om, na een tijd, langzaam weer uit te doven. Het spul is echter eenvoudig aan te passen aan je wens: spiegel de stroombron rond T5 (NPN ipv PNP; P1 aan GND als je begrijpt wat ik bedoel), laat R114, D1 en het relais weg, knip de verbinding tussen de emitter van T5 en C2 door en voorzie een wisselschakelaar die C2 ofwel met de emitter van de originele T5 ofwel met de emitter van zijn gespiegelde compaan verbindt.
Je kan uiteraard beide stroombronnen gewoon vervangen door ordinaire weerstanden, maar dan is het verloop van de lichtsterkte minder lineair...

• Micha
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Pff er is geloof ik een elektuur uit 1995 waar de schakeling die jij zoekt in staat... Ik zal eens zoeken.