Toon posts:

Nieuwe kopen of?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
nou ik zit met een probleem ik wil graag de pc op mijn kamer,
maar het volgende doordat ik veel achter de pc zat (we hebben maar 1 pc) en mijn zus er nooit op mocht, heeft zij een laptop gekocht.
nou dacht ik dus ooh ze hoeft nooit meer op deze pc en dan kan ik m wel op mijn kamer zetten.
maar dat mocht ik niet.
ik moet haar 400 euries geven :? en dan mag ik hem wel op mijn kamer.

mijn vraag: kan ik dan beter €400,- geven of een nieuwe pc kopen?(samenstellen):r

mijn huidige specs.

Processor: Intel(R) Pentium(R) 4 CPU 2.80GHz (2 CPUs)
Memory: 1016MB RAM
Moederbordnaam Asus P5GD1-VM (2 PCI, 1 PCI-E x1, 1 PCI-E x16, 4 DDR DIMM, Audio, Video, LAN)
Video kaart Intel(R) 82915G Express Chipset Family (96 MB)
IDE apparaat Intel(R) 82801FB Ultra ATA Storage Controllers - 2651
IDE apparaat Intel(R) 82801FB/FBM Ultra ATA Storage Controllers - 266F
Harde schijf Maxtor 6Y120M0 (120 GB, 7200 RPM, SATA)
Optische Station BENQ DVD DD DW1620 (DVD+R9:2.4x, DVD+RW:16x/4x, DVD-RW:16x/4x, DVD-ROM:16x, CD:40x/24x/40x DVD+RW/DVD-RW)
Optische Station DVD-ROM 16X (16x DVD-ROM)

En Ik ben maar menneke van 15 dus Hoge inkomsten heb ik niet

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2006 21:23 ]

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:00

SpamLame

niks

reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie mei 2006

BBG basissysteem voor 750 Euro.
De vraag is is het jou waard om 400 euro uit te geven of 750.

750 is een richtgetal, kan je zelf vast nog wel aan sleutelen

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Wat wil je er mee doen? Wil je niet meer dan 400 euro uitgeven of mag het meer kosten?

Ik denk dat je beter even met je zus kunt praten om haar te overtuigen om hem toch op je kamer te zetten ;)

Verwijderd

Topicstarter
RoD schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 21:26:
Wat wil je er mee doen? Wil je niet meer dan 400 euro uitgeven of mag het meer kosten?

Ik denk dat je beter even met je zus kunt praten om haar te overtuigen om hem toch op je kamer te zetten ;)
ben ik mee bezig..

En ik game vooral veel Cod1 , UO, Cod2 online
en best veel msn+ internet.

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Stel de pc is 500 euro waard (ik noem maar wat), dan lijkt het mij redelijk als jij de helft aan je zus betaald zodat de pc compleet van jou is: 250 euro.

Je kan ook gewoon lekker die pc laten staan waar die staat. Je zus zal waarschijnlijk toch nooit op die pc gaan zitten (want laptop) en na een tijdje boeit het haar niet waar jij die pc zet.

Ik heb in ongeveer dezelfde situatie de oude pc gewoon aan m'n broertje gegeven. Sociaal hè van mij :P.

[ Voor 14% gewijzigd door dr snuggles op 09-05-2006 21:29 ]

Verwijderd

Topicstarter
wwillem schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 21:28:
Stel de pc is 500 euro waard (ik noem maar wat), dan lijkt het mij redelijk als jij de helft aan je zus betaald zodat de pc compleet van jou is: 250 euro.

Je kan ook gewoon lekker die pc laten staan waar die staat. Je zus zal waarschijnlijk toch nooit op die pc gaan zitten (want laptop) en na een tijdje boeit het haar niet waar jij die pc zet.

Ik heb in ongeveer dezelfde situatie de oude pc gewoon aan m'n broertje gegeven. Sociaal hè van mij :P.
ja we hebben hem voor 800 euro betaald.
maar die basissysteem is dat wel iets?(dat stamlame aangaf) want luidsprekers heb ik al monitor al toetsebord en muis.
en voor dat geld dan mis. een betere videokaart?
of kan ik daar cod2 op draaien?
die wil ik GAAN spelen maar op deze pc doet hij t niet :?

• doeternietoe
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:46
Die pc is opzich prima, met uitzondering van de videokaart. Misschien dat je spellen van dit moment op niet al te hoge instellingen kan draaien, maar in de toekomst heb je hier zeker niet genoeg aan.

Je zou kunnen kijken of er een vrij AGP/PCI-E slot is, 'm nemen voor 400 euro, en d'r een nieuwe videokaart inpleuren(200 euro ofzo) of een eigen pc samenstellen voor zo'n 700-800 euro.

De bestaande pc is goedkoper, ook als je d'r een betere videokaart in gooit, maar er zijn nog een paar andere dingen om naar te kijken:
-als je 'm nu zelf samenstelt is die iets meer op je eigen wensen afgesteld(AMD ipv intel, stiller maken, mooiere kast, etc.)
-Het is de vraag of als dat slot er is, of de voeding het uberhaupt trekt. Een nieuwe voeding maakt het hele zaakje nog zo'n 50 euro duurder
-Als je 'm zelf samenstelt weet je heel zeker dat het gezeur afgelopen is
-Je kunt haar lekker de ogen uitsteken mocht die van jou sneller zijn :P

• jimbojansen
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07-12-2025
ik snap je volledig :P ik heb ook in die situatie gezeten.. maar mijn tip.. begin gewoon klein en ga upgraden.. das echt het beste.. ik ben ook begonnen met een AMD XP 2000+ en nu heb ik toch wel een redelijk high-end systeem. Ik heb dus ook geen/nauwelijks "inkomen" en 15 jaar.. dus koop gewoon een paar goede basis onderdelen zoals goed moederbordje (Asus oid) en goed CPU'tj {AMD 64) en gewoon ff een "laag" videokaartje zoals X1300 en weinig mem (512 MB) dan zit je volgens mij ~500 euro.. en kan je CPU ook nog oc'n enzow en later nieuwe VGA-kaart e.d. Die rand-apparatuur komt later allemaal wel je kan nu wel een 2e hands CRT'tj halen ofzow..

• Iavak
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-02 16:16

Iavak

no savegame

Plan A dus >:) .

Toen ik 15 was, vond ik 400 euro (+/- 800 gulden) echt een hoop geld..

edit:

JimboJansen90 heeft ook een goed punt.

[ Voor 24% gewijzigd door Iavak op 09-05-2006 21:45 ]

Verwijderd

Zit er voor die 400 euro ook rand apparatuur bij? zoja welke

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 21:45:
Zit er voor die 400 euro ook rand apparatuur bij? zoja welke
ja Luidsprekers(ook niet alte goede) : welke weet ik niet .wel : 2.1 20 watt
beeldscherm: samsung Syncmaster 151s
toetsenbord muis: logitech cordless Desktop Mx for bleutooth

Verwijderd

Topicstarter
Iavak schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 21:44:

edit:

Dat is voor mij ook een heel veel geld

• dr snuggles
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 21:39:
ja we hebben hem voor 800 euro betaald.
maar die basissysteem is dat wel iets?(dat stamlame aangaf) want luidsprekers heb ik al monitor al toetsebord en muis.
en voor dat geld dan mis. een betere videokaart?
of kan ik daar cod2 op draaien?
die wil ik GAAN spelen maar op deze pc doet hij t niet :?
Ja, maar dat systeem is nu geen 800 euro meer waard. De helft van de huidige waarde zou ik niet onredelijk vinden.

Verwijderd

Ik denk dat de prijs voor de hele set nog zo slecht niet is maar gezien hij van familie komt zou ik proberen om het rond te maken op 300-325 euro. voor dit geld kun je hem rustig op marktplaats verkopen met een paar maanden zodat je zeker eerst gered bent en rustig kunt genieten van JOUW pc. laat je zus anders mee lezen, dan kan ze zien hoe anderen er overdenken..

Verwijderd

Jezus wat kinderachtig, ik heb zelf ook zo'n zus die net zo triest is (=19) dus ik leef met je mee :9. Bij mij was het eigenlijk ook zo iets maar een voordeel voor mij :). De pc stond namelijk op zolder naast haar kamer, en ze vond het verdomd irritant als ik daar dan tot midden in de nacht door ging met gamen dus was haar oplossing > pc naar mijn kamer. Daar had ik natuurlijk geen problemen mee :Y).

Ik zou er maar gewoon even over praten, zoiets kan je weer € 400,- schelen ;). Ik denk dat dat het wel waard is om over te praten :P. En als het dan is gelukt gewoon even nog videokaartje erin gooien ala €100 tot € 200 en jij kan cod lekker spelen.

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-01 14:39

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Ik zou hier 400 euro opbieden en je ouders en je zus lekker het heen en weer laten krijgen. 400 euro voor een pc waar je op wil gamen en niet eens kan gamen vanwege de onboard intelkaart. Waarschijnlijk vinden ze ook nog dat ze je matsen.

[ Voor 10% gewijzigd door |sWORDs| op 09-05-2006 22:13 ]

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

• Dubbel Fristie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17:03
jimbojansen90 schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 21:42:
ik snap je volledig :P ik heb ook in die situatie gezeten.. maar mijn tip.. begin gewoon klein en ga upgraden.. das echt het beste.. ik ben ook begonnen met een AMD XP 2000+ en nu heb ik toch wel een redelijk high-end systeem. Ik heb dus ook geen/nauwelijks "inkomen" en 15 jaar.. dus koop gewoon een paar goede basis onderdelen zoals goed moederbordje (Asus oid) en goed CPU'tj {AMD 64) en gewoon ff een "laag" videokaartje zoals X1300 en weinig mem (512 MB) dan zit je volgens mij ~500 euro.. en kan je CPU ook nog oc'n enzow en later nieuwe VGA-kaart e.d. Die rand-apparatuur komt later allemaal wel je kan nu wel een 2e hands CRT'tj halen ofzow..
Helemaal mee eens !!!

Ben begonnen op me 15e verjaardag, met een instap systeem van de PC boer voor zo'n 300,- :
AMD 64 2800+, 256MB ram, onboard graka, 40GB HD :Y)

Nu op me 16e verjaardag:
AMD 64 2800+, 1GB ram, X850XT (pci-e), 80GB HD :*)

Gewoon een instap systeempje ergens kopen, met wat goed upgrade mogenlijkheden en telkens zelf wat nieuws inbouwen :*)
Een jaar geleden kon ik ook geen pc's bouwen, maar nu bouwen ik regelmatig systemen voor ''klanten'' wat ook weer lekker verdient :)

[ Voor 4% gewijzigd door Dubbel Fristie op 09-05-2006 22:13 ]

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-02 21:19
Verwijderd schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 22:04:
[...]

we hadden er vaak ruzie over
want IK moest gamen:p
en had ze een laptop gekocht omdat ze er niet veel op mocht.
en me ouders vinden het terecht dat ik dan geld geef :S
Dat kan ik dan wel begrijpen als jij altijd de PC in beslag neemt :)

Goed, als we eens de BBG bekijken en de gegevens die je al gegeven hebt over jouw PC daar invullen met prijzen uit de pricewatch:
Processor Intel Pentium 4 520 € 109
Moederbord Asus P5GD1-VM € 85,12
Koeler Intel boxed
Geheugen 2 x 512MB PC3200 DDR € 79,95
Videokaart Geïntegreerd
Geluidskaart Geïntegreerd
Netwerkcontroller Geïntegreerd
Harde schijf Maxtor 6Y120M0 € 59
Optische drive BenQ DW1650 16x (DW1620 wordt blijkbaar niet meer verkocht) € 39,86
Behuizing Asus TA-210 (ATX, 350W, Zwart) € 63,67
Beeldscherm Belinea 101536 (de Samsung Syncmaster 151s wordt niet meer verkocht maar deze Belinea heeft ongeveer dezelfde specificaties. De nieuwere Syncmasters zijn sneller dan de 151s dus zou de vergelijking niet eerlijk zijn) € 186,28
Luidsprekers Logitech S100 OEM (zwart) € 5,91
Toetsenbord Logitech Cordless Desktop MX Bluetooth (Er staat ook maar één winkel meer in de pricewatch die deze verkoopt. En op de site van die winkel kan ik dit setje zelfs niet meer terugvinden. Er zijn cordless desktops van Logitech te verkrijgen voor minder geld. Dus tweedehands brengt die set van jullie zeker niet veel meer op) € 136,79

Totaalprijs € 765,58 (inclusief die veel te dure logitech Cordless Desktop ;)). Dan vind ik een tweedehandsprijs van € 400 best mee vallen. Tenzij iemand mij attent kan maken op een foutje in het bovenstaande? Of horen het scherm en dergelijke niet bij die prijs van € 400 en is het enkel de PC zelf waar je voor betaalt??
Enig nadeel is dat je dan wel € 400 uitgeeft aan een PC die zeker geen gamemonster is. Maar voor € 400 nieuw heb je dat ook niet! Voor iets meer dan € 400 kan je echter wel een mooie tweedehands PC (of onderdelen) op de kop tikken die wel beter presteert in games.

[ Voor 6% gewijzigd door D-Three op 09-05-2006 22:39 ]

• y2kbug
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2022
Zelf hou ik meestel als regel voor 2dehands hardware 70% van de huidige nieuwwaarde...
Ik zou zeggen zoek dat op, ga evt niet uit van de allergoedkoopste, en laat je bereking zien aan je ouders. Probeer er dan nog eens over te praten. Maar voor die 400 euri's kan je zeker 2dehands iets gelijkwaardigs of beters scoren. En je moest toch maar de helft van de prijs aan je zus geven.
Vergelijk het maar eens met een auto van 3 jaar oud met 50.000 KM gelopen, deze is ook niet meer de nieuwprijs waard...
Het is misschien niet allemaal ideaal en op en top game systeem, maar cpu, mobo, ram, dvd fikker, hd en kast en misschien voeding zijn nog heel goed te gebruiken voor een middelmatige game bak zolang je er maar een degelijk videokaart bij prikt en zonodig een goede merk voeding.

• jimbojansen
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07-12-2025
daar gaat dus al weer 350 eurie van af want scherm/tobo/speakers hoeven niet meegeteld worden.. dus 250 eurie zou dan meer een redelijke prijs voor die PC zijn..

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:20

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Verwijderd schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 22:26:
Bouw voor je zusje in een nieuw kastje a35 euri al je ouwe rommel in en presenteer het als een nieuwe pc .
Gegarandeerd dat ze het niet door heeft , alles dat een tiener-meid met een pc uitvreet loopt wel ( mogelijk door de nieuwe install zelfs sneller dan ze gewend is ) MSN'n , mailen etc . Vraag er 400 Euro voor , klaar .
Ten eerst heeft TS al gezegd dat zijn zus 21 is, dus geen tiener meer en sommig mensen lijken er overheen te lezen dat deze 21 jarige zus reeds een eigen laptop heeft aangeschaft, waarom zou zij dan nog een desktop/tower willen gebruiken?

Overigens denk ik de redenering achter dit alles wel te snap. Zijn ouders hebben gedacht wij hebben de Pc voor jullie (TS en zijn zus) gekocht, zus lief kan/mag er geen gebruik van maken doordat TS de PC permanent claimed en koopt uiteindelijk maar zelf een laptop. Nu wil TS de PC op zijn kamer zetten of-te-wel de PC zelf helemaal toe eigenen, zijn ouders vinden dat hij dan maar het "gebruikers" deel van zijn zus maar moet afkopen.

Mogelijk dat de Pc nog niet erg oud is en TS zijn ouders het aankoop bedrag daarom gewoon door twee hebben gedeeld, waardoor je op de €400 euro uitkomt.

Als ik dit allemaal zo lees hebben de ouders van TS één ding niet helemaal juist gedaan. Zij hadden TS te kennen moeten geven dat, wanneer hij zoveel gebruik wil maken van de Pc, waardoor er geen mogelijkheid meer was voor zijn zus om gebruik te maakt van de Pc, TS zelf maar een PC moet aanschaffen.

Overigens ben ik ook zo aan mijn eerste PC-tje begonnen. Ik zat te veel achter de gezamelijke computer, zodat ik wel eens weggestuurd werd door mijn ouders zodat mijn broertjes ook een kans kregen. Daarom heb ik uiteindelijk een eigen PC-tje gekocht. dat was toen een Pentium 200 MMX. ;)

[ Voor 13% gewijzigd door _Dune_ op 09-05-2006 22:50 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• y2kbug
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2022
Laagvliegerke schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 22:36:
[...]

Dat kan ik dan wel begrijpen als jij altijd de PC in beslag neemt :)

Goed, als we eens de BBG bekijken en de gegevens die je al gegeven hebt over jouw PC daar invullen met prijzen uit de pricewatch:
Processor Intel Pentium 4 520 € 109
Moederbord Asus P5GD1-VM € 85,12
Koeler Intel boxed
Geheugen 2 x 512MB PC3200 DDR € 79,95
Videokaart Geïntegreerd
Geluidskaart Geïntegreerd
Netwerkcontroller Geïntegreerd
Harde schijf Maxtor 6Y120M0 € 59
Optische drive BenQ DW1650 16x (DW1620 wordt blijkbaar niet meer verkocht) € 39,86
Behuizing Asus TA-210 (ATX, 350W, Zwart) € 63,67
Beeldscherm Belinea 101536 (de Samsung Syncmaster 151s wordt niet meer verkocht maar deze Belinea heeft ongeveer dezelfde specificaties. De nieuwere Syncmasters zijn sneller dan de 151s dus zou de vergelijking niet eerlijk zijn) € 186,28
Luidsprekers Logitech S100 OEM (zwart) € 5,91
Toetsenbord Logitech Cordless Desktop MX Bluetooth (Er staat ook maar één winkel meer in de pricewatch die deze verkoopt. En op de site van die winkel kan ik dit setje zelfs niet meer terugvinden. Er zijn cordless desktops van Logitech te verkrijgen voor minder geld. Dus tweedehands brengt die set van jullie zeker niet veel meer op) € 136,79

Totaalprijs € 765,58 (inclusief die veel te dure logitech Cordless Desktop ;)). Dan vind ik een tweedehandsprijs van € 400 best mee vallen. Tenzij iemand mij attent kan maken op een foutje in het bovenstaande? Of horen het scherm en dergelijke niet bij die prijs van € 400 en is het enkel de PC zelf waar je voor betaalt??
Enig nadeel is dat je dan wel € 400 uitgeeft aan een PC die zeker geen gamemonster is. Maar voor € 400 nieuw heb je dat ook niet! Voor iets meer dan € 400 kan je echter wel een mooie tweedehands PC (of onderdelen) op de kop tikken die wel beter presteert in games.
Enige punt is als ik het goed begrijp dat deze jongeman al een monitor en tobo-muis heeft en deze dus niet in de prijs van 400 euro inbegrepen zijn.
Dat zegende kom je op 436 euro dan zou ik een prijs zeggen van rond de 300 euro voor dat systeem. Als je daar dan de helft van neemt die je je zus zou moeten betalen zou dat een 150 of 160 euro zijn. en dat is een heel ander bedrag. Dan heb je de rest van die 400 over om een goede vidkaart en zonodig voeding te halen.

• D-Three
y2kbug schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 22:45:
[...]

Enige punt is als ik het goed begrijp dat deze jongeman al een monitor en tobo-muis heeft en deze dus niet in de prijs van 400 euro inbegrepen zijn.
Dat zegende kom je op 436 euro dan zou ik een prijs zeggen van rond de 300 euro voor dat systeem. Als je daar dan de helft van neemt die je je zus zou moeten betalen zou dat een 150 of 160 euro zijn. en dat is een heel ander bedrag. Dan heb je de rest van die 400 over om een goede vidkaart en zonodig voeding te halen.
Vandaar dat ik ook wou weten of mijn berekening juist was. Als J_vloon idd al een monitor en toetsenbord/muis heeft, kom je op een heel andere prijs. Maar indien hij de monitor, toetsenbord en muis bedoelt van bovenstaand systeem, gok ik dat zijn ouders hem dat dan niet zomaar laten wegnemen :P

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-12-2025

frankknopers

Goud is geen geld

Ik vind het wel slim van je zus, ze verliest immers het recht om vrij gebruik te maken van een algemene computer. Zo is het hier ook gegaan. Ik zat eerder heel vaak achter de familie PC, tot het moment dat ik een eigen PC kocht. Sindsdien heb ik me vrijwel niet meer bemoeid met de algemene PC. Die werd alleen nog maar gebruikt door mijn zus en een klein beetje door mijn vader.

Toen mijn zus een half jaar op stage ging in Zweden hebben ik, samen met de vriend van mijn zus, een oude PC ingericht voor mijn vader. Nu werkt hij op onze oudste Compaq 466mhz pc. Het geheugen is van 64 naar 256MB gegaan en daar draait nu prima XP op.

Mijn zus had een computer nodig voor de stage en nam de algemene PC mee, toen ze weer terug kwam in Holland wou ze de PC op haar kamer zetten. Toen protesteerde ik ook, ondanks het feit dat ik al een eigen PC had waar ik alles mee kon doen wat ik wou. Mijn vader vond het een goed idee dat mijn zus de algemene PC kreeg, maar ik was het er niet mee eensch. :P

Ik heb toen ook een compensatie gevraagd voor het verlies van de algemene computer, en dat heeft mijn vader toen aan mij overgemakt. Het bedrag dat ik ervoor had afgesproken was echter bij lange na niet de helft van de nieuwprijs, want dat kon ik niet maken tegenover vader/zus.

Ik moet er wel bij zeggen dat ik zelf ook het e.e.a. heb geinvesteerd in de algemene PC. Bijvoorbeeld een Gbit lan kaart, een geluidskaartje en een extra reep geheugen..

Maargoed.
In jouw situatie zou je het volgende argument kunnen gebruiken: :)
''Als ik een eigen PC moet kopen kost me dat veel geld. Aangezien zowel ik als mijn zus dan een eigen PC hebben zal de familie computer bijna nooit meer worden gebruikt, en dat is zonde. Ik denk dat het verstandiger is als jullie (je ouders) een deel van het bedrag aan zus betalen.''

En dat bedrag hoeft geen 400 euro meer te zijn, eerder 250 euro!

Stel dat dat lukt, dan heb je voor pakweg 200 euro een mooie PC in je bezit gekregen. Die 200 die je dan 'bespaard' hebt kun je steken in extra geheugen / nieuwe videokaart / betere harde schijf.

Mooi toch? :*)

[ Voor 8% gewijzigd door frankknopers op 09-05-2006 23:07 ]

Goud is geen geld

Verwijderd

Topicstarter
Frank_Knopers schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 23:01:
Ik vind het wel slim van je zus, ze verliest immers het recht om vrij gebruik te maken van een algemene computer. Zo is het hier ook gegaan. Ik zat eerder heel vaak achter de familie PC, tot het moment dat ik een eigen PC kocht. Sindsdien heb ik me vrijwel niet meer bemoeid met de algemene PC. Die werd alleen nog maar gebruikt door mijn zus en een klein beetje door mijn vader.

Toen mijn zus een half jaar op stage ging in Zweden hebben ik, samen met de vriend van mijn zus, een oude PC ingericht voor mijn vader. Nu werkt hij op onze oudste Compaq 466mhz pc. Het geheugen is van 64 naar 256MB gegaan en daar draait nu prima XP op.

Mijn zus had een computer nodig voor de stage en nam de algemene PC mee, toen ze weer terug kwam in Holland wou ze de PC op haar kamer zetten. Toen protesteerde ik ook, ondanks het feit dat ik al een eigen PC had waar ik alles mee kon doen wat ik wou. Mijn vader vond het een goed idee dat mijn zus de algemene PC kreeg, maar ik was het er niet mee eensch. :P

Ik heb toen ook een compensatie gevraagd voor het verlies van de algemene computer, en dat heeft mijn vader toen aan mij overgemakt. Het bedrag dat ik ervoor had afgesproken was echter bij lange na niet de helft van de nieuwprijs, want dat kon ik niet maken tegenover vader/zus.

Ik moet er wel bij zeggen dat ik zelf ook het e.e.a. heb geinvesteerd in de algemene PC. Bijvoorbeeld een Gbit lan kaart, een geluidskaartje en een extra reep geheugen..

Maargoed.
In jouw situatie zou je het volgende argument kunnen gebruiken: :)
''Als ik een eigen PC moet kopen kost me dat veel geld. Aangezien zowel ik als mijn zus dan een eigen PC hebben zal de familie computer bijna nooit meer worden gebruikt, en dat is zonde. Ik denk dat het verstandiger is als jullie (je ouders) een deel van het bedrag aan zus betalen.''

En dat bedrag hoeft geen 400 euro meer te zijn, eerder 250 euro!

Stel dat dat lukt, dan heb je voor pakweg 200 euro een mooie PC in je bezit gekregen. Die 200 die je dan 'bespaard' hebt kun je steken in extra geheugen / nieuwe videokaart / betere harde schijf.

Mooi toch? :*)
Jij snapt ong. de situati :d
maar als ik denk ik zeg van als ik een nieuwe koop voor me zelf dan betaal ik veel geld en gebeurt er nix meer met deze pc.
dan zallen ze wel zeggen dan moet je er geen kopen :?

• Nano2009
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07:52
Iavak schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 21:44:

edit:

Ik zou ook voor die pc gaan voor 400 euro [mischien als je lief bent en de auto wast kun je er 100 euro vanaf snoepen :P ]

dan kun je nog een beetje door sparen en dan nog een nieuwe videokaart kopen...

bijv als je AGP hebt [wat ik persoonlijk denk dat je hebt]
dan is de 6600 GT / 1600 pro / 2e hands 6800 GT een goeie kaart waar je zeker een jaar mee door kunt [weet niet 2 jaar in verband met direct x 10 maar ik verw8 dat je wel gewoon 2 jaar ermee door kunt]

Maar nadeel daarvan is :
1. hij is niet echt futerproof het kan dus dat je over 1/2 jaar weer een nieuwe moet kopen omdat ie dan niet alle spellen kan spelen
2. je weet niet of je voeding het trekt [dus die zou je eventueel ook moeten vervangen]

offtopic:
ik ben ook 15 en een half :S :P

PSP, PC [specs zie sign. ] Waterkoeling [komt morgen binnen :D ] enz.

• Nano2009
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07:52
Deze kaart bijvoorbeeld is een goeie keuze ;

http://www.alternate.nl/h...etails.html?artno=JAGV90& in verband met jou systeem :)

ik had namelijk eerst dezefde kaart met bijna dezelfde specs als jou [iets ander mobo en 3 ghz p4] en hij deed het perfect [ maar ik wou meer O-) ]

en j_vloon laten we beetje ontopic houden want anders gaat ie zo weer dicht denk ik vanwegen een opsomtopic [weet het was ook deels mijn schuld :P ]

• sjolmers
  • Laatst online: 04-02 09:18

sjolmers

het leven is té kort, geniet!

Kennis opdoen kun je heel goed op GoT, lees alle FAQ's eens door en je bent al een heel eind (theoretisch dan).
Verder is het m.i billijker wanneer je de helft betaald aan je zus van de dagwaarde, niet van de nieuwwaarde. Je ouders zullen dit moeten begrijpen denk ik, wellicht hebben ze er nog niet aan gedacht. Volgens mij is de dagwaarde van de pc ongeveer 400-500 euro dus als je hier de helft avn aan je zus zou moeten betalen komt dat neer op 200 - 250 euro.
Dit lijkt mij een goede deal,en voor de het bedrag wat je overhoudt zou ik om een nieuwe voeding gaan kijken en een nieuwe videokaart.

Ik weet dat je wilt gamen en daaar is het volgende niet geschikt voor, maar wist je dat dell al een laptopje verkoopt voor 449,- op dit moment vragen ze geen verzendkosten en verdubbelen ze het geheugen gratis.
Kun je mooi je laptopje oppakken en meenemen waar je maar naar toe gaat en wilt. Zal er nooit iemand aan JOUW laptop zitten!

adr opleidingen en meer adr opleidingen

• Pjoek
  • Laatst online: 04-01 16:12

Pjoek

Of niet...

Het voordeel van het "overnemen" van de pc van je zus/ouders is dat je die langzamerhand verder kan gaan uitbreiden en/of upgraden.

Maar wat je ook kan doen is voor een klein meerbedrag een nieuw systeem aanschaffen. Vanwege je beperkte bestedingslimiet heb ik het T.net basissysteem een beetje aangepast en kom op het volgende uit:

. 512MB x 2 (1GB) PC3200 DDR (TwinMos) € 78,52
. Acer AL1716As (17", 8ms, D-sub, Zilver/Zwart) € 179,67
. AMD Athlon 64 3000+ Venice (S939, 1.8GHz, 512KB, Boxed) € 107,96
. Asus A8N5X, nForce4 (PCI-e, Sound, LAN, SATA, RAID) € 65,81
. Asus GeForce 7300GS 256MB DDR2 (PCI-e, DVI) EN7300GS/HTD/256M € 58,84
. Asus TA-210 (ATX, 350W, Zwart) € 42,39
. Hitachi Deskstar 7K250, 80GB (7200rpm, SATA, 8MB) € 47,43
. Logitech Cordless Desktop LX 300 € 39,95
. Logitech S100 OEM (2.0, Zwart) € 5,91
. NEC ND-4571 16x (Dual-layer, Labelflash, Zwart) € 35,40

Totaal € 661,88

• John_Glenn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

[pastoormodus]

* John_Glenn snapt niet dat ouders/kinderen/zussen/broers elkaar geld gaan lopen berekenen. En laat die bak lekker staan waar hij staat, dan zie je je ouders ook nog eens, tijdens het laden van je savegame :)

@mensen hierboven die je aanraden je zus te vern**ken: u is allemaal tuig!

...moest ik even kwijt...

[/pastoormodus] :D

Die machine van je ouders is trouwens een heel aardige bak. Enige dat er aan ontbreekt is een leuke videokaart. Ik zou 200-250 euro uitgeven aan een videokaart en die in die pc prikken. Dan heb je echt een prima gamebak, en omdat je er ook wat in hebt geinvesteerd voelt ie ook een beetje van jou. Samen een pc hebben, socialer kan niet :) Als je ooit uit huis gaat kan je altijd nog bedenken dat je de videokaart er weer uit wil halen...

[ Voor 47% gewijzigd door John_Glenn op 10-05-2006 12:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nou ik ga eerst sparen.
maar wat ik wel wil
is mijn pc STILLER.
dit is de boos doener ::
Afbeeldingslocatie: http://img312.imageshack.us/img312/1861/spa00481pz.th.jpg

ik wil hem vervangen. voor een stilleren.
zo stil mogelijk & goedkoop mogelijk (A)

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Zo goedkoop mogelijk: ga in het BIOS, en stel Asus' Q-Fan in. Kijk hoe dat bevalt, en anders kunnen we je wel wat aardige heatsink/fancombo's aanraden :)

• D-Three
Dat is zeker geen slecht idee. Want 400 euro betalen om die PC op jouw kamer te krijgen... :P Als je hem dus gewoon laat staan waar ie nu staat, hoef je niks te betalen? Dan zou ik hem lekker laten staan. Goed voor de portefeuille, goed voor de slaap, goed voor het sociaal contact, ... ;) En het begint nu toch zomer te worden dus moet je naar buiten! :D Buiten gaan werken bijvoorbeeld en hier en daar wat kleine klusjes opknappen en/of vakantiejobs... Dan kan je in de herfst als een mooie basis-PC kopen.

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Trouwens, ik was denk ik wat aan het overdrijven met die videokaart van 200 euri... kijk eens naar de kaart die ze in de BBG voor het MM-systeem aanraden: reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie mei 2006 - dat is echt al een ongelooflijk grote stap omhoog van een 915G integrated graphics ding. Het is ook nog een lekker stille kaart. En dan ga je voor de rest sparen :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 10 mei 2006 @ 20:25:
Tijdens het opstarten van de computer staat er zoiets als press dell of f1 ofzo.. druk dat eens in en je komt in de bios.. Kijk daar eens rond.. Kijk of je het snapt en als je dan nog vragen hebt.. posten
ik weet niet waar ik het in moet stellen heb tijdje rond gegeken maar nee niks

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Hmmm, volgens de Asus site heeft dit moederbord toch echt Q-Fan. Kan je het niet in de handleiding vinden?

Verwijderd

Topicstarter
John_Glenn schreef op woensdag 10 mei 2006 @ 22:19:
Hmmm, volgens de Asus site heeft dit moederbord toch echt Q-Fan. Kan je het niet in de handleiding vinden?
daar staat nix in van Q-fan
maar het gaan om die koeler hea of is dat de q-fan 8)7
ik heb echt gen verstand vn pc's

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Je boft dat ik geen zin heb om iets nuttigers te doen vanavond ;)
http://dlsvr02.asus.com/p...GD1-VM/e1881_p5gd1-vm.pdf
Dat is je handleiding. Nou nog naar pagina 2-29 en 2-30 kijken (p73/74 in de pdf).

Wat een service.... :)

Verwijderd

Topicstarter
John_Glenn schreef op woensdag 10 mei 2006 @ 23:12:
Je boft dat ik geen zin heb om iets nuttigers te doen vanavond ;)
http://dlsvr02.asus.com/p...GD1-VM/e1881_p5gd1-vm.pdf
Dat is je handleiding. Nou nog naar pagina 2-29 en 2-30 kijken (p73/74 in de pdf).

Wat een service.... :)
moet ik de snelheid lager zetten?

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Ja, niet hoger, lijkt me 8)7

Je zet dus Q-Fan Control op Enabled, en dan zou ik gewoon gaan voor CPU Fan Ratio op 60% - dit is het laagste wat je kan kiezen, maar hij gaat vanzelf omhoog als de boel warm wordt.

Dan nog CPU Target Temp: dat bepaalt dus wanneer hij omhoog gaat. Beetje mee spelen tot je de goeie spot hebt gevonden - lagere temp is beter voor CPU, maar maakt eerder herrie.

Zou hem niet boven de 62 graden stellen, volgens mij krijg je anders last van "thermal throttling" (aan iedereen: klopt dit? weet niet precies bij welke temp de nieuwere P4's throttlen) en daar wordt je systeem tijdelijk traag van.

Verwijderd

*Fedask meld zich bij de club van 15-en-een-halv-en-een-zus-van-21*

Anyway, ik zou gewoon lekker een videokaart van à la 7600GT kopen, en gewoon in die PC stoppen, en lekker laten staan, waar die staat.

(Zelf doe ik het ook met een laptop, en sindsdien zijn de pc's bij ons thuis een stuk minder bezet :P )

EDIT: Ik dacht al dat ik ergens verkeerd las 8)7 Misschien dan een nieuw moederbord erbij, want PCI-e heb je over een paar jaar ook nog wat aan

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2006 17:14 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 11 mei 2006 @ 13:34:
*Fedask meld zich bij de club van 15-en-een-halv-en-een-zus-van-21*

Anyway, ik zou gewoon lekker een videokaart van à la 7600GT kopen, en gewoon in die PC stoppen, en lekker laten staan, waar die staat.

(Zelf doe ik het ook met een laptop, en sindsdien zijn de pc's bij ons thuis een stuk minder bezet :P )
Sinds wanneer is de 7600GT ook in AGP verkrijgbaar? :Y)
Denk dat je dan beter kan kijken naar 6600GT/6800GT/X800Pro/X800RX

/me sliep weer is

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2006 20:17 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik heb hem op 54graden gezet ik hoor m nog goed.
en de rest heb ik ook gedaan.

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Hmmm ja, misschien is 54 wel heel strak. Wat voor temp geeft het BIOS aan (dat staat denk ik in hetzelfde scherm, als "CPU Temp" ofzo)? Probeer dan iets hoger te gaan, maar dus niet te ver over de 60.

Verwijderd

Topicstarter
John_Glenn schreef op donderdag 11 mei 2006 @ 20:43:
Hmmm ja, misschien is 54 wel heel strak. Wat voor temp geeft het BIOS aan (dat staat denk ik in hetzelfde scherm, als "CPU Temp" ofzo)? Probeer dan iets hoger te gaan, maar dus niet te ver over de 60.
de cpu target temp stond op 66 graden

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-02 17:07
Toen ik net 14 was kocht ik mijn eerste eigen computer, we hadden daarvoor nog geen computer thuis, we hadden ooit eens een 486 gehad maar die had het na een half jaartje ofzo begeven en dat was ook al een oudje dus tja.

Ik heb vanaf mijn 11e ongeveer gespaard voor het ding, mijn ouders hebben een eigen bedrijf en ik heb er altijd veel en hard mee moeten werken, vanaf mijn 7e schat ik ongeveer. Maar goed, ik had 3 jaar gespaard en heb toen mijn eerste pc gekocht.

Het was een Athlon 700 Mhz met 64 MB geheugen, alleen al het geheugen koste toen dacht ik 300 gulden ( zo'n 140 euro omgerekend dus) en de complete pc kostte me 2000 gulden, dat was inclusief toetsenbord, muis en speakers, zonder software en de monitor moest ik me ook nog ergens zelf regelen.

Thuis hadden we de monitor nog staan van onze 486, 13 inch ding wat maximaal 640x480 aankon, dat ding erop aangesloten en het ding geïnstalleerd en ik kon computeren.

Mijn ouders hadden geen pc en als ze er een nodig hadden dan kwamen ze bij mij op de kamer computeren, geen probleem als het maar niet dagelijks was. Een jaar ongeveer nadat ik mijn computer gekocht had besloten ze er zelf ook een te kopen dus toen was dat verhaal over. We zijn nu een jaar of 5 verder en we hebben een hele rits aan computers/laptops thuis staan, mijn servertje, mijn 2 pc's, de pc van mijn ouders en een 2tal laptops, dat allemaal voor 4 man thuis.

Maar goed, voor zover mijn verhaal waar jullie waarschijnlijk niet al te veel aan hebben, wat ik niet snap is waarom TS perse die pc op zijn kamer wil hebben staan, is je dat echt 400 euro waard? Ga gewoon lekker computeren waar dat ding nu staat, als je ouders en je zus merken dat jij toch nog maar de enige bent die erachter zit en je zet het volume van de speakers maar hard genoeg mag je die pc misschien wel op je kamer zetten omdat iedereen er thuis een beetje gestoord van wordt. Probeer ook op de gevoelens van je moeder in te spelen als het apparaat nu in de woonkamer staat, vrouwen hebben een rothekel aan pc's in de woonkamer ;)

En als je echt perse nu een pc op je eigen kamer wil hebben kun je inderdaad nog altijd een gebruikte pc aanschaffen. Speur je ergens een Athlon of Sempron ding op (2500+ of hoger) zorg dat er 512 MB of meer geheugen in zit met een grafisch kaartje zoals een Radeon 9600 ofzo en een harddiskje van 80 GB, regel er een 17 inch crt schermpje bij voor een paar tientjes en je hebt echt een leuk computertje om op te gamen voor dat budget.

400 euro uitgeven voor de pc die je aangeeft vind ik in ieder geval not done, het ding is niet eens echt geschikt om te gamen, je zult sowieso vrij snel de grafische kaart moeten verwisselen en dat kost je ook weer aardig geld voor een fatsoenlijk kaartje.

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-01 17:00

Turkish

zhé germans

...en weer open

[ Voor 92% gewijzigd door Turkish op 12-05-2006 08:55 ]

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-02 01:51
Hoe komt de TS aan 1016 MB ram?

512MB+256MB+128MB+64MB+32MB+16MB+8MB?

There is no replacement for displacement!

Verwijderd

Topicstarter
eXistenZ_NL schreef op vrijdag 12 mei 2006 @ 09:19:
Hoe komt de TS aan 1016 MB ram?

512MB+256MB+128MB+64MB+32MB+16MB+8MB?
ja ik weet t niet :O
ik had laatst wel een x geheugen bij laten zetten

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Je hebt een geintegreerde videokaart, die dynamisch geheugen wegsnoept. Als je niks bijzonders aan het doen bent pakt ie blijkbaar 8Mb.

Verwijderd

Voor 400 euro kan je toch een heel redelijke game-pc samenstellen:

Asrock K8NF4G-SATA2 - €52,50 met onboard 6100 en een pci-e slot, verder s754
AMD sempron 2800, 64bit - €74,95 , zeer redelijke cpu
512mb pc3200 geheugen oem - €55,00 , je gevraagde hoeveelheid ram
AOPEN Miditower QF50C Black - €48,50 , degelijke behuizing met goede voeding
Maxtor 80.0Gb SATA II 8Mb 6V080E0 - €46,95 , lijkt me voldoende

en dan nog een goedkoop desktop setje en tweedehandsmonitor, totaal 75, brengt het totaal op: €352,9 euro en dan heb je een complete pc

dit is btw allemaal bij pcmegastore.nl (goede winkel)

• Dubbel Fristie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17:03
Verwijderd schreef op zondag 14 mei 2006 @ 20:44:
Voor 400 euro kan je toch een heel redelijke game-pc samenstellen:

Asrock K8NF4G-SATA2 - €52,50 met onboard 6100 en een pci-e slot, verder s754
AMD sempron 2800, 64bit - €74,95 , zeer redelijke cpu
512mb pc3200 geheugen oem - €55,00 , je gevraagde hoeveelheid ram
AOPEN Miditower QF50C Black - €48,50 , degelijke behuizing met goede voeding
Maxtor 80.0Gb SATA II 8Mb 6V080E0 - €46,95 , lijkt me voldoende

en dan nog een goedkoop desktop setje en tweedehandsmonitor, totaal 75, brengt het totaal op: €352,9 euro en dan heb je een complete pc

dit is btw allemaal bij pcmegastore.nl (goede winkel)
waar zit dan de videokaart, onboard kan je niet mee gamen :r :? Voor 400,- zie ik echt echt geen ''redelijke'' game pc onstaan :/

[ Voor 4% gewijzigd door Dubbel Fristie op 14-05-2006 20:50 ]

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Klopt. Ding is leuk voor wat surfen en desktopwerk, maar gamen wil je er toch echt niet mee. Imo begint een echte game pc pas vanaf 1000 euro.

• afterparty05
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-07-2023
Zeg TS, aan je OP te zien heeft je mobo gewoon PCI-Express, dus waarom koop je geen leuke kaart van 200 (7600GT) of 300 (7900GT) euro. Kan je supergoed alle games spelen, want die bak van je ouders is opzich niets mis mee. Gewoon lekker daar laten staan, superveel FPS spelen met geluid vol, en je hebt dat ding vrij rap op je kamer. Ik zou als ik jou was niet 400 euro betalen voor het recht om de pc op je kamer te hebben, dat is echt zonde. Koop nu een leuk videokaartje, ga lekker sparen en koop over een jaartje (of meer) eens een systeem van 800 euro wat je langzaam uitbreidt.

Verwijderd

waar zit dan de videokaart, onboard kan je niet mee gamen :r :? Voor 400,- zie ik echt echt geen ''redelijke'' game pc onstaan :/
zoals hij al zegt heeft ie niet zoveel geld, en dan een 7900 of iets in die range is natuurlijk dan buiten proporties, los van het feit dat zn ouders dan beginnen te steigeren :P

die onboard devices van tegenwoordig, daar kan je nog wel redelijk mee vooruitkomen, denk aan bf9142 en dat soort spellen. Anders stop je er gewoon een x550 of tweedehands 6600 in en gaan met die banaan. Dus de opzet is niet slecht hoor, zon nieuw systeem, alleen videokaart blijft lastig punt.

Maar iig 400 euro om pc op je kamer te hebben is imo een beetje onzin/kinderachtig.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 14-05-2006 21:30 ]

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:57
Intel Celeron D 346 (S775, 3.06GHz, 533 FSB, 256KB, NX, Boxed) € 55,-
Asus P5V800-MX, P4M800 (mATX, PCI-e, VGA, SATA II, RAID) € 44,66
512MB PC4300 DDR2, CL4 (TwinMos) € 35,50
Asus TA-210 (ATX, 350W, Zwart) € 42,39
Hitachi Deskstar 7K80, 80GB (7200rpm, SATA II, 8MB) € 42,99
MSI Radeon X1300 Pro 256MB DDR2 128bit (PCI-e, DVI) RX1300PRO-TD256E € 77,40
NEC ND-4571 16x (Dual-layer, Labelflash, Zwart) € 35,13

Samen: € 333,07

Als je alles in één winkel bestelt, moet je zeker voor 400 euro klaar kunnen zijn.
Het enige waar ik wat aan twijfel, is of het moederbord compatibel is met de processor. Misschien dat iemand me daarin kan verbeteren.

Door te kiezen voor een Celeron CPU bespaar je zo'n 20 euro. (ja, niet de beste keuze voor games, maar het moet goedkoop zijn, en in combinatie met de X1300 Pro zal dit een stuk beter zijn dan een Sempron 64 2800+ met Geforce 6100)

Verwijderd

LievenD schreef op zondag 14 mei 2006 @ 21:58:
Knip*

Door te kiezen voor een Celeron CPU bespaar je zo'n 20 euro. (ja, niet de beste keuze voor games, maar het moet goedkoop zijn, en in combinatie met de X1300 Pro zal dit een stuk beter zijn dan een Sempron 64 2800+ met Geforce 6100)
Daar zou ik maar niet van uit gaan dat het een stuk beter zal zijn. ;)

Verwijderd

of je neemt een s754 mobo zonder integrated vga, en koopt bij v&a een tweedehands 6600 voor 70 euro. 2800 sempron, 6600 en een cd/dvd spelertje a 20 euro brengt het totaal op 340/350, en dan nog een tweedehands monitor erbij ofzo. Heb je toch wel een redelijk gamesysteem imo

• Kaaswagen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06-02 17:57
Imo moet de TS nu niets kopen, hij kan op zijn mist praten met zijn ouders en als dat niet lukt wachten op Conroe. Als hij dan toch een budget comp wil kan hij dan zijn CPU voor een dumpprijs tevoorschijn toveren denk ik zo.

It's a figure of speech, Morty. They're bureaucrats, I don't respect them.

Pagina: 1

Let op:
Uit dit topic zijn een heleboel HK-style replies getrasht. Hou het hier een beetje ontopic, alle volgende hk replies zullen verwijderd worden en zal gevolgd worden door een OW.