[ALSA,Ubuntu]Geen 'capture' van Audigy 4

Pagina: 1
Acties:
  • 109 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superboer12
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-09 20:22
Over een tijdje willen we gaan bbqen en voetbal kijken met een beamer bij een vriend op een boerderij. Om het signaal van de schotel decoder +- 150 meter verderop aan de beamer te voeren wil ik een pc gebruiken om het signaal met VLC te streamen naar een andere pc via een netwerkverbinding (switchje onderweg). Omdat ik alleen een kabel tv kaart heb, wil ik de decoder via S-VHS aan m'n kaart hangen en de geluid aan de line-in van m'n geluidskaart.

De VLC manual heeft me geleerd hoe ik voor elkaar kan krijgen.
Ik heb het getest en het idee werkt. Het video signaal gaat goed, maar ik mis het geluid.
Als ik de speakers aanzet dan hoor ik het geluid van de line-in. Het geluid wordt echter niet verzonden.
Ik heb ontdekt dat ik helemaal geen tabje 'capture' in de mixer heb staan, terwijl dit wel het geval is op een andere pc (beide Ubuntu6) waarin een Live 5.1 zit.
' Sound recorder' vindt ook geen capture device.....
Als ik een mp3'tje stream dan hoor ik op de tweede pc wel geluid.

Audigy 4 pc
Afbeeldingslocatie: http://pronk36.demon.nl/pub/no_input_tn.jpg
Live 5.1 pc
Afbeeldingslocatie: http://pronk36.demon.nl/pub/no_input_sblive_tn.jpg

Wie kan me helpen?

Infinitus est numerus stultorum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superboer12
* schopje naar boven *

Ik heb ondertussen nog van alles en nog wat geprobeerd, maar ik krijg het niet aan de gang.
Ubuntu zit onderhand op 6.06. Daarnaast gebruik ik een zelf gebakken 2.6.16.18 kernel.
Ik heb nog steeds geen capture mogelijkheid met m'n soundcard en ik heb dit over niet al te lange tijd echt nodig.

Heeft iemand van jullie ervaring met een dergelijke situatie?
Eventueel wil ik ook wel een andere distro installeren. Het enigste wat ik momenteel wil is capture support voor m'n audigy4 en ondersteuning voor m'n PCTV 300i (saa7134).

please help me out ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dit is NOS, ik weet het, maar waarom probeer je het niet eens met windows, heb je ook VLC voor en die is net wat beter met geluidskaarten, heb alleen maar gezeik gehad met geluid in linux. Ikzelf ben pro-linux maar af en toe windows gebruiken kan ook ;) WK 2006 sponsored by M$ :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superboer12
shame on me, maar ik heb het ook al ff onder windows xp geprobeerd.
dat ging helemaal lekker |:( alleen maar groene beelden en geen geluid...
dus toen kon het spinneweb erweer overheen groeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 04 juni 2006 @ 21:01:
dit is NOS, ik weet het, maar waarom probeer je het niet eens met windows, heb je ook VLC voor en die is net wat beter met geluidskaarten, heb alleen maar gezeik gehad met geluid in linux. Ikzelf ben pro-linux maar af en toe windows gebruiken kan ook ;) WK 2006 sponsored by M$ :+
Wat is dat nou weer voor belachelijk advies. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 04 juni 2006 @ 21:07:
[...]

Wat is dat nou weer voor belachelijk advies. 8)7
weet jij iets beters dan? Ik wil heus wel helpen om het op te lossen, gaf alleen een suggestie, de TS heeft dit al geprobeerd, kon ik niet weten, maar het werkt dus niet, dus gaan we het in linux proberen op te lossen ;)

Ik zal nog ff iets anders verzinnen, ok? O+

Superboer, wat voor opties heb je bij switches (audigy 4)?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2006 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superboer12
Vergeten in m'n vorige post.
'alsamixer -c 0' laat wel het capture gedeelte zien. Maar het maakt geen zak uit wat je daar instelt. Capture blijft stil
Afbeeldingslocatie: http://pronk36.demon.nl/pub/pics/alsamixer_audigy4capture_tn.jpg
Alsamixer vertelt dat er een Sigmatel chip op zit..??..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb ook een optie bij File->Change Device om mijn device als SigmaTel te zetten, ik heb em daar op mijn audigy staan.

[edit]
klik!

Ik heb ook geen capture

edit2:

zet het volume van je mic-ingang eens hoog, wat doet hij dan

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2006 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In bugzilla zitten patches voor de audıgy bug voor zowel de volume control als gstreamer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jealma
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

jealma

Jesus is Lord!

(overleden)
ik meende gelezen te hebben in de 1-na-laatste C'T dat de audigy 2 en hoger (nog) niet ondersteund werden door linux, dat was ongeveer 2 maanden geleden. Je zei dat je een audigy4 gebruikte, dus kijk ff of ie wel gedetecteerd wordt.... Soms wordt ook de emu10k1 driver van linux gebruikt voor het aansturen van een audigy2 of hoger, maar dan werkt waarschijnlijk niet elke functie.

Avalon, Fireflight, Gaither, Point of Grace, Third Day
C2D E6400 @ 3GHz - Zalman CNPS8000 - GA-P35-DS3 - Corsair 2GB ram - Asus 9400GT - OCZ Vertex 30GB
Archlinux 64-bit + Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superboer12
De MIC ingang geeft wat ruis op playback, maar capture blijft stil.

M'n Audigy 4 gebruikt idd de emu10k1 driver. Alles op capture na werkt perfekt.

In de mixer staan inderdaad een aantal dubbelle opties (zoals in de bug). Ik heb van alles met de sliders geprobeerd, maar geen effect.

Switches:
Afbeeldingslocatie: http://pronk36.demon.nl/pub/audigy4_switches.jpg

Ik heb net op m'n andere pc (met de live 5.1) geprobeerd iets op te nemen. De capture sliders staan hier wel op de juiste plek, maar ook hier blijft capture still |:(.
Knoppix 4 flikt het wel op die pc, maar kan ook niet overweg met de audigy4 pc.
Is Ubuntu 6.06 LTS brak met audio capture?

[ Voor 30% gewijzigd door Superboer12 op 05-06-2006 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sampoo
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Zie ook de alsa lijst ;
http://www.alsa-project.o...ndor-Creative_Labs#matrix

[ Voor 15% gewijzigd door sampoo op 05-06-2006 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wbdsgnr
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-09 19:00

Wbdsgnr

Discombobulated?

Je kan altijd nog amixer proberen

amixer sset *kanaal* Capture 100

of iets in die trant :) Wou bij mij wel eens wat schelen itt alsamixer frontend...
Succes

i7 - GTX760 - triple boot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superboer12
"Mixed reports, so might not work for you." Tja omdat playback het perfekt doet, vind ik het zo raar dat capture het niet doet.
Maar de SB Live 5.1 (de kaart in m'n tweede pc) staat wel in het groen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Over capture: nogmaals, installeer eerst de bovenstaande patches, die lossen veel problemen op voor je Audigy. Nu voor je SBLive: in de volume control staat in het Capture tab een kanaal genaamd 'Capture' ( ;) ), hier moet je opname enablen (microfoon icoontje eronder) en volume redelijk hoog zetten. Zelfde voor je line-in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superboer12
Ik heb vanochtend Suse 10.1 geinstalleerd en tada capture werkt nu zoals het hoort :)

Met Krec kan ik nu gewoon dingen opnemen en daarna weer afspelen zonder problemen.
In de mixer staat nu ook het tabje 'input' vermeld. Hieronder staat keurig de slider 'analog mix'.

Een ding gaat echter nog niet helemaal fijn.
Als ik stream met VLC dan komt nu keurig het beeld en het geluid naar de andere computer.
Het beeld loopt soepel, maar het geluid stottert als een gek.
Ik heb al lopen experimenteren met instellingen zoals de bitrates en codecs. Schelen doet het echter niet.

Dit commando gebruik ik met VLC:
code:
1
vlc -vvv --color v4l:/dev/video:norm=0:size=720x576:channel=2:adev=/dev/dsp:audio=1 --sout '#transcode{vcodec=mp4v,acodec=mpga,vb=8000,ab=256,venc=ffmpeg{keyint=50,vt=800000},deinterlace}:std{access=udp,mux=ts,dst=10.0.0.101}' --ttl 12

Iemand ideeen?

ps de CPU load van beide pc's is niet te hoog. Ook de netwerkverbinding houdt nog zat over.

[ Voor 8% gewijzigd door Superboer12 op 18-06-2006 13:17 ]

Pagina: 1