Toon posts:

RAID0 config weg, PC start niet meer op

Pagina: 1
Acties:
  • 71 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hoi.
Ik heb hier een ASUS P4G8X mobo, met silicon image 3112ACT144 SATA RAID controller.
Daarom 2 disks, die in RAID0 draaien, no problemo... Windows startte daar dus van op.
Tot hij laaatst niets meer deed. Na check was er iets misgelopen met bios, de config van RAID0 was verdwenen, dus zag hij de disks weer als 2 aparte.
Wat moet ik nu doen om ze terug in RAID0 te zetten?
Ik kan een RAID0 creëren, maar ben een beetje bang dat hij dan alles gaat wissen.
Hij komt zeggen "Are You sure". Ik ben inderdaad wel zeker, maar wil natuurlijk niet dat hij gaat wissen...
Ik heb indertijd de standaard instellingen genomen voor 't creëren van de RAID0 set, dus dat kan geen probleem zijn...

Anyone?

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-02 17:28
Heb je geen rebuild optie?
Weet uberhauipt niet in hoevere hetmogelijk is een RAID0 te herstellen. Maar lijkt me dat dat gewoon moet kunnen als beide schijven nog intakt zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Is rebuild niet voor RAID5 of zo, als er 1 disk uitvalt, om die ene (vervangen) disk dan terug te 'rebuilden', of RAID1, om de (vervangen) disk terug te vullen met copie van de andere?
Ik heb de optie trouwens niet...

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-12-2025

frankknopers

Goud is geen geld

Als je zeker weet dat je raid nog intact is, dan adviseer ik je om met behulp van een andere harde schijf (voorkeur IDE) om daar een neiuwe windows op te installeren. Met die schijf kun je dan vanuit windows opereren, wat natuurlijk een stuk makkelijker is. Misschien kun je de raid dan ook weer importeren of het programma Getdataback er over heen halen.

Goud is geen geld

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-02 17:28
Vanuit windows zal hij de RAID-array niet kunnen benaderen, omdat deze array 'hardware-matig' is aangemaakt.

Verwijderd

Topicstarter
wat moet ik dan doen?
hoe kan ik weer aan m'n data geraken?
ik kan toch niet de eerste zijn die zoiets tegenkomt??

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Het eenvoudigst is om een nieuwe raid-configuratie aan te maken met exact dezelfde instellingen waardoor in principe je configuratie weer als voorheen is.

Staat ook in de FAQ dacht ik. weet ik zeker. :)
Hier staat een stukje over in OM FAQ - Hoe krijg ik verloren gegane data terug?.

Broken RAID Arrays, terwijl de schijven in orde zijn: deze kun je meestal nog wel herstellen door nogmaals exact dezelfde RAID array in de BIOS van de controller te instellen. Verder zijn er (freeware) tooltjes beschikbaar wanneer je serieuze Broken RAID Array problemen hebt. Kijk eens op de Highpoint RAID Controller FAQ van Sudhian.com. Een groot deel van deze tips werken ook met de andere merken RAID controllers. Het datarecoverytooltje R-Studio kan trouwens ook werken met broken RAID arrays. Met het RAID Reconstructor tooltje kun je een image maken van een broken RAID array, waarna je GetDataBack erop los kan laten.

[ Voor 67% gewijzigd door Guardian Angel op 09-05-2006 22:20 ]

ARME AOW’er

Verwijderd

Misschien ga ik wel iets stoms zeggen.. maar kan je niet gewoon een image maken?.. bedoel hij herkent die schijven toch wel in de bios?. :?

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Verwijderd schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 22:24:
Misschien ga ik wel iets stoms zeggen.. maar kan je niet gewoon een image maken?.. bedoel hij herkent die schijven toch wel in de bios?. :?
Don't challenge me. :X

Theoretisch zou dit wel kunnen maar dan moet je sowieso een extra schijf hebben uiteraard. (zie ook mijn stukje tekst hierboven)

[ Voor 21% gewijzigd door Guardian Angel op 09-05-2006 22:30 ]

ARME AOW’er

Verwijderd

Bij mij (asus p4c800) was regelmatig m'n raid0 set defect (brakke kabel bleek achteraf). Config verwijderen in Bios van array (ctrl-H) en als ie erom vraagt: NIET UPDATEN!
Dan weer aanmaken en wederom de update niet naar disk laten wegschrijven, rebooten, BIOS, TX array als 1st boot device selecteren en hup, gaan!

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2006 22:30 ]

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Verwijderd schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 22:29:
Bij mij (asus p4c800) was regelmatig m'n raid1 set defect (brakke kabel bleek achteraf). Config verwijderen in Bios van array (ctrl-H) en als ie erom vraagt: NIET UPDATEN!
Dan weer aanmaken en wederom de update niet naar disk laten wegschrijven, rebooten, BIOS, TX array als 1st boot device selecteren en hup, gaan!
Een RAID1 werkt heel anders dan een RAID0

In dit geval zal het niet werken maar is de enige oplossing degene die ik al eerder gaf. :)

(Stiekum RAID1 veranderen in RAID0 :) )

[ Voor 6% gewijzigd door Guardian Angel op 09-05-2006 22:33 ]

ARME AOW’er

Verwijderd

Guardian Angel schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 22:31:
[...]

Een RAID1 werkt heel anders dan een RAID0
In dit geval zal het niet werken maar is de enige oplossing degene die ik al eerder gaf. :)
(Stiekum RAID1 veranderen in RAID0 :) )
klopt, was geen mirror maar een stripe set (2 WD800JB's) foutje mijn kant.
Maar wat ik zei werkte wel bij mij. Ik geef toe, het zweet liep me in de bilnaad, maar na diverse andere opties (kabels, aansluitingen, sata-pata converters) die allemaal niet werktn, bleef dit over als enige optie. Ik kwam er ook pas achter toen ik de array wilde weggooien dat je ervoor kon kiezen dit niet te updaten naar disk. En dat was mijn redding. Hopelijk werkt het hier ook zo.

Verwijderd

Let wel dit werkte bij de HPT374 array controller. NIET DE INTEL!

Verwijderd

Het configureren van raid bestaat uit twee stappen:
Stap 1: activeren en aangeven welke schijven in een raid config opgenomen gaan worden
Stap 2: het daadwerkelijk "bouwen" van de raid set

Als de configuratie verdwenen is, dan is stap 1 voldoende om de zaak weer aan de praat te krijgen.

Let er wel op dat de boot sequence goed staat - als de raid configuratie wegvalt, dan wordt doorgaans de eerste ide disk gebruikt als bootdisk.

Ik baseer dit op mijn ervaring met een DFI - nF4-Ultra mamma plank. Waarbij ik twee raid-0 configuraties gebruik. Na iedere nieuwe bios versie wordt het cmos gewist. Waarmee ook de raid instellingen verdwenen zijn.
Na uitvoering van stap 1 worden de twee raid-0 sets weer herkend en start het systeem normaal op.

Verwijderd

Topicstarter
Tja, bedankt allemaal, maar ik heb nog steeds niet het antwoord op m'n belangrijkste vraag:
Gaat nadat ik 'yes' heb geantwoord op de vraag 'Are you sure', alles weg zijn???
(of gaat hij enkel die eerste stap uitvoeren??)

• _reboot_
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-02 09:22
Verwijderd schreef op woensdag 10 mei 2006 @ 08:42:
Tja, bedankt allemaal, maar ik heb nog steeds niet het antwoord op m'n belangrijkste vraag:
Gaat nadat ik 'yes' heb geantwoord op de vraag 'Are you sure', alles weg zijn???
(of gaat hij enkel die eerste stap uitvoeren??)
Ik zou het niet weten en er ook niet op willen gokken...
Staat er niets over in de handleiding? Die zijn wellicht op support.asus.com te vinden...

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Garantie dat het goed gaat krijg je op GoT van niemand. :)

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
_reboot_ schreef op woensdag 10 mei 2006 @ 08:51:
[...]

Ik zou het niet weten en er ook niet op willen gokken...
Staat er niets over in de handleiding? Die zijn wellicht op support.asus.com te vinden...
Handleiding heb ik gevonden ja, maar de uitleg over RAID is heel summier...

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dit staat gewoon in de FAQ beantwoord. Guardian Angel heeft jou de juiste informatie aangewezen :)

Neem verder de Algemene gedragsregels (Netiquette) door voor een uitleg over de werking van GoT.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.