routerkeuze

Pagina: 1
Acties:

• drernie
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 04-04 15:25
Ik ben inmiddels verdwaald in het bos dat routers heet. Ik wil met mijn pda draadloos kunnen internetten en mijn pc gewoon bedraad houden. Ik heb een glasvezel verbinding met 10 mbit up en down, gebruik veel bittorent. De router moet dus redelijk stabiel zijn en veel connecties aan kunnen.
Ik was eerst heel zeker van mijn zaak om voor de linksys wrt54gl te gaan, vanwege de vermeende stabiliteit en demogelijkheid om alternatieve firmware erop te zetten. Maar nu ga ik twijfel, omdat er voor hetzelfde geld ook routers te koop zijn met meer functies, zoals een usb aansluiting of betere beveiliging.

Dus dit zijn de 'kandidaten':
linksys wrt54gl: goede recensies gelezen, veel mogelijkheden dankzij linux
firmware
- asus wl-500g deluxe: linux, als extra mogelijkheid een usb poort, wel duurder.
- U.S.Robotics 5461: wpa2 beveiliging, usb poort

Zijn er nog meer routers die voor ongeveer 70 euro te koop zijn met interessante features?

Gigabyte x570 ultra, Ryzen 3900x, red devil 5700xt, 2x16 gb ripjaws 3600mhz, 2 x Seagate compute 8 tb , samsung evo 970 plus 1 tb, fractal design define r6 met front panel upgrade.

• Superboer12
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-04 20:10
Je geeft zelf aan dat je voor stabiliteit gaat.
In hoeverre vind je extra's als een USB poort belangrijk??
Ik heb altijd het gevoel dat zulke dingen nooit goed voor de stabiliteit van de router zelf zijn.

Infinitus est numerus stultorum

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Met een gewone WL-500g heb je evengoed een printerpoort, die is wel USB 1.1, maar dat maakt niet zo heel veel uit voor printers blijkbaar :). Dus dat is toch ook een optie, of niet? Die dubbele USB-poort heb je niet echt nodig (je kan er uiteindelijk toch maar één printer op aansluiten, tenzij je misschien je custom firmware gebruikt).

De WL-500g (Deluxe?) moet trouwens ook WPA2 aankunnen. WPA AES encryptie is namelijk WPA2 ;).

Ik heb hier een WPA-PSK AES netwerkje lopen met m'n WL-500g Deluxe, het loopt stabieler dan mijn vorige (vaste) netwerk, geloof het of niet.

[ Voor 28% gewijzigd door Borromini op 09-05-2006 21:23 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Verwijderd

De wrt54gl version 5 heb ik ook. :) Enige nadeel is dat er non-linux software op zit.

• cyspoz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-02 12:28

cyspoz

Relaxed, het zijn maar 1 en 0

Ik heb zelf ook een 10 Mbit glasvezel verbinding. Het is mij niet duidelijk of die van jou zowel up als down 10 Mbit is. Die van mij wel en ik heb van zeer veel mensen die ook deze verbinding hebben gehoord dat ze lage snelheden haalde met consumenten routers, voornamelijk zodra de upstream wat steviger gebruikt werd (50%). Ik raad daarom eigenlijk alle consumenten routers af omdat die vaak niet berekend zijn op volle belasting van de upstream. Ik zou of het zoeken in het iets meer entry enterprise segment. Je zou dan kunnen denken aan cisco en draytak.
Een tweede optie die bij mij zeer goede resultaten neerzet is het gebruik van een eenvoudige linux pc als router. Ik heb daarvoor een 6 jaar terug een pc gekocht met een 1.2 ghz celeron. Die machine draait met 3 netwerk kaarten bij mij zeer stabiel en zorgt voor uitstekende performance. Nadeel is vaak energie verbruik en lawaai, maar misschien zijn er tegenwoordig ook bordjes van epia die je zou kunnen gebruiken. Die leveren inmiddels meer dan voldoende capaciteit, vraag is alleen of er voldoende netwerk aansluitingen op zitten (hebt er meestal minimaal 2 nodig) en of je er linux makkelijk op kan laten draaien. Zelf gebruik ik ipcop (www.ipcop.org) waardoor je op de administratie na bijna geen omkeiken meer hebt naar je router.

• Schapie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-02-2025

Schapie

Bleh...

Er zijn Via bordjes met twee netwerkaansluitingen. En linux/bsd moet ook volgens mij prima lukken op een Via aangezien de Via epia bordjes waar we het over hebben erg vaak hiervoor gebruikt worden.
Denk hierbij aan bijv. aan de distro M0n0wall (BSD) en soortgelijke. (Kom even niet op de andere paar.)

Kijk bijvoorbeeld naar de PD10000 (1Ghz, 2x lan) en de PD6000 (600Mhz, 2xlan).
Andere distro waar je naar kan kijken is Clarkconnect (Linux).

[ Voor 22% gewijzigd door Schapie op 09-05-2006 21:48 ]

No signature found

• TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:24

TGEN

Hmmmx_

Verwijderd schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 21:23:
De wrt54gl version 5 heb ik ook. :) Enige nadeel is dat er non-linux software op zit.
Jij hebt de WRT54G v5 bedoel je. De -L versie heeft gegarandeerd Linux.

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Was ik effe vergeten te vermelden: De deluxe-versie heeft een 200 Mhz MIPS CPU, waardoor het WPA aankan. Voor WPA is namelijk een flinke CPU nodig in je router :). De gewone versie heeft een 125 Mhz MIPS CPU, ik weet niet of dat voldoende is voor WPA.

Wat upload betreft: ik heb een 8 mbit down 256 kbit up verbinding. Als ik via FTP upload (wat kan gaan tot bestanden van 110 MB - Openoffice 2.0.2 :P) kan ik nauwelijks meer surfen, maar mijn router handelt het wel netjes af.

[ Voor 32% gewijzigd door Borromini op 09-05-2006 21:58 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• drernie
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 04-04 15:25
Om nu een dure router aan te schaffen omdat de consumenten routers niet met een symmetrisch 10mbit lijn overweg kunnen lijkt mij wat overdreven.

Een usb poort is misschien wel handig, maar niet heel erg noodzakelijk. Hoe zit het dan met zaken als bereik en beveiliging? Welke vorm van beveiliging is het minimum dat een hedendaagse router moet ondersteunen?

Gigabyte x570 ultra, Ryzen 3900x, red devil 5700xt, 2x16 gb ripjaws 3600mhz, 2 x Seagate compute 8 tb , samsung evo 970 plus 1 tb, fractal design define r6 met front panel upgrade.

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

WPA. WEP is rommel. En naast je router moeten ook je interfaces WPA ondersteunen, vergeet dat niet.

[ Voor 68% gewijzigd door Borromini op 09-05-2006 22:14 ]

• cyspoz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-02 12:28

cyspoz

Relaxed, het zijn maar 1 en 0

drernie schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 22:08:
Om nu een dure router aan te schaffen omdat de consumenten routers niet met een symmetrisch 10mbit lijn overweg kunnen lijkt mij wat overdreven.
Dat is een keuze die je inderdaad zelf moet maken. Ik geef alleen aan dat als je de upload stevig belast (50% is veel bij een 10Mbit verbinding) dan heb je dus kans dat je download inzakt.
De routers die het wel goed kunnen afhandelen zijn niet heel erg veel duurder dan de gemiddelde Linksys. Ik wil daarmee even aangeven dat je niet meteen moet denken in grote bedragen en dus misschien toch even moet kijken of het de overweging waard is. Iets wat je dus zelf gewoon moet overwegen uiteindelijk.
Mocht je er niet voor gaan dan zou ik in iedergeval voor een Linksys router gaan. Weet niet welke modellen maar een aantal hebben in iedergeval redelijke capaciteit om je 10Mbit netjes af te kunnen handelen.
Pagina: 1