Twee steden met elkaar verbinden

Pagina: 1
Acties:

• Galileo_Galilei
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17-08-2025
Ik wil graag twee netwerken in twee verschillende steden met elkaar verbinden mbv een ethernet netwerk, maar wie weet hier meer over? Ik heb al gekeken bij priority telecom voor een extended ethernet link en dat lijkt me wel wat, maar zijn er nog meerdere aanbieders?

Ik heb gezocht naar leased lines, maar dan kom ik uit op bedrijven met beperkte bandbreedtes en als ik naar extended ethernet zoek kom ik er ook niet echt uit.

Ik zoek dus een bedrijf dat een nationaal glasvezel netwerk heeft liggen waarmee ik de netwerken tussen twee steden native (op ethernet niveau) aan elkaar koppel (dus niet via VPN). Er is dan geen verschil meer tussen de netwerken en krijg ik één groot netwerk.

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:14

MisteRMeesteR

Is Gek op... :)

En over welke steden heb je het dan? Rotterdam - Dordrecht is een heel ander verhaal als Amsterdam - Groningen etc.

Gewoon nieuwsgierig: Waarom wil je dit?

www.google.nl

• Schapie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-02-2025

Schapie

Bleh...

Ligt denk ik ook aan je verder eisen, want wat voor snelheid verwacht je en wil je graag bereiken ?
En heb je ook nagedacht over de beveiliging ik denk dat je dan vrij snel uitkomt op een VPN achtige verbinding. Misschien dat iemand anders daar meer over kan vertellen ?

Over wat voor een afstand spreken we trouwens ?
Trouwens ook al naar COLT telecom gekeken die hebben ook een (nationaal?) glasvezelnetwerk.
Kwam die naam tegen in een topic van een tijdje terug, maar die ging verder over een ander onderwerp.

[ Voor 27% gewijzigd door Schapie op 09-05-2006 19:53 ]

No signature found

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-03 22:14
Waarom geen VPN, er zijn genoeg aanbieders die (afhankelijk van de drager, extended ethernet bijvoorbeeld) VPN's met goede SLA's aanbieden. www.easynet.nl bijvoorbeeld..

Ik neem voor het gemak maar even aan dat je 2 locaties in 2 verschillende steden met elkaar wilt verbinden.

• Galileo_Galilei
Ik wil Tilburg en Breda met elkaar verbinden maar het liefst via extended ethernet, niet via VPN. Op dit moment hebben we een VPN verbinding tussen de twee netwerken maar die is behoorlijk traag, ik wil eigenlijk wel naar een 10mbit minimaal die de netwerken onderling uit kunnen wisselen. Dan kun je ook echt spreken van één netwerk. Er draaien applicaties die een SQL server moeten aanspreken en dat schijnt nogal wat dataverkeer te genereren. Als dan ook nog eens de mail opgehaald moet worden dan duurt het nogal een tijdje...

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09-04 16:09
Galileo_Galilei schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 19:59:
Ik wil Tilburg en Breda met elkaar verbinden maar het liefst via extended ethernet, niet via VPN. Op dit moment hebben we een VPN verbinding tussen de twee netwerken maar die is behoorlijk traag, ik wil eigenlijk wel naar een 10mbit minimaal die de netwerken onderling uit kunnen wisselen. Dan kun je ook echt spreken van één netwerk. Er draaien applicaties die een SQL server moeten aanspreken en dat schijnt nogal wat dataverkeer te genereren. Als dan ook nog eens de mail opgehaald moet worden dan duurt het nogal een tijdje...
"volgens zeggen" heb je veel dataverkeer naar de SQL server, dus je gooit een dikke, dure pijp neer.

"volgens zeggen" gebruiken om je realisatie op te baseren... mjah...

Waarom geen VPN, en wat heb je werkelijk aan bandbreedte nodig?

komt mij niet echt serieus over

• silverstorm
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 31-03 11:05

silverstorm

tearing me apart

Wat voor applicatie is het? Eigen bouw? Misschien is het dan eens goed om iemand met een stofdoek door het pakket te laten gaan. Er zijn blijkbaar nog steeds devvers die hele tabellen nodig hebben om 2 records op te halen.

Maar je kunt altijd je dataverkeer dat je nu verbruikt meten. En mogelijk is een "breedere" verbinding wel de oplossing.

Poverty stole your golden shoes, but it din’t steal your laughter
Fools memorize, smart people make notes

Het sysadmin irc-cafe

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:23
Ik denk niet dat je een idee hebt wat het kost, maar ik zou zeggen: google eens op managed dark fiber volgens mij vind je dan genoeg aanbieders (en nog meer prijzen ;))

• Galileo_Galilei
Tja "volgens zeggen" is mijn beste ervaring op dit moment, als een gebruiker over de VPN lijn de applicatie gebruikt kan de rest niets meer doen omdat de pijp is dichtgeslibt, dat lijkt me toch wel iets zeggen.

Maar ik zal wel eens gaan googlen naar een data analysis tool die monitort hoeveel dataverkeer die applicatie nu daadwerkelijk gebruikt. Iemand toevallig nog tips over een pakket dat kan bijhouden hoeveel traffic een bepaalde werkplek genereert naar de MySQL?

Op dit moment ligt er een 2048 lijntje en dat is in ieder geval niet genoeg voor het huidige gebruik. Of de applicatie aangepast kan worden weet ik niet, het is in ieder geval geen custom pakket en ik denk niet dat ik het voor elkaar krijg om het hele pakket voor mij te laten analyseren.

Ik heb die oplossingen van easynet "etherstream" eens bekeken en dat ziet er ook wel goed uit, het voordeel van extended ethernet vind ik gewoon dat ik voortaan één echt LAN heb. Dan zit ik niet met subnetten die groute moeten worden, niet met verschillende sites die moeilijk doen over de configuratie. Ik denk dat de TCO op extended ethernet zeker niet persé duurder hoeft te zijn, al die instellingen en apparatuur kosten immers ook geld.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:54

Croga

The Unreasonable Man

Galileo_Galilei schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 21:11:
Op dit moment ligt er een 2048 lijntje en dat is in ieder geval niet genoeg voor het huidige gebruik. Of de applicatie aangepast kan worden weet ik niet, het is in ieder geval geen custom pakket en ik denk niet dat ik het voor elkaar krijg om het hele pakket voor mij te laten analyseren.
2Mbit is al een behoorlijke lijn. Ik heb op een locatie gezeten waar enkele tientallen mensen over een 2Mbit lijn een aantal Notes applicaties gebruikten. Notes staat er om bekend dat het enorm veel bandbreedte gebruikt en toch was er goed te werken. Dus als jij een 2Mbit lijn vol getrokken krijgt met 1 gebruiker moet er écht eens naar die applicatie gekeken worden....

• silverstorm
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 31-03 11:05

silverstorm

tearing me apart

Kijk eerst eens wat er over dat lijntje gaat. Als iemand aan de andere kant zijn muziekcollectie moet uitbreiden o.i.d. dan moet daar misschien eens naar gekeken worden. Welk pakket (of welk type pakket) wordt er gebruikt?
Probeer eens een beschrijving te doen wat het pakket doet. Kijk als je 1x per uur 1 query doet die totaal 2kb terug geeft is heel wat anders dan als je 3x per uur de hele AHOLD-boekhouding van een jaar gaat opvragen.

Als de mail verstuurd wordt, hoe gebeurd dat? Welke mailserver gebruik je? Hoe groot zijn de mails ongeveer? Hoeveel mailtjes worden er per keer verstuurd? Wat is de andere belasting van de VPN-verbinding.

Misschien ben je met een 4Mbit verbinding al klaar en hoef je niet naar een hele mooie (dure) oplossing te kijken.
Je geeft een boer die ergens midden in het veld woont ook geen Audi A8 om het land te ploegen. Soms is een goedkope tractor meer dan voldoende.

Poverty stole your golden shoes, but it din’t steal your laughter
Fools memorize, smart people make notes

Het sysadmin irc-cafe

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
Straal zender ?

Dat gaat werken als je een zichtverbinding hebt.

Zoiest is ook in gebruik tussen het Tweesteden Waalwijk en Tweesteden Tilburg ziekenhuis.
34 Mbit.

Abort, Retry, Quake ???

• SenZatioN
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-02-2025

SenZatioN

Improvise...

Dark-Fiber misschien een optie?

My software never has bugs, it just develops random features...

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-04 20:45

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

SenZatioN schreef op woensdag 10 mei 2006 @ 01:28:
Dark-Fiber misschien een optie?
Dark Fiber is tering duur, omdat die speciaal voor jou in de grond gegraven wordt. Je kunt beter gewoon bandbreedte huren bij een provider die er al ligt. De meeste glasboeren gebruiken tegenwoordig DWDM om over een fiber paartje 10 tot 20 GBit te kletsen, echter die DWDM multiplexers zijn ook erg duur.

Kijk eens echt goed naar je behoefte. Een simpele Performance Monitor op verschillende LAN componenten van je servers kan al veel helpen (Bytes In/Sec en Bytes Out/Sec). Qua mail, al eens aan Exchange 2003 / Outlook 2003 met Caching Mode gedacht ? Dat scheelt echt bakken LAN verbruik. Als je een goed VPN hebt, kun je er ook QoS overheen zetten, zodat je SQL verkeer bijv. altijd 75% van de bandbreedte krijgt.

Managed Ethernet of Etherstream of hoe het dan ook heet zijn over het algemeen ook VPN's, maar dan levert de bandbreedteleverancier ook de VPN apparatuur. En met een goede crypto-processor merk je dan echt niks van delays in het versleutelen van de data. Als je dat op dit moment zelf doet over een 2Mbit SDSL lijntje, met VPN Routers van de Makro, ja, dan heb je wat vertraging. Gooi er bijv. eens een Cisco PIX 506 tegenaan en je ziet dat het al stukken beter zal gaan, ook met VPN over 2 Mbit.

Qua mogelijkheden: ALles kan. 10 Mbit of 1 Gbit tussen Breda en Tilburg is technisch geen probleem. Ga maar naar Colt (al genoemd) of Versatel of KPN of UPC of noem ze maar op. Reken er wel op dat ze voor jou een kabeltje gaan graven van hun POP naar jouw locaties, en dat kost veel pleuro's. Ook dikke pijpen kosten veel geld. Voor 1 Gbit van Breda naar Tilburg (met low latency) kun je al snel rekenen op enkele duizenden euro's per maand

Nothing is a problem once you've debugged the code

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Galileo_Galilei schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 21:11:
het voordeel van extended ethernet vind ik gewoon dat ik voortaan één echt LAN heb. Dan zit ik niet met subnetten die groute moeten worden
er is een hele goede reden om een WAN link L3 te maken. Dit houd nl. broadcast verkeer tegen. Vooral een groepje windows PCs heeft het al snel heel gezellig op een LAN. Voor je het weet zit heel je lijntje vol met klets van desktoppcs.

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

• kevertje1977
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:03
Je zou eerst eens moeten achterhalen wat je echt aan bandbreedte nodig hebt.
OK, als jij een 2mb lijn voltrekt is dat best heftig (met dat type verkeer)

Je zou Essent kunnen bellen voor een offerte voor een 10mbit ethernet lijn. (die zitten in dat gebied)
Als je denkt aan 6mbit genoeg te hebben kan je ook een 6mbit ethernet lijn aanvragen. Je krijgt gewoon een 100mbit full duplex 'poort' maar SDH-technisch krijg je 3 * 2mbit geschakeld (3*vc12)
Verder kan je de volgende providers ook proberen:
- Essent (dus)
- KPN
- Verizon (voorheen MCI)
- BT
- Versatel
- Priority
- Casema (geen netwerk in Tilburg dacht ik)

Ook kan je proberen om meerdere E1's te stapelen of eventueel meerdere SDSL lijnen te stapelen en te VPN-en. Uiteraard zijn er ook providers die SDSL point-to-point kunnen leveren. Dus dan heb je gewoon een SDSL lijn tussen je 2 kantoren. Als je er dan 4 neemt heb je 4 * 2.3mbit.
Besef wel dat je vermoedelijk 4 lijnen moet betalen aan 1 kant, en 4 aan de andere kant.

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-04 18:50

TrailBlazer

Karnemelk FTW

ik het het idee dat je niet helemaal weet hoe WAN netwerken in elkaar zitten. Ik denk dat zoals al gezegd is eerst duidelijk moet hebben wat je bandbreedte behoefte is. Aan de hand daarvan kan je gaan besluiten hoe je die data aan de andere kant gaat krijgen.
KPN biedt de dienst ethernetVPN dan krijg je een nortel switch op lokatie en daar krijg je dan 10/100/1000 mbit op naar war je maar wil.

Verwijderd

Heb je er al eens aan gedacht om aan de kant waar de SQL server draait een Terminal Server neer te zetten? Ik weet niet om hoeveel gebruikers het gaat maar het is misschien een optie om over na te denken.
Pagina: 1