[ACCESS] Kopiëren van Child tabels in Access

Pagina: 1
Acties:

• MrDirk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-07-2023
Hey mensen,

Ik heb weer het zoveelste "dit is logisch en niet al te moeilijk te programmeren (in delphi/C++), maar hoe doe ik dat in hemelsnaam in access"-probleem.

De (versimpelde) situatie is als volgt:
Ik heb een tabel QuoteHdr (quote header), met als child Quoteline.
Heerlijk standaard dus.

Echter, heb ik daarnaast nog een Tabel Equipment (bevat onderdelen) die als child 'EquipmentLabour' heeft. Hierin staan de equipmentID's samen met een workID (bijvoorbeeld assembly) als key.
Hierin staan simpel gezegd het aantal uren dat aan een onderdeel besteed wordt en het daarbijbehorende uurloon per werkzaamheid (assembly, wiring, mechanical engineering, etc).

Wat nu het geval is, is dat deze waardes meegenomen moeten worden met de 'quote' en eventueel aangepast moeten worden. Deze mogen na het 'finalizen' van de quote niet meer veranderd worden. Geen dynamische link dus, de data zal nogmaals opgeslagen moeten worden.

Hiervoor heb ik dus een tabel QuoteEquipLabour gemaakt met vrijwel dezelfde structuur, alleen bestaat de key nu uit (quoteid, quoteline, workID). Deze staat dus in relatie met de Quoteline tabel.

Nu wil ik (in het quote form) bij het toevoegen van 'equipment' op één quoteline de bijbehorende labourcosts kopiëren naar de QuoteEquipLabour tabel. En bij verwijderen/veranderen van een quoteline, deze 'orphans' ook verwijderen/veranderen.

Mijn aanpak(idee):
Bij onchange_ van equipID op het quoteform wil ik een procedure aanroepen die:
× Checkt of de data al gekopieerd is naar de doeltabel, zo ja --> exit, zo nee:
× De data append aan de doeltabel.
Bij onDelete: de gegevens in de doeltabel verwijdert aan de hand van de quoteid, quoteline.

Problemen die ik al tegengekomen ben:
1. Subform in subform is niet mogelijk.
2. Controleren data is makkelijker gezegd dan gedaan, hoe vul ik een array met Query-results in VBA?
3. Select query is niet uit te voeren op de achtergrond (?!)
4. Het doorgeven van waardes (parameters) van form naar een bestaande Query wil niet lukken.

Enig advies iemand?

"We do not first see, then define, we define first and then see" (Lippmann)