[Review & Ervaringen] Dell Latitude D620

Pagina: 1
Acties:
  • 2.413 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 103461

Topicstarter
Hoewel ik deze laptop al ongeveer 2 weken heb is over dit model nog weinig tot niets te vinden op GoT. Alle vragen zijn welkom.

Als iemand met een D620 dit leest en nog de originele achtergrond heeft, zou ik deze graag ontvangen :D

De Specs van de door mij bestelde D620:
# 1,66 MHz Core Duo
# 14 inch WXGA+ scherm (1440 * 900)
# 2 * 512 MB DDRII RAM draaiend op 667 MHz
# Intel GMA950
# 5400 RPM 60 GB harde schijf
# CDRW + DVD Speler
# 6 cell 56 WHr accu
# Intel PRO/Wireless 3945 A/B/G WiFi
# Bluetooth Card
# 3 jaar next business day on-site support
De laptop weegt ongeveer 2 kg en meet 337 mm (b) x 238 mm (d) x 32 mm (h).

Voor meer info zie Dell
klik

Waarom deze laptop?
Ik was op zoek naar een kleine compacte laptop, maar die toch robuust genoeg is om elke dag mee te nemen naar school zonder dat er telkens wat stuk is. Hoewel de laptop klein en draagbaar moest zijn wou ik toch niets inleveren qua prestaties, de Core Duo stelt me niet teleur.

Bestellen en Verzending
Ik moest de D620 telefonisch bestellen omdat het WXGA+ scherm niet op de site te selecteren viel

Er is een pakje
Eigenlijk zijn het 2 pakjes aangezien de laptoptas in een aparte doos wordt verzonden. De andere doos bevat de boekjes en cdtjes, en daaronder waar het allemaal om gaat, de D620.

Piccies: zoekt iemand die kan helpen de foto's ergens te hosten

Het scherm:
Het WXGA+ (1440 * 900) is in het begin wel even wennen, daarna wil je niets anders meer. Het scherm is goed verlicht en heeft tevens een sensor waarmee automatisch de verlichting aangepast wordt aan de omgeving. Handmatig instellen kan en bied genoeg instel mogelijkheden. De horizontale inkijkhoek van het scherm is zeer goed en gelukkig zit er geen glare op dus is het scherm altijd goed zichtbaar.

De ramplank:
Ook deze werkt heerlijk, de toetsen hebben een stevige korte aanslag. Tevens bevat het toetsenbord een numeriek gedeelte dat gebruikt kan worden in combinatie met de Fn-toets. Ook heel handig is het extra stukje toetsenbord boven de F-toetsen.

Muisjes:
Het zijn er 2, de Trackpoint en het Touchpad. Hoewel de Trackpoint mijn persoonlijke voorkeur heeft werkt het Touchpad ook lekker. Het kapje van de Trackpoint heeft net als de HP 6220 serie kleine nopjes zodat je niet hard hoeft te drukken om genoeg grip te behouden. Het Touchpad is net als het scherm in een 16:10 formaat uitgevoerd en reageerd goed, het is tevens mogelijk deze met behulp van de software zo in te stellen dat je Scroll-zones hebt. Je kan er ook een vorige/volgende zone aan toevoegen. De Trackpoint is enkel in stellen als muis of als scroll-stick.

Lampjes en extra knopjes:
Boven het toetsenbord bevinden zich van links naar rechts: de standaard 3 lampjes, volume zachter, volume harder, mute, Aan/uit schakelaar. Helemaal aan de linkerzijkant bevint zich een schuifschakelaar die gebruikt wordt om de WiFi en Bluetooth radio's aan of uit te zetten. Deze schakelaar bied ook nog een leuke optie wanneer deze helemaal naar recht geschoven wordt, dan fungeert deze als hotspot finden en daar hoeft je D620 dus niet voor aan te staan.

Accuduur:
Ondanks dat er in deze laptop een Core Duo huisvest weet de accu deze lang genoeg van prik te voorzien. Tijdens normale werkzaamheden met het scherm op de lichtsensor stand (Automatische helderheid instelling) en WiFi aan weet deze laptop het iets meer als 4 en een half uur uit te houden op de accu. Met WiFi uitgeschakeld en de lichtsensor aan weet hij het 5 uur en 3 kwartier uit te houden tijdens het werken!!!

Zoals Intel het mooi weet te brengen dat er op de accu 1 core uitgeschakelt wordt is dus niet waar, ze blijven alle 2 actief, danwel terug geklokt naar 1 GHz (6 * de FSB) en op 9,500 Volt. Wel is het mogelijk om met de Dell Quickset software de maximale helderheid van de sensor in te stellen of de vaste netwerkkaart uit te schakelen wanneer de laptop op de accu gaat.

Update 2006-05-09:
Na een paar dagen viel het mij op dat er soms best een irritant geluid uit de laptop kwam, dit komt dus bij het scherm vandaan. Na even gebelt te hebben met de buisiness support van Dell op 8 Mei. Kwam er vandaag 9 Mei een monteur met een nieuw scherm langs. Helaas is bij deze actie het toetsenbord gesneuvelt en de palmrest nogal bekrast. Ook zit het frame rond het scherm, net als het frame onder het scherm niet meer lekker. Maar het gepiep uit het scherm is weg.
Wel komt er nog gepiep uit de ventilator als deze niet draait...
Morgen komt er weer een monteur langs om het toetsenbord, de palmrest en de cpu-ventilator te vervangen, tevens zal er gekeken worden naar de verschillende frames.

Update 2006-05-10:
Weer een monteur langs geweest, toetsenbord, cpu-ventilator en palmrest vervangen, deze keer werkt het toetsenbord wel. Piepje uit de ventilator blijft, misschien dat het geluid door iets van het moederbord veroorzaakt wordt. Morgen 11 Mei komt er voor de 3e keer een monteur langs, deze zal het frame rond het scherm vervangen. Palmrest is mooi schoon, geen logo's of wat dan ook, oude heb ik mogen houden voor de logo's.

Update 2006-05-11:
Vandaag voor de 3e keer een monteur aan de deur, deze heeft het opzet stukje van het scherm netjes gemaakt. Hulde voor deze aardige man :*)

Meer info volgt

[ Voor 57% gewijzigd door Anoniem: 103461 op 17-05-2006 20:25 . Reden: Update ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 157155

Je zocht nog een hoster, voor je pics. Mail ze maar naar: maikelschippers at home.nl. Zodra ik ze heb, zal ik ze meteen even plaatsen voor je. Tevens is dat email adres ook mijn msn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 103461

Topicstarter
Anoniem: 157155 schreef op woensdag 10 mei 2006 @ 13:45:
Je zocht nog een hoster, voor je pics. Mail ze maar naar: maikelschippers at home.nl. Zodra ik ze heb, zal ik ze meteen even plaatsen voor je. Tevens is dat email adres ook mijn msn.
Ah, dank je wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 29913

We hebben nu een week of 4 de D620 op het werk. Onze bevindingen zijn alles behalve positief.

Aangezien deze reeks door de dell sales mensen begin februari verwacht werden hadden we besloten om de D610 te skippen en meteen voor D620 te gaan (we hebben veel D600s). Aangezien ze de D620 maar bleven uitstellen, kwamen we in tijdsnood en hebben we de D620's moeten bestellen zonder eerst een exemplaar te testen. Dit was gezien onze positieve ervaringen met de D600 en een D610 demotoestel geen probleem volgens ons, maar bleek achteraf een grote fout te zijn...

Onze problemen met het ding:

- Het WXGA scherm is zwaar onderbelicht. Onder alle omstandigheden is het te donker. De sensor om de helderheid aan te passen kiest steevast voor de donkerste stand. Kies dus de WXGA+ moest je dit toestel gaan aankopen.

- De speedstep driver op de site voor win2000 werkt gewoon niet, waardoor de werktijd op batterij beperkt is tot 2 uur. Uiteraard met de helderheid van het scherm op maximum.

- Windows 2000 sysprep heeft problemen met de Audio-controller, aangezien eerst de modem geinstalleerd moet zijn voordat er een audio-device aangemaakt wordt.

- kwaliteit: van de 12 D620's van de eerste levering was er 1 DOA en 1 D620 stopte na 2 dagen met werken. Hier bleek het om een defecte combo drive te gaan die de hele machine lockte. Stel je voor dat je zo een paar honderd machines moet gaan klaarmaken...

- kwaliteit: De bouwkwaliteit is er sterk op achteruit gegaan tegenover de D600 en de D610. Het keyboard doet plastiekerig aan en klinkt bij het typen als een goedkope acer aspire. De hele machine is trouwens minder stevig gebouwd dan de D600.

Ik kan hier zo nog even doorgaan, maar dat heeft niet veel zin. Volgens mij kan dit toestel beter een inspiron badge krijgen en verkocht worden in de 500-600 euro range. Ik vind het erg dat onze mensen de volgende 3-4 jaar op zo'n toestel moeten gaan werken.

In verband met de windows 2000 problemen hebben we meermaals gebeld met de "business support". Het enige antwoord dat we daar krijgen is "windows 2000 is al 6 jaar oud hoor" en "wij ondersteunen alleen Windows XP op dit toestel". Een zeer zwakke ingesteldheid van Dell, voor een "Business"-product.

Conclusie: De D620 is een inspiron voor thuisgebruik, geen business-product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-07 14:25

DeFeCt

je wéét toch

Hier nog een not-so happy user.

Ik heb de mijne net uit de verpakking gehaald en ben eerlijk gezegd ook alles behalve positief.
Het scherm vind ik erg belabberd... het lijkt wel alsof je op geschut papier zit te typen in Word en wat betreft het toetsenbord deel ik de mening van Rosse, wat een gammel plankje!

Ik had als leen laptop een Latitude D410 totdat de D620 er was en moet eerlijk zeggen dat ik dit bericht op de D410 zit te typen. Ik ga het scherm straks even vergelijken met een collega die gisteren zijn D620 heeft gekregen om te zien of dit exemplarisch is of dat het zo hoort.

Ook het toetsenbord op de D410 voelt veel degelijker aan dan die van de D620.

Waar vind ik trouwens uit of ik een WXGA of een WXGA+ heb?

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadVibes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06-02-2016
Ik heb interesse in deze laptop. Ik heb het enigzins verontrustende topic gelezen op het Dell forum. Het stemde mij niet vrolijk. Zijn er hier al meer gebruikerservaringen te melden?
Waar vind ik trouwens uit of ik een WXGA of een WXGA+ heb?
Ik neem dat als je inlogt met je service tag nummer, je het type scherm wel kan vinden.

[ Voor 22% gewijzigd door BadVibes op 04-10-2006 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lzandman
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik heb net een D620 gekregen van mijn werkgever. Ik kreeg eerst een D600 die nog in de kast lag, maar daar zat maar 512 MB geheugen. Ik heb een upgrade naar 1 GB aangevraagd en dat bleek niet mogelijk. Toen heb ik een nieuwe laptop gekregen, de D620 dus :)

Ik ben tot nu toe wel tevreden over het ding. Het breedbeeld scherm is handig, vooral tijdens het programmeren. Het enige nadeel tot nu toe vind ik het geluid dat 'ie maakt. Je hoort constant een soort geruis. Dat had de D600 ook al. En de D620 lijkt inderdaad iets minder stevig in elkaar te zitten dan de D600. Maar verder heb ik tot nu toe nog geen enkele klacht, hoor.

What's the speed of Dark?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennismaus
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:56
Ik krijg straks als het goed is ook een D620 geleverd. Tenminste als ik UPS mag geloven.

Zal mijn ervaringen hier ook plaatsen.

Computer games don't affect kids. If Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 120284

En, is 'ie al binnen... ;) :+

(vertel!!!! :D )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derek S.
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Even een trapje.

Deze laptop is mij ook op het oog gevallen en na het lezen van dit topic krijg ik twijfels. Misschien dat het simpelweg 'van de mensen waar het werkt hoor je niets van' is, maar op sites als NotebookReview.com lees ik eigenlijk alleen maar goede ervaringen van de D620, terwijl ik hier alleen maar slechte hoor. Is dit product echt shit en kan ik beter naar een Precision gaan kijken? Of zijn er hier ook mensen die er wel tevreden mee zijn?

De config die ik in gedachte had bestaat uit een T7200 met Quadro NVS110M, 80GB HDD, 1x1GB 667, Integrated Bluetooth-card.

Kan iemand ook nog vertellen of de Bluetooth-card heel veel in batterijduur zal schelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q-bone
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:30

Q-bone

Dusss...

weet iemand een goed passende sleeve te vinden voor de d620?

en qua performance, wat maakt dual of enkel channel uit? want ik heb 2 x 256... veel te weinig uiteraard. en 2 x 1024 is weer zo duur.. dus ja wat te doen? 1 x 1024 en 1 van 256 zonder dual channel/ :? en iemand al tv-out aan het werk gekregen?

[ Voor 7% gewijzigd door Q-bone op 29-01-2007 13:50 ]

bla?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derek S.
  • Niet online
Q-bone schreef op maandag 29 januari 2007 @ 13:50:
weet iemand een goed passende sleeve te vinden voor de d620?

en qua performance, wat maakt dual of enkel channel uit? want ik heb 2 x 256... veel te weinig uiteraard. en 2 x 1024 is weer zo duur.. dus ja wat te doen? 1 x 1024 en 1 van 256 zonder dual channel/ :? en iemand al tv-out aan het werk gekregen?
Ik heb de laptop inmiddels besteld. Zelf heb ik gekozen voor de 1x1GB 667Mhz optie omdat de upgradebaarheid voor mij meer woog dan de geringe performance winst die Dual Channel geeft.

Verder denk ik dat dit toch een persoonlijke keus is, wil je nog upgraden na je 1.25GB, of blijf je hierbij. Wil je max. performance? Of zo goedkoop mogelijk zoveel mogelijk geheugen?

Goedkoop mogelijk uitzijn; 1x1GB erbij kopen + je 1x256MB behouden.
Max. performance; 2x512Mb kopen. (de vraag is of je het verschil zult merken tov. bovenstaande optie)
Max. uitbreidbaarheid; 1x1GB kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De aanbieding van deze week op de D620 is 2 GB DDR2-667 :D

Overigens zijn veel klachten over het scherm. Dell heeft net een 'revised' scherm welke beter is, dus die klachten over het scherm zijn dus achterhaald aangezien de nieuwe met een wat beter scherm geleverd worden. Ik zit te denken aan de volgende config:

Dell > Consumenten > E-value NLBSDONL-L02622 > garantie downgraden, BT erbij > naar mandje > waardebon NRF8MZ4?VK?LL8 > voila: € 1581,51

Dat is dan voor:
T7200 2,0GHz 4MB
nVidia Quadro NVS 110
2x1 GB DDR2-667
120 GB 5400 rpm schijf
BT
DVD-RW 8x
XP-Pro
Bezorging

En dan ga ik denk bellen om er een grotere accu bij te schooieren en nog voor het 1440x900 scherm. 1280x800 is veel te weinig (imo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derek S.
  • Niet online
Anoniem: 120284 schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 16:26:
De aanbieding van deze week op de D620 is 2 GB DDR2-667 :D

Overigens zijn veel klachten over het scherm. Dell heeft net een 'revised' scherm welke beter is, dus die klachten over het scherm zijn dus achterhaald aangezien de nieuwe met een wat beter scherm geleverd worden. Ik zit te denken aan de volgende config:

Dell > Consumenten > E-value NLBSDONL-L02622 > garantie downgraden, BT erbij > naar mandje > waardebon NRF8MZ4?VK?LL8 > voila: € 1581,51

Dat is dan voor:
T7200 2,0GHz 4MB
nVidia Quadro NVS 110
2x1 GB DDR2-667
120 GB 5400 rpm schijf
BT
DVD-RW 8x
XP-Pro
Bezorging

En dan ga ik denk bellen om er een grotere accu bij te schooieren en nog voor het 1440x900 scherm. 1280x800 is veel te weinig (imo).
Je kunt het 1440x900 scherm wel kiezen als je begint bij het goedkopere model, om de een of andere reden kun je die niet kiezen bij de duurdere. :)

Van dat geheugen, ach jammer, ik heb weer op andere dingen korting gekregen (bellen scheelt :P).

Bestelling gedaan op donderdag
Geld overgemaakt op vrijmiddag
Maandagmiddag een bevestiging van de betaling, en van pre-productie tot klaar voor verzending (:o)
Dinsdag verzonden
Vrijdag komt-ie volgens UPS.

:D

Edit: morgen komt-ie volgens UPS!! :P

[ Voor 10% gewijzigd door Derek S. op 31-01-2007 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

En? Issie fijn? Heb je het 1440x900 scherm?

Hoeveel korting heb je gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derek S.
  • Niet online
Ik heb het 1440x900 scherm ja, ik ben er tevreden over als semi-pro-hobbyfotograaf. :P

De DPI van het scherm is relatief hoger dan m'n 2005FPW, die heeft namelijk 1680x1050 op 20", deze heeft 1440x900 op 14.1". Light fall-off alleen zichtbaar op donkere oppervlakken en hij is helder genoeg. :)

Batterij gaat zo'n 3 uur mee met de T7200 (SpeedStep enabled), NVS110m, screen brightness op de helft, en bluetooth uitgeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22619

Hoe is het WXGA+ scherm voor gebruik buitenshuis? Zou toch wel erg graag deze zomer af en toe lekker buiten zitten met me laptop :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ben benieuwd wie hier als eerste een D630 in huis heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarron
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

Smarron

The bend

Ik ga volgende week een ritje naar Bordeaux maken en nu wil ik deze laptop gebruiken in de auto. Op zoek naar autoladers, betaal ik bij Dell zelf echt de hoofdprijs. Nu kwam ik op internet ook universele autoladers tegen.

Bijvoorbeeld deze: http://link.marktplaats.nl/153795863

Het lijkt mij dat het wel moet gaan werken, gezien er veel verschillende stekkertjes bijzitten en verschillende output-voltages mogelijk zijn. Ik dacht dat de D620 op 18volt zit.

Wie heeft er ervaring met auto-adapters en kan mij hierbij helpen? De verkoper van bovenstaande advertentie kon mij niet vertellen of het zou werken (wel eerlijk). Maar het werkt wel op de Inspiron series.

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18-07 22:11

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica