Een complete game-pc zelf bouwen

Pagina: 1
Acties:
  • 133 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• JumperJack
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18-11-2025
hallo, ik ben een nieuwe tweaker genaamd JumperJack, en ik heb (nog) niet zoveel verstand van computers, al ben ik wel van plan die kennis wat op te krikken :)

nu ben ik van plan om binnenkort een nieuwe game-pc aan te schaffen die ik, in tegenstelling tot wat ik vroeger deed, zelf ga bouwen...

er zijn echter dingen die ik al heb, namelijk de XFX GeForce 7800GS, die eigenlijk bedoeld was voor mijn oude pc, maar dit blijkt echt toch niet handig te zijn. ook heb ik al een medion 17" beeldscherm die absoluut nog niet aan vervanging toe is. ten derde heb ik al een 5.1 surround system.

ik heb tevens altijd een Pentium4 gehad, de laatste is een 3.0 GHz. Nu ben ik op zoek gegaan naar een AMD processor, omdat iedereen in mijn omgeving zo ongeveer zegt dat AMD beter is voor gamen, maar ik kon geen AMD Athlon vinden die sneller was dan 2.6 GHz... nu vraag ik mij af of dat dan wel beter is dan een 3.0/3.2 GHz Pentium 4, of misschien wel Pentium D...

dit is wat ik tot nu toe heb bedacht:

Processor: Pentium 4/ Pentium D/ AMD Athlon (probleem voor deze keuze staat hier dus boven)
Moederbord: het probleem is dat ik hier dus helemaal geen verstand van heb. wel wil ik graag 2 AGP sleuven voor de videokaarten hebben, zodat ik later eventueel nog een andere kaart erbij kan kopen en ze in SLI kan laten werken.
Koeler: om eerlijk te zijn weet ik hier ook niets van af... maar ik denk niet dat dat zo'n probleem is...
Videokaart: XFX GeForce 7800GS 256MB (al aangeschaft)
Geheugen: 2x 1GB (ik zou er later eventueel nog wel 1x of 2x 1 gig bij willen zetten)
Harde schijf: DiamondMax Plus 9 (120 GB/ATA-133/7200/2MB)
Monitor: Medion 17" (al aangeschaft)
DVD brander: PX-750A (16x16 48x24x48x)
Behuizing: ik heb wel iets leuks zien staan bij de plaatselijke winkel, is volgens mij niet zo belangrijk voor de informatie...
Geluidskaart: Sound Blaster X-Fi Fatal1ty FPS
Luidsprekers: 5.1 Surround System (al aangeschaft)
Muis: in ieder geval met draad, zoek ik wel bij de plaatstelijke winkel uit...
Toetsenbord: idem als bij muis.

ik hoop erg dat iemand me nog één of enkele tips kan geven. vooral omdat ik echt niet zoveel verstand heb van computers bouwen, al ben ik wel lerende ;)

No Signature here

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:25

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Mijn mening over geluid voor een gamepc : Neem een dolby surround head-set.....dat werkt een stuk beter dan een surround set door je kamer heen ;) geluiden zijn duidelijker en je kan er sneller op reageren ;)

Wabbawabbawabbawabba

• Pubbert
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:18

Pubbert

random gestoord

SLI in AGP gaat niet, en misschien toch beter om je wat te verdiepen erin, want ook maakt het aantal Ghz onderling niets meer uit, een 3500+ van AMD die op 2,2Ghz draait, is vaak gewoon sneller dan een Pentium4 3,2ghz.

@ Hierboven, qua FPS games via internet, waar het echt puur op plaatsing van het geluid aankomt, is een goede headset idd de beste keuze, maar voor een singleplayer game, fps, rts, what ever, is een fatsoenlijke speakerset toch fijner, dan hele tijd zo'n ding op je kop.

[ Voor 39% gewijzigd door Pubbert op 09-05-2006 15:56 ]

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Niet om heel erg lullig over te komen, maar miss is het verstandig om een de FAQ's door te lezen op GoT. Mocht dat te lastig zijn, kijk dan op http://www.beginnersweb.nl

Hierstaat het wat simperel uitgelegd en kan jij je eerst verdiepen in de theorie alvorens jij jezelf in het diepe gooit.

Xbox Live ID:Notna8310

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Wat is je budget?
Ik zou een Asrock bordje nemen met een AGP slot en een leuk AMD X2 procje (mocht het budget het toelaten)
Als je wilt gaan gamen heb je misschien wel behoefte aan een grotere hdd. Verder zou ik geen Maxtor nemen, maar een Samsung of een Hitachi.
Je stopt er 2GB geheugen in. Dat is voorlopig wel genoeg, dan hoef je je nog niet druk te maken over het feit dat je er later misschien meer bij wilt prikken.

• To_Tall
  • Laatst online: 15:23
Misch handig om te google naar vragen wat voor processor je wilt hebben enz.

AGP gaat er uit je zult dus PCIe mainbord moeten kopen, ja ff kijken wat je precies wilt natuurlijk.. PC bouwen is zo gebeurd je moet alleen echt een afweging maken wat je precies met je machine wilt gaan doen. DIE HARD gammers kiezen voor AMD, een athlon 64 X2 zou een goede keuze kunnen zijn voor de volgende genratie games maar niet voor de huidige. zijn maar weinig games die multi threat ondersteunen.

daarnaast zou ik me maar gaan verdiepen in de basis princiepe PC's bouwen. koop een oude PC. ruk hem helemaal uitelkaar en kijk wat voor onderdelen er in zitten en hoe de layout is van het mainbord. waar zit je bios chip. waar dienen de jummpers voor op het moeder bord..

O ja muis een logitech G5 met een ICEMAT en een keybord logitech g15 niks anders dan goeds te zeggen over dit setje :9~ :9~

[ Voor 9% gewijzigd door To_Tall op 09-05-2006 16:01 ]

A Soldiers manual and a pair of boots.

Verwijderd

Geheugen, tsja 2x 1gb is goed, hoewel het momenteel nog relatief veel is, verwacht ik (windows vista) dat je daar in de toekomst veel plezier van gaat hebben. Ik verwacht niet dat je daar snel wat aan hoeft uit te breiden.

Mocht je van dual channel gebruik willen maken, wat naar mijn beleving altijd best wel fijn werkt, zorg dan dat je ook een dual channel set geheugen koopt. Twee los gekochte reepjes kunnen nog wel eens problemen op leveren, heb ik helaas moeten ervaren.

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Jij hebt het over GHz van de processor.
AMD en Intel hebben hun eigen manier van werken.
De GHz van Intel zijn dus niet te vergelijken met de GHz van AMD.
Vandaar dan de AMD's ook altijd een naam als 3500+ hebben.
Dat is dan te vergelijken met een P4 3.5 GHz. :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• LiGHtNiNG!
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-02 18:42

LiGHtNiNG!

(tm) since 1985, build in &#03

Pff, kan dit topic aub dicht? Goed bedoeld gaat de helft maar wat lopen zwetsen zonder de keuze toe te lichten (nog los van de letterlijke onzin ertussen).

Moet je vooral mee aankomen zetten bij een nitwit.
De eerste "fout" heeft de topic starter al gemaakt door hoogstwaarschijnlijk een 7800GS AGP aan te schaffen voor zijn oude systeem en pint je al vast op of het gebruik van een AGP bord, of hem toch weer te dumpen voor een PCI-Express als SLI de wens is.

Laat maar.. .

• Bart©
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-12-2025
Kijk anders hier dan heb je meteen iets waar je mee aan de gang kunt en weet je tenminste dat het met elkaar werkt.

• Dennist4
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-09-2025
verkoop je 7800GS AGP via speurders ofzo en koop daarvoor een 7900GT weer. Deze is PCI-E en een stuk sneller dan je 7800GS. Een 7900GT is te koop voor rond de 270 euro.

Laptop (Asus F3U) Allround Pc'tje

• doeternietoe
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:23
Processor: Pentium 4/ Pentium D/ AMD Athlon (probleem voor deze keuze staat hier dus boven)
De huidige serie athlons is per ghz veel sneller dan de huidige serie pentiums. Het bekijken van review is de enige methode om alles engigzins te kunnen vergelijken. De ratings van AMD zeggen eigenlijk niet zoveel, en het aantal ghz'en ook niet. Voor gamen is op dit moment zowieso een AMD processor een betere keuze. Als je de games van dit moment goed wilt kunnen spelen moet je een 3200+/3500+/3700+/3800+/whatever singlecore nemen, wil je spellen van dit moment op iets lagere settings spelen en het goed doen ik toekomstige spellen moet je gaan voor dualcore (X2 3800+/ X2 4000+/whatever). Overigens komt er over een tijdje een nieuwe serie intels uit, die een stuk beter is in gamen(conroe), maar als je daar op wacht kan je wel blijven wachten omdat er altijd over een tijdje wel weer iets beters komt.
Moederbord: het probleem is dat ik hier dus helemaal geen verstand van heb. wel wil ik graag 2 AGP sleuven voor de videokaarten hebben, zodat ik later eventueel nog een andere kaart erbij kan kopen en ze in SLI kan laten werken.
Waarschijnlijk bedoel je 2x pci-express. AGP kan niet met twee sloten werken. Bij een nieuw systeem is zowieso pci-express aan te bevelen. Twee sloten is leuk, maar je kunt natuurlijk ook in 1 keer een goede videokaart kopen. Als je van stilte houd is een passief gekoelde northbridge aan te bevelen. Dat is bijvoorbeeld zo bij de Asus K8N-SLI premium. Als je er veel geld voor over hebt, is dat een aanrader.
Koeler: om eerlijk te zijn weet ik hier ook niets van af... maar ik denk niet dat dat zo'n probleem is...
Het is niet helemaal duidelijk welke koeler je bedoeld, maar voor je processor kan je een freezer 64 nemen, of een zalman koeler. Als je het niet superstil wilt is de meegeleverde koeler bij je processor ook prima. Moet je wel de boxed versie nemen.
Is opzich prima. Niet het allerbeste, maar zeer goed op te spelen. Is geloof ik wel agp, dus moet je dan weer een agp moederbord.
Geheugen: 2x 1GB (ik zou er later eventueel nog wel 1x of 2x 1 gig bij willen zetten)
2x1gb is goed. Als je er later geheugen bijplaatst is dat zowiezo 2x1gb, want voor dualchannel moet je altijd twee keer een paartje hebben. Houd er rekening mee dat je processor wel een nieuwe stepping moet zijn, omdat het geheugen anders terugschakeld op een lagere snelheid bij 4 reepjes. Bij voorkeur geheugen met een lage latency. cas2,5 is ongeveer even duur als cas3 en net ietsje sneller.
Het is denk ik beter om een sata schijf te nemen. Die zijn sneller, en (iets) beter verkrijgbaar. De DiamondMax Plus 9 series is al wat ouder, en ik zou er dan ook eentje nemen uit de 10 series. Ik heb zelf goede ervaring met hitachi en samsung harde schijven, dus daar zou je ook nog naar kunnen kijken. (Samsung is bijvoorbeeld vrij stil)
Als jij het daar op dit moment mee kunt doen..., dat weet je zelf het best.
Geen idee of die goed is. Is niet zo ontzettend bekend. Plextor is een goed merk, dus hij zal z'n werk wel doen. Andere goede merken zijn Samsung, Lite-on, benq en NEC(maakt wel redelijk wat lawaai)
Behuizing: ik heb wel iets leuks zien staan bij de plaatselijke winkel, is volgens mij niet zo belangrijk voor de informatie...
Mag ik je aanraden dat wel gelijk goed te doen. Een kast kan vaak meerdere systemen mee, dus daar moet je wel plezier van hebben. Veel kasten worden geleverd met voeding, en die moet ook wel goed zijn. Kasten inclusief voeding van coolermaster zijn bijvoorbeeld erg goed.
Niks op aan te merken
Weinig info hierover. Als jij tevreden bent moet je het zo laten.
Goede ervaringen voor gamers zijn er met Logitech muizen(mx510,518,G5) en Razer muizen.
Gewoon even uitproberen. Als je het mooi vind kan je zo'n gamerstoetsenbord van logitech nemen met lcd-schermpje. Ik ben zelf heel tevreden over mijn logitech Ultra-x toetsenbord met laptoptoetsjes.
ik hoop erg dat iemand me nog één of enkele tips kan geven. vooral omdat ik echt niet zoveel verstand heb van computers bouwen, al ben ik wel lerende ;)
We staan voor je open, alleen heb ik het idee dat je niveau niet al te hoog ligt. Heel veel lezen, bijvoorbeeld faq's zoals veel mensen hier al aanraden, dan kom je vanzelf meer te weten.

Ik zou zeggen succes :)

• LiGHtNiNG!
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-02 18:42

LiGHtNiNG!

(tm) since 1985, build in &#03

JumperJack schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 15:49:

er zijn echter dingen die ik al heb, namelijk de XFX GeForce 7800GS, die eigenlijk bedoeld was voor mijn oude pc, maar dit blijkt echt toch niet handig te zijn. ook heb ik al een medion 17" beeldscherm die absoluut nog niet aan vervanging toe is.
Kun je dit motiveren? Een 3.0GHz P4 is namelijk zo slecht (langzaam) nog helemaal niet, waarom is het niet handig? Zeker in combinatie met een 17" (1280x1024) scherm heb je in mijn ogen helemaal geen andere PC nodig. Een 3.0GHz P4 + 7800GS AGP op een beetje fatsoenlijk geconfigureerd moederbord en genoeg geheugen voldoet prima voor hedendaagse games namelijk.
Je moet er voor oppassen dat je in oude systemen niet teveel geld meer gaat stoppen, maar ik ben bang dat je de grootste uitgave daarvoor al gedaan hebt (die AGP videokaart).

[ Voor 13% gewijzigd door LiGHtNiNG! op 09-05-2006 16:29 ]

Laat maar.. .

• Cloudy
  • Registratie: November 2005
  • Nu online
Processor
Ik zou hiervoor voor AMD kiezen, AMD heeft op dit moment toch wel een goede prijs/performance. Je kan eventueel kiezen voor een X2 processor. Dit is meer toekomstgericht, later zullen de programmeurs software voor meerdere cores schrijven.

Moederboard
Asrock Dualsata voor ongeveer 50-60 euro. Dit bordje heeft zowel AGP en PCI-e slotten, zodat je jouw 7800GS nog kan gebruiken en het doet niet onder een NForce-4 chipset.

Geheugen
Misschien een setje 2x 1GB Twinmos geheugen? Ik hoor vaak dat ze relatief goedkoop zijn en mits je je pc niet overclockt, zijn ze wel goed genoeg.

Verder zou ik nog kijken naar een goede voeding. Ik zou voor een Tagan, Zalman of Antec voeding gaan van minimaal 450 Watt. Goedkope voedingen kunnen zelfs je pc mollen :|

Wazaa?

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:25

Theo

moederbord

JumperJack schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 15:49:
.

Als ik jou was zal ik voor de volgende setup gaan:

Asrock 939dual sata2
Dit moederbord heeft als enige een AGP en PCI-expres slot. Je kunt dus gewoon je huidige 780GS gebruiken, en deze vervangen door een andere videokaart als je 7800 het niet meer bij kan houden.
Dit mobo heeft geen mogelijkheid voor SLI, dit is voor jou nu ook niet relevant. Als je nu een SLI bord koopt met één gpu, ben je over één jaar goedkoper (en sneller) uit als je een nieuwe high end videokaart koopt, ipv een dezelfde tweede (op dat moment verouderde) gpu bij te plaatsen. Een SLI mobo is alleen relevant als je er direcht twee kaarten in zet.
AMD X2 3800+
Deze cpu is de goedkoopste dual core amd cpu. Voor games is een AMD zeer geschikt, en met een dual core kunm je over een jaar nog steeds goed gamen
Arctic Cooling Freezer 64 Pro
Zeer goede en stille cooler die ook nog eens zeer betaalbaar is.
2*1 Gb DDR 400 MHz
zoals eerder gezegd, 2 GB werkt wel het prettigst op het moment, 4 GB is erg overdreven en onnodig duur. 1 GB is daarentegen weer erg weinig als je stevig wilt gamen. Let er wel op dat je geeb DDR II (of DDR2) koopt, want dat past niet
Hitachi T7K250
Een erg snelle HD die betrouwbaarder is dan een Maxtor. Bovendien is de schijf ook twee maal zo groot. Nu vind je dat misschien wel overdreven, maar over een jaartje ben je me dankbaar dat je geen 120 GB schijf heb genomen :p
branders
eigen keuze

En let bij de kast op de voeding. Je gaf zelf aan dat de kast niet zo belangrijk is, en dat klopt ook. Maar een voeding is wel zeer belangrijk. Zorg dat je minimaal een 400 Watt exemplaar heb van een goed merk. Een meegeleverde voeding in een standaard kast is dus niet goed. (of je moet een antec/coolermaster o.i.d kast hebben) Een voeding van Q-tec/Sweex en no-name moet je niet nemen, er zijn sneller manieren om je pc stuk te krijgen

Verder, maak eerst je complete "boodschappenlijstje" en bestel het geheel bij een grote internetwinkel (bijvoorbeeld Azerty, Alternate, Salland), dit bespaart je makkelijk zo'n 10-20%.

edit: wel apart dat de TS niet meer aanwezig is sinds hij de TS heeft geplaats (15.49 ts aangemaakt, en niet meer online sinds 15.49)

[ Voor 15% gewijzigd door Theo op 09-05-2006 17:55 ]

Nu met WP, PV, EV en PC

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:25

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Thund3r schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 15:54:
SLI in AGP gaat niet, en misschien toch beter om je wat te verdiepen erin, want ook maakt het aantal Ghz onderling niets meer uit, een 3500+ van AMD die op 2,2Ghz draait, is vaak gewoon sneller dan een Pentium4 3,2ghz.

@ Hierboven, qua FPS games via internet, waar het echt puur op plaatsing van het geluid aankomt, is een goede headset idd de beste keuze, maar voor een singleplayer game, fps, rts, what ever, is een fatsoenlijke speakerset toch fijner, dan hele tijd zo'n ding op je kop.
Bij singeplayer is dat idd wel wat lekkerder, echter bij sommige singeplayer games moet je goed op de geluiden letten....dan is het weer handig om een goede headset te hebben :)

Wabbawabbawabbawabba

Verwijderd

To_Tall schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 15:57:
daarnaast zou ik me maar gaan verdiepen in de basis princiepe PC's bouwen. koop een oude PC. ruk hem helemaal uitelkaar en kijk wat voor onderdelen er in zitten en hoe de layout is van het mainbord. waar zit je bios chip. waar dienen de jummpers voor op het moeder bord..
laat em dat geld in zn nieuwe pc stoppen :Y)

(tip: regel gewoon iemand die er al wat meer verstand van heeft, leer je zelf ook veel van)

@Theodouma:

Ik heb dus een X2 3800+, 7900GT-E, HD, dvd lezer, dvd brander op een 350W Arctic voeding...

deze zat bij mijn kast (Silentium T2) en werkt perfect..

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2006 17:23 ]

Verwijderd

edit: dubbel

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2006 17:23 ]

• Theo

Theo

moederbord

Verwijderd schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 17:20:
[...]

laat em dat geld in zn nieuwe pc stoppen :Y)

(tip: regel gewoon iemand die er al wat meer verstand van heeft, leer je zelf ook veel van)

@Theodouma:

Ik heb dus een X2 3800+, 7900GT-E, HD, dvd lezer, dvd brander op een 350W Arctic voeding...

deze zat bij mijn kast (Silentium T2) en werkt perfect..
die 400 Watt zei ik omdat je dan speling heb en je hoeft geen nieuwe voeding aan te schaffen als je in de toekomst een nieuwe videokaart haalt die nog meer prik slupt dan een 7900.

Nu met WP, PV, EV en PC

Verwijderd

Iedereen maar zeggen, nee een kast is niet belangrijk.

hoezo koeling wil hij strax opgescheept zitten met een case die in de zomer 60 graad is :?

een beetje coolermaster of chieftec koelt goed, niet dat ik direct zeg dat je een bigtower ofzo nodig hebt maar een case met veel ventilatiegaten helpt zeker,

vooral met een sli setup is goede koeling gewenst en noodzakelijk.

• Theo

Theo

moederbord

Verwijderd schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 18:09:
Iedereen maar zeggen, nee een kast is niet belangrijk.

hoezo koeling wil hij strax opgescheept zitten met een case die in de zomer 60 graad is :?

een beetje coolermaster of chieftec koelt goed, niet dat ik direct zeg dat je een bigtower ofzo nodig hebt maar een case met veel ventilatiegaten helpt zeker,

vooral met een sli setup is goede koeling gewenst en noodzakelijk.
Een sweex kast met koelmogelijkheden is ook goed, net als iedere andere kast met (mogelijkheid tot plaatsen van) fans, zelfs al is de kast van het merk Goedkoopie.
Het is echter wel erg tegenstrijdig, een high-end game systeem in een blikken Sweex koektrommel....

Nu met WP, PV, EV en PC

Verwijderd

1 woord: CONROE

• JumperJack
wow, wat ongelofelijk veel reacties al meteen. echt hartstikke bedankt, ik heb er iig veel van geleerd, ik ben vandaag idd ook nog bezig geweest op internet om me er nog wat meer in te verdiepen, maar is het echt zo dat AGP er uit gaat en dat de 7900GT goedkoper en sneller is dan de 7800GS???
LiGHtNiNG! schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 16:26:
[...]

Kun je dit motiveren? Een 3.0GHz P4 is namelijk zo slecht (langzaam) nog helemaal niet, waarom is het niet handig? Zeker in combinatie met een 17" (1280x1024) scherm heb je in mijn ogen helemaal geen andere PC nodig. Een 3.0GHz P4 + 7800GS AGP op een beetje fatsoenlijk geconfigureerd moederbord en genoeg geheugen voldoet prima voor hedendaagse games namelijk.
Je moet er voor oppassen dat je in oude systemen niet teveel geld meer gaat stoppen, maar ik ben bang dat je de grootste uitgave daarvoor al gedaan hebt (die AGP videokaart).
alles, op de videokaart, speakers en monitor zou naar iemand anders gaan, die al een monitor, speakers en een ATI 9800 Pro had, dus dan zou ik een systeem kunnen bouwen op basis van deze 3 dingen die ik al had

over de speakers. ik ben er vergeten bij te vertellen dat ik voor FPS games die ik speel al een Sennheiser headset van 50 euro gebruik.

ik ga nog wat verder op internet ronddolen enzo, dus iig nogmaals bedankt voor al deze reacties voor de beginnende tweaker :P

No Signature here

• Theo

Theo

moederbord

JumperJack schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 19:23:
wow, wat ongelofelijk veel reacties al meteen. echt hartstikke bedankt, ik heb er iig veel van geleerd, ik ben vandaag idd ook nog bezig geweest op internet om me er nog wat meer in te verdiepen, maar is het echt zo dat AGP er uit gaat en dat de 7900GT goedkoper en sneller is dan de 7800GS???
AGP is er al uit, alle nieuwe videokaarten zijn PCI-E. Een 7800GS is een 7800 GT (7800 is standaard een PCI-E gpu) met een speciale bridge zodat deze op een AGP slot kan draaien. Deze kaart is de laatste High-end AGP videokaart.
Verder is een 7800GS lager geklokt dan een 7800GT, waardoor een 7800GS minder presteerd dan een GT.

De prijzen van de 7800GS en de 7900GT liggen erg dicht bij elkaar, allebei zo vanaf de 280 euro oid
anders reageer je even niet :(

[ Voor 9% gewijzigd door Theo op 09-05-2006 19:40 ]

Nu met WP, PV, EV en PC

• RoD
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Het is zo dat AGP eruit gaat. Maar het is zonde om je 7800GS weg te doen, aangezien de kaart nog erg goed is. Daarom kun je het best voor een Asrock bordje met AGP/PCI-E slot gaan. Zodat je later eventueel nog een PCI-E kaart kunt kopen, en nu nog je AGP kaart gebruiken.
Misschien is een onderbouwing wel handig? :? Een beetje kreten schreeuwen heeft niet veel zin.

• JumperJack
RoD schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 19:43:
Het is zo dat AGP eruit gaat. Maar het is zonde om je 7800GS weg te doen, aangezien de kaart nog erg goed is. Daarom kun je het best voor een Asrock bordje met AGP/PCI-E slot gaan. Zodat je later eventueel nog een PCI-E kaart kunt kopen, en nu nog je AGP kaart gebruiken.
ja, dit is inderdaad een erg goed idee. (om eerlijk te zijn dacht ik dat moederborden alleen AGP of alleen PCI waren, dus weer wat geleerd ;) )

ik ga even op zoek naar dees!

trouwens nog één vraagje... doe ik er beter aan mijn onderdelen te kopen via internet of bij de plaatselijke computerhandel

No Signature here

Verwijderd

Wil je de componenten zo goedkoop mogelijk krijgen?
Ga voor de internetshops [zie de Buyers zone -> Shopsurvey en/of Pricewatch]!

Wil je de zekerheid dat je face2face met een persoon in de buurt kunt praten?
Ga dan voor de winkel around the block.

Ik denk dat je PCI-E(xpress) bedoelt ipv PCI? PCI is al tijdje geleden uitgestorven (correct me if I'm wrong).

• doeternietoe
offtopic: AGP is in principe meer uitgestorven dan pci, al is pci dan ouder en langzamer, het wordt ook op dit moment nog vrij veel gebruikt voor bijvoorbeeld geluidskaart, firewire kaartjes, tv-kaarten en ander spul wat de snelheid van pci-e niet nodig hebben. AGP is destijds ontstaan speciaal voor videokaarten, omdat pci te langzaam was. AGP wordt nu vervangen door pci-express, en pci blijft bestaan, al zal dat op langere termijn waarschijnlijk ook wijken voor langzamere varianten van pci-express (x1 en x4)

@TS: Het is idd ook wel een goed idee om een moederbord met zowel pci-e en agp te nemen. Ik vind het persoonlijk zonde om de kaart die je nu hebt met verlies weg te doen. Je hebt altijd baas boven baas, en je kan d'r echt prima mee gamen.

Zoals al vaker hier gezegd, verkijk je echt niet op de kast/voeding. Kom niet thuis met een noname/sweex/qtec voeding. Ik heb zelf 2 computers gehad met kasten en voedingen van q-tec(plaatselijke computerboer) ze doen hun werk, maar met het geluid van een stofzuiger. Bovendien moet je om er zeker van te zijn dat de stroom er af is de stekker eruittrekken, want het bekende knopje is niet betrouwbaar. Er blijft op bepaalde lijnen blijkbaar toch spanning staat. (harddisk mee gesloopt) Verder hebben die kasten niet zo gek veel mogelijkheid om te koelen. Over m'n huidige coolermastervoeding ben ik zeker te spreken :)

• JumperJack
doeternietoe schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 20:26:
offtopic: AGP is in principe meer uitgestorven dan pci, al is pci dan ouder en langzamer, het wordt ook op dit moment nog vrij veel gebruikt voor bijvoorbeeld geluidskaart, firewire kaartjes, tv-kaarten en ander spul wat de snelheid van pci-e niet nodig hebben. AGP is destijds ontstaan speciaal voor videokaarten, omdat pci te langzaam was. AGP wordt nu vervangen door pci-express, en pci blijft bestaan, al zal dat op langere termijn waarschijnlijk ook wijken voor langzamere varianten van pci-express (x1 en x4)

@TS: Het is idd ook wel een goed idee om een moederbord met zowel pci-e en agp te nemen. Ik vind het persoonlijk zonde om de kaart die je nu hebt met verlies weg te doen. Je hebt altijd baas boven baas, en je kan d'r echt prima mee gamen.

Zoals al vaker hier gezegd, verkijk je echt niet op de kast/voeding. Kom niet thuis met een noname/sweex/qtec voeding. Ik heb zelf 2 computers gehad met kasten en voedingen van q-tec(plaatselijke computerboer) ze doen hun werk, maar met het geluid van een stofzuiger. Bovendien moet je om er zeker van te zijn dat de stroom er af is de stekker eruittrekken, want het bekende knopje is niet betrouwbaar. Er blijft op bepaalde lijnen blijkbaar toch spanning staat. (harddisk mee gesloopt) Verder hebben die kasten niet zo gek veel mogelijkheid om te koelen. Over m'n huidige coolermastervoeding ben ik zeker te spreken :)
ik ben inderdaad wel opzoek naar een rustig kastje een keer, en ook iets groter als de P4 3.0 gig met wat extra hardware van de aldi _/-\o_ :P

en ik bedoel idd PCI-E ;)

en nog één vraagje betreft het moederbord AGP/PCI-E combi (moederbord is echt het geen waar ik nog het minste vanaf weet ;) ) bijv op deze site, welke is dan met een AGP/PCI-E combi :? (waarschijnlijk een erg domme vraag voor de rastweakers hier... :) )

[ Voor 12% gewijzigd door JumperJack op 09-05-2006 21:05 ]

No Signature here

• JumperJack
dit is mijn lijstje tot nu toe:

Processor: AMD Athlon 64 X2 4200+
Moederbord: Asrock AGP/PCI-E …
Koeler: Arctic Cooling Freezer 64 Pro (Socket 939)
Videokaart: XFX GeForce 7800 GS 256 MB
Geheugen: 2 x 1GB PC3200 DDR (TwinMos)
Harde schijf: Samsung/(Hitachi)
Monitor: Medion 17” TFT
DVD brander: NEC ND-4571 16x (Dual-layer, Labelflash)
Behuizing: Antec LifeStyle Sonata II (ATX, 450W, Zwart)
Geluidskaart: Sound Blaster X-Fi Fatal1ty FPS/Creative Soundblaster Audigy 2 ZS
Luidsprekers: Dolby Digital 5.1 Surround Set
Muis: Logitech G5 Laser Mouse (USB)
Toetsenbord: Logitech G15 Gaming Keyboard (USB)

Voeding: Tagan/Zalman/Antec (min. 450W)

(muis en toetsenbord alleen als ze echt veel beter zijn dan wat ik nu heb...)

No Signature here

• doeternietoe
Op de site die jij noemt staat geen socket 939 moederbord(wat je nodig hebt voor een moderne AMD processor) en zowel AGP als PCI-E. Er staat wel een bord voor socket 775(wat alleen geschikt is voor intel processors) wat beide heeft, namelijk de ASRock dual 880 pro.

Het bordje wat wij bedoelen staat onder andere vermeld in de t.net pricewatch. Om volledig te zijn: Asrock 939Dual-SATA2, M1695 (PCI-e/AGP, Sound, LAN, SATA II, RAID)

edit: Op de onderdelen die je nu hierboven hebt staan valt weinig aan te merken. Het enige dat je niet moet vergeten is dat de meegeleverde casefans bij een kast niet altijd genoeg zijn. Misschien kan je d'r beter ook gelijk een paar casefans van Coolermaster, Nexus, Zalman of papst(vrijwel onhoorbaar) meenemen :)

[ Voor 36% gewijzigd door doeternietoe op 09-05-2006 21:28 . Reden: samenstelling pc inmiddels gepost :) ]

• JumperJack
doeternietoe schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 21:20:
Op de site die jij noemt staat geen socket 939 moederbord(wat je nodig hebt voor een moderne AMD processor) en zowel AGP als PCI-E. Er staat wel een bord voor socket 775(wat alleen geschikt is voor intel processors) wat beide heeft, namelijk de ASRock dual 880 pro.

Het bordje wat wij bedoelen staat onder andere vermeld in de t.net pricewatch. Om volledig te zijn: Asrock 939Dual-SATA2, M1695 (PCI-e/AGP, Sound, LAN, SATA II, RAID)

edit: Op de onderdelen die je nu hierboven hebt staan valt weinig aan te merken. Het enige dat je niet moet vergeten is dat de meegeleverde casefans bij een kast niet altijd genoeg zijn. Misschien kan je d'r beter ook gelijk een paar casefans van Coolermaster, Nexus, Zalman of papst(vrijwel onhoorbaar) meenemen :)
maar deze staat er toch tussen...
of is dat niet goed en moet er nog een extra koeler bij... :?

en iig bedankt voor dat moederbord typenr. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door JumperJack op 10-05-2006 10:10 ]

No Signature here

• dennis112
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03-02 15:05
Dat is een processor koeler, wat hij bedoelt zijn koelers om in je kast in te bouwen, casefans dus. Deze moet je wel hebben voor een goede airflow in je kast anders kan je systeem te warm worden.

Asus P6T Deluxe, Intel Core i7 920, 6Gb 1333Mhz DDR3, 2 x Sapphire HD5830 in Crossfire

• Ploon
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12:20
de koeling in een Antec LifeStyle Sonata II is naar mij mening gewoon goed :)
dus zouden nieuwe casefans alleen maar overbodig zijn

"If you can't fix it with duct tape then you're not using enough duct tape."

• JumperJack
Ploon schreef op woensdag 10 mei 2006 @ 11:00:
de koeling in een Antec LifeStyle Sonata II is naar mij mening gewoon goed :)
dus zouden nieuwe casefans alleen maar overbodig zijn
lol twee reacties, twee verschillende ideeen... wat moet ik nou doen 8)7 :D

iig is het toch natuurlijk mogelijk om een casefan er later nog in te zetten zou het nodig zijn... anders kan ik toch beter een casefan erbij kopen.

en over het AGP/PCI-E combi moederbord... als je een PCI-E kaart later koopt heb je zeker niets meer aan de AGP poort. niet dat dit belangrijk is voor de beslissing, maar zou het wel graag willen weten... ;)

No Signature here

Verwijderd

Klopt het is het een of het ander. AGP en PCI-E kunnen niet naast elkaar werken. :)

• JumperJack
Verwijderd schreef op woensdag 10 mei 2006 @ 13:28:
Klopt het is het een of het ander. AGP en PCI-E kunnen niet naast elkaar werken. :)
jammer :+ :P

maar zou die extra casefan er nou echt bij moeten? op internet heb ik er tot nu toe nog niet zoveel info over gevonden betreffende die kast...

[ Voor 27% gewijzigd door JumperJack op 10-05-2006 16:29 ]

No Signature here

• doeternietoe
Van de site van antec:
Cooling System:
- 1 rear 120mm Tricool fan (standard) with 3-speed control to balance quiet with cooling
- 1 front 120mm case fan (optional) 25mm thick
-1 92mm fan (optional) in the air duct to cool the CPU
- 1 80mm fan (optional) for graphics cards
1 120mm casefan zal waarschijnlijk genoeg zijn, maar ik zou van de mogelijkheid gebruik maken om ook een 120mm intake fan te monteren, zodat je zeker weet dat het met de airflow goed is. Het hoeft niet veel te kosten en evenmin veel lawaai te maken.

• Theo

Theo

moederbord

doeternietoe schreef op woensdag 10 mei 2006 @ 20:36:
Van de site van antec:

[...]

1 120mm casefan zal waarschijnlijk genoeg zijn, maar ik zou van de mogelijkheid gebruik maken om ook een 120mm intake fan te monteren, zodat je zeker weet dat het met de airflow goed is. Het hoeft niet veel te kosten en evenmin veel lawaai te maken.
nou, ik denk dat één 120mm outtake plus voeding outtake niet voldoende zal zijn. een 7900 en amd x2 worden best wel warm. En al deze warmte moet wel de kast uit, en dat gaat veel gemakkelijker als er ook een actieve intake is

Nu met WP, PV, EV en PC

• JumperJack
doeternietoe schreef op woensdag 10 mei 2006 @ 20:36:
Van de site van antec:

[...]

owkee. tnx :)

No Signature here

• r_mnk
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 28-05-2025
Antec Sonata II i.c.m. DualSata2 bord van Asrock geeft moeilijkheden zoals de site van Coolprices bv. meldt, Azerty bevestigde dit ook en op Tweakers is er ook wel het e.e.a. over te vinden; omdat ik voor een dergelijke upgrade ging heb ik geen Sonata besteld maar een Coolermaster Centurion 5, en heb ik daar een voeding bijgezocht (ongeveer net zo duur).

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 02-02 17:08
Ik weet niet of het hier al verteld is, maar zo niet dan hier nog:
Het is aan te raden dat als dit je eerste kast is niet al teveel risico's te nemen met het in elkaar zetten. Over het algemeen steld het niet al teveel voor, maar als je iets niet zeker weet bel dan gewoon even een computer bedrijfje of vraag het op tweakers.net in dit topic.

Gelukkig past het meeste maar op 1 manier, maar desondanks zijn er regelmatig mensen die iets verprutsen door een eigen domme fout.
Zo heeft iemand bij een pc bedrijf waar ik ooit werkte een keer de molex verkeerd om in een cd brander geplugged.. Dat is normaal ook onmogelijk, maar toch lukte het hem.
Zelf heb ik zo ook wel eens een amd athlon koelertje er verkeerdom op gezet.... ;) (niet met de fan onder ofzo.. het koelpasta stripje kwam gewoon niet goed op de core...)

Iig, veel suc6 met je pc

• dennis112
r_mnk schreef op donderdag 11 mei 2006 @ 01:25:
Antec Sonata II i.c.m. DualSata2 bord van Asrock geeft moeilijkheden zoals de site van Coolprices bv. meldt, Azerty bevestigde dit ook en op Tweakers is er ook wel het e.e.a. over te vinden; omdat ik voor een dergelijke upgrade ging heb ik geen Sonata besteld maar een Coolermaster Centurion 5, en heb ik daar een voeding bijgezocht (ongeveer net zo duur).
Hoe kan een kast nou problemen geven met de hardware die er in een pc zit? Ook al bouw je alles in in een boodschappenmand, als je alles gewoon goed aansluit dan werkt het gewoon hoor, kast heeft daar helemaal niks mee te maken.

Asus P6T Deluxe, Intel Core i7 920, 6Gb 1333Mhz DDR3, 2 x Sapphire HD5830 in Crossfire

• r_mnk
Schijnt een probleem te zijn tussen de voeding en het moederbord.

• JumperJack
r_mnk schreef op donderdag 11 mei 2006 @ 11:12:
Schijnt een probleem de zijn tussen de voeding en het moederbord.
dus eigenlijk werken het moederbord en de kast zo niet goed samen, en kan ik dus beter, aangezien het moederbord vast staat, en andere kast uitzoeken, zoals een coolermaster.

en levert dat moederbord dan soms ook problemen op met de extra koeler die ik er dan in zou gaan zetten? gewoon van die ook een coolermaster nemen en dan zou daar geen probleem moeten zijn?

iig bedankt voor deze waarschuwing :)

No Signature here

• dennis112
Dan doe je er toch gewoon een andere voeding in, is dat nou zo moeilijk.

• doeternietoe
Je kan de kast kopen (als je 'm heel mooi vind) en de voeding vervangen. Dergelijke problemen zijn altijd met de voeding, niet met de kast. Je kan ook een andere kast van bijvoorbeeld coolermaster nemen met een goede meegeleverde voeding. Dat maakt eigenlijk niet uit. De 2e optie is natuurlijk wel de goedkoopste. :)

Verwijderd

Even over je CPU, het verschil tussen de 3800+ en de 4200+ is sumier, 200Mhz. En het scheelt al snel 70-80 euro. Die 200 Mhz kun je er makkelijk bij clocken met een goede koeler voor je cpu. Als je zegt van ik geef liever wat meer uit voor mijn cpu, ga dan voor de 4400+ met 2x 1MB Cache in tegenstelling tot de 2x 512kb van de 3800/4200+.

• r_mnk
Dan doe je er toch gewoon een andere voeding in, is dat nou zo moeilijk.
Ik begrijp je irritatie niet?
Ik wijs JumperJack gewoon op een probleempje; zelf zou ik het niet zo makkelijk kunnen, een nieuwe voeding inbouwen. Nu is dat voor een echte prof als jij natuurlijk een peulenschilletje, maar dan zit je nog met bijkomende kosten.

Verwijderd

JumperJack schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 21:17:
dit is mijn lijstje tot nu toe:

Processor: AMD Athlon 64 X2 4200+
Moederbord: Asrock AGP/PCI-E …
Videokaart: XFX GeForce 7800 GS 256 MB
Geheugen: 2 x 1GB PC3200 DDR (TwinMos)
Harde schijf: Samsung/(Hitachi)
Monitor: Medion 17” TFT
DVD brander: NEC ND-4571 16x (Dual-layer, Labelflash)
Behuizing: Antec LifeStyle Sonata II (ATX, 450W, Zwart)
Geluidskaart: Sound Blaster X-Fi Fatal1ty FPS/Creative Soundblaster Audigy 2 ZS
Luidsprekers: Dolby Digital 5.1 Surround Set
Muis: Logitech G5 Laser Mouse (USB)
Toetsenbord: Logitech G15 Gaming Keyboard (USB)

Voeding: Tagan/Zalman/Antec (min. 450W)

(muis en toetsenbord alleen als ze echt veel beter zijn dan wat ik nu heb...)
In principe een prima systeem, alleen nog wat kleine op/aanmerkingen:

1. Ik zou geen Asrock combo moederbord nemen maar in plaats daarvan een SLI moederbord en de AGP kaart vervangen met 1 enkele PCI express kaart (of dat nou de 7800GT of 7900GT is) welke je later kunt upgrade met een 2e videokaart zodat je een SLI systeem hebt en weer even vooruit kunt tegen die tijd.
2. Verder raad ik voor een brander geen NEC maar een LiteOn of Plextor aan, vooral als je clones van game CD's wilt maken zijn dit in mijn persoonlijke opinie/naar mijn ervaring de beste branders.

• dennis112
r_mnk schreef op vrijdag 12 mei 2006 @ 10:38:
[...]

Ik begrijp je irritatie niet?
Ik wijs JumperJack gewoon op een probleempje; zelf zou ik het niet zo makkelijk kunnen, een nieuwe voeding inbouwen. Nu is dat voor een echte prof als jij natuurlijk een peulenschilletje, maar dan zit je nog met bijkomende kosten.
Sorry, het was niet de bedoeling om zo over te komen :/ . Ik wilde alleen zeggen dat als die voeding problemen geeft je makkelijk een andere voeding erbij kan kopen. Want ik neem aan dat als die al die onderdelen besteld en in elkaar zet, hij ook wel weet hoe die een voeding erin moet zetten.

@Olger

Die videokaart kan nog prima mee hoor en als je een gamer bent die niet alles op super hoge resoluties speelt, heb je niet veel baat bij die Sli. Dus een beetje zonde om die videokaart weg te doen.

[ Voor 14% gewijzigd door dennis112 op 12-05-2006 11:36 ]

• JumperJack
Verwijderd schreef op vrijdag 12 mei 2006 @ 07:38:
Even over je CPU, het verschil tussen de 3800+ en de 4200+ is sumier, 200Mhz. En het scheelt al snel 70-80 euro. Die 200 Mhz kun je er makkelijk bij clocken met een goede koeler voor je cpu. Als je zegt van ik geef liever wat meer uit voor mijn cpu, ga dan voor de 4400+ met 2x 1MB Cache in tegenstelling tot de 2x 512kb van de 3800/4200+.
owkee. dan ga ik nog ff wat bekijken over de 4400+ en de 3800+...

en ik zal dan wel kijken naar een coolermaster kast, want dat is goedkopen, het uiterlijk maakt me nou ook weer niet zo veel uit, hij staat toch onder de tafel bij mij ;) anders past het nml niet :P
Verwijderd schreef op vrijdag 12 mei 2006 @ 11:03:
[...]

In principe een prima systeem, alleen nog wat kleine op/aanmerkingen:

1. Ik zou geen Asrock combo moederbord nemen maar in plaats daarvan een SLI moederbord en de AGP kaart vervangen met 1 enkele PCI express kaart (of dat nou de 7800GT of 7900GT is) welke je later kunt upgrade met een 2e videokaart zodat je een SLI systeem hebt en weer even vooruit kunt tegen die tijd.
2. Verder raad ik voor een brander geen NEC maar een LiteOn of Plextor aan, vooral als je clones van game CD's wilt maken zijn dit in mijn persoonlijke opinie/naar mijn ervaring de beste branders.
1. dat wordt hem toch wel, als ik eenmaal zo weinig meer heb aan mijn PCI-E kaart die ik hierna zal aanschaffen koop ik wel een nieuw moederbord. op dit moment is dit al zo een ongelofelijke verbetering vergeleken met mijn ATI 9800PRO ;)
2. bedankt :)

[ Voor 41% gewijzigd door JumperJack op 12-05-2006 16:23 ]

No Signature here

• doeternietoe
Ik snap niet wat er tegen is op dat asrock bordje. Zowel in reviews als in onze eigen T.net productsurvey's is men altijd heel positief over dit bordje. Natuurlijk zijn er over die bordjes waar jij over praat evenveel goede reviews te vinden, ze zijn ook wel goed, maar ook gelijk een onnodig stuk duurder. Hetzelfde geld voor een pci-e videokaart. Natuurlijk is pci-e net weer iets beter, maar de kosten van een pci-e(sli) moederbord, de verkoop van die agp kaart en de aankoop van een pci-e kaart wegen zeker niet op tegen de betere prestaties.

Over de cache van een processor (4200+ met 512MB per core of een 4400+ met 1MB per core) zijn mensen hef over het algemeen eens dat die 200mhz extra kloksnelheid meer effect heeft dan die dubbele cache. Het is een beetje afhankelijk van de applicaties wat meer uithaalt. Vooral multimedia lust wel wat.

• JumperJack
doeternietoe schreef op vrijdag 12 mei 2006 @ 20:33:
Ik snap niet wat er tegen is op dat asrock bordje. Zowel in reviews als in onze eigen T.net productsurvey's is men altijd heel positief over dit bordje. Natuurlijk zijn er over die bordjes waar jij over praat evenveel goede reviews te vinden, ze zijn ook wel goed, maar ook gelijk een onnodig stuk duurder. Hetzelfde geld voor een pci-e videokaart. Natuurlijk is pci-e net weer iets beter, maar de kosten van een pci-e(sli) moederbord, de verkoop van die agp kaart en de aankoop van een pci-e kaart wegen zeker niet op tegen de betere prestaties.

Over de cache van een processor (4200+ met 512MB per core of een 4400+ met 1MB per core) zijn mensen hef over het algemeen eens dat die 200mhz extra kloksnelheid meer effect heeft dan die dubbele cache. Het is een beetje afhankelijk van de applicaties wat meer uithaalt. Vooral multimedia lust wel wat.
ik ben nog aan het twijfelen over de 4200+ of de 4400+ op dit moment ben ik vooral naar prijzen van alle onderdelen op zoek om ze op een rijtje te zetten...

ik ben nu op alternate op zoek naar het twinmos DDR geheugen, dit stond bij de beste onderdelen voor een high-end game pc op GoT, want zoals iedereen weet zijn dit twee stripjes van 1 GB die met elkaar samenwerken waardoor de prestaties nog weer veel beter worden. nu is alleen het probleem dat ik op alternate deze niet kan vinden... :? staat ie er nou niet tussen of moet ik een brilletje B) :+

No Signature here

• JumperJack
en ik vroeg me af of de "Samsung SpinPoint P120 250GB" een beetje goede (stille) HD is :)

en ik heb de CoolerMaster Mystique (Retail, zwart, ATX) voor de nieuwe behuizing uitgezocht, nu vroeg ik me af op hier dan ook nóg een extra koeler in moet komen...

[ Voor 60% gewijzigd door JumperJack op 12-05-2006 21:01 ]

No Signature here

• doeternietoe
Het zou zo maar kunnen dat alternate helemaal geen twinmosgeheugen verkoopt. Opzich is iedere andere kit van 2GB goed. Zoek er eentje uit met een goede reactietijd, iig cas 2,5 of 2.

Die coolermasterbehuizing lijkt me een prima ding. In de officiele productspecificaties op hun site staat te lezen dat de kast een 120mm intake- en een 120mm outtakefan bevat, en dat is voldoende. De kast is niet zo ontzettend bekend, maar hij ziet er flink degelijk uit, en coolermaster kennende zal het prima kwaliteit zijn. Let er wel op dat hier helemaal geen voeding bij zit. Die moet je dus per definitie zelf kopen.

Over de harde schijf die je noemt is op o.a. Tom's hardware een uitgebreide review te vinden.

Uit de conclusie:
In combination with low waste heat and very quiet operating noise that is quieter than the best fans, the Spinpoint P120 cut a persuasive figure in the test lab, making it equally suitable for a fast multimedia or gaming PC.

• JumperJack
doeternietoe schreef op vrijdag 12 mei 2006 @ 21:34:
Het zou zo maar kunnen dat alternate helemaal geen twinmosgeheugen verkoopt. Opzich is iedere andere kit van 2GB goed. Zoek er eentje uit met een goede reactietijd, iig cas 2,5 of 2.

Die coolermasterbehuizing lijkt me een prima ding. In de officiele productspecificaties op hun site staat te lezen dat de kast een 120mm intake- en een 120mm outtakefan bevat, en dat is voldoende. De kast is niet zo ontzettend bekend, maar hij ziet er flink degelijk uit, en coolermaster kennende zal het prima kwaliteit zijn. Let er wel op dat hier helemaal geen voeding bij zit. Die moet je dus per definitie zelf kopen.

Over de harde schijf die je noemt is op o.a. Tom's hardware een uitgebreide review te vinden.

Uit de conclusie:

[...]
die HD is dus goed ;)

en de coolermaster kast staat dus ook vast, waar ik dan een arctic cooler freezer koeler bijzet (of hoeft dat zelfs niet :X ) en een Tagan T530 voeding :)

No Signature here

• Banshee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-12-2025
So >:) :?

Zet er dan in ieder geval nog even bij waarom je dat vind, misschien heeft de TS daar wat aan.
Bah, wat heb ik een hekel aan one-liners :/
offtopic:
Dat waren trouwens nog 3 woorden ook :+

[ Voor 12% gewijzigd door Banshee op 12-05-2006 21:56 ]

Verwijderd

Banshee schreef op vrijdag 12 mei 2006 @ 21:51:
[...]

So >:) :?

Zet er dan in ieder geval nog even bij waarom je dat vind, misschien heeft de TS daar wat aan.
Bah, wat heb ik een hekel aan one-liners :/
offtopic:
Dat waren trouwens nog 3 woorden ook :+
offtopic:
dat waren eigenlijk 2 woorden en een cijfer 8)7

Verwijderd

Ik denk dat je beter in de plaats van een x-fi fatality een x-fi extreme music pakt. De naam klinkt mischien niet zo overtuigend, maar prijs/kwaliteit lijkt ie mij veel beter. Je moet blijkbaar wel oppassen met die x-fi kaartjes, want die hebben wel eens compatibiliteitsproblemen. Ik had toch allessinds wat problemen om hem op een asus A8N32 Deluxe deftig draaiende te kijgen.

• JumperJack
Verwijderd schreef op vrijdag 12 mei 2006 @ 22:09:
Ik denk dat je beter in de plaats van een x-fi fatality een x-fi extreme music pakt. De naam klinkt mischien niet zo overtuigend, maar prijs/kwaliteit lijkt ie mij veel beter. Je moet blijkbaar wel oppassen met die x-fi kaartjes, want die hebben wel eens compatibiliteitsproblemen. Ik had toch allessinds wat problemen om hem op een asus A8N32 Deluxe deftig draaiende te kijgen.
ow. inderdaad, heb het even bekeken, die is idd wel beter. over de problemen zoek ik morgen nog wel ff verder,,,

offtopic: ik ben eigenlijk meer tevreden met een geluidkaart waar niet de naam van die extreme gamernerd op staat... :+

No Signature here

• Archimond
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-01 22:31

Archimond

Lopende Helpdesk

Het is voor een beginnende tweaker handig om alles bij 1 winkel te kopen.
In de shopsurvey kan je zien welke winkels het hoogste scoren. Kies 3-5 winkels en stel overal dezelfde configuratie samen. Kies daarna de goedkoopste.
Enkele goeie winkels: cool-prices, Azerty, sallandautomatisering, 4launch, icomputers.

Wat is je budget? Nog belangrijker: wie gaat het betalen? ;)

Dit heb ik samengesteld bij Azerty:

Processor: AMD Athlon 64 X2 3800+ (Neem de 4200+ of 4400+ als je de systeem niet zelf hoeft te betalen :))
Moederbord: Asrock 939Dual-SATA2
*Videokaart: XFX GeForce 7800 GS 256 MB
Geheugen: Kingston KVR400X64C3AK2/2G, 2048 MB, DDR, PC3200, 400 MHz, (2x 1GB) (Kingston en Corsair, OCZ hebben levenslange garantie, dat zou eerder nemen dan Twinmos)
Harde schijf: Samsung Spinpoint, 160 GB, 7200 rpm, 8 MB, Serial ATA300 (is wel wat aan de krappe kant voor de toekomst, maar moet je zelf weten wat je ermee gaat doen)
*Monitor: Medion 17” TFT
DVD brander: Lite On SHW-16H5S-05C, ATAPI/E-IDE, wit, OEM
Behuizing: Cooler Master Centurion 534, Zilver (aan de voorkant zit al een 120mm blauwe led fan voor de harde schijf)
Koeler voor de achterkant: Nexus 120MM Case Fan Zwart Wit, 120 x 120 x 25 mm
Geluidskaart: Creative SoundBlaster X-Fi XtremeMusic, Retail (is vrij duur, je kan misschien ook Audigy 4 nemen)
*Luidsprekers: Dolby Digital 5.1 Surround Set
Muis: Logitech G5 Laser Mouse Special Edition, , Retail (heeft zilvere kleur)
Toetsenbord: Logitech G15 Gaming Keyboard, Zwart, Retail (is vrij duur, alleen nemen als je niet zelf hoeft te betalen)
Voeding: Seasonic S12-500, 500 Watt, Retail (zeer goede voeding, die erg stil is met hoge efficiency, dus minder hoge stroomrekening)
Kabel: OEM 220V aansluitkabel

* die heb je al

Totaal € 1039,17

• JumperJack
Archimond schreef op zaterdag 13 mei 2006 @ 00:47:
Het is voor een beginnende tweaker handig om alles bij 1 winkel te kopen.
In de shopsurvey kan je zien welke winkels het hoogste scoren. Kies 3-5 winkels en stel overal dezelfde configuratie samen. Kies daarna de goedkoopste.
Enkele goeie winkels: cool-prices, Azerty, sallandautomatisering, 4launch, icomputers.

Wat is je budget? Nog belangrijker: wie gaat het betalen? ;)

Dit heb ik samengesteld bij Azerty:

Processor: AMD Athlon 64 X2 3800+ (Neem de 4200+ of 4400+ als je de systeem niet zelf hoeft te betalen :))
Moederbord: Asrock 939Dual-SATA2
*Videokaart: XFX GeForce 7800 GS 256 MB
Geheugen: Kingston KVR400X64C3AK2/2G, 2048 MB, DDR, PC3200, 400 MHz, (2x 1GB) (Kingston en Corsair, OCZ hebben levenslange garantie, dat zou eerder nemen dan Twinmos)
Harde schijf: Samsung Spinpoint, 160 GB, 7200 rpm, 8 MB, Serial ATA300 (is wel wat aan de krappe kant voor de toekomst, maar moet je zelf weten wat je ermee gaat doen)
*Monitor: Medion 17” TFT
DVD brander: Lite On SHW-16H5S-05C, ATAPI/E-IDE, wit, OEM
Behuizing: Cooler Master Centurion 534, Zilver (aan de voorkant zit al een 120mm blauwe led fan voor de harde schijf)
Koeler voor de achterkant: Nexus 120MM Case Fan Zwart Wit, 120 x 120 x 25 mm
Geluidskaart: Creative SoundBlaster X-Fi XtremeMusic, Retail (is vrij duur, je kan misschien ook Audigy 4 nemen)
*Luidsprekers: Dolby Digital 5.1 Surround Set
Muis: Logitech G5 Laser Mouse Special Edition, , Retail (heeft zilvere kleur)
Toetsenbord: Logitech G15 Gaming Keyboard, Zwart, Retail (is vrij duur, alleen nemen als je niet zelf hoeft te betalen)
Voeding: Seasonic S12-500, 500 Watt, Retail (zeer goede voeding, die erg stil is met hoge efficiency, dus minder hoge stroomrekening)
Kabel: OEM 220V aansluitkabel

* die heb je al

Totaal € 1039,17
heel erg bedankt voor dit lijstje, ik heb er erg veel aan gehad. de muis en toetsenbord ging ik toch niet kopen dus dat kwam uit op 900 euro, maar ik ga waarschijnlijk wel voor de 4400+ :Y)

in ieder geval vroeg ik mij nog één ding af. in de pc die ik nu heb zit aan de voorkant een heel bord met 4 usb aansluitingen, zon flash stick, memory stick etc. etc. etc. ik heb niet kunnen vinden of deze al standaart in de coolermaster Mystique zit, maar volgens mij niet. maar een groter probleem is dat ik zoiets helemaal nergens kan vinden (zonder kast)... :?

No Signature here

• To_Tall
  • Laatst online: 15:23
Die uitbreidings slot zit niet standaard op een cooler master.

Veel tweakers kopen die kasten en gebruiken veel al die extra's niet. veelal overbodig vind ik zelf ook.. heb een printer in het netwerk die de flash stiks aan kan anders koop je zo'n extra kastje voor op je usb aansluitingen..

ze zijn echter wel te koo voor rond de 20 €

A Soldiers manual and a pair of boots.

• Archimond
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-01 22:31

Archimond

Lopende Helpdesk

Misschien zijn deze dingen een optie:
Kijk eens op deze link http://www.azerty.nl/prod...icht/86/1/diskdrives.html
naar TEAC 3,5 diskettestation + 7-in-1 Cardreader
Of hier: http://www.azerty.nl/prod...shcard-reader-writer.html
Waarbij de Sunbeam 20-in-1 Superior Panel de meeste functies heeft.

Dell en Medion gebruiken vaak handige cardreaders aan de voorkant, maar ik weet niet waar ze die dingen vandaan hebben.

• JumperJack
Archimond schreef op zondag 14 mei 2006 @ 16:02:
Misschien zijn deze dingen een optie:
Kijk eens op deze link http://www.azerty.nl/prod...icht/86/1/diskdrives.html
naar TEAC 3,5 diskettestation + 7-in-1 Cardreader
Of hier: http://www.azerty.nl/prod...shcard-reader-writer.html
Waarbij de Sunbeam 20-in-1 Superior Panel de meeste functies heeft.

Dell en Medion gebruiken vaak handige cardreaders aan de voorkant, maar ik weet niet waar ze die dingen vandaan hebben.
ik heb op dit moment inderdaad een medion pc, dus dat is inderdaad de reden dat ik ermee kwam.
iig bedankt voor de links :P

No Signature here

• schiffeb
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15-01 13:49
Ik zou persoonlijk lekker die 4200+ nemen die 4400+ zal wel stuk duurder zijn en qua prestatie gaat daar het verschil toch niet in zitten. Tenzij er wat meer cache ofzo op zit ben er zelf niet zo meer in thuis op het moment.

Verwijderd

schiffeb schreef op maandag 15 mei 2006 @ 14:32:
Ik zou persoonlijk lekker die 4200+ nemen die 4400+ zal wel stuk duurder zijn en qua prestatie gaat daar het verschil toch niet in zitten. Tenzij er wat meer cache ofzo op zit ben er zelf niet zo meer in thuis op het moment.
als ik uitga van een X2 4200 en een X2 4400 is er een verschil in cache; de 4200 heeft 2 x 512kb, en de 4400 2 x 1mb. Verder ben ik niet echt thuis in de prestaties van deze cpu's, maar de prijs verschilt 100 euro (bron: cool prices). Ik denk niet dat verschil zo groot zal zijn als in de prijs uitgedrukt wordt, dus daarom zou ik voor een 4200 gaan. Kan je die 100 euro nog uitgeven aan iets anders ;)

• JumperJack
Verwijderd schreef op maandag 15 mei 2006 @ 14:36:
[...]

als ik uitga van een X2 4200 en een X2 4400 is er een verschil in cache; de 4200 heeft 2 x 512kb, en de 4400 2 x 1mb. Verder ben ik niet echt thuis in de prestaties van deze cpu's, maar de prijs verschilt 100 euro (bron: cool prices). Ik denk niet dat verschil zo groot zal zijn als in de prijs uitgedrukt wordt, dus daarom zou ik voor een 4200 gaan. Kan je die 100 euro nog uitgeven aan iets anders ;)
owkee. bedankt voor de informatie, zal nog ff wat erover opzoeken :)

No Signature here

• schiffeb
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15-01 13:49
JumperJack schreef op maandag 15 mei 2006 @ 16:41:
[...]

owkee. bedankt voor de informatie, zal nog ff wat erover opzoeken :)
Door het cache verschil loont het denk ik wel de moeite die zwaardere te nemen:)

Verwijderd

Cache boeit niet/nauwelijks :) 4200+ is goed genoeg en is makkelijk te oc'en naar een 4400+ en hoger. Kzou die €100,- lekker uitgeven aan iets anders of gewoon houden natuurlijk ;)

Verwijderd

idd, als je even op internet kijkt zie je dat de prestaties niet zo ver uit elkaar liggen, meer in de trent van heel goed naar verschrikkelijk goed ofzo, en dan praat je alsnog over 5 tot 10% volgens mij.

Dus neem de 4200 en gooi die 100 euro in een nóg betere videokaart oid :)

Verwijderd

Ja, maar het verschil tussen een X2 3800+ en een X2 4200+ is nog kleiner dan het verschil tussen X2 4400+ en X2 4200+ dus neem dan maar meteen die X2 3800+.

• Thorin
  • Niet online

Thorin

Batman = Róbin's sidekick

JumperJack schreef op zaterdag 13 mei 2006 @ 11:46:
[...]

in ieder geval vroeg ik mij nog één ding af. in de pc die ik nu heb zit aan de voorkant een heel bord met 4 usb aansluitingen, zon flash stick, memory stick etc. etc. etc. ik heb niet kunnen vinden of deze al standaart in de coolermaster Mystique zit, maar volgens mij niet. maar een groter probleem is dat ik zoiets helemaal nergens kan vinden (zonder kast)... :?
Aan de bovenkant zit een randje met 2 usb, 1 firewire en audio (mic+speakers) Afbeeldingslocatie: http://www.coolermaster-europe.com/product_common_images/cb3fbde00b96b15e8c69a8552f8be2ba.jpg
of bedoelde je dat niet?

BTW: als je die kast hebt, kan je dan ff een uitgebreide review posten? Ik zit eraan te denken om die ook te kopen B)
Verwijderd schreef op woensdag 17 mei 2006 @ 17:26:
Ja, maar het verschil tussen een X2 3800+ en een X2 4200+ is nog kleiner dan het verschil tussen X2 4400+ en X2 4200+ dus neem dan maar meteen die X2 3800+.
I agree, maar wat ik zou doen is een Opteron 170 pakken. Die heeft 2x2GHz cores, 2x1MB cache en kost maar rond de 390 euro...

[ Voor 20% gewijzigd door Thorin op 20-05-2006 14:10 ]

Een 0 is slechts een 1 in ontkenningsfase

• JumperJack
Thorin schreef op zaterdag 20 mei 2006 @ 14:05:
[...]

Aan de bovenkant zit een randje met 2 usb, 1 firewire en audio (mic+speakers) [afbeelding]
of bedoelde je dat niet?

BTW: als je die kast hebt, kan je dan ff een uitgebreide review posten? Ik zit eraan te denken om die ook te kopen B)

[...]

I agree, maar wat ik zou doen is een Opteron 170 pakken. Die heeft 2x2GHz cores, 2x1MB cache en kost maar rond de 390 euro...
over die processor ben ik nog aan het denken... en een rewiev van die kast zal ik wel maken als ik die ga kopen :)

en bedankt voor je arendsogen om dat stripje te laten opvallen ;)

No Signature here

Pagina: 1