Beste mensen, ik heb een probleem met een matrixformule! Ik wil namelijk graag een jokerteken in verwerken. Helaas, het lukt mij niet. Het gaat om de volgende formule:
deze pakt zijn gegevens de de volgende tabel:
Het punt is alleen, nu werkt het omdat het een exacte match is maar zodra ik probeer deze formule met een joker teken te maken dan werkt hij niet meer. Als ik dus bijvoorbeeld inplaats van een K een woord in die cel heb staan en ik wil weten in hoeveel cellen het woord begint met een k en in de cel ernaast 'n 1 staat dan lukt dat niet. Ik vind het lastig om het probleem helder te formuleren, dus ik hoop dat dit enigzins gelukt is
Kan iemand mij misschien hierbij een tip geven?
Alvast bedankt!
code:
1
| { =SOM(ALS((C1:C2=D4)*(D1:D2=E4);1;0)) } |
deze pakt zijn gegevens de de volgende tabel:
A | B | C | D | E | F |
1 | k | 1 | |||
2 | k | 1 | |||
3 | |||||
4 | formule | cell 1 | cell 2 |
Het punt is alleen, nu werkt het omdat het een exacte match is maar zodra ik probeer deze formule met een joker teken te maken dan werkt hij niet meer. Als ik dus bijvoorbeeld inplaats van een K een woord in die cel heb staan en ik wil weten in hoeveel cellen het woord begint met een k en in de cel ernaast 'n 1 staat dan lukt dat niet. Ik vind het lastig om het probleem helder te formuleren, dus ik hoop dat dit enigzins gelukt is