Externe harde schijf sharen?

Pagina: 1
Acties:

• Muramasa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23:32
Beste tweakers,

Ik loop sinds kort tegen een probleempje aan: Ik wil op mijn laptop de bestanden benaderen die op mijn externe harde schijf staan, die aangesloten is op een desktop PC. Alles werkt, maar als ik mijn desktop PC uitschakel, en later weer opstart, is de gedeelde externe harde schijf weg, en moet ik hem weer opnieuw delen.

Ik zoek een oplossing om niet elke keer na een reboot van mijn PC de externe harde schijf opnieuw te hoeven delen.

Heeft iemand hier een oplossing voor?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Krijgt het ding wel iedere keer dezelfde driveletter? Zo niet, gooi hem dan eens op een vaste driveletter (ergens achter in het alfabet, voor een drive die zeker niet gebruikt wordt door bijv een cardreader ofzo). Als je hem dan sharet moet het werken, tenminste, bij mij is het zo dat het onder win2k en winxp zo werkt.

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-12-2025
Met het commando "net share" in dos-prompt kan je een schijf/directory delen. Als je zorgt dat de externe harddisk altijd de zelfde drive letter krijgt, kan je een .bat bestandje maken met het net share commando, die je automatisch laat opstarten bij het opstarten van de computer of bij het aansluiten van een externe harddisk.

[ Voor 4% gewijzigd door djexplo op 09-05-2006 14:42 ]

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

• Muramasa
Ik heb de schijf nu op Drive Letter S: staan, dus daar ligt het probleem niet. Hoe zou ik een scriptje kunnen maken, dat elke keer als ik hem aansluit, de PC er automatisch een gedeelde schijf van maakt?

Ik heb geen ervaring met dit soort scripts, dus ik hoop dat jullie mij hier een beetje mee kunnen helpen (of misschien een linkje naar een tutorial geven, of iets dergelijks :)).

• Tom_G
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 27-02 09:04
Staat jouw externe schijf altijd aan bij het opstarten van de pc? Zo ja dan zou er geen probleem mogen zijn.

Windows houd nl. alle shares bij in het register. Schakel deze bvb uit op een gegeven moment, en je zorgt dat ze later terugaanstaat terwijl pc opstart, dan staat deze normaal gezien ook terug geshared.

• Muramasa
Meestal heb ik de harde schijf inderdaad uit staan wanneer ik mijn PC aan zet. Is er geen manier waarop de Windows de share onthoudt, zelfs als de externe harde schijf uit staat tijdens het opstarten?
Pagina: 1