[Enquete] Invloed van in-game advertenties op koopgedrag

Pagina: 1
Acties:
  • 174 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kneep
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 31-01-2024
In-game adverteren is het laatste jaar enorm gegroeid, en dat zal het de komende jaren nog meer gaan doen. Volgens Nielsen heeft in-game adverteren het afgelopen jaar 75 miljoen dollar opgeleverd en zal het in het jaar 2010 3 miljard kunnen opleveren.

Voor mijn studie Bedrijfscommunicatie en Digitale Media aan de Universiteit van Tilburg moeten we een engels onderzoeksrapport opstellen. Naar aanleiding van een nieuwsbericht op de frontpage van Tweakers.net heb ik dus gekozen voor de invloed van in-game advertenties op het koopgedrag van gamers.

Ik zoek daarom mensen die even mee zouden kunnen helpen aan dit onderzoek. Hoe meer respondenten, hoe betrouwbaarder het rapport zal gaan worden.
Het invullen van de vragenlijst zal nog geen 4 minuten in beslag nemen, en je zou er mij een enorm plezier mee doen.

Ik zou daarom graag iedereen willen vragen om de online enquete in te vullen:
*knip* Link verwijderd om het rapport te gaan schrijven...
En ik wil alvast iedereen bedanken die heel even de tijd neemt om mee te werken.

Het uiteindelijke rapport zal ik hier ook plaatsen, en die zal vanwege het vak in het engels zijn.

Ik wil Terr bedanken voor de toestemming om een topic te mogen openen voor dit onderzoek.

[ Voor 5% gewijzigd door Kneep op 14-05-2006 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steffie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:38

Steffie

Opaque

Done.

Heb nog wel een vraagje. Uit jouw topicstart wordt me niet duidelijk wie het die 75 miljoen dollar heeft opgeleverd. Komt dit bedrag volgens Nielsen ten bate van de game producers, of betreft dit omzet uit verkopen ten bate van in-game adverteerders?

[ Voor 3% gewijzigd door Steffie op 09-05-2006 14:12 ]

With the sun and the moon on either side of his helmet, a new star is born in the name of Valentino Rossi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-10 22:12

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Ingevuld ;)

Vraag 11 (Hoeveel geld geeft u gemiddeld maandelijks uit aan andere zaken?) vond ik wat vaag maar dat is je vergeven.

Dit keer iig een fatsoenlijk opgezette enquete.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kneep
Steffie schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 14:10:
Done.

Heb nog wel een vraagje. Uit jouw topicstart wordt me niet duidelijk wie het die 75 miljoen dollar heeft opgeleverd. Komt dit bedrag volgens Nielsen ten bate van de game producers, of betreft dit omzet uit verkopen ten bate van in-game adverteerders?
Volgens dit artikel op de frontpage: http://www.tweakers.net/nieuws/40418/,
kwam dit bedrag ten goede aan de gamefabrikanten.

Bedankt alvast voor het invullen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:47

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Inderdaad vraag 11 is een beetje een aparte vraag. Mensen die boodschappen doen voor 5 man zijn gauw al een paar honderd euro kwijt exclusief uitgaan etc.
Tevens wordt er op het einde dubbele vragen gesteld:
"Bent u een man/vrouw" en "wilt u op de hoogte blijven". Misschien was dat laatste overbodig :)

Verder heb ik hem ingevuld ;)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Mja, nog een puntje van kritiek/toevoeging.

Als ik gran turismo speel zit er reclame in. Maar ook de auto's zelf zijn van een bepaald merk. Nu heb ik het geluk dat ik veel van de auto's als ik eenmaal aan het werk ben zou moeten kunnen betalen. Rijdt deze echter erg brak in gran turismo dan zal ik hem nieteens overwegen. Een soort extra reclame dus, beschouw het als een soort proefrit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:47

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Oeh, en waar is de Privacy Statement eigenlijk?
Student&Onderzoek respecteert uw privacy: Privacy Statement

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bateau
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-10 10:35
Ingevuld :)

Bij vraag 11 zou ik inderdaad iets specifieker zijn. Wat bedoel je precies met "andere zaken"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik had bij vraag 11 ook zoeits van ??. Als je een eigen huishoudentje hebt kom je sowieso in de een na hoogste of hoogste categorie uit, dus tja, beetje nutteloze vraag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ingevuld! ;)

Op de vraag 'Opmerkingen over invloed van in-game reclame op uw koopgedrag?' heb ik het volgende geantwoord:

Persoonlijk denk dat het geen directe invloed heeft op mijn koopgedrag; ik zal in de meeste gevallen niet ineens positiever over een product gaan denken waarna ik het aanschaf. Wel denk dat in-game reclame het imago van een bedrijf kan verhogen en daarmee samenhangend ook van invloed kan zijn op toekomstig koopgedrag. Als je een goed product (in dit geval een game) gebruikt en je ziet daarbij reclame (bedrijfsnaam, product, enz) dan associeer je dit onbewust met elkaar waardoor in veel gevallen je mening over datgene waar de reclame over gaat enigszins zal verbeteren.

Aan de andere kant kan dit ook averechts werken als je de reclame associeert met een slecht product of als de reclame een vertragend effect heeft en vaak terug komt (bekend zijn de Intel, Nvidia en ATI reclames bij veel spellen als je ze opstart) en dus een hinderende werking heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Graag gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Not Pingu
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-10 18:39

Not Pingu

Dumbass ex machina

Ingevuld. Eerlijkgezegd vind ik het een beetje een 'geef mij wat statistieken op een presenteerblaadje'-enquete. Sowieso zou ik zo gauw niet meer weten of ik ooit iets dat ik gekocht heb, terugzag in een game.
Gaan jullie nog praktijktests doen met proefpersonen, bijv. kijken wat de attentiewaarde is van het plaatsen van billboards, affiches of producten in de omgeving? Ik meen me te herinneren dat een zeker spel door een frisdrankfabrikant werd gesponsord wat resulteerde in frisdrankautomaten hier en daar en lege blikjes e.d., met het merk herkenbaar in beeld.

Sowieso zie je veel nepmerken en nepreclame terugkomen in games, om een realistische omgeving te creeeren. In bijv. Chronicles of Riddick, Deus Ex: Invisible War, Freelancer etc. komen verzonnen merk- en bedrijfsnamen voor in allerlei vormen (van de blikjes cola en pakjes sigaretten op de grond tot aan de namen van wapens). Je zou kunnen controleren hoeveel merken mensen zich nog herinneren na het spelen, en waar die merken aan verbonden waren.

Er was ook nog een game waar bijv. in kantooromgevingen hardware stond van een echt bestaand bedrijf. Je moest wel op onderzoek uit om de merknaam te ontdekken, though.

[edit]
En dan zijn er nog de duidelijk gesponsorde games, maar die zie je tegenwoordig niet meer zo vaak. Zool 1 en 2 bijv. werden gesponsord door Chupa Chups, waardoor de meeste pickups dus Chupa Chups lollies waren (ipv. goudstukken, niet ipv. health).

[ Voor 20% gewijzigd door Not Pingu op 09-05-2006 15:58 ]

Certified smart block developer op de agile darkchain stack. PM voor info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-10 22:15

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Ik heb eens even naar die enquete gekeken, maar al te best zit hij niet in elkaar.
Vraag 4: Het is gebruikelijker om een bruto jaarinkomen te vragen.

Vraag 5: 'de laatste tijd'. Wat is de laatste tijd? Afgelopen maand, afgelopen jaar?

Vragen 7 en 8: Het is handiger om niet in de vraag de periode te gebruiken, maar in het antwoord. bv
10 uur per maand, 5 uur per week, 10 uur per week, 2 uur per dag enz enz

Vraag 10: zelfde als vorige, maar dan met geld ipv uren

Vraag 11: Hoeveel geef ik aan adere zaken uit? Welke andere zaken. Anders kun je net zo goed netto inkomen - wat ik aan games uitgeef doen.

Vraag 14: Het is product placement, niet replacement

Vraag 15: Ik kan me voorstellen dat het verschil tussen electronica merken en hardware merken niet bij iedereen duidelijk is.

Verder triggered de enquete niet echt nadenken. Ik heb wel eens andere markt onderzoeken gedaan en daar werd eerst gevraagd of je iets kende. Vervolgens lieten ze iets zien en vroegen ze noglmaals of je het kende. Op die manier kun je kijken of het mensen eigenlijk uberhaupt wel opgevallen is. Sowieso mis ik in de hele enquete uberhaupt of je hier de invloed van reclame kunt achterhalen. Zelfs een simpele vraag als 'Heb je wel eens iets gekocht na aanleiding van een reclame die je in een game tegengekomen bent' mist.

Verek, een tweede pagina :D

Maar goed. Ik heb 'm ingevuld. Laat voorgaande punten een goede leerschool zijn voor eventuele volgende marktonderzoeken.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kneep
Bedankt voor alle replies, helaas heb ik maar weinig tijd gehad om een degelijke vragenlijst op stellen, maar dat was voor dit vak dan ook niet echt nodig. Dus geen gebruik gemaakt van een taxonomie of facet-design. Ook het pretesten is er vanwege tijdnood een beetje bij ingeschoten.
Maar het gaat uiteindelijk toch hoe het gerapporteerd wordt, dus hopelijk kan ik dat wel voldoende doen
:Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcManiaxx
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-10 10:15

PcManiaxx

ondertitel duh

Leuk topic :)

Advertenties van games hebben op mij geen enkele invloed.

Neem nu die idiote gamereclames waar je alleen pre-rendered beelden ziet en dus niet ingame!

Advertenties die je niet de echte beelden laten zien, maar je juist aansporen de game aan te schaffen.

Vind het nogal idioot dat veel mensen een spel kopen zodra ze de beelden op internet of tijdens reclames hebben gezien. Naiëf als je maar kan zijn.

Ik bestudeer altijd de ingame beelden alvorens ik tot aanschaf overga ;)

Edit: enquete verstuurd (8>

[ Voor 8% gewijzigd door PcManiaxx op 10-05-2006 20:37 ]

Pagina: 1