Wil graag voor mijn ontwerpzaamheden op Mac een Cinema Display 23" aanschaffen, maar heb ook nog een pc staan waarop ik regelmatig game en twee monitoren gaat me te ver. Iemand hier ervaring mee? Ziet dat er een beetje uit, ook op niet-native resoluties?
Ik heb hier een 20inch staan en deze is niet anders dan andere monitoren. Ik vind het erg goed te doen ook al zeggen mensen dat zij last hebben van ghosting heb ik het nog nooit gezien. Echter zijn er wel andere "betere" monitoren voor minder te krijgen denk ik, maar dat mag jij zelf bepalen.
De Apple Cinema Displays komen als beste uit de test qua overall-prestaties.
Er zijn schermen met snellere responstijden e.d., maar in de range waarvoor
deze Appleschermen zijn bedoeld, komt het Applescherm op de 1e plaats.
De Dell schermen (widescreens) komen op een mooie 2e.
Er zijn schermen met snellere responstijden e.d., maar in de range waarvoor
deze Appleschermen zijn bedoeld, komt het Applescherm op de 1e plaats.
De Dell schermen (widescreens) komen op een mooie 2e.
Ik heb een 23" ACD die ik regelmatig aansluit op m'n Windows laptop en dat ziet er prima uit, ook in games en zelfs op niet-native resoluties (hoewel games op 1920x1200 er echt super uitzien) zonder ghosting.
Het grote nadeel vind ik dat de dvi-kabel geïntegreerd is met de kabels voor de voeding en de usb- en firewirehub. Aansluiten gaat dus wat onhandig als je de usb- en firewirekabel in de Mac wilt laten zitten zoals ik (omdat m'n Mac mini gebruik moet kunnen blijven maken van de aansluitingen in het scherm als ik hem via VNC bedien).
Helaas zijn KVM switches met DVI nog duur
Het grote nadeel vind ik dat de dvi-kabel geïntegreerd is met de kabels voor de voeding en de usb- en firewirehub. Aansluiten gaat dus wat onhandig als je de usb- en firewirekabel in de Mac wilt laten zitten zoals ik (omdat m'n Mac mini gebruik moet kunnen blijven maken van de aansluitingen in het scherm als ik hem via VNC bedien).
Helaas zijn KVM switches met DVI nog duur
Apparticle SharePoint | Apps | Articles
Canaria, off-topic welke mini heb jij, de intel? Wat is jou ervaring hiermee? Een goede desktop vervanger. Ik twijfel nog erg of in een mini zal aanschaffen of wacht totdat een tweede range intel uitkomt, echter wanneer dat het geval is blijft afwachten.
Verwijderd
2de right...
Weer typisch apple fanboy-isme.
De schermen zijn ****-duur en de panelen zijn traag en verouderd.
Dat het slechte schermen zijn heb ik niet gezegd, of niet snel genoeg voor games, maar wel trager en verouderd voor veel meer geld. De moeite niet waard imo.
Deze schermen zijn enkel het overwegen waard als je een scherm wilt dat goed bij je mac setup past, je het appletje op het scherm wilt zien, of het design ongelooflijk fantastisch vindt (wat het ook is, maar dan moet je maar zien of je daarvoor zoveel extra wil neerleggen)
In 20" breedbeeld is bvb de Viewsonic VX2025WM (klik) veel geschikter en beter van kwaliteit, voor 500€
In de 24" klasse is de 2405 natuurlijk onverslaanbaar, gelijkaardige kwaliteit voor een 900 tal euro.
Een inch meer dan de 23" ACD. MVA (dell) ipv IPS (apple), MVA is iets fijner, maar dat is helemaa persoonlijk natuurlijk. Verstelbare voet in alle (!) richtingen. Boven onder links rechts kantelen draaien.
Enz...
Maak je keuze zou ik zeggen
Ik heb zelf een G4 mini (1,25GHz, 1GB intern, zie verder specs onder 4444 in sig). Als desktopmachine voor internet, mail, iTunes, downloaden en niet te zware applicaties voldoet hij prima. Het is wel traag, maar anders dan bij Windows is de schaal tussen snel en onwerkbaar traag groot. Ik maak bijvoorbeeld zelden mee dat een applicatie hangt of stilstaat, ook al heb ik er al meer dan tien open. Het lijkt gewoon wel of geheugen- en processorgebruik beter wordt verdeeld onder Mac OS X.
Met een 23" scherm heeft hij ondanks de slechts 32MB van de Radeon 9200 geen enkel probleem. Alleen is de beeldopbouw onder Mac OS X anders dan bij Windows waardoor de verversing iets minder snel aanvoelt, wat je voornamelijk merkt op grotere schermen en bij snel scrollen.
Met een 23" scherm heeft hij ondanks de slechts 32MB van de Radeon 9200 geen enkel probleem. Alleen is de beeldopbouw onder Mac OS X anders dan bij Windows waardoor de verversing iets minder snel aanvoelt, wat je voornamelijk merkt op grotere schermen en bij snel scrollen.
En dit is weer typisch "anti-apple fanboy-isme"Verwijderd schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 15:12:
[...]
2de right...
Weer typisch apple fanboy-isme.
[...]
Ik zit hier nu toevallig naast een Dell 2405. In beeldkwaliteit is er gewoon ontzettend weinig verschil. Dat blijkt ook als je een overzicht zou maken van alle beschikbare vergelijkende reviews.
Verwijderd
You're reaching...Canaria schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 15:22:
[...]
En dit is weer typisch "anti-apple fanboy-isme"
Ik zit hier nu toevallig naast een Dell 2405. In beeldkwaliteit is er gewoon ontzettend weinig verschil. Dat blijkt ook als je een overzicht zou maken van alle beschikbare vergelijkende reviews.
Lees toch gewoon wat er LETTERLIJK staat:
Euh... En ja ik meen wat ik zeg, want wij jij beweert kan ik gemakkelijk terugkaatsen. Ontzettend weinig verschil, maar dat voor 400€ minder of zo, daar ligt het verschil (en extra aansluitmogelijkheden uiteraard, extra features dus)In de 24" klasse is de 2405 natuurlijk onverslaanbaar, gelijkaardige kwaliteit voor een 900 tal euro.
Ik spreek mij niet uit over wie op welke manier z'n budget moet besteden, of waarom je extra features al dan niet belangrijk zou moeten vinden. Het is mij allemaal om het even. Als iemand graag wat meer uitgeeft omdat hij het een mooier scherm vindt... prima... Of niets geef om extra aansluitingen en ergonomie.. ook prima.. Kan best zijn hoor, ik heb ook niets aan extra aansluitingen, maar er zijn er natuurlijk evenveel die het dan wel weer belangrijk vinden.
Natuurlijk vind ik het niet meer dan normaal dat ik op een forum waar toch vaak wel veel heel prijsbewuste tweaker zitten, die elke laatste euro willen besparen (vaak onterecht imo, maar goed), wijs op het prijsvoordeel van een dell 24" tov de apple cinema display. Met het verschil kan je ook al heel wat leuke dingen kopen voor bij je mac/pc... Gewoon feiten dus, een algemeen aanvaarde consensus na het lezen van heel wat reviews (en ik heb er zoal wat gelezen, dus daar kan je me niet op aanspreken)
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2006 15:54 ]
Wat een anti-applefanboy-isme weer Alvi 
Ja er zijn misschien schermen met een betere resolutie/snelheid e.d.
Maar de meeste PC-schermen zijn gewoon ronduit lelijk. Je betaalt
natuurlijk ook een stuk voor design, en iedereen weet dat je bij Apple
ook een stukje voor de naam betaald.
En de reviews geven zelf aan dat qua prestaties de 20" appleschermen
beter uit de bus komen dan die van Dell. Dell heeft meer aansluitingen
en opties, maar qua beeld is die van Apple beter. Dat heeft niets met
Applefanboy te maken, dat zijn gewoon feiten. En ook ik heb een berg
reviews gelezen...
Ja er zijn misschien schermen met een betere resolutie/snelheid e.d.
Maar de meeste PC-schermen zijn gewoon ronduit lelijk. Je betaalt
En de reviews geven zelf aan dat qua prestaties de 20" appleschermen
beter uit de bus komen dan die van Dell. Dell heeft meer aansluitingen
en opties, maar qua beeld is die van Apple beter. Dat heeft niets met
Applefanboy te maken, dat zijn gewoon feiten. En ook ik heb een berg
reviews gelezen...
Verwijderd
Maar gast, lees je eigenlijk wel wat er staat, of kunnen hollanders niet meer lezen misschien....
Dat dell scherm is echt niet zo lelijk (en ja, er zijn er die gewoon veel lelijker zijn, hp, acer, enz...)Ja er zijn misschien schermen met een betere resolutie/snelheid e.d.
Maar de meeste PC-schermen zijn gewoon ronduit lelijk.
Maar dat is hier totaal niet the point en puur persoonlijk
NOGMAALS, LEES WAT ER STAAT ...Je betaalt
Blind geworden of zo? Als ik in mijn vorige posts zou gaan kijken zou je zien dat ik inderdaad akkoord ga met het feit dat het hele prachtige schermen zijn, hell, het staat zelfs in deze thread al twee keer of zoAls iemand graag wat meer uitgeeft omdat hij het een mooier scherm vindt... prima
Ik ben de EERSTE om toe te geven dat je voor design betaalt, en die het zelf nog zou doen ook. Alhoewel ik als student aan een heel strak budget zit.
Ik ben van plan m'n pc te verkopen en een mac mini te halen, die op alle gebied 1/3 tot 1/2 van de specs is van mijn pc, en grafisch ontelbaar keer minder, en ik zal veel verlies doen op deze transactie, en waarom? VOOR HET DESIGN oa... Enough said denk ik. En ik geef NOOIT zomaar onberedeneerd geld uit aan impulsaankopen, dus ergens moet ik toch wel de meerwaarde zien van het concept mac mini en dat in rekening brengen als iets waar ik voor wil betalen.
Heel goed, gefeliciteerd. Dat zijn geen feiten, dat zijn interpretaties. Bij de 20" is de beeldkwaliteit gewoon nauwelijks te onderscheiden van andere 20". Niet beter, en niet slechter. Als je vergelijkt met de 20" dell that is. De nieuwe 20" mva panelen zijn effectief gewoon beter, je gaat nu toch niet ontkennen dat 2-3 jaar evolutie geen betere schermen zal opleveren. Dat alleen al strekt tot conclusies.maar qua beeld is die van Apple beter. ...dat zijn gewoon feiten... En ook ik heb een berg
reviews gelezen...
Een voorbeeld, de NEC is op alle punten superieur (contrast alleen al bvb, geen sterk punt van die ACD's vergeleken met andere schermen) En NEC is op zich al een heel duur merk, en dan is de ACD nog eens 150 euro duurder?!! Ik weet niet hoor, maar je moet toch wel heel hard van het design houden dan om er dat extra voor neer te tellen. => Review breedbeeld schermen 20"
En voor de laatste maal, design is voor mij evenzeer een 'spec' als alle technische specs, en het is voor iedereen afhankelijk in welke mate ze dat willen laten doorwegen, net zoals dat voor technische specs geldt. En wat anderen doen interesseert me helemaal niets, maar als ik op een neutrale manier interpretaties wil brengen, dan doe ik dat... Dat jij je op je apple teentjes getrapt voelt, VOLLEDIG ONTERECHT is mijn probleem niet.
Dit is dan ook mijn laatste reply hier, omdat deze discussie gewoon zinloos is...
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2006 16:26 ]
Om nog wat meer olie op het vuur te gooien.
Maar gebruiken Dell en Apple niet dezelfde panelen? En is dus de kwaliteit eigenlijk precies hetzelfde?
Zie dit artikle http://www.anandtech.com/...s/showdoc.aspx?i=2400&p=1
Maar gebruiken Dell en Apple niet dezelfde panelen? En is dus de kwaliteit eigenlijk precies hetzelfde?
Zie dit artikle http://www.anandtech.com/...s/showdoc.aspx?i=2400&p=1
Edit: ok, artikel van april 2005. Maar misschien is er niks veranderd bij beide bedrijven. Kan zo geen recenter artikel vinden.As unique as Apple's Cinema display might be in the world of 19" to 21" flat panel displays, it shares the same LG.Philips panel as the Dell UltraSharp 2005FPW. There happens to be only a single panel manufacturer capable/willing to mass produce wide screen, high resolution flat panel displays for the PC market. Since these two displays are so similar, we thought it only necessary to review both side by side. Several sources have claimed that the 2005FPW had numerous discoloration problems and generally poor image quality. Obviously, if one of our displays demonstrates imperfections, we would expect to see both displays to be flawed. However, the Dell and Apple displays utilize different backlights, so we are open to the thought that there will be some dissimilarities between the units.
[ Voor 7% gewijzigd door The_DoubleU op 09-05-2006 16:42 ]
Hey Alvi, hou jij je lekker in ofzo... uiteindelijk geven we hier allemaal onze mening over
wat wij denken te weten of niet soms? Dus hou asjeblieft die grote smoel van je.
Dat ik een reactie geef op wat jij schrijft houdt niet in dat ik je probeer te flamen,
dus zo'n ***reactie mag je wat mij betreft gewoon laten.
Ik weet niet hoe je erbij komt dat ik een apple fanboy ben trouwens.
Ik werk op een mac en ik heb er een, maar ik verkoop mijn iMac G5 voor een
Mac Mini en een PC. Wat dat betreft ben ik behoorlijk neutraal zelfs.
En ik lees de topics inderdaad wel, maar soms reageert er iemand waar ik
op in wil gaan, onafhankelijk van wat er 2 of 3 posts erboven al is gezegd.
En ja, Dell en Apple gebruiken dezelfde panelen (die van Philips inderdaad)
wat wij denken te weten of niet soms? Dus hou asjeblieft die grote smoel van je.
Dat ik een reactie geef op wat jij schrijft houdt niet in dat ik je probeer te flamen,
dus zo'n ***reactie mag je wat mij betreft gewoon laten.
Ik weet niet hoe je erbij komt dat ik een apple fanboy ben trouwens.
Ik werk op een mac en ik heb er een, maar ik verkoop mijn iMac G5 voor een
Mac Mini en een PC. Wat dat betreft ben ik behoorlijk neutraal zelfs.
En ik lees de topics inderdaad wel, maar soms reageert er iemand waar ik
op in wil gaan, onafhankelijk van wat er 2 of 3 posts erboven al is gezegd.
En ja, Dell en Apple gebruiken dezelfde panelen (die van Philips inderdaad)
[ Voor 34% gewijzigd door Kapotlood op 09-05-2006 16:55 ]
Liefjes, bedankt voor de alle input hoor, maar we dwalen een beetje af. Mijn vraag was of er iemand was die ervaring heeft met PC gamen op een 23" apple cinema display. Mijn keuze voor dat scherm ligt in hoge mate vast, tenzij ik erachter kom dat ik dat niet fijn zal kunnen doen.
Ik heb daar nu een positief antwoord op. Hoera! Da's 1.
Ook de input mbt geintegreerde voedings/video/etc kabel is zeer nuttig, Daar moet ik echt wat meer research naar doen om een handige oplossing te vinden. Da's 2.
Ik heb verder nog geen DVI KVM gevonden die 1900x1200 ondersteunt. Da's wel een dingetje als ik daar zo'n €150 ex voor neer moet tellen. Iemand een idee? (Da's 3!)
Ook de input mbt geintegreerde voedings/video/etc kabel is zeer nuttig, Daar moet ik echt wat meer research naar doen om een handige oplossing te vinden. Da's 2.
Ik heb verder nog geen DVI KVM gevonden die 1900x1200 ondersteunt. Da's wel een dingetje als ik daar zo'n €150 ex voor neer moet tellen. Iemand een idee? (Da's 3!)
puntje 2;
Misschien dat een kleine DVI-verlengkabel uitkomst bied wat betreft bekabeling
als je dat makkelijker vindt? Op zich is het natuurlijk wel zo fijn dat de bekabeling
van tevoren al zo goed mogelijk is weggewerkt cq geïntegreerd met de voeding.
punt 3;
Heb je zo'n kvm-switch echt nodig? Op zich kun je natuurlijk gewoon 1 computer
tegelijk aan hebben staan, en even kabels verwisselen/opstarten als je de andere
gaat gebruiken. Maar misschien dat deze site je meer uitkomst biedt: http://www.kvmware.nl/
Misschien dat een kleine DVI-verlengkabel uitkomst bied wat betreft bekabeling
als je dat makkelijker vindt? Op zich is het natuurlijk wel zo fijn dat de bekabeling
van tevoren al zo goed mogelijk is weggewerkt cq geïntegreerd met de voeding.
punt 3;
Heb je zo'n kvm-switch echt nodig? Op zich kun je natuurlijk gewoon 1 computer
tegelijk aan hebben staan, en even kabels verwisselen/opstarten als je de andere
gaat gebruiken. Maar misschien dat deze site je meer uitkomst biedt: http://www.kvmware.nl/
Verwijderd
Haha, ja ik vind mezelf ook wel lief overkomenVerwijderd schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 16:58:
Liefjes, bedankt voor de alle input hoor, maar we dwalen een beetje af. Mijn vraag was of er iemand was die ervaring heeft met PC gamen op een 23" apple cinema display. Mijn keuze voor dat scherm ligt in hoge mate vast, tenzij ik erachter kom dat ik dat niet fijn zal kunnen doen.
Ik heb een ACD 20" inch en speel daar op Windows ook regelmatig spellen mee, ziet er allemaal piekfijn uit en Half-Life 2 bijvoorbeeld is echt te mooi voor woorden op 1680x1050
Ik gebruik 'm in combinatie met een Geforce 7800GTX, dus dat draagt ook wel bij aan de kwaliteit. Let wel op dat je de juiste videokaart met de juiste ondersteuning voor de DVI aansluiting op het scherm.
Some people manage by the book, even though they don't know who wrote the book or even what book.
En praten we hier niet om een 23" scherm, Alvi ? Dus wat kan ons die 20" nou schelen... Als je daarvoor nou een nieuw topic opent, kan je lekker daar verder. Met jezelf.
Very funny, Scotty... Now beam down my clothes !
Een Geforce 6600 GT zit erin. Zal wel niet lopen op de hoogste res. in HL 2, maar het is wel de kaart die er in de Apple shop voor wordt aangeraden, dus hij zou het moeten doen.Let wel op dat je de juiste videokaart met de juiste ondersteuning voor de DVI aansluiting op het scherm.
Inderdaad ga ik die KVM maar ff laten schieten. Ik plug wel om als dat nodig is.
Dank allemaal voor de input. Zodra ik ruimte gemaakt heb komt 'ie er in hoor.
Verwijderd
bedoel je dat je voor 2 pc's 1 scherm wil. dan kun je gewoon een switchje kopen bij de pchandel. heb ik ook. je sluit er je toetsenboord+muis en beelscherm op aan.
Als ik dan dubbel op control druk ga ik naar de ander. harstikke handig!
Als ik dan dubbel op control druk ga ik naar de ander. harstikke handig!
Hallotjes: bij een ACD is dat wat gecompliceerder aangezien die alleen een DVI-ingang heeft en dergelijke KVM-switches nogal wat prijziger en zeldzamer zijn.
Is het mogelijk dit scherm met de DVI connector via een adapter op een VGA poort op de PC aan te sluiten?
bestaan er [monitor] DVI > VGA [PC] adapters?
bestaan er [monitor] DVI > VGA [PC] adapters?
Ja, die bestaan wel degelijk. Even zoeken in de Apple online store en je vind verschillende merken. Denk wel aan een minimale prijs van rond de 100 euro, en de kwaliteit is niet echt je-van-het. Een nieuwe videokaart is wellicht een betere optie. Overgens heten ze vga-naar-dvi adapters.
[ Voor 6% gewijzigd door Matias op 30-09-2006 01:01 ]
Ik heb een DVI KVM, de Dr. Bott Moniswitch Pro DVI SL maar die heb ik ertussenuit gevist en zit nu lekker met mijn PC op de DVI en mijn Mac via VGA => merkte geen verschil en die switch was wel zooo irritant met omschakelen...Verwijderd schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 16:58:
As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.
Gamen op een ACD 23" is onwijs relaxed
Heb hem zelf aangesloten op een DVI KVM Switch (Avocent SwitchviewDVI, deze ondersteund dus ook 1920*1200, gekocht op www.obcs.nl ~ 160 euro). Zo kan ik snel schakelen tussen m'n Windows Game-bak en m'n MacBook. Heerlijk.
Over het scherm zelf; geen ghosting; en het ziet er gewoon zeer strak uit. Meeste nieuwe games trekt me bak echter niet op 1920*1200; dus speel ik die dan op 1280*800 ... iets minder scherp; maar nog steeds mooi; en zo kan je je ook nog verheugen naar wat beters in de toekomst! (immers; wat nu niet loopt in 1920*1200, doet dat misschien over een jaartje wel en een monitor is toch wel iets voor zoveel jaar... tenminste; ik koop niet elk jaar een ACD).
Alles is lekker groot; en over gezeur dat contrast niet zo hoog is als bij andere nieuwe monitoren... ik heb me contrast altijd het laagst ingesteld; dit is fel genoeg voor mij. Daar komt bij; als je hem op z'n hoogst insteld is dit fel genoeg; ik kan me niet voorstellen dat mensen lang achter zo'n monitor gaan werken en hem NOG feller instellen... maar goed dat is persoonlijk.
Ook het gezeur over het gebrek van extra aansluitingen.... ik heb hem voor me neus staan en dus op 2 pc's aangesloten... druk op de KVM switch om te wisselen... ik heb dus niks aan rommel als PiP; composite/vga aansluitingen. Daar komt bij... waarom zou ik aan me monitor moeten zitten... de ACD kan je tilten en dat is meer dan genoeg vind ik.. waarom zou ik hem willen rotaten? er passen immers in de native resoluties 2 A4's naast elkaar... en dat werkt prettiger dan 1 (overdreven) groot A4-tje op een gerotate scherm.... Wel vind ik die integrated DVI kabel irritant... zo kan je idd niet de USB / Firewire los ergens anders in doen, maar ach dat is een klein luxe probleem.
Al met al ben ik erg tevreden met m'n ACD 23". Het is een van de weinig schermen waar je ook naar kan kijken als ie uit staat
Over het scherm zelf; geen ghosting; en het ziet er gewoon zeer strak uit. Meeste nieuwe games trekt me bak echter niet op 1920*1200; dus speel ik die dan op 1280*800 ... iets minder scherp; maar nog steeds mooi; en zo kan je je ook nog verheugen naar wat beters in de toekomst! (immers; wat nu niet loopt in 1920*1200, doet dat misschien over een jaartje wel en een monitor is toch wel iets voor zoveel jaar... tenminste; ik koop niet elk jaar een ACD).
Alles is lekker groot; en over gezeur dat contrast niet zo hoog is als bij andere nieuwe monitoren... ik heb me contrast altijd het laagst ingesteld; dit is fel genoeg voor mij. Daar komt bij; als je hem op z'n hoogst insteld is dit fel genoeg; ik kan me niet voorstellen dat mensen lang achter zo'n monitor gaan werken en hem NOG feller instellen... maar goed dat is persoonlijk.
Ook het gezeur over het gebrek van extra aansluitingen.... ik heb hem voor me neus staan en dus op 2 pc's aangesloten... druk op de KVM switch om te wisselen... ik heb dus niks aan rommel als PiP; composite/vga aansluitingen. Daar komt bij... waarom zou ik aan me monitor moeten zitten... de ACD kan je tilten en dat is meer dan genoeg vind ik.. waarom zou ik hem willen rotaten? er passen immers in de native resoluties 2 A4's naast elkaar... en dat werkt prettiger dan 1 (overdreven) groot A4-tje op een gerotate scherm.... Wel vind ik die integrated DVI kabel irritant... zo kan je idd niet de USB / Firewire los ergens anders in doen, maar ach dat is een klein luxe probleem.
Al met al ben ik erg tevreden met m'n ACD 23". Het is een van de weinig schermen waar je ook naar kan kijken als ie uit staat
[ Voor 8% gewijzigd door BaT op 03-10-2006 13:24 ]
Pagina: 1