Mobo of graka probleem

Pagina: 1
Acties:

• Cleetje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07-08-2024

Cleetje

Psycho Slave ++

Topicstarter
Vorige week heb ik een nieuwe Asus K8N4-E Deluxe gekocht met een nieuwe XFX Geforce 7900GT (donderdag binnen). De boel geinstalleerd en alles werkte prima. Tot afgelopen zondag wel te verstaan, toen kreeg ik bij het opstarten via mn monitor de melding dat ie geen signaal kreeg.

-Andere (werkende) monitor getest: geen resultaat
-Graka opnieuw in het slot gestopt: geen resultaat
-Graka eruit gehaald, computer booten; biepje
-Bios reset, graka opnieuw erin; probleem verholpen

Hoewel de reset het lijkt opgelost te hebben, kan ik me echter niet herinneren iets te hebben gewijzigd in de bios in de tussentijd, maar allé. Helaas duurde deze overwinning niet lang, want vanochtend begaf de boel het plotseling (en dat terwijl ik alleen een trailer wou bekijken). Het beeld vloog uit en de computer resette spontaan, maar helaas deed het beeld dus weer helemaal niks.

Ik ben vervolgens weer alles bij nagelopen:

-Graka eruit, bios reset, graka erin; geen resultaat
-Graka eruit, computer booten; geen biepje

Hmm, lijkt me dus redelijk in de buurt te komen van een gaar PCI-E slot, maar hoe weet ik dit zeker? Voor de zekerheid nog even de interne speaker nagelopen (goed aangesloten?), maar die zit er goed in. De fan op de graka draait echter gewoon vrolijk, maar ik kan me voorstellen dat het stroom krijgt via geleiding (en niet afhankelijk is van of het slot gaar is?). Overigens draait die fan ook gewoon vrolijk zonder PCI-E stroomkabeltje, dus tot twee tellen is iig gelukt.

Maar nu? Ik heb natuurlijk nog garantie op de boel, maar ik zou graag willen weten wat het meest waarschijnlijk gaar is (voor snellere afhandeling of course): de mobo of de graka? In mijn optiek lijkt de mobo de beste kanshebber, gezien het feit dat die biep maar niet komt als de graka eruit is. Overigens weet ik niet of dit van belang is, maar ik vermeld het maar even voor de zekerheid: in beide gevallen kan ik iig concluderen dat mn computer niet naar windows boot (ook niet als alles op zich is aangesloten). Waar dit dan weer op duidt is me een raadsel, maar misschien kan het helpen in het opsporen van het probleem.

Hopelijk klinken de symptonen jullie herkenbaar in de oren, want helaas heb ik geen andere middelen om oorzaken uit te sluiten. Ik heb nl. geen andere PCI-E grafische kaart om te zetten en dit is ook mn enigste PCI-E mobo.

• Hoogie2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07:24

Hoogie2004

Whohooooo

ik denk ook een mobo-probleem....
(wat zijn je verdere specs van je systeem?)

My iRacing profile | Strava

• Cleetje

Cleetje

Psycho Slave ++

Topicstarter
Hhhmm, t wordt wel erg vreemd zo. Ik heb net een harde bios reset geprobeerd door de batterij eruit te halen en opnieuw in te stoppen (en voor de zekerheid ook via de jumper) en nu krijg ik wel weer het biepje als de graka er niet in zit. Dus of ik heb de vorige keer het biepje gemist (lijkt me erg stug), of de mobo had een kater. Hoe het ook zei, hij biept weer als de graka er niet in zit, terwijl ik nog steeds geen beeld krijg.

Overigens nog een interessante "ontdekking": luisterend naar het geluid, lijkt het wel of de computer verder boot zonder graka. Zodra de graka erin zit, lijkt hij gewoon niet veel verder te komen dan de eerste ronde. Ik ga nu toch sterk de graka verdenken. Wat ik dan wel weer vreemd vind is dat ik voornl game op de computer en ik heb gisteren toch echt een groot deel van de dag de videokaart belast, vindt ik het nogal vreemd dat ie het net begeeft als ik een filmpje wil bekijken van 2 minuten.

Verdere specs zijn overigens:

-420 Watt voeding (maak gebruik van 20->24 ATX converter kabel en 2x molex->1x PCI-E converter kabel)
-AMD Athlon 3400+ (geen oc)
-3x 512MB Infineon geheugen (DDR 400)
-Maxtor Diamondmax 10 S-ATA 120 GB
-19" monitor met VGA kabel (en zodoende een DVI verloopstukje naar de graka)
-Oude SB Live 5.1 geluidskaart (ik gebruik echter tegenwoordig de onboard sound)
-Geen PCI kaarten verder
-Samsung DVD-ROM
-Samsung DVD-brander

Verwijderd

probeer eens op te starten met slechts 1 geheugenreepje erin.
werkte bij mij!!!

• Cleetje

Cleetje

Psycho Slave ++

Topicstarter
Ik krijg hem met geen mogelijkheid aan de praat, wat ik ook probeer. Hoewel ik nog steeds een beetje twijfel (ik haat het om geen spare parts te hebben :() wat de oorzaak is, heb ik de videokaart maar RMA gedaan gisteren. Het moederbord heb ik nu al een aantal keren geboot zonder kaart en hij geeft constant het biepje dat de graka mist, dus lijkt het me stug dat het m'n mobo is. Sowieso is de kans dat een graka het begeeft groter dan de mobo bij intensief gamen, vooral als daarbij de boel net doodviel tijdens het openen van een filmpje. De shop waar ik de boel heb besteld heeft hem waarschijnlijk morgen binnen, dus ik hoop snel wat van ze te horen.

Nu maar hopen dat ook zij dat ding met geen mogelijkheid aan de praat krijgen, anders baal ik helemaal. Vindt het al aardig irritant dat het ding net tijdens m'n vakantie de geest geeft. Noodgedwongen zit ik dan nu ook maar op m'n pa's pc te klooien, maar dat is ook alles behalve optimaal. Gelukkig is die met vakantie naar het buitenland, dus zit ik hem niet in de weg.

P.S. Zodra ik wat hoor, post ik het hier wel even. Vindt het zelf altijd aardig irritant als iemand met een probleem zit, je hem advies geeft en je vervolgens niks meer hoort. In ieder geval alvast dank voor het meedenken, helaas gaat het allemaal wat slomer als je geen spare parts hebt om de oorzaak goed vast te stellen.

Verwijderd

mocht de graka toch goed zijn, dan zou ik eens proberen te booten, met alleen 1 reepje ram, de cpu (doh :P ) en de videokaart en verder alles loskoppelen. Boot die dan nog steeds niet, dikke kans dan dat je mobo stuk is.

Kun je mischien ook je ram testen op je pa's pc? mits compatibel.

• Ben1985
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-05 18:40

Ben1985

Tatatata!

Kun je niet testen met een andere graka toevallig? Kun je eventueel een overleden graka uitsluiten. Mocht je nog steeds problemen hebben, test, als je die kunt regelen, ook even met een PCI graka. Dit om een eventueel een brak PCI-e slot uit te sluiten.

CM Stacker STC-T01 | Core i7 3930K | Asus P9X79 | Club3D HD7950 RoyalKing | 8x 4096GB DDR3-1600 | Samsung 840 Pro 256GB | Plextor PX-B950SA | X-Fi Elite Pro | 3x Samsung Syncmaster 214T | Windows 7 x64 Pro

Verwijderd

Nforce 4 & Diamondmax 10 HDD hebben ook problemen met elkaar (soms)
Symptomen weet ik zo 1,2,3 niet, maar misschien kun je even de HDD loshalen.
Als hij dan wel boot is het probleem de combinatie van Nforce4 en Dmax10.

Staat ergens nog een groot topic over op tweakers.

Verwijderd

-420 Watt voeding (maak gebruik van 20->24 ATX converter kabel en 2x molex->1x PCI-E converter kabel)
Verdere specs hiervan? En als ik het goed kan gebruik maken van een 20-->24 converter ook misschien wel problemen geven.

En dat je PC doorboot als er geen graka inzit is opzich niet gek, ik denk dat je in de bios de "Halt on errors" optie op none of keyboard only hebt staan.

• itsalwaysme
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:29

itsalwaysme

Graast voor DB

Verwijderd schreef op woensdag 10 mei 2006 @ 15:41:
Nforce 4 & Diamondmax 10 HDD hebben ook problemen met elkaar (soms)
Symptomen weet ik zo 1,2,3 niet, maar misschien kun je even de HDD loshalen.
Als hij dan wel boot is het probleem de combinatie van Nforce4 en Dmax10.

Staat ergens nog een groot topic over op tweakers.
dan heb je wel gewoon beeld. maar start je pc gewoon niet door. iig zo was het bij mij
maar als er een nieuwere firmware versie op de DM10 staat dan werkt het gewoon wel.

Graast voor Division Brabant
It's hardware that makes a machine. It's software that makes it work (most of the time).

• Cleetje

Cleetje

Psycho Slave ++

Topicstarter
Van mn voeding weet ik eigenlijk zeer weinig (kan nergens t stomme merk vinden, zal m later ff uit de kast schroeven en kijken of ik dan wat vind). De kast is iig A-open, maar ik wou de boxed voeding niet (350 watt). Welke ze er dan vervolgens in hebben gezet weet ik niet, maar het zou heel goed ook een A-open kunnen zijn (en nee, helaas staat het merk ook niet op de bon). Overigens heeft de voeding dus een 20 pins ATX kabel, vandaar de converter (PCI-E mobo's hebben blijkbaar allemaal 24 nodig). Verder heeft hij ook geen PCI-e connecter, vandaar ook dat ik er 1 had besteld gelijk met de 20->24 converter en de mobo en graka. Helaas had de shop de verkeerde stekker meegeleverd (geen idee waar het onding voor is ook, ziet er uit als een CPU power kabeltje), maar de graka had een converter in de doos zitten (wat achteraf dus standaard blijkt te zijn, doh) die ik heb gebruikt. Dat stomme kabeltje heb ik nu ook direct maar retour gedaan samen met de kaart, kunnen ze me direct de goeie terugsturen.

Zoals ik in de vorige post al zei, ik heb een gebrek aan spare parts, dus even een andere graka testen zit er niet in. Ik had voorheen nl een AGP graka en mobo, en het heeft weinig zin die weer in te bouwen om te testen of dat werkt ;)

Mocht de graka echter niet kapot zijn volgens de shop, dan zal ik nog even de boel testen in z'n "adam kostuum". Ik ga er dan echter van uit dat de mobo comatoos is, want de rest van de onderdelen komen uit m'n 10-maand oude PC en deden het voorheen prima (overigens, ik had voorheen een Asus K8N-E met XFX Geforce 6800 GT, weinig kans om merk-conflicten). Mocht de shop mn graka springlevend verklaren (en nog steeds niet werken in mn comp), dan haal ik wel even een nieuwe mobo in de buurt. Die dingen zijn toch niet zo duur als een graka (en veeeeeel beter verkrijgbaar bovendien) en 1 extra in voorraad is nooit verkeerd. Die kapotte ruil ik natuurlijk dan alsnog in onder garantie.

...misschien had ik gewoon even die graka moeten kortsluiten alvorens hem te versturen, dan wist ik in ieder geval zeker dat het daar ook dood aankomt... (grapje natuurlijk :P)

P.S. @ Vash: Ik zei juist dat mn PC verder lijkt te booten zonder graka en dat vind ik juist vreemd. Overigens staat de bios op "Halt on all errors" de laatste keer dat ik keek, vooral omdat ik tussen het 1e en 2e "overlijden" (na de bios reset) nog even leuk een error kreeg waar hij wachte op een toetsaanslag van mij. Helaas heb ik niet echt veel aandacht besteed aan de error, maar hij was redelijk generiek en verklaarde dus ook het 1e uitvallen van mn kaart niet (anders had ik m nog wel even opgeschreven).

EDIT: Ik heb overigens net een mail ontvangen van de shop:

We hebben uw kaart en kabel ontvangen. Nu is het probleem dat we de kaart (5707 – UDE uitvoering) ) niet op voorraad hebben en deze is ook heel moeilijk aan te komen. Nu hebben we nog wel de 6086 (UDF uitvoering) op voorraad. Deze heeft een lagere clock- en geheugensnelheid.

Zie deze link om te vergelijken [...]

Deze kaart is iets goedkoper maar dat verschil krijgt u natuurlijk terug. Wilt u een ander product retour dan horen wij dat graag via een reply op deze email

Dit lijkt me dus redelijk een antwoord in de trant van "yep, hij is dood [orgel muziek]", dat scheelt. Alleen jammer dat ze dezelfde niet meer in voorraad hebben :( Sterker nog, diegene die ze noemen is zo'n beetje de sloomste telg uit de reeks, dus dat wordt een lastige beslissing: 'ja en amen' of verder zoeken.

Aha, ik zie dat ze ook een Asus kaartje hebben met vergelijkbare specs (en prijs) die wel voldoende in voorraad is. Ik heb dan ook een reactie gestuurd met de vraag of dat mogelijk was, dan is de schade direct beperkt en zijn we allemaal blij :)

[ Voor 19% gewijzigd door Cleetje op 10-05-2006 20:06 ]

• Cleetje

Cleetje

Psycho Slave ++

Topicstarter
Goed, de shop heeft me een mailtje gestuurd waarin ze aangeven de kaart bij deze opgestuurd te hebben (de Asus 7900 TOP). Er is dan wel een klein prijsverschil (3 euro duurder), maar dat wordt gewoon verrekend met de teruggave van de verzendkosten. Met andere woorden, zonder gekloot krijg ik gewoon erg snel een nieuwe kaart toegestuurd (morgen binnen), top!

Het enige dat wel weer jammer is, is dat ik nu kijk in de webshop daar en zie dat de XFX 7900 GT (UDE) nu weer volop in voorraad is (11 stuks atm). Beetje vreemd dat ze dat niet aan zagen komen, maar ik verwacht dat ze gewoon de shipment onverwachts snel binnen hebben gekregen (en zodoende een alternatief aanboden). In de mail gaven ze immers aan dat ze moeilijk verkrijgbaar waren, wat overigens overduidelijk is (check maar een willekeurige shop).

Hoe dan ook, ik vindt het allemaal wel prima, zolang de nieuwe kaart maar geen problemen gaat geven (of blijkt dat ook de mobo brak is). Toppie service zeg ik dan maar, had niet verwacht dat het zo snel zou gaan :Y)
Pagina: 1