Toon posts:

Driver IRQL not less or equal [ar5523.sys]

Pagina: 1
Acties:
  • 120 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds kort een nieuwe pc met Windows XP SP2 geinstalleerd. Maar nu zit ik met het probleem dat ik meerdere malen per dag een BSOD krijg met de melding Driver IRQL not less or equal.

Het bestand wat deze stop-error veroorzaakt is volgens het blauwe scherm ar5523.sys. Ik heb op mijn pc gezocht naar het bestand en ik kwam er achter dat dit te maken heeft met mijn Draytek Vigor 600 Wireless usb adapter.

Het probleem is dus aardig gelokaliseerd :) Maar hiermee ben ik er nog niet vanaf. Ik heb de nieuwste drivers geprobeerd te downloaden van de Draytek site, maar dit heeft niks geholpen. Ik heb ook al geprobeerd het device op een andere USB-poort te prikken, maar dit helpt niks. Ook heb ik aangegeven dat Windows de IRQ's moet toewijzen en niet de BIOS, maar de melding blijft.

Het komt het vaakste voor als ik veel bestanden over het netwerk kopieer of als ik zwaar aan het downloaden ben.

Mijn specs:

Moederbord: Asus P4N32-SLI
Processor: Intel Pentium 3.6 Ghz
Geheugen: G.E.I.L. 2GB.
Videokaart: Ati Radeon x1900xtx
Voeding: Enermax Liberty 500W

De netwerkkaarten on-board en gameport e.d. heb ik al uitgeschakeld om IRQ's vrij te maken, maar zonder resultaat. Alles wat on-board zit en wat ik niet nodig heb is uitgeschakeld in de BIOS. Tevens heb ik geprobeerd om heel m'n schijf te formatteren en WinXP SP2 weer opnieuw te installeren, maar ik bleef dezelfde error krijgen. Tevens heb ik alle laatste patches/updates van de Microsoft site gehaald.

Heeft iemand misschien een idee hoe ik van deze fout afkom? Het is echt zwáár irritant.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2006 11:05 ]

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

- Heb je ook een oudere versie van de driver geprobeerd?
- Update je USB (chipset?) drivers eens :)

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• b-gone
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-07 15:24
Volgens mij heeft deze overbekende melding te maken met shared IRQ adressen. Mogelijk dat de IRQ van die adapter/usb-poort gedeeld wordt met een ander apparaat in je systeem.......

• xzenor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-10-2022

xzenor

Ja doe maar. 1 klontje suiker.

Misschien is die wireless usb sticky wel verrot?
Was dat al in je opgekomen? :)
Check je stcik eens op het moment dat je een BSOD krijgt..
Waarschijnlijk is ie behoorlijk heet..

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

b-gone schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 11:11:
Volgens mij heeft deze overbekende melding te maken met shared IRQ adressen. Mogelijk dat de IRQ van die adapter/usb-poort gedeeld wordt met een ander apparaat in je systeem.......
In principe moet IRQ sharing gewoon werken natuurlijk :) Ik hou het op een driver probleem ergens.

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

IRQL staat voor IRQ LAYER heeft indirect iets te maken met IRQ's maar is meestal het gevolg van een Hardware Failure meestal Geheugen, CPU of HD / Controller gerelateerd maar het kan ook gewoon een foute driver zijn.

Ik ben hier ook al eens mee geconfronteerd en heb toen alles onderzocht bleek in mijn geval niet kappotte HW te zijn maar wat wel ben ik nooit achter gekomen ik heb het gefixed door een Ghost Backup terug te zetten toen was ik ervan af.

Ik heb deze melding ook eens bij iemand anders gehad bleek de HD helemaal brak te zijn veel BAD clusters dus om maar even aan te geven hoe variërend het kan zijn.

Is je Draytek Vigor 600 extern gevoed (dus niet door de USB Bus) zo niet zou je eens kunnen proberen om een USB Hub met voeding erop aan te sluiten?
Het kan namelijk zijn dat je Draytek Vigor 600 niet genoeg spanning krijgt.

Heb je ook gechecked of je Enermax Liberty 500W wel voldoende is voor je X1900XTX kan ook de oorzaak zijn van veel problemen als de voeding niet toereikend is het aansluiten van je Draytek Vigor 600 kan net de druppel zijn.

Dit is een lijst met gecetificeerde voedingen voor de ATI X1900XTX:

Antec NeoHE 550
Coolmax CW-650T
EMACS GSM-6600P(G1)
ePower Xscale-750
FSP EPSILON FX700-GLN
FSP EPSILON FX600-GLN
PC Power & Cooling Turbo-Cool 1KW-4E
Sparkle FSP650-80GLC
Thermaltake PurePower 680W (W0049)
Pagina: 1