Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Problemen restoren backups met Tapeware

Pagina: 1
Acties:
  • 677 views sinds 30-01-2008

• iisschots
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-11 23:49
Bij mijn stage worden de verschillende servers backupt met Tapeware. Voor deze backups zijn verschillende jobs gemaakt en dat gaat over het algemeen prima. Ook het restoren van bestanden op de server waar de backup van gemaakt is gaat goed.

Er word elke dag een FULL backup gemaakt. Er zijn 28 servers op verschillende locaties en 8 van de servers zitten een tapedrive. De meeste nemen meerdere servers mee per tape. Twee servers maken alleen van zichzelf een backup.

De tapeware versie die we gebruiken is 7.0 SP7D. Dit is het laatste serverspack dat uitgegeven is.

Nu moet ik voor mijn opdracht een procedure maken om restores van een gehele server + system state naar een andere server te testen. Zodat men weten of de backups juist gemaakt worden en men ervaring heeft met het terugzetten van een backup in geval van een calamiteit.

Omdat dit tot op dit moment nooit gedaan wordt en het is ook niet helemaal duidelijk is hoe het moet heb ik hiervoor een server tot mijn beschikking gekregen om te testen. De configuratie van deze server is als volgt:

Hardware:
Intel Xeon 1400 MHz
1024 MB intern geheugen
Raid5 configuratie van een schijfruimte van 200 GB (opgedeeld in 20/180)
Externe Ultium2 tapedrive

Software:
Windows 2003 Standard edition
Tapeware 7.0 SP7D
Ghost 2003

Om een backup van een server terug te zetten moet ik onderstaand doen met tapeware:
Het inlezen van het media van de tape.
En dan de restore uitvoeren.

Het inlezen van de media van de tape duurt erg lang. Het duurt zeker langer dan 8 uur. Als ik het ’s ochtends aanzet is het voordat ik wegga nog niet klaar. Wanneer het media is ingelezen staat er bij de naam van de server een uitroepteken. Nergens in tapeware valt terug te vinden waarom het uitroepteken daar staat.

De restore die ik uitvoer gaat vervolgens helemaal mis. 100% failed. Het log geeft bij elk bestand onderstaande foutmelding: Rst : 112 - Unable to communicate with the target host.
Deze valt niet terug te vinden in de documentatie van tapeware en ook niet op het support forum.

Dit beide heb ik met verschillende tapes gedaan van verschillende servers. Elke tape geeft weer dezelfde fout. Wanneer ik een restore doe van de testserver zelf gaat het wel goed. Dus de tapedrive werkt wel.

Op GoT heb ik de tip gelezen om eens te proberen de naam van de server te veranderen in diegene waarvan de restore wordt gedaan. Dit maakt geen verschil.

In Nederland wordt Tapeware niet veel meer verkocht. Er zijn niet meer veel die er ondersteuning op geven, die het wel doen verwijzen mij door naar de engelse helpdesk van yosemitetech. Alleen kost het nogal wat om een incident aan te maken.

Wat ik nu graag wil weten of het mogelijk is met tapeware op deze manier een restore te maken. Het zou volgens mij wel moeten, hoe moet je anders als een server uitbrandt deze restoren op andere hardware.

Ondertussen kijk ik ook of er andere backup software beschikbaar is die aan de voorwaarden voldoet. Hier heb ik veel gelezen over veritas backup exec. En een pakket van IBM?

Hackerspace in Friesland | www.frack.nl | Bezig met opzetten, help mee!

• Pannenkoekkie
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-03 18:38

Pannenkoekkie

Sugar or Cheeze?

Ik ken tapeware amper, maar om op je laatste paragraaf in te steken:
Veritas kent Inteligent Disaster Recovery, dit is in bovenstaande situatie ideaal, de server word 100% in dezelfde staat teruggezet als op de tape is aangegeven. Dit allemaal door middel van 1 bootable cd'tje dat de tapedrive mount tijdens een halve Windows install.

• Wimlem
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:38
Ik zou verder gaan kijken naar een ander pakket. Heb nog nooit zo een slecht pakket meegemaakt als tapeware.

Probeer eens een trial van Veritas.

Voor je probleem zelf heb ik geen oplossing ...

SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier

• Hans
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik heb anders prima ervaring met Tapeware op Linux, maar dan niet voor het backupen en restoren van remote hosts, puur alleen voor het backuppen van de host zelf.

Verwijderd

Zowel de Ultrium als Tapeware doen aan OBDR.

• iisschots
Verwijderd schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 19:00:
Zowel de Ultrium als Tapeware doen aan OBDR.
Daar zal ik morgen eens naar gaan kijken, nog niet eerder tegengekomen maar google gaf wat leuke resultaten.

We kijken zeker of er ook andere pakketen zijn. Maar het zou mooi zijn of we het via Tapeware werken krijgen want dat scheelt een grote inverstering. (als ik zo naar de prijzen kijk tussen de 5000 en 10000 euro)

• iisschots
OBDR is een mooi iets. Maar wat ik begrijp is bedoeld om alles terug te zetten, Incl de system state.
Dat werkt dus helaas niet op een server die niet dezelfde hardware heeft.

Zijn er nog anderen die een idee hebben wat ik nog kan proberen. Want zelfs losse files willen niet restored worden. Ik krijg een beetje het gevoel dat tapeware alleen kan restoren naar de server waarvan de backup is gemaakt.

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:27

SpamLame

niks

Staat er nergens in een manual hoe je een windows dr procedure met tapeware doorlopen moet?
Zo nee, zou ik naar een ander pakket op zoek gaan, daar dit wel een belangrijk onderdeel is.

Een oplossing voor je probleem heb ik ook niet.
Het inlezen van tapes is ongebruikelijk. Normaliter (iig 2 onderstaande) houden de pakketten in
een database bij welke sessie's waar zijn gebackupped. Bij een restore (of recovery) worden de gegeven
uit de database gebruikt. Als die gegeven onbekend zijn moet er wel de gehele tape ingelezen worden.

Dat gebeurt alleen als of de sessie te oud, overschreven is of als de database zelf verdwenene is (lees de backupserver is de server die gerecoverd moet worden).

Wat op mijn werk gebruikt wordt is Ghost icm Dataprotector (HP) of Arcserve (CA).
Met Ghost wordt de server in de basis gerecoverd waarna middels de backup tool eerst C en SS gevolgd door data teruggezet worden.

Maar goed zoals gezegd, probeer eens wat trails.
Dataprotector 5.1 (en hoger) heeft een 60 dagen instant on (ook alle opties)
Arcserve v11 heeft 30 dagen zonder produktcode.

Verder zijn er nog Veritas en het uitgeklede ntbackup ;) , wellicht dat IBM nog wat in zijn Tivoli suite
heeft en de nodige freeware tools.
iisschots schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 09:16:
.....
Het inlezen van de media van de tape duurt erg lang. Het duurt zeker langer dan 8 uur. Als ik het ’s ochtends aanzet is het voordat ik wegga nog niet klaar. Wanneer het media is ingelezen staat er bij de naam van de server een uitroepteken. Nergens in tapeware valt terug te vinden waarom het uitroepteken daar staat.

De restore die ik uitvoer gaat vervolgens helemaal mis. 100% failed. Het log geeft bij elk bestand onderstaande foutmelding: Rst : 112 - Unable to communicate with the target host.
Deze valt niet terug te vinden in de documentatie van tapeware en ook niet op het support forum.
....
http://www.yosemitetech.c...type=&bodyprev=#Post21007
Uitleg vanwat het uitroepteken inhoud en de 112 foutmelding + workaround als ini aanpassen of move restore (zie link in thread).

Op de KB het volgende gevonden:
http://www.yosemitetech.c...zard/view_kb.aspx?ID=1370 dr met tapeware 7
http://www.yosemitetech.c...zard/view_kb.aspx?ID=1380 full restore zonder dr met tapeware 7
iisschots schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 09:16:
.........................
Nu moet ik voor mijn opdracht een procedure maken om restores van een gehele server + system state naar een andere server te testen. Zodat men weten of de backups juist gemaakt worden en men ervaring heeft met het terugzetten van een backup in geval van een calamiteit.

Omdat dit tot op dit moment nooit gedaan wordt en het is ook niet helemaal duidelijk is hoe het moet heb ik hiervoor een server tot mijn beschikking gekregen om te testen. ..............
En dit is onverantwoord, wel backuppen maar niet testen of je alles ook terugzetten kan.
Vraag me af of het bedrijf ooit een calculatie heeft gemaakt over de kosten van dataverlies,
produktie wat stil ligt etcetc .

[ Voor 54% gewijzigd door SpamLame op 11-05-2006 16:13 . Reden: meer info, en nog meer gevonden ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Klinkt misschien lullig, maar daarom wil ik met Tapeware nog altijd graag een normale NTbackup SystemState bkf maken, en laat die wel door Tapeware backuppen.
Heb ik uiteindelijk ook geen ge** meer als ik enkel een OU wil terugzetten bijvoorbeeld ;)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• iisschots
SpamLame schreef op donderdag 11 mei 2006 @ 15:28:

Maar goed zoals gezegd, probeer eens wat trails.
Dataprotector 5.1 (en hoger) heeft een 60 dagen instant on (ook alle opties)
Arcserve v11 heeft 30 dagen zonder produktcode.

Verder zijn er nog Veritas en het uitgeklede ntbackup ;) , wellicht dat IBM nog wat in zijn Tivoli suite
heeft en de nodige freeware tools.
Ik heb inmiddels die van veritas gedownload. Zal ook nog naar de andere programma's kijken
http://www.yosemitetech.c...type=&bodyprev=#Post21007
Uitleg vanwat het uitroepteken inhoud en de 112 foutmelding + workaround als ini aanpassen of move restore (zie link in thread).

Op de KB het volgende gevonden:
http://www.yosemitetech.c...zard/view_kb.aspx?ID=1370 dr met tapeware 7
http://www.yosemitetech.c...zard/view_kb.aspx?ID=1380 full restore zonder dr met tapeware 7
Ik ben nu de full resore zonder DR aan het volgen. Dit kost alleen veel tijd, na het weekend weet ik of het gelukt is.
En dit is onverantwoord, wel backuppen maar niet testen of je alles ook terugzetten kan.
Vraag me af of het bedrijf ooit een calculatie heeft gemaakt over de kosten van dataverlies,
produktie wat stil ligt etcetc .
Goeie vraag, dat weet ik niet.
Eerst was het alleen de bedoeling dat ik daar een procedure voor ging maken. Maar omdat het restoren niet lukt mag ik daar ook een oplossing voor zoeken. Want een backup is geen backup zonder dat je het kan restoren.

• SpamLame

SpamLame

niks

BackSlash32 schreef op donderdag 11 mei 2006 @ 21:59:
Klinkt misschien lullig, maar daarom wil ik met Tapeware nog altijd graag een normale NTbackup SystemState bkf maken, en laat die wel door Tapeware backuppen.
Heb ik uiteindelijk ook geen ge** meer als ik enkel een OU wil terugzetten bijvoorbeeld ;)
Hmm herkenbaar, Dataprotector en AD gaan ook niet samen, ook hier een SS met ntbackup.
Non Auhortive lukt wel maar Aut = hopeloos.

• SpamLame

SpamLame

niks

iisschots schreef op vrijdag 12 mei 2006 @ 11:23:

[...]

Ik ben nu de full resore zonder DR aan het volgen. Dit kost alleen veel tijd, na het weekend weet ik of het gelukt is.
Ik snap niet dat dat zoveel tijd moet kosten? Waar zit hem dat in, is dat eerst de data van de tape inlezen, voordat je uberhaupt aan het restoren kan?

Ter vergelijking met Arcserve en Dataprotector doet een DL380g4 W2k3 met iets van ~100Gb data en OS er 2 uur over om van scratch op te bouwen. Unix kost ons meer tijd, nl ~5 uur

• iisschots
De lange tijd zit in het inlezen van de media. De tape bevat meer dan 200 GB aan data. Er worden verschillende servers op 1 tape meegenomen

De restore zelf is nu gelukt met het stappenplan dat jij gepost hebt. Alleen geeft windows nu een hardware fout met de disk, maar dat moet oplosbaar zijn.

Vriendelijk bedankt voor je antwoorden.

Verwijderd

We can work around this problem and restore the tapeware backup tapes with great success.

Philip
@1stDataRecovery.com

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 28-11 20:09

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Verwijderd schreef op donderdag 04 december 2014 @ 03:26:
We can work around this problem and restore the tapeware backup tapes with great success.

Philip
@1stDataRecovery.com
Great, you are nog only responding tot an 8 year old topic, in English! You are also using that post for spam intentions. All three of your actions are not allowed onthis forum!
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Let op:
[html][norml][/norml][/html]