Bandenspanning Bmx

Pagina: 1
Acties:
  • 3.826 views sinds 30-01-2008

• Evant87
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09-2023
Ik heb dus thuis nog ergens zo een leuk bmx fietsje staan en het leek me wel leuk om daar met dit mooie weer af en toe een stukje op te rijden en kijken of ik nog wat trucjes kan:P Alleen zijn ze banden erg zacht en krijg je ze moeilijk hard met een fietspomp. Nu zou ik dus willen weten hoeveel bar er ongv in die bmx bandjes moeten? er staat wel iets op die band van (5.2 - 5.5) Bar :s snap ik dus niet zoveel van? Ik hoorde wel dat er ongv 2.5 bar ofzo in moet, maar mij leek dit wel erg veel 8)7
Ik weet dus niet of dit hier wel helemaal thuis hoort maar goed, kon er zo gauw niets over vinden op google.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Mijn broertje heeft zo'n ding en die zet gewoon 2,5bar op zijn banden. Er staat ongeveer net zoveel op als de banden van mijn auto :P

Verwijderd

5 bar zal 't niet zijn, dan zou ik rennen...
2 tot 2.5 bar is dacht ik normaal.

• Duur!
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Duur!

m'n ondertitel is zoek

Als het goed is staat er op de buitenband een max druk (vaak in bar maar ook vaak in PSI)
Afhankelijk van de grootte en dikte van een band moet er een andere druk in die prettig rijd...

Bijv een racefietsband kan makkelijk een bar of 6 hebben terwijl een standaard tourfiets met 4 bar al heel tevreden is.

Maar hoe hoger de druk hoe lager de rol weerstand van de band meestal is.
Zachter rijd meestal weer confortabeler, tenzij de band zo zacht is dat je met de velg tegen het wegdek komt.

Voor de diverse ondergronden (asfalt, grind, zand enz) zijn er ook verschillende drukken die optimaal werken. Dit moet je eigenlijk gewoon uit proberen.
(zolang je maar niet over de max druk op de buitenband gaat want dan loop je een enorm gevaar op een plofband.)

De meeste autobanden zitten ronde de 2 bar

©GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Staat er wellicht ergens PSI op?
PSI staat voor Pounds per Square Inch (lbs/in²) en 1 Bar = 14,504 PSI.

Deel de PSI-waarde dus door 14,504 en je hebt het aantal Bar :)

edit:
De banden van mijn mountainbike hebben 5,5 Bar nodig.
Wat dat betreft zou het "5.2 - 5.5" gedeelte op de band inderdaad voor het aantal Bar kunnen staan.

[ Voor 51% gewijzigd door Rone op 09-05-2006 00:15 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

• Evant87
Hmm wow snelle reactie's zeg:p
Maar ik zal morgen dan nog eens kijken of er iets van psi opstaat, en anders pomp ik wel iets van 2.5 bar in :) Ik vind het alleen zoveel lijken, omdat er in een auto vaak niet meer gaat dan 2bar ofzo:S, en bij me scooter heb ik ook maar iets van net 2bar. Dus dacht dat bij van die kleine bandjes wel iets van 0.8 bar zou zijn/

• Rone
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Evant87 schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 00:16:
Hmm wow snelle reactie's zeg:p
Maar ik zal morgen dan nog eens kijken of er iets van psi opstaat, en anders pomp ik wel iets van 2.5 bar in :) Ik vind het alleen zoveel lijken, omdat er in een auto vaak niet meer gaat dan 2bar ofzo:S, en bij me scooter heb ik ook maar iets van net 2bar. Dus dacht dat bij van die kleine bandjes wel iets van 0.8 bar zou zijn/
0,8 Bar is minder dan de luchtdruk om je heen. In dat geval zouden de bandjes imploderen ;)

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

• iH8
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-06-2024

iH8

ik rijd op GT-Airbags, 100 PSI bandjes. die kunnen bijna 7 bar hebben. fijn voor freestyle. hoe harder hoe beter. voor flatland weer liever stukken slapper. net wat je banden afkunnen en wat je fijn vindt.

Aunt bunny is coming to get me!

• Pooh
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Hoe dunner de banden, hoe harder je ze wilt hebben. Van die heel smalle racebandjes gaan wel tot 8 bar ofzo. Voor een mountainbike is een bar of 4 a 5 wel normaal. Op zachte ondergrond wat lager, bij alleen gebruik op asfalt wat hoger. Hogere spanning is wat minder comfortabel, en iets meer slijtage, maar veel minder weerstand.

Overigens wordt de spanning altijd aangegeven als de relatieve spanning. Bij 0.8 imploderen ze dus niet, want de absolute spanning is dan 1.8 bar.

• Scighera
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-10 21:52

Scighera

swim-bike-run

Pooh schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 00:41:
Hoe dunner de banden, hoe harder je ze wilt hebben. Van die heel smalle racebandjes gaan wel tot 8 bar ofzo. Voor een mountainbike is een bar of 4 a 5 wel normaal. Op zachte ondergrond wat lager, bij alleen gebruik op asfalt wat hoger. Hogere spanning is wat minder comfortabel, en iets meer slijtage, maar veel minder weerstand.

Overigens wordt de spanning altijd aangegeven als de relatieve spanning. Bij 0.8 imploderen ze dus niet, want de absolute spanning is dan 1.8 bar.
mee eens :)

MTB banden worden meestal (off road) op 2.5-3 bar gerededen.

racebandjes voor wedstrijden Zijn vaak tot 8-9bar (draad), en 10-12 bar (tubes)

www.triathlete.nl

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:26

Sabbi

je denkt aan mij.

Pooh schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 00:41:

...

Overigens zou een absolute spanning van 0,8 bar niet kunnen, je houdt dan gewoon slappe bandjes met 1 bar erin.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ikz ou ze gewoon oppompen totdat ze door er met je hand in te knijpen hard genoeg zijn. Evt. kun je na een stukje rijden wel uitmaken of ze te zacht zijn en er misschien nog wat bij moet. Waarschijnlijk kom je dan automatisch al op zo'n 3 bar uit (tenminste, zo is dat bij de off-roadbanden van mn mountainbike. M'n straatbandjes moeten wel op 5 bar omdat ze anders niet in de velg schieten).

Het gaat hier ook weer niet om een zwaar motorvoertuig oid dat bij verkeerde bandenspanning instabiel raakt of een klapband krijgt oid ;) Gewoon een beetje op je gevoel doen dus ;)

[ Voor 25% gewijzigd door Palomar op 09-05-2006 11:51 ]

• iH8

iH8

de vreemde adviezen zijn hier niet voor de poes zeg. mensen die weten hoe ze een band op moeten pompen hebben niet per definitie verstand van bmx fatland, trail, freestyle of race. geef die jongen eens niet van die gekke adviezen voor dat ie z'n nek breekt. bmx is geen kinderspel.

@TS, bel gewoon Paul even als je er niet uitkomt.

• Evant87
Als ik vanmiddag thuis ben zal ik nog eens kijken wat er nou allemaal precies op de band staat, of er ook psi etc. bij staat. Enne ik ben niet van plan om er echt mee te gaan stunten ofzo hoor, alleen voor gebruik op straat gewoon, beetje afwisseling dan altijd met me oma fiets te rijden :P

edit: Ben dus NIET van plan om ermee te gaan stunten voor de duidelijkheid

[ Voor 12% gewijzigd door Evant87 op 09-05-2006 14:39 ]

• iH8

iH8

Evant87 schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 14:21:
Enne ik ben niet van plan om er echt mee te gaan stunten
dude! :+ jammer! :D

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
jaja, dus stil maar weer !!! :P

• ConZito
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07-11 00:19
Scighera schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 00:49:
[...]

mee eens :)

MTB banden worden meestal (off road) op 2.5-3 bar gerededen.

racebandjes voor wedstrijden Zijn vaak tot 8-9bar (draad), en 10-12 bar (tubes)
10 tot 12 bar voor tubes is wel heel extreem overigens, als je dat doet rijd je ook niet op de weg maar op de wielerbaan, anders is het echt geen doen.

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-11 12:43

SmartDoDo

Woeptiedoe

SG -> VV

• nuclear waste
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-06-2023

nuclear waste

<onzin>

Zelf rij ik cross country en marathons en af en toe wat spelen. (als in street/dirt)
Wegtraining: 4 tot 4.5 bar (afhankelijk van band, is maximum druk)

Cross country hoge druk (plaatsen met drops waar kans is op snakebites) : 2.5 tot 3 bar
Cross country lage druk: 1.8 tot 2.5 bar (vooraan wat minder dan achter)

Marathons: meestal 2 tot 2.5 bar, vanwege comfort

Street/dirt: 2.5 tot 3 bar, wegens meer kans op snakebites

In 2 jaar tijd geen platte band meer gehad!!

Nu even wat algemenere waarden:
Weg: 3.5 tot 8/9 bar
Offroad: 2 tot 3.5 bar (tubeless soms vanaf 1.6/1.7 bar)
Spelen: 2 tot 3 bar

Nog even een voetnoot:
Druk in je banden is heel erg persoonlijk, de een rijdt graag wat harder dan de ander, de een weegt ook wat meer dan de ander. De ene band is wat breder, nog een andere heeft wat zwakkere flanken. Druk is iets heel leuk om mee te experimenteren, ik heb bandjes die op 2.5 bar niets waard zijn op droge leemgrond, op 2.0 tot 2.2 bar zijn ze zalig!

</onzin>

Verwijderd

Lollorskatez! 5 bar is de shit. Ik heb zelf 24" Hookworms op m'n 'grote BMX' en die rijd ik op 3-4 bar. 2.5 bar is lekrijden op randjes fo sho.

• iH8

iH8

* iH8 moet ook aan de 24" met de kapotte knieen

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
Mijn Michelin Wildgripper MTB-banden konden tot 5,4 bar... Ik hield ze altijd op 4,5 bar, rijdt het lekkerst:) Nu heb ik Vredestein Spider's, die kunnen tot 4,6, en houd ik op 4. Gewoon zo hard blazen als je fijn vindt dus :)

• Evant87
Het gaat bij mij dus om Duro X-Preformer bandjes en bij PSI staat 310-520) en dan schuine streep en staat er dus (3.1-5.2) Bar, Dus kunnen ze dus max tot 5.2 bar denk ik, vanmiddag maar ff langs pomp en 3 bar proberen :9

Verwijderd

iH8 schreef op woensdag 10 mei 2006 @ 01:48:
* iH8 moet ook aan de 24" met de kapotte knieen
O+

* Ruud ook.

De druk die er op staat is idd de overduk tov de omgeving. Vriend van me rijdt soms downhill met minder dan een bar in z'n band (was meer een fout ;) ), maar dan heb je het over 3 inch brede banden. Verder is de bandenspanning geheel naar eigen 'smaak' in te vullen, richtlijnen zijn leuk maar werken gewoon niet altijd. Het is wat McD zegt, ik rij achter met over de 4 bar (weet het niet precies) omdat ik anders lek rij met abubacas, voor heb ik veeeeel minder omdat ik ook nog eens met een starre vork rij.

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
Evant87 schreef op woensdag 10 mei 2006 @ 14:34:
Het gaat bij mij dus om Duro X-Preformer bandjes en bij PSI staat 310-520) en dan schuine streep en staat er dus (3.1-5.2) Bar, Dus kunnen ze dus max tot 5.2 bar denk ik, vanmiddag maar ff langs pomp en 3 bar proberen :9
Sterker nog: 3.1 is het minimum! Om te voorkomen dat de band er af kan lopen...

• j0rDy
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:53
iH8 schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 00:21:
ik rijd op GT-Airbags, 100 PSI bandjes. die kunnen bijna 7 bar hebben. fijn voor freestyle. hoe harder hoe beter. voor flatland weer liever stukken slapper. net wat je banden afkunnen en wat je fijn vindt.
ik rij inmiddels een aantal jaar flatland maar ik moet zeggen, onder de 7 stap ik er niet meer op hoor...om een beetje te cruisen is 4 max 5 wel genoeg hoor...dont worry..ken die hebbe ;)

• j0rDy
iH8 schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 11:54:
de vreemde adviezen zijn hier niet voor de poes zeg. mensen die weten hoe ze een band op moeten pompen hebben niet per definitie verstand van bmx fatland, trail, freestyle of race. geef die jongen eens niet van die gekke adviezen voor dat ie z'n nek breekt. bmx is geen kinderspel.

@TS, bel gewoon Paul even als je er niet uitkomt.
true....en paul is de man!!!

Verwijderd

ben zo juist bijna doof geworden binnen en buiten band allebei geknapt dacht eerst dat er vuurwerk voor me gezicht werd gegooid
😂 7(8)7Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FsTEbzp9x5KprvHB0OD47oKiKiQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7myxjf8vMH0eTmuaZKzJFES8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IP3aHYKlftD-T9xx3NQrTR02UUc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7hFnODvRRDPvtB0tYe8fZ0qo.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 73% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2020 12:23 ]

• j0rDy
Als die band net zo oud is als dit topic snap ik het wel dat hij geklapt is.

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:09

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

j0rDy schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 13:29:
Als die band net zo oud is als dit topic snap ik het wel dat hij geklapt is.
Klappperrrrr van de week.

/closed

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.