Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Contract voor bepaalde tijd ; hoe zit het met opzegtermijn?

Pagina: 1
Acties:

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Mijn vriendin heeft een contract voor een bepaalde tijd (t/m juni dit jaar). Vandaag heeft ze te horen gekregen dat de lokatie waar ze werkzaam is op wordt geheven (te weinig toestroom). Ze is bij een stichting aangenomen die kinderopvang verzorgt op verschillende lokaties; de lokatie waar ze vast werkzaam is, die wordt opgeheven.

In haar contract staat dat er een wederzijdse opzegtermijn is van twee maanden. Vandaag is de achtste, voor mijn gevoel kunnen ze haar voor 8 juli niet kwijt. Daarnaast wordt in haar contract nergens concreet de lokatie genoemd waar ze werkzaam is; wel de stichting, maar dus niet de lokatie. Voorts wordt in het contract ook niet gesproken over een optie tot verlenging (haar contract is een keer verlengd, dat gebeurde door er een extra blaadje achteraan te sturen met wat andere data).

Iemand tips of het verstandig is om aan te kaarten dat men zich niet aan die twee maanden opzegtermijn houdt? Of heeft dat met een contract voor bepaalde tijd geen zin? Heeft iemand uberhaupt tips voor dit soort situaties?
(Overigens is het intern bij die stichting een puinhoop; haar twee leidinggevenden communiceren niet met elkaar en mijn vriendin zit daar dus iedere keer tussen in en weet niet wie ze moet geloven.)

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-11 11:08

André

Analytics dude

Volgens mij moeten ze zolang er geen sprake is van een faillisement zich houden aan de opzegtermijn. Dit is er ook voor om de werknemer de tijd te geven een nieuwe baan te zoeken.

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-11 22:29
Ik ben bang dat je weinig kans maakt: het idee van een contract is dat je weet waarvoor je tekent, en ongeacht WAAR, je vriendin heeft aangegeven te willen werken :)

Ik ben bang dat het 2 maanden worden!

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• pven
  • Niet online
@ André: Dat stuk is voor mij dus niet helder. In haar contract wordt als einddatum 30 juni genoemd, maar er wordt ook een opzegtermijn van twee maanden genoemd.
DiedX schreef op maandag 08 mei 2006 @ 21:40:
Ik ben bang dat je weinig kans maakt: het idee van een contract is dat je weet waarvoor je tekent, en ongeacht WAAR, je vriendin heeft aangegeven te willen werken :)

Ik ben bang dat het 2 maanden worden!
Twee maanden is dus per 8 juli. :Y)

Overigens is dit mondeling aan haar gemeld. Is dat juridisch gezien voldoende? (De brief volgt waarschijnlijk nog.)

[ Voor 62% gewijzigd door pven op 08-05-2006 21:41 ]

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-11 11:08

André

Analytics dude

pven schreef op maandag 08 mei 2006 @ 21:40:
@ André: Dat stuk is voor mij dus niet helder. In haar contract wordt als einddatum 30 juni genoemd, maar er wordt ook een opzegtermijn van twee maanden genoemd.
Oh, maar dan is het wel helder, de einddatum van haar contract is al lang bekend bij jullie, daar geld dus geen opzegtermijn voor. 30 juni houd het dus op ;)

• pven
  • Niet online
André schreef op maandag 08 mei 2006 @ 21:43:
[...]

Oh, maar dan is het wel helder, de einddatum van haar contract is al lang bekend bij jullie, daar geld dus geen opzegtermijn voor. 30 juni houd het dus op ;)
Ok, dat wilde ik dus weten. :Y)

Op zich allemaal niet zo erg, ze had het daar toch wel enigzins gehad (er waren slechts enkele kinderen om op te vangen).

Nu nog 'ff' uitzoeken of ze recht heeft op een uitkering of iets dergelijks (ze is volop aan het solliciteren, maar de kans is aanwezig dat ze een paar weken / maanden zonder werk zit).

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-11 23:43

Ardana

Mens

Contract voor bepaalde tijd eindigd van rechtswege op het moment dat die tijd verstreken is. Hiervoor hoeft noch de werkgever, noch de werknemer iets te doen. Oftewel: als je laatste werkdag 30 juni is, kan de werkgever op 1 juli aan het begin van de werkdag zeggen: wat doe je hier? je contract is afgelopen, ga naar huis. Hij hoeft niet van te voren te zeggen dat het contract niet verlengd gaat worden of afloopt. Geldt trouwens ook voor de werknemer. Als de baas op 1 juli belt van "waar blijf je?" heeft 'ie ook pech. (heb je trouwens wel 'n probleem met de WW, want dan heb je "passend werk geweigerd, en vervalt je recht op WW).

Overigens: indien de baas accepteert dat de werknemer op 1 juli werkt, heeft deze (ook weer van rechtswege) een contract voor onbepaalde tijd (vast contract).

WW: 26 uit 39 eis: van de laatste 39 weken moet ze er 26 gewerkt hebben om in aanmerking te kunnen komen voor de basis-uitkering (70% van het minimum loon). Om in aanmerking te komen voor de loon-gerelateerde uitkering (70% van het laatstverdiende loon), moet ze ook voldoen aan de 4 uit 5 eis: van de laatste 5 jaar moet ze er minstens 4 gewerkt hebben (gedurende 52 dagen per jaar). Ik schat dat ze te jong is om in aanmerking te komen voor de vervolg-uitkering, daarvoor moet je 'n minimum aantal jaren gewerkt hebben.

Voorwaarde voor WW is wel dat je je OP DE EERSTE DAG van je werkloosheid bij het CWI meldt. Eerder heeft geen zin, later kan je 'n straf-korting op je uitkering opleveren.

Kijk vooral de 4 uit 5 eis en de 26 uit 39 eis na voordat je erop gaat vertrouwen: sociale zekerheidswetten veranderen zo snel, dat het weinig nut heeft deze uit je hoofd te leren (en dit stukje is op basis van geheugen geschreven), maar volgens mij is de WW nog niet veranderd.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• FirmPete
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ardana schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 01:44:
Contract voor bepaalde tijd eindigd van rechtswege op het moment dat die tijd verstreken is. Hiervoor hoeft noch de werkgever, noch de werknemer iets te doen. Oftewel: als je laatste werkdag 30 juni is, kan de werkgever op 1 juli aan het begin van de werkdag zeggen: wat doe je hier?
Is dat zo?

Weet niet of het wettelijk, via cao of alleen op mijn werk zo geregeld is, maar bij mij moet m'n werkgever 2 maanden vóór het aflopen van een tijdelijk contract verlengen of opzeggen. Als ze dat niet tijdig doen zijn ze verplicht minimaal hetzelfde contract nogmaals aan te bieden.

Als je vriendin bij ons had gewerkt had de werkgever minimaal bv. een jaarcontract moeten aanbieden. (Als ze nu een jaar contract heeft)

Zal morgen even opzoeken vanwege welke regeling dat is, kan best zijn dat dat alleen bij ons zo geregeld is.

edit:
Bij wat verder rondneuzen lijkt het toch specifiek bij ons zo te zijn. Normaal eindigt het contract gewoon per de einddatum van het contract. Heb zelf ook in zo'n situatie gezeten, toen kon ik ook pas terugvinden hoe het zat na heel veel zoeken.

In ieder geval lees dit ook even door:
http://www.uwv.nl/Werknem..._contract_uitzendbaan.asp

[ Voor 20% gewijzigd door FirmPete op 09-05-2006 03:08 ]

Firmpete on Aerie Peak

Verwijderd

Wat was de aanvankelijke contract-duur eigenlijk?
half jaar of minder is een maand opzegtermijn, langer dan half jaar mag idd 2 maanden zijn.
En dan nog zoals eerder aangestipt: het gaat hier om een tijdelijk contract en eindigd derhalve op de aangegeven einddatum. Verlenging dient dus ook altijd schriftelijk te gebeuren (en een aanvulling op het contract in de vorm van een kort briefje is idd voldoende)
Een opgegeven opzegtermijn geldt ook alleen voor een tussentijdse opzegging met wederzijds goedvinden en niet als het contract vanuit rechtswezen afloopt.
Een en ander gaat dus volgens Bw tenzij er aanvullende bepalingen in de bijbehorende CAO staan.
Pagina: 1