MAC spoofing bij Speedtouch 716

Pagina: 1
Acties:
  • 1.313 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Quirien
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-07-2024

Quirien

Kep Dogs!

Topicstarter
Ik wil het MAC-address aan de WAN-kant van mijn Speedtouch 716 aanpassen ivm DNS-entries naar mijn IP-adres.
Nu had ik al begrepen dat dit via telnet zou moeten:
http://www.speedtouch.nl/docs/ST716v5_CLIguide.pdf

Wie kan mij hiermee helpen?

Vriendelijk dank...

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
Een mac-adres wordt gebruikt bij lan interfaces van de 716, zover ik weet zit er op de wan zijde geen mac-adres.

Wat wil je exact berijken met de DNS? Moet jouw modem vanaf het internet berijbaar zijn op naam?

• needless to say
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14-01 13:19
canonball schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 01:04:
Een mac-adres wordt gebruikt bij lan interfaces van de 716, zover ik weet zit er op de wan zijde geen mac-adres.

Wat wil je exact berijken met de DNS? Moet jouw modem vanaf het internet berijbaar zijn op naam?
LOL, als er op de WAN-zijde geen MAC-adres is kan die modem niet werken :p. Die heeft er best wel een.

Verwijderd

needless to say schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 13:08:
LOL, als er op de WAN-zijde geen MAC-adres is kan die modem niet werken :p. Die heeft er best wel een.
Heb je ooit wel eens een adsl modem van dichtbij bekeken?
Aan de WAN kant heeft een mac adres bij de meeste telco's niet veel nut. Afhankelijk van de ISP wordt ofwel gebruik gemaakt van de DSL username/password of van lijnbenaming om authenticatie en IP instellingen te geven.

Nog even een vraag aan de OP: Welke ISP heb je?
(en verder heeft een ST 716 wel een WAN mac adres? (en is dat van toepassing?))

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2006 14:23 ]

• mabarto
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-02-2025
Verwijderd schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 14:17:
[...]

Heb je ooit wel eens een adsl modem van dichtbij bekeken?
Aan de WAN kant heeft een mac adres bij de meeste telco's niet veel nut. Afhankelijk van de ISP wordt ofwel gebruik gemaakt van de DSL username/password of van lijnbenaming om authenticatie en IP instellingen te geven.
En toch heb je het MAC adres nodig om te communiceren. Althans de netwerkcomponenten onderling. Dat jij het nu over de applicatielaag hebt.

Verwijderd

mabarto schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 14:25:
En toch heb je het MAC adres nodig om te communiceren. Althans de netwerkcomponenten onderling. Dat jij het nu over de applicatielaag hebt.
Een mac adres is iets voor ethernet of tokenring...
Het DSL deel is een ATM verbinding... Voor ATM is niet echt een mac adres nodig, maar wel een vpi/vci paar.
En wat heb je nou over een applicatielaag? We hebben het bij (bijvoorbeeld) KPN adsl over een PPPoA verbinding... Ik haalde username + password erbij om aan te geven hoe je in sommige gevallen aan een IP adres komt (wat het doel van OP is: ander ip adres krijgen door ander mac adres in te geven. Ik geef hier aan dat het niet altijd aan het mac adres hoeft te liggen welk ip je krijgt...)
Verdiep je eens in ADSL technieken (bijvoorbeeld KPN adsl...)

Nog even voor OP: Ik heb heel snel even gekeken in die handleiding: Ik zie alleen maar dat je via atm subcommando's wat kan instellen: "atm ifconfig" heeft een optie "ulp" (upper layer protocol) waar je als optie mac kan opgeven, dan wordt bridged ethernet over ATM ingeschakeld... Dan wordt dus het mac adres van de pc die contact maakt doorgestuurd...

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2006 14:56 ]

• mabarto
  • Laatst online: 06-02-2025
Verwijderd schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 14:38:
[...]

Een mac adres is iets voor ethernet of tokenring...
Het DSL deel is een ATM verbinding... Voor ATM is niet echt een mac adres nodig, maar wel een vpi/vci paar.
En wat heb je nou over een applicatielaag? We hebben het bij (bijvoorbeeld) KPN adsl over een PPPoA verbinding... Ik haalde username + password erbij om aan te geven hoe je in sommige gevallen aan een IP adres komt (wat het doel van OP is: ander ip adres krijgen door ander mac adres in te geven. Ik geef hier aan dat het niet altijd aan het mac adres hoeft te liggen welk ip je krijgt...)
Verdiep je eens in ADSL technieken (bijvoorbeeld KPN adsl...)

Nog even voor OP: Ik heb heel snel even gekeken in die handleiding: Ik zie alleen maar dat je via atm subcommando's wat kan instellen: "atm ifconfig" heeft een optie "ulp" (upper layer protocol) waar je als optie mac kan opgeven, dan wordt bridged ethernet over ATM ingeschakeld... Dan wordt dus het mac adres van de pc die contact maakt doorgestuurd...
Mmm modem, geen router.... moet beter leren lezen. :X

• Quirien

Quirien

Kep Dogs!

Topicstarter
Mijn provider is Fiberworld (op het BBNed netwerk).
Als ik mijn oude modem aansluit is mijn ip-adres x.y.9.8, als ik het nieuwe aansluit x.y.12.160. Heb er wel vaker mee ge-experimenteerd, hij geeft het ip-adres op basis van het MAC-adres (ivm lease wellicht?). Ik hoef niet in te loggen (wat is lijnbenaming?). Het komt erop neer dat ik met beide modems gewoon door ze in te prikken het internet opkom (ik heb verder een netwerk achter m'n modem/router hangen, 5 compu's achter NAT, dus niks waar m'n provider iets mee van doen heeft).

• epias
  • Niet online
Als je een RFC 1483MER config draait, kun je het volgende doen:

[TELNET]

=>ip iflist
Interface       GRP MTU   RX       TX       TX-DROP  STATUS       HWADDR
0  loop         1   1500  0        0        0         [UP]
1  eth0         2   1500  61095    237267   0         [UP]  00:90:d0:XX:XX:XX
2  ETHoA_1      0   1500  0        1470     0         BOOT  00:90:d0:XX:XX:XX

=>ip ifconfig
intf = ETHoA_1 
[mtu] = 1500
[status] = up
[hwaddr] = [MAC-Address] <== alleen deze veranderen, de rest laat je ongemoeid.
[group] = wan
[linksensing] = off

=>saveall
=>system reboot

'eth0 en ETHoA_1' kunnen vele namen hebben, dit is afhankelijk van de firmware/config, maar het principe blijft hetzelfde.

• Quirien

Quirien

Kep Dogs!

Topicstarter
epias schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 20:04:
Als je een RFC 1483MER config draait, kun je het volgende doen:

[TELNET]

=>ip iflist
Interface       GRP MTU   RX       TX       TX-DROP  STATUS       HWADDR
0  loop         1   1500  0        0        0         [UP]
1  eth0         2   1500  61095    237267   0         [UP]  00:90:d0:XX:XX:XX
2  ETHoA_1      0   1500  0        1470     0         BOOT  00:90:d0:XX:XX:XX

=>ip ifconfig
intf = ETHoA_1 
[mtu] = 1500
[status] = up
[hwaddr] = [MAC-Address] <== alleen deze veranderen, de rest laat je ongemoeid.
[group] = wan
[linksensing] = off

=>saveall
=>system reboot

'eth0 en ETHoA_1' kunnen vele namen hebben, dit is afhankelijk van de firmware/config, maar het principe blijft hetzelfde.
Dank u, dat was 'm _/-\o_
Pagina: 1