Sempron wordt Athlon

Pagina: 1
Acties:

• 911GT2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-03 12:12
Ik heb een AMD sempron 2800+ op een koude start gaat alles prima in de bios wordt de CPU netjes als Sempron aangegeven, en ook in windows geeft hij sempron aan.
Echter als ik reboot, (het systeem draait als MCE en dus staat het de hele dag aan, en wordt dus warm) krijg ik ineens AMD athlon 1200+ in mijn bios en in windows 8)7

Zet ik hem dan uit laat ik hem afkoelen, reboot amd Athlon 1200+
Stekker er uit, opnieuw opstarten Sempron 2800+

Ik dacht eerst dat het temperatuur gerelateerd was, maar dat is niet zo.

Specs van het systeem:
Shuttle XPC SN41G2V3 NVIDIA NF2
AMD sempron 2800+
Asus V9520/TD GeForce FX 5200 128 MB
1024 MB DDR400
250 GB SATA 16 MB Samsung

Specs mbt temp en voltages uit speedfan:
Vcore1: 1,58V
Vcore2: 1,49V
+3,3V: 3,28V
+5V: 5,03V
+12V: 11,90V
-12V: -12,03V
-5V: -0,63V :?
+5V: 5,03V
Vbat: 4,08V

Temps idle:
Temp 1: 47C
Temp2: 52C
Temp3: 50C
HDD: 42C

Het systeem iseen jaar oud en vertoont deze kuren pas sinds de installatie van een nieuwe SATA HD, is het mogelijk dat door de IDE HD terug te zetten de problemen worden opgelost, of worden ze ergens anders door veroorzaakt?

• djkorpo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 27-05 09:59
Denk niet dat het door een sata hd komt.

Probeer een bios update of een andere knoopcel voor op je mobo

Verwijderd

5V: -0,63V
zou je dat eens met een ander progje na kunnen meten, of kijk even in de bios, als dit echt zo was zou het systeem waarschijnlijk niet eens booten.

En als je de oude hdd terug zet is het probleem dan over? Probeer de bios een te upgraden met een nieuwere versie :)

• Haribotje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22-05 14:56
-5V word tegenwoordig bijna niet meer gebruikt, dus daar moet je je niet al te druk om maken. Ik zou idd. even kijken of een bios-update gaat helpen.

• 911GT2
Verwijderd schreef op maandag 08 mei 2006 @ 21:28:
[...]

zou je dat eens met een ander progje na kunnen meten, of kijk even in de bios, als dit echt zo was zou het systeem waarschijnlijk niet eens booten.

En als je de oude hdd terug zet is het probleem dan over? Probeer de bios een te upgraden met een nieuwere versie :)
Bios Voltages:
CPU voltage: 1,61
Ram voltage: 2,59
AGP voltage: 1,48
3,3V VIN: 3,28
+5V VIN: 5,02
+12V VIN: 11,90
-12V VIN: -12,03
5V SBVIN: 4,99
Voltage battery: 3,05

System temp: 46C
CPU temp: 49C
PWM temp: 48C

Ga nu de bios updaten

Verwijderd

911GT2 schreef op maandag 08 mei 2006 @ 21:36:
[...]

Bios Voltages:
CPU voltage: 1,61
Ram voltage: 2,59
AGP voltage: 1,48
3,3V VIN: 3,28
+5V VIN: 5,02
+12V VIN: 11,90
-12V VIN: -12,03
5V SBVIN: 4,99
Voltage battery: 3,05

System temp: 46C
CPU temp: 49C
PWM temp: 48C

Ga nu de bios updaten
ja kijk dat ziet er al beter uit :) waarschijnlijk leest speedfan het niet goed uit.

Ik denk dat een bios update waarschijnlijk wel je probleem verhelpt, althans dat hoop ik ;)

edit:
hoe dan ook vind ik het een vaag probleem, ben ik nog niet eerder tegen gekomen ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2006 21:45 ]

• 911GT2
Goffer heb ik weer, de nieuwe biosfile is een binfile... ik heb geen idee hoeik die handing flash.
Ik heb de FAQ gelezen, progje op bootable cd gebrand maar dan krijg ik de melding dat dat niet draait onder dos

Ik heb helaas geen FDD

[ Voor 6% gewijzigd door 911GT2 op 08-05-2006 22:14 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dan heb je de Windows flasher gepakt ipv de ouderwetse DOS flashtool...

Overigens kun je die Windows flasher wel gewoon vanuit... Windows (duh) gebruiken :z

Oslik blyat! Oslik!

• djkorpo
Je moet in windows een opstartdiskette maken. Daar de bin file opknallen en op de website van je mobo farbrikant een flashprog toveren (waarschijnlijk awdflash). Start de diskette op, start de flashprog met de oldskool dos toverwoorden en voer in dat proggramma je biosfile in. Het makkelijkste is om het bestand bios.bin te noemen anders moet je rare letter/cijfer combo's gaan onthouden.

Dus als de disk opgestart is

a:\ (enter)
(indien awdflash) awdflash.exe (enter)
En in de biosprog bios.bin (enter)

• 911GT2
dion_b schreef op maandag 08 mei 2006 @ 22:18:
Dan heb je de Windows flasher gepakt ipv de ouderwetse DOS flashtool...

Overigens kun je die Windows flasher wel gewoon vanuit... Windows (duh) gebruiken :z
Die windows flasher blijft om een floppy vragen die ik dus niet heb... Als er progjes zijn om vanuit windows te flashen zou ik die idd graag proberen. Want ik kan het goeie tooltje voor de dos versie niet vinden. :?

Verwijderd

911GT2 schreef op maandag 08 mei 2006 @ 22:30:
[...]

Die windows flasher blijft om een floppy vragen die ik dus niet heb... Als er progjes zijn om vanuit windows te flashen zou ik die idd graag proberen. Want ik kan het goeie tooltje voor de dos versie niet vinden. :?
kun je het pad niet gewoon veranderen :?

• 911GT2
Verwijderd schreef op maandag 08 mei 2006 @ 22:36:
[...]

kun je het pad niet gewoon veranderen :?
euh hoe?

Verwijderd

als die om a:/ vraagt je fdd dus, kun je daar niet een ander pad invullen :? dat bedoelde ik dus, weet nog toen ik een asus moederbord had, dat zoiets kon :) Ik gok het het maar tis al een tijd geleden :)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

911GT2 schreef op maandag 08 mei 2006 @ 22:30:
[...]

download gewoon uniflash, die werkt iig met shuttle bordjes en dat werkt zeker in dos :)

• 911GT2
Terw_Dan schreef op maandag 08 mei 2006 @ 23:10:
[...]

download gewoon uniflash, die werkt iig met shuttle bordjes en dat werkt zeker in dos :)
Dat werkt idd... hij geeft nog een paar errors tijdens het schrijven... ik heb alle files geprobeerd, maar alleen die ene file werkt. Maar geeft schrijffouten

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

911GT2 schreef op maandag 08 mei 2006 @ 23:37:
[...]

Dat werkt idd... hij geeft nog een paar errors tijdens het schrijven... ik heb alle files geprobeerd, maar alleen die ene file werkt. Maar geeft schrijffouten
hoeveel files heb je en hoe probeer je dan precies te flashen? Want als je alle files hebt geprobeerd vraag ik me toch af waar je mee bezig bent, gezien je maar 1 file nodig hebt (de biosfile) die je moet flashen.

• 911GT2
De eerste file was gewoon de goede, was ook degene die op de site van Shuttle werd aangegeven bij de Shuttle XPC SN41G2V3 NVIDIA NF2 ik heb de file Hier vandaan.

Intussen is de bios dus overleden, en kom ik helemaal nergens meer in :'( .

Lekker spul dat AMD :r

Verwijderd

911GT2 schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 00:28:
De eerste file was gewoon de goede, was ook degene die op de site van Shuttle werd aangegeven bij de Shuttle XPC SN41G2V3 NVIDIA NF2 ik heb de file Hier vandaan.

Intussen is de bios dus overleden, en kom ik helemaal nergens meer in :'( .

Lekker spul dat AMD :r
oh das idd erg kut :/ Maar goed dit heeft natuurlijk niks met AMD te maken, maar met een slechte flash, ik hoop dat je het moederbord nog kan redden :'( Ik weet dat er iemand is waarnaa je de bios kan opsturen om hem te laten fixen, ik weet zo gauw niet meer het adres van de site of de name van de service maar als je ff zoekt op Got moet je dat wel kunnen vinden, je moederbord valt nog dus te redden! (mits je een bios hebt die op een socket zit, dan kun je hem zo eruit halen) (Uiteraard tegen een kleine vergoeding :) )

Mischien dat iemand anders weet over welke service ik het hebt? Ik heb het in het verleden ook een keer laten doen en had me bios chip terug binnen 10 dagen :)

succes iig :)

edit: nog even een tip als je nog een keer een flash doet, en het mislukt, reboot het systeem dan niet, en probeer het nog een keer, download voor de zekerheid de bin file dan nog even opnieuw op een andere computer. Als een flash mislukt, en je reboot, dan is het dus einde verhaal...... :Y)

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2006 01:35 ]

• 911GT2
Ok het heeft idd niets met amd te maken, maar ja iddik had niet moeten rebooten. Maar ik had alle files die er waren geprobeerd, de bewuste file zelfs 4 keer, maar die bleef fouten geven. Dus dan kun je ook weinig meer. Ik zal vanavond eens kijken of die chip er los op zit, ik meen van wel.

Het nare is ook dat het niet alleen het mobo is wat ik weg moet doen als het niet werkt maar de hele shuttle... aangezien dat één geheel is.

Ik ga iig overstappen naar een ander mobo chipset en behuizing, maar ik wilde deze eigenlijk toch nog wel blijven gebruiken.

Is het trouwens een optie om die biosherstelflop vanaf een usb flop te starten? of evt van CD rom, want ik zie nog wel enige aktiviteit.

Verwijderd

911GT2 schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 07:42:

Het nare is ook dat het niet alleen het mobo is wat ik weg moet doen als het niet werkt maar de hele shuttle... aangezien dat één geheel is.
Als de bios chip er gewoon af kan, hoef jij dat moederbord toch niet optesturen ;) En als de chip er niet af kan heb je dikke pech :/ Of bedoel je iets anders :?
Is het trouwens een optie om die biosherstelflop vanaf een usb flop te starten? of evt van CD rom, want ik zie nog wel enige aktiviteit.
Ja dat kan gewoon onder normale omstandigheden

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2006 10:10 ]

• 911GT2
Thnx dan ga ik dat eens proberen vanavond.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

911GT2 schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 07:42:

9 van de 10 keer werkt een USB drive niet. Je zult moeten booten vanaf een standaard FDD met een diskette waar de biosflash opstaat (dus een bootable disk die direct de biosflash start en je zelf nergens meer op hoeft te drukken).

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Klinkt voor mij meer als dat je bios de CPU instellingen vergeet.
Heb je het BIOS batterijtje al wel vervangen?

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• 911GT2
McKaamos schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 10:50:
Klinkt voor mij meer als dat je bios de CPU instellingen vergeet.
Heb je het BIOS batterijtje al wel vervangen?
Het battarijtje nu vervangen zal geen zin meer hebben denk ik. En het probleem is juist opgelost als de stroom er af is geweest... daarna blijft hij AMD athlon 1200+ onthouden.
Terw_Dan schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 10:42:
[...]

9 van de 10 keer werkt een USB drive niet. Je zult moeten booten vanaf een standaard FDD met een diskette waar de biosflash opstaat (dus een bootable disk die direct de biosflash start en je zelf nergens meer op hoeft te drukken).
Ik wil best mijn FDD even uit een andere PC roven en die er aan hangen. Kan ik dat alleen ongestraft doen, aangezien ik in de oude bios de FDD disabeled had.

[ Voor 29% gewijzigd door 911GT2 op 09-05-2006 10:57 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

911GT2 schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 10:55:
[...]
Ik wil best mijn FDD even uit een andere PC roven en die er aan hangen. Kan ik dat alleen ongestraft doen, aangezien ik in de oude bios de FDD disabeled had.
nou, je oude bios bestaat niet meer, gezien je die overschreven hebt (dus de settings daarin ben je ook kwijt). Je zou sowieso nog even een biosreset kunnen uitvoeren (lijkt me nooit onverstandig) en dan proberen te booten met de opstartdisk. Zorg daar dus gewoon dat je er in 1 keer van kan booten en dan zou het moeten werken met wat geluk.

• 911GT2
Terw_Dan schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 10:58:
[...] en dan zou het moeten werken met wat geluk.
Hmm da's niet mijn sterkste kant, maar ik ga het zeker proberen. Allen als de file gisteren niet goed was, waarom gaat hij nu dan wel goed zijn 8)7

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

911GT2 schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 11:03:
[...]

Hmm da's niet mijn sterkste kant, maar ik ga het zeker proberen. Allen als de file gisteren niet goed was, waarom gaat hij nu dan wel goed zijn 8)7
verkeerd flashen kan aan meerdere dingen liggen natuurlijk. Ik zou sowieso het bestand opnieuw downloaden (en je moet sowieso een disk aanmaken), dan zou het kunnen lukken.

• 911GT2
Ik mag hem terug sturen naar de winkel. Daar lossen ze het wel op.

Meteen maar nieuwe setup besteld voor mijn MCE, mijn AMD experiment is me niet goed bevallen, terug naar de P4 dus :P

offtopic:
Specs:
- Cooler Master Cavalier 2 CAV-T02 ATX. 300W. Zwart
- Intel Pentium 4 506 S775 2 66GHz 533MHz FSB 1MB NX EM64T Boxed
- ASRock 775i65PE 865PE AGP S775
- Asus V9520/TD GeForce FX 5200 128 MB
- 1024 MB DDR400
- 250 GB SATA 16 MB Samsung
- 200GB LaCie USB 2.0
- NEC ND3540 16x +/- writer IDE dual layer
- Hauppauge WinTV PVR500 MCE dual tuner

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Handig, het verkeerd flashen van een BIOS toewijten aan een processorfabrikant. Zeker als je dan ook nog eens terugvalt naar een halve Celeron ook (533Mhz FSB)...

Hier stond een dode link.

• djkorpo
Inderdaad een beetje zonde, maar je zal het wel gaan merken als je dalijk met je heethoofd slow p4 zit te kutten. Die dingen zijn nou niet echt geweldig voor mce. Als je het nog niet gekocht heb raad ik je toch echt aan om een AMD te kopen, desnoods een 754 sempron. Die zijn goedkoop, niet de langzaamste, en de cool en quiet houd je cpu lekker koel. Had ooit een keer een AMD 939 systeem gebouwd net een 3000+ venice en een Artic coolertje erop. De fan sloeg 1 keer in de 10 minuten heel even aan op lage toeren en deed zijn mce werk perfect!

Edit: Alleen de 3000+ sempron of hoger beschikken over cool en quiet:P

[ Voor 7% gewijzigd door djkorpo op 09-05-2006 14:39 ]

Verwijderd

niet echt een goede keuze. maar ja, suc6 ermee. lekker hoor zo'n heethoofd in je pc

• 911GT2
Eerst wil ik even vooropstellen dat ik de schuld niet bij AMD leg, ik geef alleen aan dat ik niet gekregen heb van AMD wat ik verwacht had. Deels ook omdat ik hem in een te klein kaste gepropt heb met te veel eisen er aan.
Ik ben geen expert op het processor gebied, en weet dus niet wat er mis is met deze P4. Blijkbaar zal hij wel warm worden. Nou ja jammer dan ik heb iig een ruimere kast nu met meer koelmogelijkheden, dus daar kom ik wel overheen lijkt me. Er zijn altijd dit soort oplossingen:
Afbeeldingslocatie: http://www.clubic.com/photo/00094644.jpg
Dat was het nadeel van de shuttle, hij was gewoon te klein om echt iets in te kunnen doen.

Daarnaast denk ik dat ik er wat betreft prestaties met deze nieuwe porcessor zeker niet op achteruit ga tov de oude. En die presteerde in princiepe goed als hij redelijk koel bleef.

(En ik heb geen zin om ferrari weer 60 euro te spekken :9 )

ik heb nog niets gekocht, dus als iemand op basis van intel een betere suggestie heeft hoor ik dat graag! Het budget moet rond de 200 euro liggen. Zo heel erg veel keus is er dan niet IMHO

[ Voor 15% gewijzigd door 911GT2 op 09-05-2006 15:53 ]

Verwijderd

Wat verwachte je dan van deze amd cpu en wrm voldeed het niet? In mijn mening maakt het vrij weinig uit welke cpu je hebt amd of intel, zolang die maar snel genoeg is om alle taken uit tevoeren die een MCE vereist.

Persoonlijk zou ik gewoon houden wat je hebt en eventueel gewoon een nieuwe mobo en kast halen, dan ben je gewoon veel minder geld kwijt.Die 2800+ sempron is echt wel een goede cpu, laat je niet misleiden dat het een budget cpu is, want in een hoop benchmarks (waar cache weinig uitmaakt) is zn Sempron even snel als een althon 2800+.

En ik ben het er mee eens dat de intel cpu die je nu op ogen hebt, niet echt een verstandige keuze is met name door de langzame FSB. Ik denk dat je meer plezier zult beleven met je huidige CPU als je alles lekker aan de gang krijgt. Maar goed de keuze is aan jou.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2006 17:16 ]

• 911GT2
Verwijderd schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 17:13:
Wat verwachte je dan van deze amd cpu en wrm voldeed het niet? In mijn mening maakt het vrij weinig uit welke cpu je hebt amd of intel, zolang die maar snel genoeg is om alle taken uit tevoeren die een MCE vereist.

Persoonlijk zou ik gewoon houden wat je hebt en eventueel gewoon een nieuwe mobo en kast halen, dan ben je gewoon veel minder geld kwijt.Die 2800+ sempron is echt wel een goede cpu, laat je niet misleiden dat het een budget cpu is, want in een hoop benchmarks (waar cache weinig uitmaakt) is zn Sempron even snel als een althon 2800+.

En ik ben het er mee eens dat de intel cpu die je nu op ogen hebt, niet echt een verstandige keuze is met name door de langzame FSB. Ik denk dat je meer plezier zult beleven met je huidige CPU als je alles lekker aan de gang krijgt. Maar goed de keuze is aan jou.
Maar de FSB van mijn sempron is niet hoger dan van die P4 8)7 333MHz tegen 533MHz

• djkorpo
Een barton heeft een FSB van 200 ( 400 in jouw ogen). Jouw huidige CPU 166 ( 333 in jouw ogen) Een intel is Quadpumped dus 533/4 = 133 mhz. Reken maar uit. Ik heb zelf ook een sempron 2800+ en hij haalt in de sisoft sandra cpu tests hogere scores als een p4 3.2 prescot.

[ Voor 28% gewijzigd door djkorpo op 09-05-2006 18:13 ]

• 911GT2
djkorpo schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 18:06:
Een barton heeft een FSB van 200 ( 400 in jouw ogen). Jouw huidige CPU 166 ( 333 in jouw ogen) Een intel is Quadpumped dus 533/4 = 133 mhz. Reken maar uit. Ik heb zelf ook een sempron 2800+ en hij haalt in de sisoft sandra cpu tests hogere scores als een p4 3.2 prescot.
Zoals ik al zei ik weet er niet veel van. Maar je moet blijkbaar geleerde zijn om een normal proc aan te kunnen schaffen. |:(

• djkorpo
Ik wil je niet beledigen hoor dus vat het niet persoonlijk op maar heel veel mensen denken dat ze zomaar even een pc in elkaar kunnen zetten. Het lukt de meeste ook wel maar wat ze doen of wat ze kopen weten ze meestal niet. Het is tegenwoordig inderdaad niet makkelijk voor een gemiddelde computergebruiker om een processor te kopen want je ziet door de bomen het bos niet meer. Maar nogmaals ik raad je echt aan om je huidige cpu te houden en daar een nieuw moederbord voor te kopen.

Verwijderd

911GT2 schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 18:32:
[...]

Zoals ik al zei ik weet er niet veel van. Maar je moet blijkbaar geleerde zijn om een normal proc aan te kunnen schaffen. |:(
Drm zou ik ook naar ons advies luisteren en je huidige cpu houden ;) bespaart je een hoop ellende EN geld :Y)

Sluit me verder bij djkorpo aan :)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2006 18:59 ]

• successor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-05 16:18
a piece of advise:

een sempron socket A en een sempron socket 754 , vooral dan de socket 754 zijn zuinig , zuiniger dan de intel pentium 4 northwood (het koelere en oudere broertje van je prescottje) de socket 754 kost rond de 130 euro voor de 3100+ versie en een moederbordje voor deze processor kost ongeveer een 60 euro , ik denk wel dat je lagere prijzen kunt vinden. de prestaties in windows zijn goed , als je ze al niet heel goed kan noemen .

door C&Q op je sempron moet je cpufan amper draaien als je deze regelt op temperatuur. de processor heeft een max. verbruik van rond de 40 a 45 watt

voor de sempron socket A geldt ongeveer hetzelfde , alleen dat de TDP van een sempron socket A 65 watt is , dat is meer dan die van de socket 754 maar nog altijd minder dan die van de prescott

de prescott : een TDP van 95 watt en das niet eens het max piekverbruik , dat bij de sempron 45 watt is , je prescott wordt enorm gelimiteerd door je 533mhz bus , ik merk het al bij een northwood , en bij een prescott schijnt het nog erger te zijn.

dus :
sempron is goedkoper
sempron is koeler
sempron is even snel
mocht je er aan denken , die beestjes ocen serieus en meestal is het moederbord de bottleneck ...
je kan in een socket 754 ook een turion vrotten , de mobile AMD64 (de sempron word ook in laptops gebruikt )

de prescott is heet
hij is duur
hij is even snel , soms iets sneller (denk ik ik heb er geen ervaring mee)
en je kan geen mobile in het mobo vrotten (voorzover ik weet )

je kan ook een pentium mobile of celeron mobile overwegen , maar dan is je mobo ineens duur .

[ Voor 8% gewijzigd door successor op 11-05-2006 10:48 . Reden: tis dus enorm , niet enofm ]

Out of the box? What box? There is no box.

• Ben1985
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-05 18:40

Ben1985

Tatatata!

911GT2 schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 18:32:
[...]

Nee hoor je hoeft er geen geleerde voor te zijn, enkel een klein beetje technische kennis en logisch nadenken is genoeg. Verder moet je gewoon de specs van verschillende cpu's goed bekijken en naast elkaar leggen. Met gezond verstand kom je dan tot die zelfde conclusies met fsb.

CM Stacker STC-T01 | Core i7 3930K | Asus P9X79 | Club3D HD7950 RoyalKing | 8x 4096GB DDR3-1600 | Samsung 840 Pro 256GB | Plextor PX-B950SA | X-Fi Elite Pro | 3x Samsung Syncmaster 214T | Windows 7 x64 Pro

Pagina: 1