Op vrijdag 26 januari 2001 11:58 schreef Grimreaper het volgende:
Even een aanvulling op het voorgaande:
Zie net dat Al onedeler is dan Zn, en je zal dus bijv Mg moeten gebruiken als opofferingsmetaal...
zonder elektrisch contact tussen Magnesium en de beschermen metalen zullen beide een redox aangaan met het in water aanwezige zuurstof.
Dit houd dus in dat je met een Alu radiator, een koperen koelblok en een mag plaat in je bak de volgende reacties krijgt als ze NIET met elkaar verbonden zijn.
bij het alu:
3O2 + 6H2O + 4Al <--> 12OH- +4Al3+
bij het koper:
O2 + 2H2O + 4Cu <--> 4OH- +4Cu+
bij het mg:
O2 + 2H2O + 2Mg <--> 4OH- +2Mg2+
Alles wordt dus aangetast. bij Alu en Mag stopt de reactie vrij snel door de beschermende oxide laag. Geloof dat koper die eigenschap ook heeft.
Verbind je alles met een stroomdraad krijg je het volgende.
O2 + 2H2O + 2Mg <--> 4OH- +2Mg2+
hiervoor hoeft het magnesium zich WEL in het water te bevinden. De elektronen migreren simpel weg naar de plaats waar het contact met de oxidator is.
<edit: foutje mbt plaats van Mg>
Joooooooooooooohww...........!
Scheikunde gehad..
Hey ik ken ook wel wat scheikunde ,maar ik zit meer in de elektronica.
Ik vroeg me af :
Is het niet zo dat wanneer je een zinkanodebuisje ,dat eenvoudig te vervangen is, aan de "koelvloestofafvoerslang" koppelt je ongeveer het zelfde effect krijgt.:?
Dan ga je toch èn elektrolyse en daarmee ook een deel corrosie tegen omdat de zinkanode de boel als het ware filtert?..?

Toch??... d8 ik zo....(8>
En anders iets van lood ofzoo (Plumbum ,Pb) hehe dat was het geloof ik.. ,is ook alweer 6 jaar geleden dat ik die toerie gehad heb.
Zink ,is dat niet Sn of Zn ofzoo ,ik d8 de laatste.
-=@@D=-