Techniek van cd/dvd rw drives

Pagina: 1
Acties:

• Thas
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18-09-2025
Ik ben voor iemand anders bezig om uit te vogelen waarom de CD/DVD brander het niet doet.
Het gaat om een NEC1300A uit een Packard Bell pc.

Ik ben erachter gekomen dat de DVD functie wel werkt, maar de CD functie niet. Wat voor cd je er ook in doet, de drive reageert altijd alsof er geen cd inzit.

Mijn vraag is: In zo'n combo-drive, zijn er dan twee aparte technieken, één voor CD's en één voor DVD's?
Dat zou nl. verklaren waarom de drive het nog maar voor de helft doet. Als er één leeskop (oid) is, dan is het probleem waarschijnlijk softwarematig en ga ik verder zoeken.

Ik heb al op google en hier gezocht, maar niets gevonden.
Alvast bedankt :*)

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Er zijn inderdaad 2 lasers afaik. Als er dus eentje kaduuk/vuil is werkt dat gedeelte dus niet meer.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:46

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Probeer het voor de gein eens met een andere CD-R(W). Over het algemeen zit daar het probleem, en niet zozeer in de brander zelf ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Thas
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18-09-2025
Ik heb al een aantal CD(R/RW)'s geprobeerd, zal er nog even een paar proberen. Maar als er idd 2 lasers zijn, dan ligt het waarschijnlijk daarin. Dan maar uit elkaar halen en kijken of er een stofje zit (en dan in elkaar zetten :P ) Ach, gelukkig vind ik het toch al leuk om dingen uit elkaar te halen. :D

Bedankt voor de hulp