Toon posts:

Laptop batterij extreem snel leeg

Pagina: 1
Acties:
  • 4.552 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met een vreemd probleem waar ik de oorzaak niet van kan vinden.
Ik heb een Acer Travelmate 2502 laptop van anderhalf jaar oud met een lion batterij. De batterij werkte altijd prima en hield het zo'n anderhalf uur vol bij normaal gebruik.
Sinds een tijdje is van de een op de andere dag de batterij kapot(...?) gegaan.
Als ik 'm nu op de batterij draai springt ie na een minuut of 5 ineens van 100% naar 5% (je ziet de batterij dus niet leeglopen) en schakelt iets later standaard op standby. Het opladen van de batterij duurt net zolang als voor er iets mis ging.

Het ligt niet aan nieuw geinstalleerde software/hardware of de cpu die volloopt naar 100%.

Dus is m'n batterij echt overleden of valt ie nog te reanimeren...?

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
Zit er niet in de bios een battery maintenance oid?

Verwijderd

Topicstarter
Nope niet dat ik weet/zie

Wat zou dit kunnen opleveren als het er wel is?

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2006 11:54 ]

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22-12 21:16

Theo

moederbord

disable eens dat hij op standy gaat als de accu (bijna) leeg is en laat de laptop aan staat tot die uitgaat omdat de accu echt leeg is. Het kan ook zijn dat de accu verkeerd wordt uitgelezen.
Mijn laptopaccu gaat op nul procent nog makkelijk tien minuten mee......

7400 Wp op het dak

• Herby
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

Werk je trouwens altijd op netspanning wanneer mogelijk?

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

Verwijderd

Topicstarter
Ik laat m'n laptop zoveel mogelijk op netspanning draaien waar mogelijk, en het uitzetten van de standby-functie maakt weinig verschil, m'n laptop valt alsnog binnen een minuut uit.

Ik heb wel iets anders vreemds ontdekt. Het probleem ontstaat alleen als ik m'n laptop aanzet gelijk vanaf de batterij en zonder netspanning. Als ik m'n laptop opstart mét netspanning en daarna de stekker eruit trek kan de batterij gewoon maximaal mee..! :?

• Ruben [NL]
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15-12 11:49
Verwijderd schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 19:36:
Ik laat m'n laptop zoveel mogelijk op netspanning draaien waar mogelijk, en het uitzetten van de standby-functie maakt weinig verschil, m'n laptop valt alsnog binnen een minuut uit.

Ik heb wel iets anders vreemds ontdekt. Het probleem ontstaat alleen als ik m'n laptop aanzet gelijk vanaf de batterij en zonder netspanning. Als ik m'n laptop opstart mét netspanning en daarna de stekker eruit trek kan de batterij gewoon maximaal mee..! :?
Conclusie; Hij wordt waarschijnlijk verkeerd uitgelezen.
Er zullen ongetwijfelt alternatieve programmaatjes zijn die de batterij-duur uit kunnen lezen, misschien moet je daar eens naar kijken of die het wél goed aangeven.

[ Voor 3% gewijzigd door Ruben [NL] op 09-05-2006 19:46 ]

• Herby
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

Verwijderd schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 19:36:

Je moet je laptop niet teveel op netstroom laten draaien daar word de batterij lui van. Dus laad hem op en haal hem los.

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga het eens uitproberen.

Bedankt voor alle hulp!

Verwijderd

daar word de batterij lui van.
semi-Offtopic:
Kan een batterij lui worden :?

Verwijderd

Het is een beetje raar uitgedrukt maar ja. Het is niet al te best voor de cellen in de accu om hem niet af en toe goed te gebruiken ;)

• Ed1969
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-12 00:22
Een batterij verliest ook snel zijn capaciteit als je hem een week in de kast zet. Dus de accu IN de laptop. Dat kan tientallen procenten schelen.

[ Voor 10% gewijzigd door Ed1969 op 09-05-2006 22:24 ]

Ed1969

Verwijderd

Nee een batterij wordt niet lui, maar er wordt mee bedoeld dat er een soort "geheugen" op het gebruiksnivo komt te zitten.
wanneer je batterij bij gebruik onder DAT nivo komt gaat hij ineens veel sneller achteruit.
dit zou bij de LI-Ion batterijen tot het verleden moeten behoren, maar daar twijfel ik nog wel eens aan.

voorbeeld;
accu wordt dagelijks maar 1 uur gebruikt en dan weer geladen.
normaal zou hij 4 uur mee kunnen gaan, maar door hem steeds maar 1 uur te gebruiken en dan weer te herladen, wordt de duur van capaciteitslevering verkort.
in dit voorbeeld zou hij na 2 uur al volledig leeg zijn.
bij een accu die onder dezelfde omstandigheden steeds wordt gebruikt tot de standby inschakeld, zal dit niet of pas laat in de leeftijd van de batterij / accu een rol gaan spelen.

oplossing;
altijd de batterij zoveel mogelijk ontladen / gebruiken, voordat men hem weer oplaad.

:Y)

• jozy
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-11 07:19
een liion batterij helemaal leeg ontladen is juist absoluut niet goed voor de batterijduur.

check bijv http://en.wikipedia.org/wiki/Liion

veel mensen weten neit waar ze over praten maar gaan andere mensen gewoon napraten....
doe eerst ff wat research en ga dan mensen 'helpen'.
Pagina: 1