3rd Master Harddisk S.M.A.R.T. bad

Pagina: 1
Acties:
  • 1.297 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• meelmark
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-02-2025
Mobo: MSI 865PE Neo2
Melding: 3rd Master Harddisk S.M.A.R.T. status BAD
Harde schijf: Hitachi Deskstar K7250
(ik gebruik remote desktop om de pc vanaf hier te besturen)

Systeem: Pentium 4, 512 DDR 2700, DVDbrander en CD brander op eerste IDE kanaal. Geen andere schijven.

Ok, even achtergrondinformatie. Ik zit zelf in Zwitserland, en mijn ouders gebruiken mijn computer. Net meldde mijn vader: ja ik moest op F1 drukken. Ik dacht: dat kan niet goed zijn. De melding die hij kreeg was dus de bovenstaande.

Ik snap het alleen niet: want de harde schijf, hitachi dekstar 7K250 is niet heel oud (1,5 jaar denk ik) en wordt niet vaak gebruikt. De harde schijf zit verbonden via de Serial Ata (vandaar de 3de Master dus lijkt me).

Ik ga nu meteen backuppen vanaf hier voor ze, maar ik snap het niet dat de schijf die melding geeft. Ik heb onmiddelijk HDD Health geinstalleerd, maar die geeft geen failures aan.

Is de melding van het mobo betrouwbaar ?

[ Voor 4% gewijzigd door meelmark op 08-05-2006 18:06 ]

"Thunder? Flash!" "AMD 1200,256DDR,MX400,5.1,MSI 266A"

• successor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 28-01 13:32
S.M.A.R.T. failure is in ieder geval niet goed eh , ik zou sowieso de data backuppen. Ik denk dat je de schijf nu als onbetrouwbaar kan beschouwen tot je hem degelijk heb onderzocht en getest

Out of the box? What box? There is no box.

• meelmark
ga ik ook doen.

De maximale read snelheid van de schijf per partitie is ongeveer 2,5MB per seconde. Wat the fuck kan dit nou weer zijn? Welke error van een schijf zorgt voor trage data doorvoer ?

Misschien voor de modjes een move naar harddisk subforum aangezien het blijkt dat het een harddiskprobleem is.

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Die doorvoer is wel heel slecht voor PIO mode, maar check ff of je schijf op DMA draait in Apparaatbeheer of het tooltje wat bij je chipset/mobo hoort (Intel etc)

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• meelmark
limoentje schreef op maandag 08 mei 2006 @ 18:48:
Die doorvoer is wel heel slecht voor PIO mode, maar check ff of je schijf op DMA draait in Apparaatbeheer of het tooltje wat bij je chipset/mobo hoort (Intel etc)
hij kan toch niet zomaar ineens niet meer op dma werken ?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:58

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Kijk, als je SMART errors krijgt gaat er iets op een heel laag niveau mis - die errors worden gegenereerd zodra de controller op de drive (het heet niet voor niets Integrated Drive Electronics :z ) een hardwarematig probleem constateert. Het heeft dus niets met software of overige delen van je PC te maken.

Wat ik me dan afvraag is waarom je dit als [MOBO] post, niets wijst in die richting, alles richting de drive. Ik haal die tag weg en move even naar Opslagmedia...

Oslik blyat! Oslik!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

nog iets wat ik ooit aan den lijve moest ondervinden is dat als er CRC errors ontstaan, dan gaat de disk in een tragere modus werken. Dit kun je pas weer herstellen door de IDE drivers in windows te deleten en dan te rebooten. Dan word alles opnieuw herkend en is alles weer als vanouds, mits de disks in orde zijn natuurlijk.

• meelmark
Fairy schreef op maandag 08 mei 2006 @ 19:40:
nog iets wat ik ooit aan den lijve moest ondervinden is dat als er CRC errors ontstaan, dan gaat de disk in een tragere modus werken. Dit kun je pas weer herstellen door de IDE drivers in windows te deleten en dan te rebooten. Dan word alles opnieuw herkend en is alles weer als vanouds, mits de disks in orde zijn natuurlijk.
ok ik dacht dat s-ata weer een ander iets was, maar ik zal eens kijken.

• meelmark
dion_b schreef op maandag 08 mei 2006 @ 19:33:

Wat ik me dan afvraag is waarom je dit als <nohtml>[MOBO]</nohtml> post, niets wijst in die richting, alles richting de drive. Ik haal die tag weg en move even naar Opslagmedia...
had al eerder gepost: Misschien voor de modjes een move naar harddisk subforum aangezien het blijkt dat het een harddiskprobleem is.

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik heb het met een Samsung 80gb gehad. Die schijf was gewoon aan het dood gaan. De harde schijf was maar 1 jaar oud. Maak een goede backup en vervangen met die handel. Die Samsung schijf heb ik nog op een gegeven moment kunnen benaderen dmv ijskast en toen las die alle gegevens weer goed maar de schijf was gewoon defect.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-02 17:28
Niet gewoon een verotte SATA-kabel?

• meelmark
frickY schreef op maandag 08 mei 2006 @ 20:29:
Niet gewoon een verotte SATA-kabel?
het fysieke kan ik dus niet controleren aangezien ik niet op die locatie kan zijn. Maar ik zal wel ff vragen of ze de kabel goed willen aanduwen. Thanks.

Enige wat ik niet begrijp is waarom hij op lage snelheid werkt (max 3mb seconde). Maar ben inderdaad aan het backuppen momenteel.

Heb een ander HD tooltje gedraaid vanaf hier, HD Tune, en die geeft de volgende foutmelding in het healthlog:

Reallocated Sectors Count ----------- current 1 worst 1 treshold 5 data 1883

Ok, hijs dus verschrikkelijk onder de treshold. Na het lezen van de uitleg:

Attribute Name:
Reallocated Sectors Count

Attribute ID:
05

Description:
Count of reallocated sectors. When the hard drive finds a read/write/verification error, it marks this sector as "reallocated" and transfers data to a special reserved area (spare area).
This process is also known as remapping and "reallocated" sectors are called remaps. This is why, on a modern hard disks, you can not see "bad blocks" while testing the surface - all bad blocks are hidden in reallocated sectors. However, the more sectors that are reallocated, the more a sudden decrease (up to 10% and more) can be noticed in the disk read/write speed.

...lijkt het me dat er nu gewoon enorm veel sectors zijn gereallocate... am i right? En niets meer aan te doen..?

[ Voor 60% gewijzigd door meelmark op 08-05-2006 21:36 ]

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

meelmark schreef op maandag 08 mei 2006 @ 20:22:
[...]

ok ik dacht dat s-ata weer een ander iets was, maar ik zal eens kijken.
Dacht ik ook, maar ik heb het meegemaakt, pc heel traag, disks wilden niet vooruit of achteruit. Deleten en opnieuw detecteren van de controller lostte het probleem op.

• _sepulnation_
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:15
toen mijn oude disk naar dat soort snelheden toe ging ben ik zo dom geweest om het probleem te laten varen, het werd echter met de dag erger en op het laatste lag het rond de 800kB/s. 2 dagen later HD niet meer te lezen en kon het stort op.

dus back-up maar nu het nog kan. Wat het probleem is durf ik niet te zeggen.

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-01 16:26
Bij een maxtor diamondmax 9 80gb ( :r ) van mij had ik ook smart errors, totaan 2x toe, 2x opgelost met low level format en draait nu 1.5 jaar nadien nog steeds in mijn servertje.

Backup, probeer low level format, maar dit probleem is groter dan hetgeen ik toen had (ik had geen last van trage overdracht). Waarschijnlijk is je schijf gewoon dood. Een argument dat de schijf nog maar jong is maakt niet uit, soms zit er gewoon een slecht exemplaar tussen, of deze schijf is te heet geworden.

[ Voor 3% gewijzigd door stefan001 op 09-05-2006 15:34 ]

• meelmark
stefan001 schreef op dinsdag 09 mei 2006 @ 15:33:
Bij een maxtor diamondmax 9 80gb ( :r ) van mij had ik ook smart errors, totaan 2x toe, 2x opgelost met low level format en draait nu 1.5 jaar nadien nog steeds in mijn servertje.

Backup, probeer low level format, maar dit probleem is groter dan hetgeen ik toen had (ik had geen last van trage overdracht). Waarschijnlijk is je schijf gewoon dood. Een argument dat de schijf nog maar jong is maakt niet uit, soms zit er gewoon een slecht exemplaar tussen, of deze schijf is te heet geworden.
ja heb maar hitachi gemaild met de melding dat er een smart failure is en of ik in aanmerking kom voor RMA. Hij is 23 maanden oud, dus als het goed is nog net RMA mogelijk. Alleen nog ff serienummer toezenden om te laten controleren (erg handig.. moet mn pa de harde schijf uit de kast laten trekken om het serienummer te laten controleren heheheh... die weet nog net normaal hoe je een pc moet aan doen en een muziekje luisteren)

Pagina: 1