Asus P5WD2-E Premium & Scythe Ninja Cooler

Pagina: 1
Acties:
  • 128 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Boushh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 28-12-2024
Hallo,

Omdat ik mijn systeem wat stiller wilde maken heb ik mijn Arctic Freezer 7 Pro verwisseld voor een Scythe Ninja (met Scythe 1200 rpm 120mm fan erop).

Nu is de boel wel stiller, maar bepaald niet koeler. Ik kom gemiddeld 10 graden hoger uit (rond de 55C idle) dan bij de Freezer 7 Pro. Ik heb de koeler al een keer opnieuw geplaatst, koelpasta vervangen en de fan anders geplaatst, maar het mag allemaal niet baten. Echter, bij het opnieuw monteren van de Ninja zag ik dat er beschadigingen op de koperen plaat waren ontstaan. Het lijkt er dus op det de Ninja meer de 775 socket zit te koelen ipv de CPU. Nu zit ik er over te denken om de Freezer weer terug te prikken, maar ik vroeg mij af of er nog andere mensen zijn die bij deze combinatie dezelfde problemen hebben ? Wellicht dat het anders beter is een contact met Asus op te nemen omdat het dan wellicht een design fout is.

Het gaat dus om:

Pentium D 930/940 op standaard snelheden
Asus P5WD2-E Premium (BIOS 501, net uit)
Scythe Ninja met Scythe 1200rpm koeler

Te vergelijking:

Ik heb een D930 op een MSI 945p-Neo2 geplaatst (draaid 200 Mhz langzamer) en deze komt (met de Ninja) idle gemiddeld op 23C uit. Zo'n 10 graden lager dan het moederbord. En dat zijn precies de waarden waarop ik zat te hopen. Jammer is alleen dat SpeedFan de fan's niet herkent waardoor ik de speed niet meteen kan verlagen, maar goed :)

• drZymo
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-01 10:58
Ik heb heel toevallig deze week ook een PC aangeschaft. Daarin zit een Asus P5LD2 moederbord, Pentium D 940 en natuurlijk een Scythe Ninja 8). In mijn kast heb ik twee case fans, een voor en een achter, beide 120mm. Verder nog een voeding met een 120mm fan. Had op mijn Ninja geen fan geplaatst en had de volgende temperaturen:

Idle
Kast: 33 graden
CPU: 50 graden

Stressed
Kast: 33 graden
CPU: 70 graden

Vond het zelf een beetje te warm, dus had vanmiddag toch maar eventjes een 120mm fan op mijn Ninja gestopt. Had wel iets resultaat, maar niet denderend veel. Kast bleef hetzelfde (je zou bijna vermoeden dat de sensor kapot is :P). CPU werd Idle 47 graden en Stressed 65 graden. Het scheelt dus +- 5 graadjes. Ik had eigenlijk meer verwacht, dus ik vermoed dat het gewoon hoort. Ik ga morgen denk ik de stock koeler erop doen (was gelijk begonnen met Ninja) en dan vergelijken of die toch wat beter presteert. Ik vermoed echter dat het niet veel uitmaakt. Pentium D is nou eenmaal een heethoofd, en ik denk niet dat we daar veel aan kunnen veranderen.

"There are three stages in scientific discovery: first, people deny that it is true; then they deny that it is important; finally they credit the wrong person."