[Fans]Aansluiten op moederbord?

Pagina: 1
Acties:
  • 4.061 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Killion
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10:50
Goededag,

Dit zal heus wel weer een domme vraag zijn die ik met de 'search functie' had kunnen vinden maar tot nu toe geen geluk.

Is het zo dat je elke Fan die je in je PC hebt zitten moet aansluiten op het moederbord? Ik zie wel vaker Cases met enorm veel fans (4-5)..
Ik heb op het moment geen 'case' fan, en zou deze toch moeten aanschaffen, (word namelijk erg warm in mijn case.)

Alvast bedankt,

EDIT: voor degene die mijn moederbord willen weten: ASUS P4P800S-X

[ Voor 11% gewijzigd door Killion op 08-05-2006 14:56 ]

• Cardo
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 06-01 21:20
Meestal worden de fans idd op een moederbord aangesloten;) maar als het er teveel worden is er nog altijd de fancontroller waarmee je nog meer kan veranderen , zoals oa voltage, en rpms :D

Edit: en eigenlijk heb je maar 2 fans nodig, Een intake en een outtake.
Pak dan wel een 120 mm fan want die zijn groot, en kunnen bij lage snelheden veel lucht verplaatsen;)

[ Voor 34% gewijzigd door Cardo op 08-05-2006 14:59 ]

Een dag niet leechen is een dag niet leven ! :p

• Killion
Ok, bedankt.
Zal vanavond maar even kijken of ik die aansluitingen kan vinden.

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Op je moederbord zijn inderdaad vaak 1 of 2 aansluitingen te vinden. Daarnaast, een fan werkt op 12v (of 5v ;) ) en er zijn verloop- (of splits-) stekkertjes te koop waarmee je een fan direct op je voeding kan aansluiten. Je splitst dan een molex af naar een of meerdere fanconnectoren.

Het is echter wel verstandig in ieder geval een outtake voor de warme lucht naar buiten te transporteren (deze moet je dan, vaak achterin, zo hoog mogelijk plaatsen). Je zou kunnen overwegen een extra intake fan erbij te zetten (deze moet je dan, vaak voorin, zo laag mogelijk plaatsen)

offtopic:
op de site van asus staat het gewoon hoor:
Ventilatorconnectoren CPU / behuizing

[ Voor 91% gewijzigd door mithras op 08-05-2006 15:09 ]

• Cardo
Afbeeldingslocatie: http://img291.imageshack.us/img291/7296/0001066dj.th.jpg

Dit moederbord heeft er helaas maar 2(teminste ik zie er maar 2 8)7) 1 is er voor de cpu, dus je zou kunnen overwegen voor een fancontroller, zodat je ook nog een intake erbij kan zetten, nu is er helaas maar plaats voor nog maar 1 fan! ;(

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

of je koopt case fans met een molex aansluing en deze sluit je op je voeding aan.
deze zijn 4 pins wit en groot (aansluiting).
of op je mobo deze zijn meestal kleiner met 2 of 3 pinnetjes.

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:12

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Cardo schreef op maandag 08 mei 2006 @ 15:06:
[afbeelding]

Dit moederbord heeft er helaas maar 2(teminste ik zie er maar 2 8)7) 1 is er voor de cpu, dus je zou kunnen overwegen voor een fancontroller, zodat je ook nog een intake erbij kan zetten, nu is er helaas maar plaats voor nog maar 1 fan! ;(
Meestal heb je toch 2 ongebruikte fan aansluitingen over?
Tenminste, ik heb één casefan en nog één fan aansluiting over, ik zit dan ook te denken om er nog een fan bij te schroeven :9

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Cardo
Inderdaad dat klopt dat is bij mij ook, maar ik zie het niet bij dit moederbord?! :P

• Cardo
@ TS

Word jou vid kaart trouwens niet loeiheet aangezien jij geen airflow hebt?! :+

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Het aantal fan-aansluitingen staat niet vast. Op sommige moederborden kun je nog net de processorfan aansluiten en moet de rest via een molex aan je voeding, bij andere borden kun je er wel 10 aansluiten.

Fan hoeven niet per se op je moederbord aangesloten te worden. Alles wat 12 volt levert is goed eigenlijk. De reden dat ze oevr het algemeen, indien mogelijk, toch op het moederbord worden aangesloten is dat je dan de snelheid uit kunt lezen en soms zelfs softwarematig of automatisch aan de hand van de temperatuur het toerental regelen.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• koenderks
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-05-2024
Tja, de meeste mobo's hebben maar plaats voor 1 extra casefan. Maar dat is geen probleem dacht ik zo. Het is altijd wel leuk om de temp uit te lezen van een outtakefan (bv achter je hdd's) maar echt noodzakelijk als bv je cpukoelerfan is het niet.
Je kan gewoon de fan op de draadjes van je voeding aansluiten(meer gegevens hierover in een faq) of een stekkertje kopen die van een molex wat fan aansluitingen maakt. Zalman heeft hier een handige voor.
Zelf raad ik Sharkoon aan. Door zijn 'golfbal' structuur heeft het een betere en stillere werking. Ook worden er dempers bij geleverd en ook zo'n aansluiting voor een voeding. 120mm zijn beter doordat ze meer lucht verplaatsen bij een gelijk toerenaantal en je kan dus ook een lager geluid krijgen. Minpuntje is dat je case waarschijnlijk 80mm fanopeningen hebt.

• Killion
Cardo schreef op maandag 08 mei 2006 @ 15:11:
@ TS

Word jou vid kaart trouwens niet loeiheet aangezien jij geen airflow hebt?! :+
Correct.
Vandaar dat ik me case open heb staan, en een ventilator er op heb staan in de zomer (normaal gesproken is mijn kamer een graad of 9, dus valt opzich mee.

Als ik een Fancontroller aanschaf, ga ik in iedergeval een andere case kopen. (misschien die antec van de best buy) Zit nu nog met een Fujitie Siemens (wat vroeg mijn PC was) of hoe je dat dan ook spelt.

En op zo'n Fan Controller kan je dan meerdere fans aansluiten, daar had ik wel iets overgelezen. Neem dat dat een soort 'plug' is die ook op je moederbord zit?

• mexwall
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08-09-2025
Zelfde gedaan. Videokaart fan stond te jaggen na het gamen, 1 outtake fan met temp controle op het moederbord aangesloten (92 mm) geplaatst op de orginele oppening in de case. Nu hoor je de fans niet meer na een potje stevig gamen.

• Cardo
Killion schreef op maandag 08 mei 2006 @ 15:16:
[...]

Correct.
Vandaar dat ik me case open heb staan, en een ventilator er op heb staan in de zomer (normaal gesproken is mijn kamer een graad of 9, dus valt opzich mee.

Als ik een Fancontroller aanschaf, ga ik in iedergeval een andere case kopen. (misschien die antec van de best buy) Zit nu nog met een Fujitie Siemens (wat vroeg mijn PC was) of hoe je dat dan ook spelt.

En op zo'n Fan Controller kan je dan meerdere fans aansluiten, daar had ik wel iets overgelezen. Neem dat dat een soort 'plug' is die ook op je moederbord zit?
Let op bij een kast nemen dat er 120 mm fans plaatsen zijn, dit levert veel voordeel in tegenstelling tot kleinere fans, en ja er zitten dezelfde aansluitingen voor fans op als bij een moederbord;)

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Killion schreef op maandag 08 mei 2006 @ 15:16:
[...]

Correct.
offtopic:
Een graad of 9??? :X

Als je de plek in je Fujitsu hebt; koop een mooie 120mm fan met molex-verloopje. Die hang je op elke willekeurige vrije/bezette aansluiting en klaar.

En anders inderdaad een mooie nieuwe kast met misschien een fan-controller; werkt lekkerder...

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Killion
Allemaal bedankt.

Heb besloten het volgende te kopen. (Ga er van uit dat er nu stilte zal gaan komen in mijn kamer. :))
Afbeeldingslocatie: http://images.primalsource.nl/sall.JPG

[ Voor 5% gewijzigd door Killion op 15-05-2006 08:38 ]

• koenderks
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-05-2024
Killion schreef op maandag 15 mei 2006 @ 08:37:
Allemaal bedankt.

Heb besloten het volgende te kopen. (Ga er van uit dat er nu stilte zal gaan komen in mijn kamer. :))
[afbeelding]
stilte van fans door er fans bij te kopen ? :D

Maargoed, warm wordt het niet. Ik neem aan dat je die extra 120 mm fan in de front doet en de 80mm op een of andere manier bij de videokaart propt. Dan heb je dacht ik 4 casefans(incl.psu) En dat is lijkt me wel genoeg.

• Killion
Heb je me processor wel eens gehoort? Die gaat zich lanceren tijdens het spelen van een minimaal 2D spelletje.
Pagina: 1