Verwijderd schreef op maandag 15 mei 2006 @ 15:54:
Nou in dat geval kom ik met alle informatie,
ik probeer zo duidelijk mogelijk te zijn maar omdat ik vind dat niet alle informatie nodig is acht ik het ook niet belanrijk om jullie exact de situatie te vertellen, mocht je dan info te kort hebben kan je daar gewoon om vragen, en dan zal ik die zo mogelijk ook geven.
Ik wil je pin code of admin wachtwoord ook helemaal niet weten.
Maar de echt relevante info vergeet je te vertellen.
- ik heb een aantal dingen gelezen mbt tot novell en windows
Mooi, da's een begin
- ik heb internet afgezocht over wat ongeveer nodig zou zijn voor onze server, werd door tegenstrijdige info niet helemaal wijs uit want de een zij zoals hier ook dat op iedere normale servert alle dingen kunnen draaien terwijl de andere zij dat microsoft exchange server erg veel geheugen vreet.
Zonder bronvermelding kunnen wij hier ook niets mee
- verder heb ik een programmaatje geintstalleerd dat netwerk activiteit laat zien en ik merk dat dit toch regelmatig de 8 mb haalt dus vroeg ik me af of we daar iets aan moeten doen.
Wat voor programmaatje, en wat ben je aan het meten ?
Dat een gebruiker een powerpoint presentatie van 8 mb opent ?
Of dat je 8 mb bandbreedte als piek in gebruik hebt ? En wat is de snelheid van je infrastructuur dan? Want dat is ook van belang.
-ik heb al een sbs server geinstalleerd en heb ook een boek over windows 2003 door gelezen om zo daar kennis over op te doen.
Mag ik je een cursus aanbevelen ? Één keer setuppen en een boek lezen is voor een bedrijf niet echt een stabiele basis als kennisnivo van de beheerder. Dat bedoel ik niet vervelend, maar draai het eens om. Ik lees een boek en test de setup eens thuis en kom het bij jullie installeren. Ga je ook niet vrolijk van worden.
Waarom gooi je novell client niet op de werkplekken, nou even teruglezen, vpn, HEEE dat doet alleen maar tcp/ip dus moet je via remote acces inloggen op de werkplek en dan via microsoft novell client inloggen dat is de enige manier om met ipx overweg te kunnen via remote acces.
Waarom draai je nog ipx/spx ? Ook Novell 3.11 kan tcp/ip aan hoor. En het scheelt voor je werkstations als ze maar één protocol hoeven te gebruiken.
Wat is de oorzaak van de langzame clients, dat is de windows client van novell die over het algemeen als extreem langezaam en slecht beschouwd wordt.
Dat kan met heel erg veel te maken kunnen hebben. Norton Internet Security om er één te noemen.
En voor Outlook kun je opgeven dat die eerst van het tcp/ip protocol gebruik moet maken ipv dat hij eerst via ipx/spx contact probeert te maken. En dan ook geldt weer dat we zonder bronvermelding er niets mee kunnen
De novell 3.11 server is door ons externe bedrijf geinstalleerd dat al jaren meent dat het perfect draait en geen vervanging nodig heeft,
Dat baseren ze ergens op. Maar waarschijnlijk hebben ze wel gelijk.
na een gesprek met dit bedrijf wil het weer een nieuwe server met dan wel weer 3.11 leveren om de snelheid te verbeteren,
Dat is een manier om performance op te schroeven, gewoon zwaardere hardware.
gezien het feit dat die server die er nu staat slechts twee jaar oud
Dat ding heeft ook specificaties
is ben ik op verzoek van de baas verder gegaan met de it nadat ik de andere server succesvol geinstalleerd had.
Naast je gewone werkzaamheden ? Dan wil ik je waarschuwen voor het risico dat je te weinig tijd krijgt om fatsoenlijk beheer te kunnen doen (logfiles bekijken en ander rotwerk)
Ik heb nog geen offertes opgevraagd omdat ik nog niet weet wat ik nodig heb, natuurlijk wel even op hp en dell sites gekeken.
Stap 1 is het beschrijven van je wensen, zonder daar merken of kant en klare oplossingen in op te schrijven
externe firma == reeds beantwoord.
en wat ie gezegd heeft ook al
Die zouden gefundeerd moeten kunnen aangeven waarom ze hier niets in zien. En dan nog krijgen ze met het probleem te maken dat een klant ook een wens kan hebben waar ze wel of niet aan kunnen of willen voldoen
Genoeg info nu?
Om jouw probleem op te lossen ? Nee.
Wat zijn de specs van jullie huidige SBS server?
Hoe ziet het netwerk er uit en hoe snel is het ?
Virusscanner had ik al geroepen.
Je zou ook een nieuwe Novell SBS omgeving op kunnen zetten, of een linux gebaseerde omgeving kunnen gaan gebruiken. Je zou zelfs alles extern kunnen laten draaien en via Citrix of Terminal Services kunnen werken.
Allemaal valide oplossingen op basis van wat jij intussen verteld hebt.
Hou me ten goede, ik ben er niet op uit om je af te zeiken.
Maar implementatie en beheer voor een bedrijf is wel even wat anders dan drie thuis computers.
En als je het dan ook nog als neventaak krijgt, dan denk ik dat je voorzichtig moet zijn.
Oh, had ik je (ook) al gevraagd waarom je je huidige SBS server hier niet voor gebruikt ?
Desnoods met een ram en hd upgrade ? Maar dan hebben we weer specs nodig. Darn.
[
Voor 2% gewijzigd door
aZuL2001 op 15-05-2006 16:54
. Reden: Aanvulling ]