Toon posts:

Amateur 6800GT SLI probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 462 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Ik heb een probleem met mijn pc. Aangezien ik mezelf op het moment erg aan het verdiepen ben in
vanalles en nog wat, vind ik het toch moeilijk om antwoorden te vinden omdat ik weinig verstand heb
van computers, en dan vooral instellingen.

Ik heb een SLI opstelling, wat het instellen van bepaalde dingen nog moeilijker maakt volgens mij. Ik
zal om te beginnen eerst vertellen wat voor systeem ik heb.

CPU:
AMD Athlon64 3700+
CPU koeler:
MACS MA-7121
( http://www.casetek.com.tw/cpu_cooler/ma-7121.htm )
Moederbord:
ASUS A8N-SLI Deluxe
Geheugen:
4 x 512mb kingston valueRAM
Videokaart:
2 x XFX 6800GT
PSU:
Thermaltake Purepower 500W (modulair)
Case:
Casetek CK-1022-6A
( http://www.casetek.com.tw/super/ck-1022-6a.htm )
Fans:
1 x 120 mm Thermaltake
2 x 120 mm Sharkoon plakmerk
1 x 80 mm Sharkoon plakmerk
DVD/CD-rom:
DVD rom Writemaster
CD rom Philips

Hier zijn dat wat foto's van hoe het in elkaar zit, dan is ook te zien hoe het met de koeling zit:
Afbeeldingslocatie: http://www.madmax.projekt.nl/dark_front.JPG
Afbeeldingslocatie: http://www.madmax.projekt.nl/dark.JPG
Afbeeldingslocatie: http://www.madmax.projekt.nl/inside.jpg

Ik heb de Grote 6800GT Topics van voor naar achter doorgelopen, ik heb verschillende SLI topic door-
gelopen, maar in de meeste topics blijft het probleem onduidelijk hoe je ongeveer je instellingen moet
hebben staan om een goede prestatie uit je systeem te krijgen.

Nu heb ik een hele tijd zitten klooien met instellingen in de bios en vanalles, maar de prestaties werden
nauwelijks hoger wanneer ik het voltage omhoog zette en wat met die multiplier speelde. De temperatuur
werd echter wel in erg veel hoger, wanneer ik niet overclockt draaide, werd het systeem altijd rond de
35 graden, hierna schoot deze ineens naar de 60 graden ongeveer.

Nu heb ik een benchmark gedraait met mijn SLI opstelling uit, maar wel met beide kaarten
gemonteerd. Hier haalde ik de volgende score in 3D Mark '05:
Afbeeldingslocatie: http://www.madmax.projekt.nl/3d_mark_05.JPG

Daarna heb ik een benchmark gedraait met mijn SLI opstelling aan, hierbij haalde ik de volgende score:
Afbeeldingslocatie: http://www.madmax.projekt.nl/3d_mark_05_SLI.JPG

Zoals ik op veel plaatsen gelezen heb, is deze score van 8867 niet erg hoog voor het systeem zoals ik
het heb staan. Dus in ieder geval heb ik besloten om nog 2 x Zalman VF700-cu te kopen voor op mijn
videokaarten. Dit brengt echter alleen de temperatuur een beetje naar beneden, hier vallen geen punten
mee te winnen.

Ik weet niet wat voor instellingen ik nog moet veranderen om te zorgen dat ik mijn SLI op een normale
manier kan laten draaien, want ik denk dat ik dan al boven mijn score kom die ik jullie hier laat zien.
Misschien zijn er ook nog suggesties over OC, bijvoorbeeld over hoe hoog ik mijn voltage moet zetten
en wat voor multiplier ik moet toepassen.

Zoals ik hierboven al zei, ik heb niet echt veel verstand van computers, en dan vooral de instellingen, dus
ik hoop dat er mensen zijn die me hierbij kunnen helpen. Een uitleg bijvoorbeeld over hoe ik mijn BIOS
in moet stellen, en hoe ik mijn SLI instellingen moet doen, zou ik heel erg op prijs stellen.

Ik hoop op een nuttige reactie!

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2006 00:54 ]

Verwijderd

Scores zijn doodnormaal volgens mij. SLI geeft ong 80% winst. 4900*0.8=3920 + 4900=8820 Wat echt redelijk is. De single kaart performance is ook goed. Volgens mij is er niets mis met je systeem.

• Type-R
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:37

Type-R

One Minute Shakin

whoops verkeerde topic :P

[ Voor 90% gewijzigd door Type-R op 08-05-2006 01:22 ]

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Verwijderd schreef op maandag 08 mei 2006 @ 00:59:
Scores zijn doodnormaal volgens mij. SLI geeft ong 80% winst. 4900*0.8=3920 + 4900=8820 Wat echt redelijk is. De single kaart performance is ook goed. Volgens mij is er niets mis met je systeem.
offtopic:
80% winst is gelijk aan vermenigvuldigen met 1,8.
In dit geval dus 4900 * 1,8 = 8820.

Dit om je toekomstige berekeningen te vergemakkelijken ;)

@TS: Wat als je je score vergelijkt met andere 6800GT SLi eigenaren?
Hiermee doel ik vooral op de Futuremark ORB.

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

Verwijderd

Topicstarter
Wanneer ik keek op "Het 6800gt Topic" stond hier een poll over de gehaalde scores in SLI. De score
van de enkele kaart was goed, maar de uitslagen van SLI lagen eigenlijk allemaal hoger dan die van
mij, en meestal boven de 10.000.
Ik vroeg me af wat hier de reden van zou zijn. Verder wil ik mijn systeem een beetje optimaal laten
draaien zonder heel veel OCen, omdat er schijnbaar altijd verschil zit in de verschillende onderdelen.
Normaal stem je bij OCen, je processor, videokaart en geheugen zo goed mogelijk op elkaar af.
Theoretisch zou het dus zo kunnen zijn dat je niet moet Overclocken maar onderclocken? Als dit zo
zou heten?
Verder moet bij een SLI opstelling dan de processor, geheugen en 2x een videokaart fatsoenlijk met
elkaar worden afgestemd. Door een beetje te overclocken wil ik eigenlijk bereiken dat deze verschillende
onderdelen goed naar elkaar gaan werken, een beetje optimaal. Als hier onderclocken voor nodig zou
zijn, zou ik dat ook goed vinden, maar ik geloof niet dat dat nodig zou zijn.

@r00n
Ik heb de scores dus vergeleken met wat benchmarks die ik opgezocht heb via google, en daarnaast
vooral met de scores van de 6800gt topic.

(thanks voor die eenvoudige berekening van 80% B) maar vroeger genoeg economie gehad dus die
procenten rekenen zit wel voort goed 8)7)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2006 08:12 ]

Verwijderd

Die 10.000 scores zijn allemaal overgeclockte kaarten hoor.

• Hammetje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11:33
Ik wou net zeggen, je scores kloppen 100%... Iedereen die over de 10k zit heeft zn kaart geoverclocked...

"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)

• petervandamned
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-07 20:34
In de tijd dat ik met mijn set GT's aan het spelen was, was bv een bios aanpassing om je volts te verhogen de manier, Hogere scores worden gehaald met aanpassingen in rivatuner en dikke koeling.

Verwijderd

Plus dat mensen in die topic nogal overdrijven ... ik draai met mijn 6600gt's ~17500 punten eruit in 3DMark 03 en in 01 ongeveer 23000~ maar er zijn zoveel mensen die er 'gewoon' > 28000 uithalen in 2001 en dat is gewoon zo goed als niet mogelijk aangezien mijn systeem behoorlijk overclockt is.

A64 3000+ @ 2700mhz
1GB (2x 512) G.Skill @ 245mhz
2x 6600GT @ 610/1120

Tuurlijk kun je met een processor die 3ghz of hoger doet wel hoger komen en ook met een paar snellere 6600's moet het lukken maar het record 6600GT in SLI op hwbot.org staat ergens in de 19000 voor 3DMark 03 dus ik denk dat mijne nog niet eens zo gek draaien.

Verwijderd

Nou ik zou aardig tevreden zijn met je score hoor. Luister maar naar mij: dat klopt echt wel!
Nooit gehoord van opscheppers?

Maargoed, je kan natuurlijk ati-tool of rivatuner downloaden en je videokaarten bij het opstarten van een spel even 10% sneller laten draaien.

Maar ik wordt niet helemaal wijs uit je topicstart, van welk systeem kom jij vandaan? Want met de multiplier spelen??? Heb je wel de FSB verhoogt???

Verder heb je een erg leuk systeem, dus voorlopig zou ik nog even rustig aan doen met overklokken tot je echt problemen krijgt met spellen spelen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben dus gewoon benieuwd wat ik uit dat systeem zou kunnen halen, en toen ik die scores van die
andere mensen zag, schrok ik dus een beetje... Ik had wel verwacht dat de systemen van hun over-
clocked waren, maar ik wist niet dat het zoveel verschil opleverde.

van 8800 naar 10500 is meer dan 25 %. Ik zei al dat ik niet veel verstand had van dit alles, daarom ben
ik blij dat jullie gewoon duidelijkheid scheppen. Ook ben ik blij dat er wordt gezegd hoe deze hogere
resultaten bereikt worden, dus met een betere koeling en dan met de Riva tuner wat instellingen ver-
anderen. Verder weet ik wel dat goed OC-en veel tijd kost, heb het voorheen eens gedaan met prime,
gewoon een week mee bezig geweest.

Misschien zijn er mensen die me kunnen vertellen waarbij mijn systeem ongeveer stabiel loopt, bijvoor-
beeld bij welk voltage welke multiplier hoort. Ik kan mijn multiplier maximaal op 11 x zetten volgens mij
met stappen van 0.5. (11 / 10.5 / 10 enz). Verder kan ik het geheugen nog aanpassen.

Maar ik ben blij dat ik deze reacties krijg, vooral hoe ik het moet doen, welke tools ik moet gebruiken
en welke instellingen ik ongeveer moet aanhouden...

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 08 mei 2006 @ 10:34:
Maar ik wordt niet helemaal wijs uit je topicstart, van welk systeem kom jij vandaan? Want met de multiplier spelen??? Heb je wel de FSB verhoogt???
Dit vind ik dus redelijk moeilijk te begrijpen omdat ik er gewoonweg geen verstand van heb... Ik bedoel
in ieder geval de multiplier in de BIOS. Verder heb ik een programmatje van Nvidia waarmee ik bepaalde
frequenties in kan stellen, bijvoorbeeld de mhz van mijn geheugen en dergelijke.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2006 10:51 ]

• RooN
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14-07 09:28
Verwijderd schreef op maandag 08 mei 2006 @ 10:51:
[...]
Dit vind ik dus redelijk moeilijk te begrijpen omdat ik er gewoonweg geen verstand van heb... Ik bedoel
in ieder geval de multiplier in de BIOS. Verder heb ik een programmatje van Nvidia waarmee ik bepaalde
frequenties in kan stellen, bijvoorbeeld de mhz van mijn geheugen en dergelijke.
Je moet even 2 dingen goed uit elkaar halen. Wanneer je in de BIOS instellingen van je multiplier gaat veranderen, ga je je processor overklokken. Dit kan zeker bijdragen aan een hogere 3dmark score. In hoeverre je je processor kun overklokken is een kwestie van proberen, tot welke snelheden blijft je processor goed presteren. Voor meer info en how-to's: zie de FAQ's hier op Tweakers.

Met Rivatuner (hier downloaden) kun je zoals je zelf al zegt het aantal Mhz aanpassen, hier gaat het dus om het overklokken van je videokaart. Hier geldt hetzelfde principe als overklokken van je CPU: kijk hoever je kunt gaan zonder dat je systeem instabiel wordt. Je hebt goede koeling op je kaarten en temperaturen van rond de 60 graden voor een videokaart is vrij normaal.

Veel succes en ik denk dat jij met je systeem en een btje overklokken van je videokaarten ook boven de 10000 uit kan komen!

smile an everlasting smile

Verwijderd

r00n schreef op maandag 08 mei 2006 @ 01:28:
[...]

offtopic:
80% winst is gelijk aan vermenigvuldigen met 1,8.
In dit geval dus 4900 * 1,8 = 8820.

Dit om je toekomstige berekeningen te vergemakkelijken ;)
offtopic:
Ach gossie, de examen zenuwen slaan toe :S moet dit jaar HAVO examen doen :( brrr wat slecht.

Verwijderd

Ik zou voor ati-tool gaan, die is wat makkelijker. probeer de kloksnelheden van je geheugen en core (videokaart) omhoog te gooien met 50mhz. Probeer in je bios je FSB eens op 240mhz, je geheugen loopt dan denk ik op zijn maximum en jij krijgt dan 240 x 11 = 2640mhz. Wil je dan nog sneller gaan dan kan je je geheugen op ddr333 ipv 400 zetten. Hierdoor gaat je geheugen asynchroon lopen met de fsb (dus met een fsb van 240 gaat je geheugen op iets van 190), hierdoor heb je weer wat ruimte om de FSB omhoog te gooien naar de 260-270 (2970mhz).
Het beste kan je Everest van Lavasys downloaden om even je temperaturen in de gaten te houden (van zowel videokaarten en cpu). Ook een handige tool is Maxttemp, hier kan je zien wat je maximum temperatuur is die je cpu aan kan, mijn 3500+ had een max temp van 59 graden. Vuistregel: Hoe hoger je maximum temperatuur, hoe hoger je je processor ook kan overklokken. Let wel op dat je met de stock koeler de processor niet vreselijk heet laat worden, ik zou 45 graden al als maximum nemen.

• gabiballetje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 29-06 11:42
1 kaart = 4900
SLI geeft echt GEEN 2x snelheid, maar inderdaad minder. In sommige gevallen nog geen 50%, maar dat is afhankelijk van je game.
Mensen die dan dus boven de 10K halen zijn inderdaad zwaar aan het overclocken/tweaken/coolen etc.
Het si dus geen eerlijke vergelijking, en je hoeft niet bang te zijn, je systeem is echt prima in orde, sterker nog, 80% winst is vrij soepel.
Houdt er alleen rekening mee dan in sommige games de snelheidswinst enorm tegen kan vallen.
SLI is niet heilig.

• RooN
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14-07 09:28
Verwijderd schreef op maandag 08 mei 2006 @ 11:21:
Ik zou voor ati-tool gaan.....<knip>
ATI-tool op een nVidia-kaart? Gaat dat goed werken?

smile an everlasting smile

Verwijderd

Ja sinds kort ook support voor nVidia kaarten met ati-tool. Ik heb alleen geen idee hoe dat met SLI zit, maarja dat is aan de topicstarter om te testen.

Verwijderd

Heel eerlijk gezegd, zou ik niet beginnen met overclocken totdat je er echt wat aan gaat hebben, Helemaal omdat je al aangeeft dat je er niet veel verstand van hebt, en dát is toch echt wel een pré.

Je weet hopelijk dat je systeem heel goed stuk kan gaan als je de verkeerde instellingen pakt of te ver overclockt etc. !!

En ook belangrijk, je systeem zal altijd sneller slijten als je gaat overclocken, niet iedereen zal dát met me eens zijn, aangezien de levensduur van je proc(essor) bijvoorbeeld heel lang overgeclockt goed kan werken, maar dat bijvoorbeeld je geheugen er eerder mee ophoudt of je moederbord die zegt op een gegeven moment dat je het zelf mag gaan doen(helaas al heel wat Mainboard's versleten)

Verwijderd

Topicstarter
RooN schreef op maandag 08 mei 2006 @ 11:04:
[...]

Je moet even 2 dingen goed uit elkaar halen. Wanneer je in de BIOS instellingen van je multiplier gaat veranderen, ga je je processor overklokken. Dit kan zeker bijdragen aan een hogere 3dmark score. In hoeverre je je processor kun overklokken is een kwestie van proberen, tot welke snelheden blijft je processor goed presteren. Voor meer info en how-to's: zie de FAQ's hier op Tweakers.

Met Rivatuner (hier downloaden) kun je zoals je zelf al zegt het aantal Mhz aanpassen, hier gaat het dus om het overklokken van je videokaart. Hier geldt hetzelfde principe als overklokken van je CPU: kijk hoever je kunt gaan zonder dat je systeem instabiel wordt. Je hebt goede koeling op je kaarten en temperaturen van rond de 60 graden voor een videokaart is vrij normaal.

Veel succes en ik denk dat jij met je systeem en een btje overklokken van je videokaarten ook boven de 10000 uit kan komen!
Hartstikke bedankt voor deze reply, dit is waar ik iets mee kan. Ik dacht namelijk dat de multiplier in
de BIOS en die in dat Nvidia programmatje dezelfde waren.
Verwijderd schreef op maandag 08 mei 2006 @ 11:21:
Ik zou voor ati-tool gaan, die is wat makkelijker. probeer de kloksnelheden van je geheugen en core (videokaart) omhoog te gooien met 50mhz. Probeer in je bios je FSB eens op 240mhz, je geheugen loopt dan denk ik op zijn maximum en jij krijgt dan 240 x 11 = 2640mhz. Wil je dan nog sneller gaan dan kan je je geheugen op ddr333 ipv 400 zetten. Hierdoor gaat je geheugen asynchroon lopen met de fsb (dus met een fsb van 240 gaat je geheugen op iets van 190), hierdoor heb je weer wat ruimte om de FSB omhoog te gooien naar de 260-270 (2970mhz).
Het beste kan je Everest van Lavasys downloaden om even je temperaturen in de gaten te houden (van zowel videokaarten en cpu). Ook een handige tool is Maxttemp, hier kan je zien wat je maximum temperatuur is die je cpu aan kan, mijn 3500+ had een max temp van 59 graden. Vuistregel: Hoe hoger je maximum temperatuur, hoe hoger je je processor ook kan overklokken. Let wel op dat je met de stock koeler de processor niet vreselijk heet laat worden, ik zou 45 graden al als maximum nemen.
Deze reply vind ik ook erg makkelijk, ik heb nu ongeveer een indicatie voor wat voor waardes ik maxi-
maal in kan stellen. Voorheen kostte het me een week, ik denk dat het nu wel wat tijd zal schelen.
Nee dat weet ik, maar wel een goedkope oplossing. Ik was in eerste instantie niet van plan heel veel
geld voor mijn systeem uit te geven. Achteraf toch wat meer geworden :9 , maar nog lang niet zoveel
voor wat ik heb denk ik. Het totale systeem kostte me iets meer dan 1000 euro, de twee kaarten bij
elkaar slechts 335 euro. Wanneer ik een vergelijkbaar systeem zou willen zonder SLI, kom ik toch
vlug uit bij een 7800GTX of iets dergelijks, die ook nog onderdoet voor dit. En zelfs heb je die niet voor
335 euro. Goedkoop is dus de reden.

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2006 11:44 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:18

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

GoT Huisregels

Een enorme berg screenshots zijn geen vervanging voor een goede topicstart. De plaatjes van het systeem zelf zijn nog tot daar aan toe (behalve dat ze veel te groot en dus layout- en laadtijdverneukend zijn en sowieso zo wazig als de pest), maar al die pics van de uitdraai van programmatjes zijn volstrekt onnodig, dat kan als platte text.

Verder zijn "hoe zijn deze scores?"-topics niet bepaald de bedoeling. Er zijn 1001 plekken op internet om Schwanzvergleich te houden. Dit is er niet een van...

En dan nog, al zou het hier de juiste plek zijn, als je dingen als dit schrijft moet je toch wel snappen dat we met zo weinig concrete info niets kunnen:
Nu heb ik een hele tijd zitten klooien met instellingen in de bios en vanalles
Welke instellingen :? Welke vanalles :?

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.