Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• IndoBoy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:32

IndoBoy

Een kok moet dik zijn!!!!

Topicstarter
Op dit moment ben ik werkzaam als Functioneel Beheerder bij één van de grotere ICT bedrijven. Echter, heb ik vanaf dag 1 al aangegeven dat ik wil doorgroeien tot een meer adviserende rol. Consultant dus. Na twee jaar in dienst ben ik nog steeds geplaatst als Functioneel Beheerder. Nu heb ik gesolliciteerd bij een ander groot bedrijf. Hier kreeg ik een aanbod als Business Intelligence medewerker. Ik zou dan in een Masterclass geplaatst worden. Qua salaris ga ik er ruim 400 euro bruto op omhoog. Alleen weet ik niet of vanuit deze functie mijn ambitie kan verwezenlijken.
Het liefst zou ik graag naar een functie willen doorgroeien waar je je met de processen van het bedrijf bezig houdt. Dus de processen van het bedrijf bestuderen en dan met advies komen waar het fout gaat en wat er verandert moet worden. Verandermanagement dus. Aan andere kant lijkt het me ook geweldig om dit te combineren met SAP.
Het probleem is echter dat ik nogal een laatbloeier ben. Ik heb eerst gewerkt en heb toen op een later moment besloten dat ik weer wilde studeren. Ben in 2002 afgestudeerd, wat een ongelukkige periode was. Met als gevolg dat ik bijna twee jaar als schoonmaker en hardwareverkoper moest gaan werken en elk dubbeltje letterlijk moest gaan omdraaien. Nu ben ik 31, bijna 32, en ben ik qua carriere en salaris niets opgeschoten. Overal krijg ik ook meteen de stempel van functioneel beheerder op mijn hoofd, wat ik dus eigenlijk helemaal niet wil.

En nu krijg ik dus een kans om misschien als Business Intelligence medewerker aan de slag te gaan. Kan iemand mij vertellen wat je precies doet in deze functie en wat de groeipaden zijn. Is het mogelijk om vanuit deze functie mijn ambitie te verwezenlijken?

Graag van jullie een reactie.

Chieftec Dragon DA-01-BD,MSI K8T NEO,Athlon 64 3200+,1024DDR400,2xMaxtor,AsusV8200GeForce3 64MB DeLuxe,Creative LIVE Platimum5.1,DesktopTheater3500Digital,DVD Encore5x,Plextor DVD-RW 708A,Iiyama A201HT Vision 510 22" D'tron NF ,5 x Enermax 80m

Verwijderd

Business Intelligence, Data Warehousing en Data Mining worden vaak samen genoemd, en andere gerelateerde termen zijn OLAP en data cubes. Feitelijk gaat het erom dat je data uit bestaande bronnen gaat hergebruiken om trends, tendenzen, etc te ontdekken, om vervolgens op basis daarvan business beslissingen te nemen.

Een voorbeeldje: TelSel verkoopt via hun website bakken met producten. Ze hebben dus een bak met orders, klantgegevens, en kunnen deze omzetten in een structuur waarmee ze bijvoorbeeld kunnen bekijken op welke ogenblikken welke producten beter verkopen, en op basis daarvan de planning van hun reclames aanpassen.

Daarbij heb je zowel technische als business aspecten. De technische aspecten liggen vooral op het gebied van databases data cubes en specifieke BI software, maar denk ook aan infrastructuur, security, etc. De business aspecten zijn heel erg afhankelijk van de sector waarin je werkt, omdat BI in vrijwel alle sectoren nuttig kan zijn, maar het zal overlappen met informatie analyse in die sector.

Welke aspecten het meest vertegenwoordigd zullen zijn in de baan die je kan krijgen kan ik je niet zeggen, en eerlijk gezegd weet ik ook niet al te veel over de doorgroeimogelijkheden, maar dit zou je in ieder geval een beetje een beeld moeten geven van het hoe en wat.

Disclaimer: aangezien ik zelf niet direct met BI te maken heb gehad, kan het zijn dat mijn beeld niet 100% klopt, maar het zou aardig in de richting moeten zitten. ;)

• Glorix Jim
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-11 15:54
Ik denk dat je wel een goed beeld hebt geschept van BI MrX :)

@TS, met BI ben je meer bezig om de processen in kaart te brengen van het bedrijf zodat het bedrijf beter beslissingen kan nemen op bepaalde strategische gebieden. Waar je je als (functioneel) consultant dan vaak mee bezig houdt is het ontwerpen van rapporten.

Maar ik lees meer uit jouw verhaal dat je je wil bezig houden met process management ipv BI dus ik weet niet of je dan wel de BI richting op wilt.

• IndoBoy

IndoBoy

Topicstarter
Glorix Jim schreef op maandag 08 mei 2006 @ 08:37:
Ik denk dat je wel een goed beeld hebt geschept van BI MrX :)

@TS, met BI ben je meer bezig om de processen in kaart te brengen van het bedrijf zodat het bedrijf beter beslissingen kan nemen op bepaalde strategische gebieden. Waar je je als (functioneel) consultant dan vaak mee bezig houdt is het ontwerpen van rapporten.

Maar ik lees meer uit jouw verhaal dat je je wil bezig houden met process management ipv BI dus ik weet niet of je dan wel de BI richting op wilt.
Bedankt voor jullie antwoorden. Glorix is het mogelijk vanuit BI makkelijk een switch te maken naar process management? Aangezien je je toch bezig houd met het bouwen van rapport voor verschillende processen?

Chieftec Dragon DA-01-BD,MSI K8T NEO,Athlon 64 3200+,1024DDR400,2xMaxtor,AsusV8200GeForce3 64MB DeLuxe,Creative LIVE Platimum5.1,DesktopTheater3500Digital,DVD Encore5x,Plextor DVD-RW 708A,Iiyama A201HT Vision 510 22" D'tron NF ,5 x Enermax 80m

• Glorix Jim
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-11 15:54
Daar durf ik niet echt een uitspraak over te doen aangezien ik zelf niet de ervaring en kennis heb hierover. Maar ik probeer het toch ;)

Ik zie wel degelijk raakvlakken inderdaad. Je moet er alleen wel rekening meehouden dat de hele BI wereld wel een stuk groter is dan alleen rapporten maken (dat is eigenlijk het laatste proces). Maar het voortraject van een BI traject is toch wel degelijk alle processen van een bedrijf in kaart brengen.
Je moet je er heel erg van bewust zijn wat je nu eigenlijk wil in de BI wereld.

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
IndoBoy schreef op maandag 08 mei 2006 @ 20:29:
[...]
is het mogelijk vanuit BI makkelijk een switch te maken naar process management?
Functioneel beheerder is een mooie spilfunctie tussen business en IT, aan de business kant.
Als je nu functioneel beherder bent, dan is de stap naar proces management toch snel gemaakt? Functioneel beheer kent een heel procesframework, BISL.
En de stap naar applicatiebeheer, ASL is ook niet groot en voor de hand liggend (als je richting applicatiebeheer wil).

[kort door de bocht]: BI is een kunstje, functioneel beheer een vak [/kort door de bocht]. Je moet alleen ervoor zorgen dat je bedrijfskritische systemen in beheer hebt.

• IndoBoy

IndoBoy

Topicstarter
Glorix Jim schreef op maandag 08 mei 2006 @ 20:35:
Daar durf ik niet echt een uitspraak over te doen aangezien ik zelf niet de ervaring en kennis heb hierover. Maar ik probeer het toch ;)

Ik zie wel degelijk raakvlakken inderdaad. Je moet er alleen wel rekening meehouden dat de hele BI wereld wel een stuk groter is dan alleen rapporten maken (dat is eigenlijk het laatste proces). Maar het voortraject van een BI traject is toch wel degelijk alle processen van een bedrijf in kaart brengen.
Je moet je er heel erg van bewust zijn wat je nu eigenlijk wil in de BI wereld.
Nou ja, dat is juist het moeilijke bij deze beslissing. Ik heb totaal geen idee wat de verschillende trajecten zijn van BI. Ik weet van wat ik heb gelezen dat je de technische kant hebt, de back-end dus, en de meer functionele kant, de front-end dus. Technische kant is het ontwikkelen van het Datawarehouse en de functionele kant de rapporten maken. Zo zie ik het dus nu een beetje. Als ik daarbij ook de processen in kaart mag brengen dan lijkt me dat wel nuttige ervaring om door te kunnen groeien richting process management.
Op mijn werk moet ik nu ook wel aan de Business Objects persoon aangeven wat zei moeten bouwen als er een rapport gevraagd wordt vanuit de business. Maar de persoon die ik dus ken is dus ook een junior en is de hele dag alleen maar bezig met rapporten te bouwen. Dat lijkt me wel saai.

• IndoBoy

IndoBoy

Topicstarter
AlterEgo schreef op maandag 08 mei 2006 @ 20:43:
[...]

Functioneel beheerder is een mooie spilfunctie tussen business en IT, aan de business kant.
Als je nu functioneel beherder bent, dan is de stap naar proces management toch snel gemaakt? Functioneel beheer kent een heel procesframework, BISL.
En de stap naar applicatiebeheer, ASL is ook niet groot en voor de hand liggend (als je richting applicatiebeheer wil).

[kort door de bocht]: BI is een kunstje, functioneel beheer een vak [/kort door de bocht]. Je moet alleen ervoor zorgen dat je bedrijfskritische systemen in beheer hebt.
De stap naar process management is makkelijker gezegd dan gedaan. Je moet wel die kans krijgen van je werk. Buiten het feit dat ik nu erg ontevreden ben over mijn huidige salaris. Ik heb al vanaf het begin aangegeven dat ik ontevreden ben over mijn salaris en dat ik meer richting een adviserende rol gaan groeien. Die kan heb dus na twee jaar nog niet gekregen. Ik word er ook niet jonger op. Met mijn leeftijd wordt je niet gauw meer toegelaten tot een traineeship of Masterclass. Daarom zie ik dit nu als een kans om iets verder te komen qua carriere en salaris. Als ik hier moet beginnen om tot mijn doel te komen dan heb ik dat er wel voor over. Ik wil graag een welbewuste keuze maken omdat ik denk dat als ik deze stap nu maakt niet meer gauw een switch zal kunnen maken met mijn leeftijd. Verder staat het volgens mij ook niet goed op mijn CV als ik nu na een paar maanden dit bedrijf verlaat omdat het me toch niet is bevallen of omdat ik iets veel leukers heb gevonden. Maar ja, wat is wijsheid.

Pagina: 1