Meer betaald krijgen op feestdagen?

Pagina: 1
Acties:
  • 565 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
Ik ben 18 en werk al enige tijd in een hotel / restaurant. Ik heb een vast contract en zit daarnaast ook nog op school.

Ik houd zelf mijn uren bij en lever deze aan het eind van de maand in waarna ik ze uitbetaald krijg. Nu heb ik afgelopen maanden echter regelmatig op feestdagen gewerkt (kerst, pasen, koninginnedag etc) maar voor die dagen heb ik mijn normale loon uitbetaald gekregen. Totdat ik gister opeens hoorde van iemand dat ik 150% zou moeten eisen.

Echter, waar staat deze 150% dan beschreven? Op internet lees ik zelfs over 200%. Ik wil van de week eens gaan overleggen met mijn baas maar ik wil natuurlijk wel goed voorbereid voor de dag komen.

Maar het hotel waar ik werk is 24 / 7 / 365 geopend, geld het dan ook wel het principe "feestdag"? En zou ik dan op een "normale" zondag ook extra betaald moeten worden? Voor zover ik weet heeft ons bedrijf geen aparte CAO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:55
Hotel / restaurant valt ongetwijfeld onder de horeca-cao en daar is, ik meen per 1/1/2005, de verplichte toeslag voor avond/nacht/weekend/feestdagenwerk afgeschaft.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Inderdaad, bij de horeca CAO hebben ze feestdagen/weekend-salarissen 'doorberekend' (yeah right) in hun CAO naar alle andere uren.

Dus, als ik het goed begrepen heb, krijg je een vast tarief, ongeacht dag of tijdstip.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Hangt helemaal van je CAO af.. varieert over het algemeen van 125 procent tot 200 procent (dacht ik), waarbij 200 procent meestal een zondag of een feestdag is. 125 is meestal overwerk op een 'gewone' werkdag.

En je bedrijf hoeft geen eigen CAO te hebben, jullie zullen vrijwel zeker onder de algemene Horeca-CAO vallen.

En die vind je hier: http://www.sdu.nl/staatscourant/cao/cao1093.html

[ Voor 18% gewijzigd door wildhagen op 07-05-2006 19:59 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
PDF uit de horeca-CAO over feestdagen

zo te zien 50 procent erbovenop? :)
Maar dan moet je minstens 4 jaar ergens gewerkt hebben?

* anandus is nooit zo goed in die wollige taal.

[ Voor 40% gewijzigd door anandus op 07-05-2006 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spixo
  • Nu online
Voor zover ik het daar zie geld die 50 procent alleen wanneer de werkgever mij binnen 26 weken niet de tijd kan teruggeven die ik heb gewerkt? :/
wildhagen schreef op zondag 07 mei 2006 @ 19:58:
Hangt helemaal van je CAO af.. varieert over het algemeen van 125 procent tot 200 procent (dacht ik), waarbij 200 procent meestal een zondag of een feestdag is. 125 is meestal overwerk op een 'gewone' werkdag.

En je bedrijf hoeft geen eigen CAO te hebben, jullie zullen vrijwel zeker onder de algemene Horeca-CAO vallen.

En die vind je hier: http://www.sdu.nl/staatscourant/cao/cao1093.html
De PDF'jes op die pagina zijn volgens mij alleen algemeen verbindend verklaringen en geven niet de gehele CAO weer.

[ Voor 45% gewijzigd door Spixo op 07-05-2006 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Ricardo87 schreef op zondag 07 mei 2006 @ 20:01:
[...]

Voor zover ik het daar zie geld die 50 procent alleen wanneer de werkgever mij binnen 26 weken niet de tijd kan teruggeven die ik heb gewerkt? :/
En je moet bij dat hotel minimaal 4 jaar gewerkt hebben :)
Artikel 11, lid 1, onder c

[ Voor 20% gewijzigd door anandus op 07-05-2006 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spixo
  • Nu online
anandus schreef op zondag 07 mei 2006 @ 20:03:
[...]

En je moet bij dat hotel minimaal 4 jaar gewerkt hebben :)
Artikel 11, lid 1, onder c
Dat heb ik dus niet :/. Dat houd in dat ik het gewoon moet doen met mijn standaard loon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Ricardo87 schreef op zondag 07 mei 2006 @ 20:04:
[...]

Dat heb ik dus niet :/. Dat houd in dat ik het gewoon moet doen met mijn standaard loon?
Yups.
áls ik het goed begrepen heb

Maar dat is redelijk normaal in de horeca, volgens mij.
De jaren dat ik in de horeca werkte heb ik ook zelden toeslagen gekregen.

[ Voor 17% gewijzigd door anandus op 07-05-2006 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spixo
  • Nu online
anandus schreef op zondag 07 mei 2006 @ 20:05:
[...]

Yups.
áls ik het goed begrepen heb

Maar dat is redelijk normaal in de horeca, volgens mij.
De jaren dat ik in de horeca werkte heb ik ook zelden toeslagen gekregen.
Ik heb dat artikel 11 nog eens goed doorgelezen maar volgens mij is die 4 jaar niet van toepassing, ik kom dan ook nog steeds tot de conclusie "Compensatie in vrije tijd. Zo niet dan uitbetaling met 50 procent toeslag.". Iemand die dit kan bevestigen?

Even voor de duidelijkheid, ik heb deze maand gewerkt op:
  • Goede vrijdag
  • Tweede paasdag
  • Koninginnedag
  • Bevrijdingsdag
Als ik voor al die dagen 150% zou kunnen krijgen tikt het leuk aan bij mijn loon :*)

[ Voor 20% gewijzigd door Spixo op 07-05-2006 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:52

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Ik haal uit je omschrijving niet helemaal of het gaat om overwerk op feestdagen, of reguliere uren op feestdagen. 't Lijkt mij dat dat nogal van groot verschil is: overwerk wordt geregeld uitbetaald in vrije uren (compenseren), reguliere uren krijgen in sommige gevallen extra toeslag.

Als dit een bijbaantje voor je is (geconcludeerd uit het feit dat je nog op school zit), lijkt het mij dat ze je juist hebben aangenomen voor vakanties en feestdagen (correct me if I'm wrong). Als dat het geval is, vind ik het helemaal niet vreemd dat je geen toeslag krijgt. Je basis-loon kan er dan nl. al op gebaseerd zijn dat je op die dagen werkt.

Wel zou ik in de gaten houden of ze je nog wel 't goede loon uitbetalen: vaak wordt de loonsverhoging ivm verjaardag "vergeten". Ook vraag ik me af wanneer je 18 geworden bent: bij mijn weten mag een minderjarige niet op feestdagen werken (maar ook dat kan ik mis hebben).

Naja, just my 2 cents, zonder de CAO gelezen te hebben (vaag spul altijd en nu geen zin in), dus gebaseerd op algemene kennis van het arbeidsrecht.

Steun het recht op abortus, teken de petitie! My Voice, My Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spixo
  • Nu online
Ardana schreef op zondag 07 mei 2006 @ 21:18:
Ik haal uit je omschrijving niet helemaal of het gaat om overwerk op feestdagen, of reguliere uren op feestdagen. 't Lijkt mij dat dat nogal van groot verschil is: overwerk wordt geregeld uitbetaald in vrije uren (compenseren), reguliere uren krijgen in sommige gevallen extra toeslag.

Als dit een bijbaantje voor je is (geconcludeerd uit het feit dat je nog op school zit), lijkt het mij dat ze je juist hebben aangenomen voor vakanties en feestdagen (correct me if I'm wrong). Als dat het geval is, vind ik het helemaal niet vreemd dat je geen toeslag krijgt. Je basis-loon kan er dan nl. al op gebaseerd zijn dat je op die dagen werkt.

Wel zou ik in de gaten houden of ze je nog wel 't goede loon uitbetalen: vaak wordt de loonsverhoging ivm verjaardag "vergeten". Ook vraag ik me af wanneer je 18 geworden bent: bij mijn weten mag een minderjarige niet op feestdagen werken (maar ook dat kan ik mis hebben).

Naja, just my 2 cents, zonder de CAO gelezen te hebben (vaag spul altijd en nu geen zin in), dus gebaseerd op algemene kennis van het arbeidsrecht.
Voor mij is het een bijbaantje ja. Maar voor het bedrijf sta ik gewoon op de loonlijst voor een vast aantal uur per week.

In principe werk ik vaste dagen, elke week. En toevallig vielen deze maand de 4 feestdagen op mijn "vaste" dagen, het gaat dus in principe om reguliere uren.

Ik ben vorig jaar nog 18 geworden ja, maar heb daarvan geen looncorrectie ontvangen. Moet ik wel zeggen dat ik al ruim boven het minimumloon voor een 18-jarige verdien.

[ Voor 7% gewijzigd door Spixo op 07-05-2006 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:26

Mx. Alba

hen/die/zij

Ricardo87 schreef op zondag 07 mei 2006 @ 20:24:
Even voor de duidelijkheid, ik heb deze maand gewerkt op:
  • Goede vrijdag
  • Tweede paasdag
  • Koninginnedag
  • Bevrijdingsdag
Bevrijdingsdag was dit jaar geen nationale feestdag. Het is nog slechts op lustrumjaren (dus eens in de 5 jaar) een nationale feestdag.
Als ik voor al die dagen 150% zou kunnen krijgen tikt het leuk aan bij mijn loon :*)
Ik zou er maar niet al te hard op rekenen... De Horeca is een bedrijfstak die 7/7 365/365 draait, en juist op feestdagen. It comes with the job...

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Pagina: 1