Design > semantiek?

Pagina: 1
Acties:

• Technicality
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-10-2025

Technicality

Vliegt rechtsom...

Topicstarter
Ik ben op dit moment bezig met een site waarbij het design bestaat uit een hoop kolommen met daarin plaatjes/tekst. Het is géén tabulaire data. Door te gebruik te maken van
Cascading Stylesheet:
1
display: table-cell; 
Is het probleem goed op te lossen... maar niet in IE :( . Dus ik gebruik nu een tabel...
Bovenstaand slechts als voorbeeld.
Mijn eigenlijke vraag: Hoe 'ernstig' is het als je (een deel van) je semantiek opgeeft omwille van het design?
  • Levert dit complicaties op met bijvoorbeeld zoekmachines?
  • Wanneer is het wel handig en wanneer niet?
  • Moet je dit soort designs maar vermijden omdat er geen standaard oplossing is? En lastigere designs dan maar absoluut positioneren of misschien zelfs in bijvoorbeeld flash doen?

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
[list]• nee
• 'handig' is een fout woord, handig voor jezelf is wat het beste devt
• vind ik wel, somige designs zijn ranzig op te lossen met divjes en css en browserhacks, maar een tabel doet het in 1x goed, dan gebruik ik een tabel en geen ranzige hacks

[ Voor 5% gewijzigd door BasieP op 07-05-2006 17:54 ]

This message was sent on 100% recyclable electrons.

• Rowanov
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Rowanov

Kop eens wat anders...

Zou je als toevoeging aan dit topic een plaatje van het betreffende design willen neerzetten?

• Technicality
  • Registratie: Juni 2004

Technicality

Vliegt rechtsom...

Topicstarter
Mja, het betreft 3x3 vakjes, met in elk vak een titel, een paar woorden en daaronder een plaatje. Een digitaal plaatje heb ik niet, en ook geen scanner. Verder lijkt met dat niet echt het punt.

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
Technicality schreef op zondag 07 mei 2006 @ 18:00:
Mja, het betreft 3x3 vakjes, met in elk vak een titel, een paar woorden en daaronder een plaatje. Een digitaal plaatje heb ik niet, en ook geen scanner. Verder lijkt met dat niet echt het punt.
zo'n soort site heb ik ook ooit eens moeten maken..
hield in (bij mij dan)
soort van ingezoomde pic op een 3x3 vierkant, het middelste vak had de content, maar van de rest moest nog een randje weergegeven worden. Bij resize moesten de buitenste vakken groter worden, TOT maximaal dezelfde grote als het binnenste vierkant (wat gelijk moest blijven in grote)

This message was sent on 100% recyclable electrons.

• Mei
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-10-2024

Mei

Technicality schreef op zondag 07 mei 2006 @ 17:52:
Mijn eigenlijke vraag: Hoe 'ernstig' is het als je (een deel van) je semantiek opgeeft omwille van het design?
  • Levert dit complicaties op met bijvoorbeeld zoekmachines?
  • Wanneer is het wel handig en wanneer niet?
  • Moet je dit soort designs maar vermijden omdat er geen standaard oplossing is? En lastigere designs dan maar absoluut positioneren of misschien zelfs in bijvoorbeeld flash doen?
  • Ja. Het hangt er wel vanaf welk deel van de semantiek je opoffert. Kopteksten zijn bijvoorbeeld erg belangrijk voor zoekresultaten.
  • Het is in principe nooit handig. Praktisch elk design kan gewoon met CSS gemaakt worden
  • Absoluut positioneren is niets mis mee hoor. Kan je gewoon doen. Flash moet je ten alle tijde vermijden voor je content. Je kan dan nog beter tabellen gebruiken.

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-02 08:34

killercow

eth0

aangezien het 3 vlakjes zijn, kun je ze misschien gewoon allemaal 200px bij 200px maken, en dan binnen een div van 600 pix stoppen, als je ze dan allemaal een float:left geeft, komen ze volgens mij allemaal netjes op de juiste plek.

als je de box van 600px weg laat is je site ook meteen schaalbaar voor kleinere en grotere resoluties, (al heb je dan geen vierkant van 3 bij 3 boxjes meer)

prima oplossing, en heel vriendelijk tegenover de gebruiker.

openkat.nl al gezien?

Pagina: 1