Toon posts:

Past een PCI-X kaart in een gewoon PCI slot

Pagina: 1
Acties:
  • 187 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

ik zie door de bomen het bos niet meer en iedereen om me heen aan wie ik het vraagt denk ongeveer hetzelfde maar durven het allemaal niet met zekerheid te zeggen.

Ik ben opzoek naar een raid-controller voor mijn oude pc/server. Nu had ik er een besteld, maar die bleek moeilijk leverbaar. Dus toen ben ik verder gaan kijken.

Nu kwam ik deze kaart tegen:
http://www.highpoint-tech.com/USA/rr2220.htm
Deze heeft echter een PCI-X aansluiting, maar die heb ik niet op mijn moederbord.
Nu staat er wel bij:
8 channels PCI-X to SATA II host adapter
PCI-X 64 bit 133/100/66 MHz
Compatible with RocketGuard 100
Compatible to PCI

Ik heb een Asus p4p800 moederbord, met alleen 32bits PCI sloten. Op de site staat een compatibility list van moederborden en daar staat de Asus p4c800 tussen, die heb ik ook een in een andere pc zitten. Daar zitten ook alleen 32bits pci sloten in. Dus zou die ook moeten passen!

Nu dus mijn echte vraag:
Past een PCI-X kaart in een standaard PCI sleuf?

Het gaat me niet om de "snelheid", de oude is gewoon trager. Het gaat me er om dat het werkt.

Op webconnexxion kwam ik dit nog tegen:
http://www.webconnexxion.com/raid/info_pages.php?pages_id=32

Verwijderd

edit: Ik zoek ff op google, nu begin ik toch te twijfelen

Edit2: In sommige gevallen zou het dus moeten gaan werken. Ik dacht dat het alleen backwards-compatible was (dus een PCI kaart gaat wel in een PCI-x slot en niet andersom) omdat er zo'n extra nokje zit

[ Voor 198% gewijzigd door Verwijderd op 07-05-2006 17:59 ]

• jotheman
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-02 21:23

jotheman

Was like that when I got here!

Verwijderd schreef op zondag 07 mei 2006 @ 17:38:
Nee, past niet (of je moet een hamer gebruiken)
Oh? Ik dacht dat het heel vaak wel pastte, dat de insteekkaart dan echter wèl compatible moet zijn met de 32bits (gewone) PCI-sloten. Maar passen doet het wel zowiezo voor zo ver ik weet.

I see dead pixels...

• FragileM64
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 28-02 08:48
pci is 33 Mhz, en die kaart wil minimum 66Mhz dus gaat niet werken denk ik. Het is wel zo dat je raid controllers hebt die in zowel pci als pci-x werken, staat er normaal wel bij dat ze dan ook op 33mhz werkt.

EDIT: normaal past het wel maar werken is dan nog iets anders.

[ Voor 14% gewijzigd door FragileM64 op 07-05-2006 17:43 ]

Q6700 @ 3400Mhz | 2*2GB | Ati 4870 512MB

Verwijderd

Topicstarter
Als ik de plaatjes bekijk dan zou het fysiek moeten passen, er blijft alleen een stukje over.

Maar ik heb nog een de compatiblity list door gelopen:
http://www.highpoint-tech...0Compatibility%20List.pdf

Heelveel moederbord die ik zo heb opgezocht hebben alleen een gewone 32bit pci sloten.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Het gaat hier dus over PCI-X, wat iets anders is dan PCI Express ;) (voordat mensen dit door elkaar gaan halen).

Als ik naar dat plaatje kijk moet ie fysiek wel passen in een 32 bit slot (zie inkeping in de connector). Het is ook mogelijk om die kaarten zo te maken dat ze fysiek niet passen in een normaal PCI-slot, dus een voorzichtige conclusie die je hieruit kan trekken is dat het wel gaat werken. Maarja, daar ben ik niet zeker van...

[ Voor 6% gewijzigd door Palomar op 07-05-2006 17:49 ]

• Spamajor
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-12-2025
Bij specificaties staat "Compatible to PCI" en de nokjes geven aan dat ie past.

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Het past wel, je zult wel merken dat de kaart bijzonder traag zal werken. Ik heb ooit eens een vroege PCI-X kaart (compaq kloon van een Adaptec 39160) in een normaal desktop moederbord gestopt. De performance met U160schijven was vergelijkbaar met UW-SCSI. Ik zou het niet meer doen...

Verwijderd

Topicstarter
Quote vanuit toms hardware
Unlike the conventional PCI in your computer system, which is 32 bits wide, PCI-X is 64 bits wide. As a result, the bandwidth is automatically twice as high as what 32-bit PCI can deliver, and the slot connector obviously is much larger as well. Yet everything else, including the transfer protocols, signals and basic connector types, are compatible. This allows 3.3 V 32 Bit PCI cards to run in PCI-X slot. It is also possible to run many 64 Bit PCI-X cards in 32 Bit PCI slots, but at dramatically reduced bandwidth.
http://www.tomshardware.c...ss_battles_pci/page2.html

Zover ik nu weet past het en zou het moeten werken. Alleen traag, maar dat zal een gewone pci-controller ook zijn. Is er misschien iemand die er ervaring mee heeft?

@teigetjuh
Het zal toch niet trager werken dan een standaard pci raid controller?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 07-05-2006 18:03 ]

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
teigetjuh schreef op zondag 07 mei 2006 @ 17:51:
Het past wel, je zult wel merken dat de kaart bijzonder traag zal werken. Ik heb ooit eens een vroege PCI-X kaart (compaq kloon van een Adaptec 39160) in een normaal desktop moederbord gestopt. De performance met U160schijven was vergelijkbaar met UW-SCSI. Ik zou het niet meer doen...
Lijkt me nogal anakdotisch. En vergeet niet dat nog niet zo heel lang geleden 1 enkele schijf ongeveer 40mb per seconde deed, UW snelheid dus.

Dus als je een u160 schijf die max 40mb per sec doet gaat benchen, dan zal er weinig verschil zijn tussen pci-x en pci.

specs

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-02 00:34

John2B

I Love RAID5..!!

FragileM64 schreef op zondag 07 mei 2006 @ 17:42:
pci is 33 Mhz, en die kaart wil minimum 66Mhz dus gaat niet werken denk ik. Het is wel zo dat je raid controllers hebt die in zowel pci als pci-x werken, staat er normaal wel bij dat ze dan ook op 33mhz werkt.

EDIT: normaal past het wel maar werken is dan nog iets anders.
De controller is zowel 5v als 3.3v compatible alsook de 32Bits sloten geven 5v en 3.3v. De vraag is gezien mijn quote:

Wil de kaart op 33Mhz draaien of niet, volgens de specificaties van de kaart niet, maar ook dat zegt niet alles dus stuur een mailtje naar HighPoint met je vraag en je weet het zeker.

De Areca controllers hebben ook een 5v en 3.3v nokje maar als het (meestel wat oudere) slot geen 3.3v levert wil de Areca echt niet werken.

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-12-2025

frankknopers

Goud is geen geld

Ik denk dat als je de raidcontroller wilt gebruiken in een oude server, en hem daar in laat zitten, dat je dan beter kunt zoeken naar sata raid controllers in het PCI segment. Je zit immers toch vast aan die 133MB/s PCI bus, dus een (duurdere) PCI-X kaart heeft dan niet zoveel zin.

Ik zal even kijken of ik een alternatief kan vinden dat ook aan jouw eisen voldoet..

Dat valt tegen, ik was er toch stellig van overtuigd dat ik een PCI alternatief kon vinden.. :? Er is inderdaad geen enkele PCI sata raid kaart meer te vinden met 8 poorten, of je moet 500 euro willen neerleggen. Dat verbaast me toch wel eigenlijk.. :P

[ Voor 31% gewijzigd door frankknopers op 07-05-2006 22:37 ]

Goud is geen geld

Verwijderd

Topicstarter
In de FAQ staan nog alleen dingen van de "oude" controllers en nog niks over de nieuwe:

http://www.highpoint-tech.com/USA/faq_rr1820a.htm
Can the 1820A work in legacy PCI slot?
Yes, the 1820A is backward compatible with PCI 32bit 33Mhz slots on the G4 and G5.
Bij die controller staat ook:
Supports 64bit, 66/100/133MHz PCI-X
Backwards compatible with PCI slot
De 2220 is de opvolger van deze kaart. Ik heb naar Highpoint gemaild, maar nog niets terug.
Pagina: 1